Auteur Topic: De eerste mens(en) op aarde  (gelezen 5609 keer)

lonneke

• Bekijk profiel
De eerste mens(en) op aarde
« Gepost op: september 22, 2004, 10:16:53 pm »
Uit onderstaande tekst lees ik dat er blijkbaar al mensen bestonden ten tijde dat Kain gestraft werd. En dat terwijl ik altijd dacht dat alleen Adam en Eva en Kain en Abel op aarde leefden. Hoe zit dat nu eigenlijk?

13 Toen zeide Kaïn tot de HERE: Mijn misdaad is te groot om de straf te dragen. 14 Zie, Gij verdrijft mij heden uit het land en ik zal voor uw aangezicht verborgen zijn, een zwerver en een vluchteling op de aarde; ieder, die mij aantreft, zal mij doden. 15 Toen zeide de HERE tot hem: Geenszins; ieder, die Kaïn doodt, zal zevenvoudig boeten. En de HERE stelde een teken aan Kaïn, dat niemand, die hem zou aantreffen, hem zou verslaan.

zidane

• Komt er eerlijk voor uit!
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: september 22, 2004, 10:21:28 pm »
Ik weet het eerlijkgezged ook niet.
Misschien hadden Adam en Eva meer kinderen, maar zijn die niet in de bijbel vermeld!?
Doe maar gewoon....dan doe je al gek genoeg!

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: september 22, 2004, 10:24:35 pm »

quote:

zidane schreef op 22 september 2004 om 22:21:
Ik weet het eerlijkgezged ook niet.
Misschien hadden Adam en Eva meer kinderen, maar zijn die niet in de bijbel vermeld!?
Sterker nog, ze staan wel in de bijbel:

quote:

Dit is de lijst van de nakomelingen van Adam. Op de dag dat God Adam schiep, maakte Hij hem op God gelijkend. Mannelijk en vrouwelijk schiep Hij hen; Hij zegende hen en noemde hen mens, op de dag dat zij geschapen werden. Toen Adam honderddertig jaar was, verwekte hij een zoon, die op hem leek en zijn evenbeeld was, en hij noemde hem Set. Adam leefde na de geboorte van Set nog achthonderd jaar, en hij kreeg zonen en dochters. De levensduur van Adam bedroeg negenhonderddertig jaar. Toen stierf hij.
(Genesis 5)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: september 22, 2004, 10:45:56 pm »
Natuurlijk kregen Adam en Eva meer kinderen. Hoe komen Kain en Seth anders aan hun vrouwen?
De mens was toen nog zo volmaakt, indie zin dat er nog geen degeneratie had plaatsgevonden, dat het geen probleem was dat een broer met een zus trouwde....

Want vanuit Adam en Eva is het gehele menselijke geslacht voortgekomen.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Merwekade

• Laat uw licht schijnen
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: september 22, 2004, 11:15:57 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 22 september 2004 om 22:45:
Natuurlijk kregen Adam en Eva meer kinderen. Hoe komen Kain en Seth anders aan hun vrouwen?
De mens was toen nog zo volmaakt, indie zin dat er nog geen degeneratie had plaatsgevonden, dat het geen probleem was dat een broer met een zus trouwde....

Beste P&A niet dat ik het niet met jullie eens ben, maar hoe denk je hier dan over:

Genesis 5
1 Dit is het boek der afstammelingen van Adam. Toen God den mens schiep, maakte hij hem Gode gelijkende;
2 man en vrouw schiep hij hen, en hij zegende hen en noemde hen mens, ten dage dat zij geschapen werden.
3 Adam was honderd dertig jaar oud toen hij een zoon verwekte, hem gelijkende, zijn evenbeeld, en hij noemde hem Seth.
4 Adam leefde na Seth verwekt te hebben achthonderd jaren en verwekte zonen en dochteren.

Genesis 6
1 Toen de mensen begonnen talrijk te worden op den aardbodem en hun dochters geboren waren,
2 zagen de godenzonen dat de dochters der mensen schoon waren, en namen zij zich tot vrouwen alle die zij verkozen.
3 Toen sprak de Heer: Mijn geest zal niet voor altijd in den mens wonen, dewijl hij vlees is, maar zijn levensduur zal honderd twintig jaren zijn.

In het boek van de afstammelingen van Adam komt Kain helemaal niet meer voor, maar dat kan komen omdat hij niet in de directe lijn naar Christus staat.

Ook als je de moord op Abel naleest dan krijg je de indruk dat Kain alleen weggaat en daarna een vrouw ontmoet. Ook is hij bang dat anderen hem zouden ombrengen, terwijl als het familie, broers, van hem zouden zijn hij die angst toch niet hoefde te hebben.

Genesis 4
13 Toen zeide Kain tot den Heer: Mijn schuld is niet te dragen!
14 Indien gij mij heden uit het bouwland verdrijft, en ik aan uw oog onttrokken ben en vluchteling en zwerveling word op aarde, dan zal ieder die mij aantreft mij doden.
15 Doch de Heer zeide tot hem: Geenszins! leder die Kain doodt zal het zevenvoudig boeten. En de Heer gaf een teken aan Kain, dat niet ieder die hem aantrof hem zou ombrengen.
16 Kain nu ging heen uit des Heeren tegenwoordigheid en vestigde zich in het land Nod, tegenover Eden.
17 Kain hield gemeenschap met zijn vrouw, en zij werd zwanger en baarde Henoch.
« Laatst bewerkt op: september 22, 2004, 11:16:34 pm door Merwekade »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: september 23, 2004, 09:16:57 am »
Verplaatst van LB --> BF
« Laatst bewerkt op: september 23, 2004, 09:17:38 am door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

bart1984

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: september 27, 2004, 12:46:40 am »

quote:

Want vanuit Adam en Eva is het gehele menselijke geslacht voortgekomen. Dat kan echt never nooit. Want, de genen poel is niet groot genoeg. Heel snel ga je dat mongooltjes krijgen en kinderen met afwijkingen. Het kan niet dat een heel menselijk ras afstamd van 2 mensen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: september 27, 2004, 09:47:08 am »

quote:

bart1984 schreef op 27 september 2004 om 00:46:
[...]

Want vanuit Adam en Eva is het gehele menselijke geslacht voortgekomen. Dat kan echt never nooit. Want, de genen poel is niet groot genoeg. Heel snel ga je dat mongooltjes krijgen en kinderen met afwijkingen. Het kan niet dat een heel menselijk ras afstamd van 2 mensen.

NU zijn we misschien zover afgezakt en gedegenereerd, dat dat niet meer zou kunnen.
Maar toen was het nog dicht bij het volmaakte.
Wat God geschapen had was zeer goed.
« Laatst bewerkt op: september 27, 2004, 09:47:27 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Rene Z

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: september 27, 2004, 11:45:52 am »

quote:

bart1984 schreef op 27 september 2004 om 00:46:
[...]
Nee het kan wel dat het hele menselijke ras (en alle diersoorten) uit 1 cel ontstaan is (die weer uit het niets is ontstaan)  8)7
Romeinen 11: 6 Indien het nu door genade is, dan is het niet meer uit werken; anders is de genade geen genade meer.

bart1984

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: september 27, 2004, 05:10:00 pm »

quote:

Rene Z schreef op 27 september 2004 om 11:45:
[...]

Nee het kan wel dat het hele menselijke ras (en alle diersoorten) uit 1 cel ontstaan is (die weer uit het niets is ontstaan)  8)7
Je snapt het echt niet he. Ieder organisme is uit 1 cel ontstaan. Die gaat zich gewoon delen maar gebruikt steeds het zelfde genen matriaal. Maar als 2 organisme een nieuw leven maken en ze zijn van de zelfde familie dan is de kans er dat bepaalde foutjes niet worden gerepareerd door het genen matriaal van de andere. Er zijn veel van de zelfde genen en dus ook veel van de zelfde fouten genen. Daardoor is de kans op een afwijking of dat een kindje niet levens vatbaart is veel groter.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: september 27, 2004, 09:07:14 pm »
Rene doelde op de evolutietheorie (correct me if I am wrong, Rene) waarbij de beschikbare genen poel nog beperkter is dan bij de schepping.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

JeeHaa

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: september 28, 2004, 12:41:23 am »

quote:

Je snapt het echt niet he. Ieder organisme is uit 1 cel ontstaan. Die gaat zich gewoon delen maar gebruikt steeds het zelfde genen matriaal. Maar als 2 organisme een nieuw leven maken en ze zijn van de zelfde familie dan is de kans er dat bepaalde foutjes niet worden gerepareerd door het genen matriaal van de andere. Er zijn veel van de zelfde genen en dus ook veel van de zelfde fouten genen. Daardoor is de kans op een afwijking of dat een kindje niet levens vatbaart is veel groter.

Als ik er even een (semi-) wetenschappelijke draai aan mag geven: De meeste genetische afwijkingen zijn destructieve mutaties van goedwerkende genvarianten. De meesten daarvan zijn recessief, wat will zeggen dat je pas iets merkt als een individu twee kopie-en van de mutant krijgt. De kans daarop is groter als beide ouders lid zijn van een familie waar de mutant in rondwaart.

Maar het optreden van een nieuwe mutatie is een vrij zeldzaam gebeuren. Voor functionele genen wordt die op het ogenblik geschat op 1 op 10^5.  De kans dat twee kinderen van hetzelfde ouderpaar allebei een nieuwe mutatie in hetzelfde gen laten zien is daarmee 1 op 10^10 (dat is 1:10.000.000.000). Daarbij komt nog een keer dat de meeste mutaties vrijwel geen effect hebben, omdat het actieve deel van resulterende eiwit niet erdoor beinvloedt wordt.

Uitgaande van het Scheppingsverhaal en aangenomen dat God Adam en Eva zonder ('vooraf geprogrammeerde') destructieve mutaties geschapen heeft, is het dus zeer wel mogelijk om een aantal generaties binnen de eigen familie te trouwen en kinderen te krijgen zonder dat je negatieve effecten van mutaties ondervindt. Dat wordt in een later stadium pas een issue.

Rene Z

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: september 28, 2004, 04:48:01 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 27 september 2004 om 21:07:
Rene doelde op de evolutietheorie (correct me if I am wrong, Rene) waarbij de beschikbare genen poel nog beperkter is dan bij de schepping.
Helemaal correct
Romeinen 11: 6 Indien het nu door genade is, dan is het niet meer uit werken; anders is de genade geen genade meer.

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: september 30, 2004, 02:14:35 pm »
Priscilla en Aquila

Citaat van u:
 'Natuurlijk kregen Adam en Eva meer kinderen. Hoe komen Kain en Seth anders aan hun   vrouwen?
De mens was toen nog zo volmaakt, in die zin dat er nog geen degeneratie had plaatsgevonden, dat het geen probleem was dat een broer met een zus trouwde....
Want vanuit Adam en Eva is het gehele menselijke geslacht voortgekomen'.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dat het gecomliceerder is wat Adam en Eva betreft, dan men over het algemeen denkt, blijkt wel uit deze bewering van u. De mens Adam was de eerste mens, waarin Gods Geest woning maakte. De naam zegt het al! En dat er al eerder mensen waren, blijkt o.a. uit Genesis 6.4, waar staat dat er in die dagen reuzen op aarde waren. Bovendien moeten we er ernstig rekening mee houden, dat stamvaders in de bijbel tegelijkertijd ook wereldpotenties kunnen zijn. Jacob bijvoorbeeld werd ook Israel genoemd. Zo kan men zonder bezwaar spreken over 'Adam' of over de Adamitische mensheid. Zo is de scheiding van de geslachten (Eva uit Adam), misschien wel een  fisiologisch proces geweest van - ik-weet-niet-hoeveel-jaren. Alle dingen zijn tenslotte GEWORDEN!
Piet Strootman
« Laatst bewerkt op: september 30, 2004, 02:15:20 pm door P. Strootman »

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: september 30, 2004, 02:29:06 pm »
Piet, ik snap je niet (dat rijmt).

Aan de ene kant doe je aan uiterst extreem letterlijk-lezen van de Bijbel, en complete theoriën ophangen aan het gebruik van bepaalde namen, en aan de andere kant schuif je de letterlijke betekenis van een verhaal zomaar aan de kant.

Ontmasker uzelf :) Waarom dit niet letterlijk, en waarom andere dingen weer heel letterlijk?

edit:blijf aub ook nog een beetje ontopic anders gaan we straks op-de-man-spelen
« Laatst bewerkt op: september 30, 2004, 02:30:22 pm door Zwever »
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: september 30, 2004, 03:50:10 pm »
Zwever,
Jij:Aan de ene kant doe je aan uiterst extreem letterlijk-lezen van de Bijbel, en complete theoriën ophangen aan het gebruik van bepaalde namen, en aan de andere kant schuif je de letterlijke betekenis van een verhaal zomaar aan de kant.
Ontmasker uzelf  Waarom dit niet letterlijk, en waarom andere dingen weer heel letterlijk?
--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Het gebod God lief te hebben boven allles en je naaste als jezelf, neem ik natuurlijk letterlijk, Zwever. Geef een voorbeeld waar ik niet letterlijk neem, en zal het proberen het uit te leggen. We moeten leren onderscheiden, wat letterlijk en wat niet letterlijk genomen kan worden.
Piet Strootman

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: september 30, 2004, 11:14:02 pm »
Eh, bijvoorbeeld dat de creatie van Eva heel lang duurde...

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: oktober 02, 2004, 11:51:48 am »
Zwever,

Jij:Eh, bijvoorbeeld dat de creatie van Eva heel lang duurde...
------------------------------------------------------------------------
Zou dat dan niet mogelijk zijn?
Piet Strootman

DetectedDestiny

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: oktober 04, 2004, 04:24:39 pm »

quote:

Voor functionele genen wordt die op het ogenblik geschat op 1 op 10^5
Dit is de kans dat een basenpaar in een pseudogen tijdens één generatie muteert.

Aangezien mensen ongeveer 3*10^9 basenparen bezitten zou ik me niet druk maken over 'zeldzaam gebeuren'.

"The point mutation rate in humans is about 1 mutation per three cell divisions. This results in a 70-160 point mutations per generation (gamete to gamete)."

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: oktober 04, 2004, 07:05:08 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 02 oktober 2004 om 11:51:
Zwever,

Jij:Eh, bijvoorbeeld dat de creatie van Eva heel lang duurde...
------------------------------------------------------------------------
Zou dat dan niet mogelijk zijn?
Piet Strootman

Nee, want Adam leefde al niet langer dan een paar honderd jaar, bovendien duurde de slaap waarin God zijn rib eruit haalde maar een héél klein deel van die honderden jaren. Waarschijnlijk was het gewoon een kort slaapje van een paar uur :)

Als je de Bijbel letterlijk leest is het uitgesloten dat de creatie van Adam en Eva als mensen lang heeft geduurd.
« Laatst bewerkt op: oktober 04, 2004, 07:06:03 pm door Zwever »

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: oktober 05, 2004, 12:35:05 pm »
Zwever,

Je schreef op 4 oktober:
Nee, want Adam leefde al niet langer dan een paar honderd jaar, bovendien duurde de slaap waarin God zijn rib eruit haalde maar een héél klein deel van die honderden jaren. Waarschijnlijk was het gewoon een kort slaapje van een paar uur
Als je de Bijbel letterlijk leest is het uitgesloten dat de creatie van Adam en Eva als mensen lang heeft geduurd.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik heb al eerder geschreven, dat aardsvaders ook wel wereldpotenties zijn. Voor 'Adam' kun je ook lezen: de Adamitische mensheid. In Jesaja 41.8 bijvoorbeeld, schreef de profeet:'Maar gij, Israel, mijn knecht, die Ik uitverkoren heb....'. Wie het boek Genesis puur letterlijk neemt, maakt er ongewild misschien, een ongeloofwaardig verhaal van. En dat is het volstrekt niet! Voor de westerse mens is mythologie het summum van onbetrouwbaarheid, maar voor de Oosterling is mythologie juist gebaseerd op natuurfeiten. Ons aardse leven is eigenlijk geen 'zijn', maar een 'worden'. M.a.w. er is iets nooit plotseling. Fisiologische processen duren nooit kort. Eer de Adamaitische mens verscheen, waren er volgens de bijbel al reuzen op aarde, geweldigen uit de voortijd ( Gen.6.4).
Piet Strootman

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: oktober 05, 2004, 12:51:29 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 05 oktober 2004 om 12:35:
En dat is het volstrekt niet! Voor de westerse mens is mythologie het summum van onbetrouwbaarheid, maar voor de Oosterling is mythologie juist gebaseerd op natuurfeiten.

Met deze stelling ga ik niet mee. om de volgende redenen:
1. De Bijbel (in ieder geval het OT) is een 'oosters' boek.
2. Evolutie is wat mij betreft evengoed een mythe...
3. De 'westerse beschaving' vindt zijn oorsprong (evenals het christendom) voor een groot deel in de griekse cultuur. Deze is absoluut niet vrij van mystiek.
mea culpa mea culpa mea maxima culpa

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: oktober 05, 2004, 07:07:16 pm »
Chaveriem,
Jij:
3. De 'westerse beschaving' vindt zijn oorsprong (evenals het christendom) voor een groot deel in de griekse cultuur. Deze is absoluut niet vrij van mystiek.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Reactie
1: Ik heb toch geschreven, dat het een Oosterse wijze is van onderwijs.
2: Is evolutie een mythe? Want bedoel jij dan in dit geval met een mythe?
3: Vindt jij mystiek verkeerd?

Piet Strootman

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: oktober 05, 2004, 07:59:59 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 05 oktober 2004 om 12:35:
Ik heb al eerder geschreven, dat aardsvaders ook wel wereldpotenties zijn. Voor 'Adam' kun je ook lezen: de Adamitische mensheid.

Dus de adamitische mensheid viel in slaap? De adamitische mensheid at van de vrucht? De adamitische mensheid kreeg kaïn en abel? De adamitische mensheid werd een paar honderd jaar?

Laat dan je verhalen over Jezus ook maar zitten. Wie weet gaat dat over de Jezus-mensheid. Dat is trouwens ook mijn bezwaar tegen "vergeestelijking" van het Adam & Eva verhaal: Adam komt 'gewoon' in geslachtsregisters voor, inclusief leeftijd, net zo goed als abraham, jozef, david, Jezus, etc...
« Laatst bewerkt op: oktober 05, 2004, 08:01:10 pm door Zwever »

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: oktober 05, 2004, 10:10:34 pm »
Zwever,
Jij: Dus de adamitische mensheid viel in slaap? De adamitische mensheid at van de vrucht? De adamitische mensheid kreeg kaïn en abel? De adamitische mensheid werd een paar honderd jaar?
Laat dan je verhalen over Jezus ook maar zitten. Wie weet gaat dat over de Jezus-mensheid. Dat is trouwens ook mijn bezwaar tegen "vergeestelijking" van het Adam & Eva verhaal: Adam komt 'gewoon' in geslachtsregisters voor, inclusief leeftijd, net zo goed als abraham, jozef, david, Jezus, etc...
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zwever,
Waarom zo bars? Wat niet vergeestelijkt mag worden, vergeestelijk ik niet. Over de Jezusmensheid gesproken, Paulus vroeg in 2 Kor.13.5:'Stelt uzelf op de proef, of gij wel in het geloof zijt, ONDERZOEKT UZELF. Of zij gij niet zo zeker van uzelf, dat Jezus Christus in u is? WANT ANDERS ZIJT GIJ VERWERPELIJK'. Een bijzonder grote nadenker, waarover je in je leven nooit uitgedacht komt.
Vriendelijke groet,
Piet Strootman

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: oktober 06, 2004, 01:11:06 am »
Ik heb wel een mooi linkje hierover gevonden met een hoop info.

Ik zeg niet dat het allemaal klopt maar lijkt me goed om eens te lezen!

Ik ben benieuwd de meningen!

http://www.christiananswers.net/dutch/q-aig/aig-c004-nl.html
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: oktober 06, 2004, 10:50:40 am »

quote:

P. Strootman schreef op 05 oktober 2004 om 19:07:
Chaveriem,
Jij:
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Reactie
1: Ik heb toch geschreven, dat het een Oosterse wijze is van onderwijs.
2: Is evolutie een mythe? Want bedoel jij dan in dit geval met een mythe?
3: Vindt jij mystiek verkeerd?

Piet Strootman

1. true
2. Daarmee bedoel ik dat de evolutie vast loopt op de vraag: hoe begint leven......
3. Mystiek hoeft neit verkeerd te zijn. Waar ik op doelde is dat christendom doorspekt is met mystiek afkomstig uit de griekse cultuur. Deze is m.i. niet verenigbaar met het Testament

bart1984

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: oktober 12, 2004, 12:57:15 am »
Als het nou echt klopt he dat eva uit de rip van adam is geschapen, dan zou het beteken dat ze dezelfe genen zouden moeten hebben behalve dan het x en y chromosoom. Dan krijg je nog sneller mutaties en afwijkingen omdat ze van dezelfde familie zijn.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: oktober 12, 2004, 09:48:11 am »

quote:

bart1984 schreef op 12 oktober 2004 om 00:57:
Als het nou echt klopt he dat eva uit de rip van adam is geschapen, dan zou het beteken dat ze dezelfe genen zouden moeten hebben behalve dan het x en y chromosoom. Dan krijg je nog sneller mutaties en afwijkingen omdat ze van dezelfde familie zijn.
Als God het y chromosoom in een x kon veranderen, zou Hij dan ook niet een aantal andere genen veranderd hebben om dat probleempje op te lossen? (Niet dat ik denk dat dat een probleem wás of zo hoor, maar ALS het een probleem zou worden had God dat niet per ongeluk over het hoofd gezien...)
Bombus terrestris Reginae

bart1984

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: oktober 21, 2004, 11:35:48 pm »

quote:

Hahahaha, je hebt echt nog 10x minder verstand van genen dan ik man. hoe kan een heel menselijk ras onstaat uit 2 mensen. Daar is de genen poel veel te klein voor. Heel snel ga je dan mongolen krijgen. En ga niet zeggen vroeger hadden de mensen betere genen dus is het na verloop van tijd minder geworden. Dat kan niet die genen moeten er zijn geweest. Ze hoeven niet actief te zijn maar ze zijn er wel. Maar als je alleen "goede" genen had gehad die sterker waren waren er nooit mongooltjes geweest. Ik zou zo zeggen, ga eens eerst goed denke voor je wat zegt.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: oktober 22, 2004, 12:00:19 am »

quote:

bart1984 schreef op 21 oktober 2004 om 23:35:
[...]

Hahahaha, je hebt echt nog 10x minder verstand van genen dan ik man. hoe kan een heel menselijk ras onstaat uit 2 mensen. Daar is de genen poel veel te klein voor. Heel snel ga je dan mongolen krijgen. En ga niet zeggen vroeger hadden de mensen betere genen dus is het na verloop van tijd minder geworden. Dat kan niet die genen moeten er zijn geweest. Ze hoeven niet actief te zijn maar ze zijn er wel. Maar als je alleen "goede" genen had gehad die sterker waren waren er nooit mongooltjes geweest. Ik zou zo zeggen, ga eens eerst goed denke voor je wat zegt.

Jij mag zelf ook wel eens beter lezen, Bart1984.
Op 27 september heb je al op precies dezelfde post van ons gereageerd als je nu hier weer doet:

quote:

bart1984 schreef:

Je mening is nog hetzelfde gebleven. :)
Je zegt ook op 27 september tegen Rene Z:

quote:

bart1984 schreef
 Maar als 2 organisme een nieuw leven maken en ze zijn van de zelfde familie dan is de kans er dat bepaalde foutjes niet worden gerepareerd door het genen matriaal van de andere. Er zijn veel van de zelfde genen en dus ook veel van de zelfde fouten genen. Daardoor is de kans op een afwijking of dat een kindje niet levens vatbaart is veel groter.
God zei zelfs dat het zeer goed was nadat de mens was geschapen. En zal er geen fout genen-materiaal aanwezig zijn geweest bij Adam en Eva.
De mens is volgens mij niet beter geworden, ge-evolueerd in de loop der tijden, maar gedegenereerd. Minder goed geworden dan God oorspronkelijk had geschapen.
Anders zou het nu zeer, zeer goed met de mens gesteld zijn. Waarom we nu dan al met gemiddeld 80 jaar sterven, en de mensen in de tijd na Adam en Eva nog met gemak 700, 800 en 900 jaar oud werden, kan ik dan niet volgen.
Ik zal het even bij Aquila navragen; hij is bioloog, ik heb dus misschien zelf niet de biologische kennis, maar kan er zo aankomen..... Binnen handbereik :)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: oktober 22, 2004, 12:38:40 am »
Bart1984: aan de universiteit van Oxford is door genetici onderzoek gedaan naar de genenpool van de mens. De resultaten zijn op z'n minst frappant (voor ons christenen dan). Lees hier:

quote: http://dir.salon.com/books/review/2001/08/06/eve/index.html

Indeed, if Sykes' findings are correct -- and so far they have withstood a great deal of hostile scrutiny -- among all of us who are of European descent, the relationship is, in planetary terms, pretty much that of kissin' cousins. Sykes believes that about 90 percent of Europeans can trace their maternal ancestry back to one of seven specific women, the most recent of whom lived about 10,000 years ago and the eldest about 45,000 years ago.

Of course these proto-European women had ancestors too, who at some point traveled out of Africa and into the Middle East before splitting up and beginning to colonize the globe. Go backward only a few thousand years before the ancestor shared by Tupuaki-Roberts and you reach the individual woman geneticists have dubbed the "mitochondrial Eve," who belonged to what was probably a very small human society in Africa. The only thing we know for sure about the mitochondrial Eve is that she had at least two daughters who themselves had children. And that she is the direct ancestor -- the 10,000th or so great-grandmother -- of you and me and everybody else on Earth.

Wetenschappelijk onderzoek toonde dus aan dat de wereldbevolking misschien (kans is niet onwaarschijnlijk) van zeer kleine beginpopulatie (n=2) afstamt. Hij noemt zijn boek dan ook The Seven Daughters of Eve. Te bestellen bij amazon.com ;)

Ik neem aan dat je zoiets zocht, Priscilla? Internet is gelukkig ook binnen handbereik ;)

... je zou toch bijna gaan denken dat dat verhaal van Adam en Eva klopt :+
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2004, 12:54:20 am door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: oktober 22, 2004, 10:37:15 am »

quote:

Roodkapje schreef op 22 oktober 2004 om 00:38:
Bart1984: aan de universiteit van Oxford is door genetici onderzoek gedaan naar de genenpool van de mens. De resultaten zijn op z'n minst frappant (voor ons christenen dan). Lees hier:
[...]

Wetenschappelijk onderzoek toonde dus aan dat de wereldbevolking misschien (kans is niet onwaarschijnlijk) van zeer kleine beginpopulatie (n=2) afstamt. Hij noemt zijn boek dan ook The Seven Daughters of Eve. Te bestellen bij amazon.com ;)

Ik neem aan dat je zoiets zocht, Priscilla? Internet is gelukkig ook binnen handbereik ;)

Inderdaad leuk dat er 'wetenschappelijk bewijs' is op een bepaalde manier. :)
Toch geeft het feit dat de mens zeer goed is geschapen, voor mij genoeg gewicht aan de stelling dat Adam en Eva zonder fout genen-materiaal geschapen zijn.....

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: oktober 25, 2004, 08:27:37 am »

quote:

Roodkapje schreef op 22 oktober 2004 om 00:38:
[...]

Is Kaïn er dus toch met z'n zus vandoor gegaan......

DetectedDestiny

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: oktober 25, 2004, 09:11:11 am »

quote:

Wetenschappelijk onderzoek toonde dus aan dat de wereldbevolking misschien (kans is niet onwaarschijnlijk) van zeer kleine beginpopulatie (n=2) afstamt.
Dan heb je zijn onderzoek toch verkeerd begrepen. "Mitochondrial Eve" is slechts de enige vrouw waarvan alle mensen nu afstammen. Dat betekent niet dat er op het moment dat zij leefde geen andere mensen leefden, maar dat het nageslacht van die mensen uiteindelijk is uitgestorven. "Y-chromosomal Adam" leefde overigens slechts zo'n 70.000 jaar geleden, in tegenstelling tot Mitochondrial Eve, die ~150.000 jaar geleden leefde.
« Laatst bewerkt op: oktober 25, 2004, 09:11:32 am door DetectedDestiny »

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: oktober 25, 2004, 09:36:44 am »

quote:

DetectedDestiny schreef op 25 oktober 2004 om 09:11:
[...]
Dan heb je zijn onderzoek toch verkeerd begrepen. "Mitochondrial Eve" is slechts de enige vrouw waarvan alle mensen nu afstammen. Dat betekent niet dat er op het moment dat zij leefde geen andere mensen leefden, maar dat het nageslacht van die mensen uiteindelijk is uitgestorven. "Y-chromosomal Adam" leefde overigens slechts zo'n 70.000 jaar geleden, in tegenstelling tot Mitochondrial Eve, die ~150.000 jaar geleden leefde.
De Bijbel is ook niet wetenschappelijk te bewijzen....

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: oktober 25, 2004, 09:57:55 am »
Dat probeerde ik idd ook niet getuige de :+
Wat ik aan probeerde te geven richting Bart1984 is dat zijn hele verhaal mbt genetica kant noch wal raakt, omdat al is aangetoond dat we met z'n allen van een kleine populatie afstammen. Wat er ook in het door mij aangehaalde artikel staat: genetisch gezien zijn we allemaal familie, ongeacht ras en kleur. En dat is precies hetzelfde idee als het idee dat in de Bijbel naar voren gebracht wordt, al wordt het 'verhaal' anders verteld, omdat ons wereldbeeld nou eenmaal anders is.

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: oktober 25, 2004, 10:16:23 am »

quote:

Roodkapje schreef op 25 oktober 2004 om 09:57:
Dat probeerde ik idd ook niet getuige de :+
Wat ik aan probeerde te geven richting Bart1984 is dat zijn hele verhaal mbt genetica kant noch wal raakt, omdat al is aangetoond dat we met z'n allen van een kleine populatie afstammen. Wat er ook in het door mij aangehaalde artikel staat: genetisch gezien zijn we allemaal familie, ongeacht ras en kleur. En dat is precies hetzelfde idee als het idee dat in de Bijbel naar voren gebracht wordt, al wordt het 'verhaal' anders verteld, omdat ons wereldbeeld nou eenmaal anders is.
I C, overigens is het scheppingverhaal uit de Bijbel niet uniek, het Gilgamesh epos ging de Bijbel voor.

mike3

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: november 02, 2004, 03:40:16 pm »
Beste mensen,
God sprak in Genesis over de mens op het begin.
Er mag daar geen twijfel over bestaan.
Maar de vraag is wat is een mens.
Zijn we wat nu zijn wel echt of hebben wij een ziel(geest).
De kerk heeft dat nooit helemaal uitgezocht.
Maar stel dat God adam en Eva als geest aannam.
En Adam niet alleen de eerste mens is maar ook de eerste menselijke ziel.
Hoe moest God dan een tweede menselijke ziel krijgen.
Adam moest zichzelf bevruchten(ze kenden geen schaamte)
dus hij werd herboren als vrouw dat is ook de rede dat de man zich verbonden voelt met de vrouw.
daarna werd Eva geboren en Adam had diep respekt voor haar omdat hij wist hoe zij was.
dat is de rede dat een man zijn ouders verlaat en een vouw gaat zoeken.
Gods plan vanaf het begin was dat de man diep respekt had voor de vrouw.

P.S/ sorry voor de slechte zinsopbouw mijn toetsenbord vertoont kuren.
@@@

Dieterich

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: november 02, 2004, 03:54:06 pm »

quote:

mike3 schreef op 02 november 2004 om 15:40:
Beste mensen,
God sprak in Genesis over de mens op het begin.
Er mag daar geen twijfel over bestaan.
Maar de vraag is wat is een mens.
Zijn we wat nu zijn wel echt of hebben wij een ziel(geest).
De kerk heeft dat nooit helemaal uitgezocht.
Maar stel dat God adam en Eva als geest aannam.
En Adam niet alleen de eerste mens is maar ook de eerste menselijke ziel.
Hoe moest God dan een tweede menselijke ziel krijgen.
Adam moest zichzelf bevruchten(ze kenden geen schaamte)
dus hij werd herboren als vrouw dat is ook de rede dat de man zich verbonden voelt met de vrouw.
daarna werd Eva geboren en Adam had diep respekt voor haar omdat hij wist hoe zij was.
dat is de rede dat een man zijn ouders verlaat en een vouw gaat zoeken.
Gods plan vanaf het begin was dat de man diep respekt had voor de vrouw.

P.S/ sorry voor de slechte zinsopbouw mijn toetsenbord vertoont kuren.
Ik begrijp niet precies wat je bedoelt. Wel past jouw schets niet zo bij Genesis 2,7. Daar is de ziel niet het levensprincipe van het lichaam maar het bezielde lichaam zelf. De mens ís een begerende ziel. Het woord ziel duidt er dus op dat de mens een begerend wezen is, op zoek naar en afhankelijk van dat wat zijn begeerte kan stillen. De mens is afhankelijk van God: hij is de enige die met zijn Geest de begeerte naar leven kan stillen.
Wenn sich Menschen zu Jesus Christus bekennen, blicken sie paradoxerweise auf das Eschaton zurück.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: november 02, 2004, 04:31:23 pm »
<font color= 0000FF>
van BF naar LB wegens allerlei schriftkritische posts in dit topic. </font>

mike3

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: november 02, 2004, 04:39:54 pm »
beste  Dieterich

Ik snap wat je bedoelt met die vers maar heb jij je nooit afgevraagd waarom alle rassen tussen mens en aap uitgestorven zijn?
Komt dat door de natuur alleen?
Ik denk het niet en dat is ook de rede dat God zei dat het goed was.
Wij waren een blijvertje in de evolutieladder.
God zag de eerste ziel Adam die waarschijnlijk onstond op Aarde.
Hij maakte zijn lichaam ook door evolutie.
Maar de versen daarna geven alleen het hof van Eden aan.
Waar zegt God letterlijk dat het een plek op Aarde was?
Hij zei immers niet dat hij Adam in liet slapen in het hof van Eden.
En in vers 2,7 zegt God hoe de mens vormde maar kunnen die niet apart van lichaam en ziel bekeken worden.Een soort van Symbiose.
Wie zegt trouwens dat een ziel niet kan eten in de hemel?
@@@

Arjan1979

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: november 02, 2004, 05:00:32 pm »
Ik wil eerst beginnen met deze tekst, Lucas 18:  
15 De mensen probeerden ook kleine kinderen bij hem te brengen om ze door hem te laten aanraken. Toen de leerlingen dat zagen, berispten ze hen. 16 Maar Jezus riep de kinderen bij zich en zei: ‘Laat ze bij me komen, houd ze niet tegen, want het koninkrijk van God behoort toe aan wie is zoals zij. 17 Ik verzeker jullie: wie niet als een kind openstaat voor het koninkrijk van God, zal er zeker niet binnengaan!’

LAat ons uitgaan van de almacht van God, is God neit degene die alles schiep? behoort de wetenschap ook niet toe aan God?? Is hij niet machtig genoeg om de wetenschap naar zijn hand te zetten, te vernaderen, verwijderen of toe te voegen wat en wanneer hij dat wil??
Als de evolutie een wetenschap is, dan heeft God dat geschapen, God heeft naar mijns inziens de aarde met zijn leeftijd geschapen, ent als dat ik geloof als mogelijkheid dat de dinosauriers nooit geleefd hebben, maar in werkelijkheid dat de resten van die wezens met de aarde zijn geschapen, het staat neti zo in de bijbel omdat het niet belangrijk is voor ons Geloof, laten wij zijn als kinderen en geloven dat God alles kan, hij kon een leeuw laten praten, is dat wetenschappelijk mogelijk?? zelfs de duivel die sprak door een slang, is een slang wetenschappelijk in staat tot intelligent denken?, God staat buiten tijd en begrip van ons, Hij kan alles :)

Genesis 6:
In de tijd dat God, de HEER, aarde en hemel maakte, 5 groeide er op de aarde nog geen enkele struik en was er geen enkele plant opgeschoten, want God, de HEER, had het nog niet laten regenen op de aarde, en er waren geen mensen om het land te bewerken; (2:5) geen mensen om het land te bewerken. 6 wel was er water dat uit de aarde opwelde en de aardbodem overal bevloeide. 7 Toen maakte God, de HEER, de mens. Hij vormde hem uit stof, uit aarde, en blies hem levensadem in de neus. Zo werd de mens een levend wezen.

Hier staat het, God zegt het zelf in Zijn Woord?? dan is er toch geen discussie meer over mogelijk???, niet als je waarlijk in Gods Almacht geloofd tenminste

mike3

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: november 02, 2004, 05:27:29 pm »
Beste Arjan,
Als hier geen discussie meer  over mogelijk is dan neem ik aan dat iedereen in God geloofd.
Er lopen nu op dit moment op de Aardbol nog steeds mensen rond die niet geloven.
Dit verhaal zeiden ze in middeleeuwen ook toen Galileo ineens kwam en zei dat de Aarde rond was en niet het middelpunt van het helal is.
Dus naar mijn weten is altijd een discussie mogelijk en God zei dat er maar 1 waarheid was en dat was hij.
Dus laten we met zijn alle op zoek gaan naar die waarheid!!!!!!
@@@

Arjan1979

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: november 02, 2004, 06:06:23 pm »
Sorru, maar in de Bijbel staat ook niet dat de aarde niet rond is he :D, wat Galileo toen bekendmaakte, (en de aarde is rond) werd en wordt ook nergens tegengesproken in de bijbel, en er staat ook nergen dat de zon om de aarde draait, Vergeet neit dat Galileo het probleem voroal had dat hij igneen tegen een traditie die in de Roomse Kerk wortel had gekregen, De Roomsen die hebben nog steeds tradities die niet uit de Bijbel komen, De Roomsen die voerden ook oorlog tegen de Islam, en ze haatten elkaar, en Jezus zegt toch zelf in de Bijbel, heb uw vijand lief? Ik bedoel er is geen discussie mogelijk meer als je zo'n toch duidelijke tekst als deze wat betreft de schepping van de mens ter harte neem als waar, als je twijfel aan bijbelteksten omdat ze neit stroken met wetenschappelijke theorien, dan kan je blijven discuseren natuurlijk (op zich niet slecht of oninteressant) maar je zal er dan nooit tot overeenstemming mee kunnen komen, dat kan alleen als je Zijn Woord als waar en waarachtig neem, en God laat genoeg odnerwerpen over voor discussie, maar die zijn dan niet van echt belang, wat betreft de Geloofwaardigheid van de bijbel, en er blijft ook meer dan genoeg over wat geen enkel mens kan begrijpen omdat het ons begrip te boven gaat

mike3

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: november 02, 2004, 06:43:01 pm »
Beste Arjan,
Maar als we het nooit kunnen begrijpen waar zijn we al die tijd dan mee bezig?
@@@

Arjan1979

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: november 02, 2004, 06:52:40 pm »
Beste Mike,

We moet kijken naar de diepere zin van de Bijbel, God heef tons de bijbel gegeven zodat wij Hem leren kennen zoals Hij zich openbaard heeft, en waarnaartoe God heenwerkt, en wat Hij wil met ons, en sosm doet God dat op een maneir die wij neit kunnen bevatten, die wij niet HOEVEN bevatten of weten, alleen dat hij laat zien wat hij ermee wil, we mowten kijken naar WAT de bijbel is :), we kunnen de Drieeenheid van de Vader, de Zoon en de Geest ook niet begrijpen, alleen dat we meoten weten dat God, de Zoon en de Geest een zijn, een God de Zelfde die de aarde en de Hemel geschapen heeft, maar God heeft ook bevolen dat we zijn Woord zuiver bewaren, dat er niks aan teogevoegd of afgenomen mag worden.

Tot Mozes was er niet eens een Bijbel, toen was er alleen God zelf en de overleveringen die van geslacht op geslacht doorgegeven werd, en zelfs als God er Zelf was werd Hij vaak niet geloofd, kijk maar hoe vaak het volk Israel van God weg liep of twijfelde.
En waar we mee bezig zijn? we zijn met Gods Woord bezig, we willen God beter leren kennen, we willen ons geestelijk leven voeden met zijn woord, bestuderen en erover discusseren, maar vooral dat we het geloven :)
« Laatst bewerkt op: november 02, 2004, 06:57:32 pm door Arjan1979 »

mike3

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: november 02, 2004, 07:44:11 pm »
Je hebt gelijk over het geloven en we kunnen het ook nu nog niet helemaal begrijpen.
Maar ik ben er zelf van overtuigd dat er een dag komt dat we het wel begrijpen.
al is het morgen of over miljoenen jaren.
God zei immers zelf in de openbaring dat er een tijd kwam dat we het allemaal zullen begrijpen!!!
@@@

Arjan1979

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: november 02, 2004, 07:58:14 pm »
En die tijd zal zijn als Jezus terug komt in Heerlijkheid op de wolken :)

mike3

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: november 03, 2004, 09:39:21 pm »
Met je eens arjan de Messiah zal ons dat leren!!!!
we hebben geen vershillen meer in dit debat!!!
@@@