Auteur Topic: Meer vrouwen ongewenst zwanger door te dure pil  (gelezen 3880 keer)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Meer vrouwen ongewenst zwanger door te dure pil
« Gepost op: september 08, 2004, 07:45:18 pm »

quote: http://www.nu.nl/news.jsp?n=403892&c=10

Uitgegeven: 8 september 2004 13:53
Laatst gewijzigd: 8 september 2004 15:40
GRONINGEN - Steeds meer vrouwen raken zwanger, omdat ze geen geld hebben voor anticonceptiemiddelen. Dat constateren de centra voor seksuele gezondheid Noord-Nederland en Amsterdam.

Exact cijfermateriaal is nog niet beschikbaar, maar in Noord-Nederland gaat het sinds januari in elk geval om enkele tientallen zwangerschappen, laat directrice K. Bauer van het centrum weten. Het centrum denkt dat het aantal zwangerschappen de komende maanden nog fors zal stijgen.

Ziekenfonds
De ongewenste zwangerschappen zijn volgens haar te wijten aan de verwijdering van de anticonceptiepil en spiraaltje uit het ziekenfonds. "Voor kwetsbare groepen in de samenleving is de pil onbetaalbaar", aldus Bauer.

"Men denkt de oplossing te vinden in methodes als periodieke onthouding. Dat lijdt echter vaker tot een ongewenste zwangerschap."

Amsterdam
In Amsterdam is sinds januari vooral het gebruik van het spiraaltje gedaald. Hierdoor wordt een toename van ongewenste zwangerschappen geconstateerd, meldde woordvoerster Y. Hazeveld van het Amsterdamse centrum.

Om hoeveel zwangerschappen het precies gaat, is onbekend. Daarnaast bezuinigen vrouwen veel op de pil. "Vrouwen schakelen over op een goedkopere pil, hoewel die vaak ongewenste bijwerkingen heeft", aldus de woordvoerster.

Abortusklinieken
Omdat ook in Amsterdam nog gedetailleerd cijfermateriaal ontbreekt, heeft Hazeveld, tevens vice-voorzitter van de Stichting Samenwerkende Abortusklinieken Nederland (Stisan) een oproep gedaan aan de aangesloten klinieken om de cijfers over ongewenste zwangerschappen bij te gaan houden. Binnen twee maanden moeten de eerste resultaten hiervan bekend zijn.
Ik dacht altijd dat een zwangerschap veroorzaakt werd door man en vrouw, niet door een pilletje...  8)7
« Laatst bewerkt op: september 08, 2004, 07:47:19 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: september 08, 2004, 08:03:57 pm »
Inderdaad, wat vreemd. Moeten er weer allemaal boekjes opnieuw geschreven worden.
Voor de rest wil ik ook nog wat melden, niet alle ziekenfondsen hebben de pil uit het pakket gehaald. Vreemd vind ik het ook dat het registreren van het vermoorden van vruchten niet geregistreerd staan.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

DoubleUP

• www: Wees Wijs met de Wijsheid
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: september 08, 2004, 08:54:28 pm »
Als ik het opschrift goed lees, koop je dus met een te dure pil geen kat in de zak, maar een baby in de buik...
Altijd in voor verbeteringen!

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: september 08, 2004, 10:36:13 pm »
En weet je wat het kost die pil? Ongeveer 18 euro per half jaar.    |:(    
(hoorde ik op de radio)

Dat geven sommige mensen per week uit aan sigaretten, maar fatsoenlijke anticonceptie is te duur?  8)7
Bombus terrestris Reginae

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: september 08, 2004, 10:40:54 pm »
De groep kwestbaren is gewoon erg gemakzuchtig lijkt het wel, alles moet aangedragen worden. Maar ik kan me niet voorstellen dat dit een soort van burgelijke ongehoorzaamheid is.
Liefde is vreemd

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: september 08, 2004, 10:54:20 pm »
Ik had ook gehoord dat de pil uit het ziekenfonds was gehaald, met allemaal protestacties, dus ik dacht ook dat dat ding schreeuwend duur is.

Blijkt dus gewoon goedkoper te zijn dan paracetamol als ik het goed heb...
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

bart1984

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: september 11, 2004, 10:36:28 pm »
Beetje triest dat ze de pil uit het ziekenfonds hebben gehaald en dom ook. Meer vrouwen zullen zwanger worden en ook ongewenst.  Tel maar uit je winst.

Meer aborutusen dus, Dat kost ook geld.

En al besluiten mensen het kind te houden is de kans dat het vooral jonge vrouwen zijn die geen geld hebben om het kind een degelijke verzorging te geven. Ook bestaat de kans dat vrouwen geen opleiding meer kunnen volgen vanwege het kind.

Het is gewoon onbegrijpelijk waarom het eruit is gehaald. Mensen hebben het recht om sex te hebben zonder zwanger te worden door middel van de pil. En dat word weg gehaald.

|:(  |:(  |:(  |:(

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: september 11, 2004, 10:43:25 pm »
@ Bart1984: je wordt niet zwanger door een te dure pil. Je wordt zwanger van domme acties, niet goed nadenken over waarmee je bezig bent, van niet verantwoordelijk bezig zijn.

Je kunt je wel overal achter verschuiven, maar uiteindelijk zijn beide bedpartners ZELF verantwoordelijk voor hun acties. Als je onveilig seks hebt kun je zwanger raken, dat is een ingecalculeerd risico dat je moet willen nemen. Wil je dat niet, dan kun je er beter niet aan beginnen.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

porcupine

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: september 11, 2004, 10:49:58 pm »
Eigenlijk klopt de uitspraak in de topic-titel logisch gezien wel.
Zouden deze vrouwen niet met de pil gestopt zijn, dan waren zij niet zwanger geworden.

Het is ook naief om er vanuit te gaan dat sex alleen bedoeld is om zwanger te worden.

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: september 11, 2004, 11:33:35 pm »

quote:

bart1984 schreef op 11 september 2004 om 22:36:
En al besluiten mensen het kind te houden is de kans dat het vooral jonge vrouwen zijn die geen geld hebben om het kind een degelijke verzorging te geven. Ook bestaat de kans dat vrouwen geen opleiding meer kunnen volgen vanwege het kind.

Hoeveel denk je dat het kost?
Degelijk hoeft niet te betekenen dat het allemaal nieuwe spullen moeten zijn.
Liefde is vreemd

Outlaw

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: september 12, 2004, 12:55:25 pm »
Is het niet zo dat de risico groepen sociaal een minder sterke positie innemen. Als ik het zo lees op nu.nl is het een mede oorzaak van het ander. zelfde als dat er minder ziekteverzuim is naar mate het inkomen hoger is, das logisch want hogere banen zijn fysiek meestal minder inspannend. zo zit dit misschien ook, de risico groepen om het zo te zeggen denken niet zo veel overal over na en als het er van komt dan komt het er van gewoon door het niveau wat ze in de samenleving hebben

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: september 12, 2004, 04:36:25 pm »
Nee, net zomin als een verminderd ziekteverzuim bijna niet samenhangt met de fysieke inspanning die een arbeider moet leveren. Ziekteverzuim hangt nauw samen met de tevredenheid over je werk. Als je je werk niet leuk vindt, ben je gauwer geneigd om je ziek te melden.

Misschien moet er betere seksuele voorlichting gegeven worden als de pil uit het ziekenfonds gehaald wordt?

Outlaw

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: september 12, 2004, 10:00:37 pm »
Dat klopt niet helemaal wat je zegt. ik heb afgelopen jaar psychologie gestudeerd en het blijkt dat een hoger inkomen niet garant staat voor een hogere werk statisfactie. Daar zit geen correlatie tussen. Het is inderdaad wel zo dat je als je ontevreden bent je je eerder ziek meld.

Ik denk dat bijvoorbeeld extra voorlichting een optie is ja. Maar dan moet je wel de juiste groep mensen bereiken en niet weer met van die algemene dingen beginnen die de mensen bereikt die toch al voorgelicht zijn. de extra moet dan dus op andere plaatsen komen

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: september 12, 2004, 10:47:16 pm »
Ik heb ook een propedeuse psychologie en in mijn boek staat dat een hoge opleiding  gecorreleerd is aan jobsatisfactie (dat is namelijk wat ik zei, ik zei niks over inkomen volgens mij). (Schultz & Schultz, 1997). Ik heb niks gezegd over hoge inkomens die hoog correleren met jobsatisfactie. Wel dat mensen met een hogere opleiding vaak meer tevreden zijn over hun werk dan mensen met een minder hoge opleiding. Maar dat terzijde.

Het gaat mij erom dat je als vrouw (en ook als man, maar ik praat even vanuit het standpunt van de vrouw omdat ik zelf een vrouwtje ben) een verantwoordelijkheid hebt. Als volwassene ben je verantwoordelijk voor wat je doet. Ik vind dat je dan ook zo volwassen moet zijn om in te staan voor de gevolgen van je daden. Als je ervoor kunt zorgen dat door het slikken van een pilletje de gevolgen geminimaliseerd kunnen worden, dan moet je dat doen. Maar als je stopt met het slikken van een pilletje, dan moet je je dus goed realiseren waarmee je bezig bent en wat de mogelijke gevolgen van je actie kunnen zijn.

En abortus als het ongedaan maken van ongelukjes vind ik onacceptabel: dat is niet je verantwoordelijkheid willen nemen. Alsof dat de enig mogelijke oplossing is in het geval van een ongelukje, ik ken ook mensen die al jaren proberen bewust kinderen te krijgen maar bij wie het niet lukt. Wat is er dan mis met adoptie?

Maar je verstoppen door te zeggen dat je ongewenst zwanger bent doordat de pil te duur is vind ik te hypocriet voor woorden.
« Laatst bewerkt op: september 12, 2004, 10:48:58 pm door Roodkapje »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: september 13, 2004, 08:43:41 am »
Outlaw heeft met zijn tweede punt wel gelijk: onze voorlichting komt voornamelijk terecht bij mensen die het niet nodig hebben.

Ik ben er zelf ook van overtuigd dat deze actie meer ongewenste zwangerschappen en meer abortussen gaat opleveren omdat juist die groep die dan stopt met de pil niet vervangende betrouwbare anticonceptie gaat gebruiken. Het is inderdaad te belachelijk voor woorden, maar ik ben ook bang dat het zo gaat.

Meisjes uit achterstandsmilieus en allochtone meisjes (taalprobleem, taboes) worden niet bereikt en dát is juist de groep waar NU al de meeste abortussen plaatsvinden en die NU al niet te bereiken zijn met voorlichting.

Het is net zoals zwangerschap en alcohol.
Vrouwen die gewoon gezond leven en misschien af en toe een wijntje nemen, wat totaal geen kwaad kan, worden door de paniekzaaijerij van bijvoorbeeld de STAP (stichting alcoholpreventie) helemaal bang gemaakt en durven nu in restaurants geen dressing op hun sla te doen uit angst dat er wijnazijn in zit, wat overigens geen alcohol bevat, want het is azijn. De vrouwen waar het probleem zit, namelijk alcoholistes die ook nog eens andere drugs gebruiken enzo, worden niet bereikt.

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: september 13, 2004, 10:56:48 am »
Sommige mensen reageren preventief op berichtgeving in de media. Mensen doen dingen omdat ze denken en niet omdat ze iets weten.
 De pil zou uit het ziekenfonds, wat betekend dat de ziekenfondsen zich niet verplichten aan het gratis verstrekken van de pil. Sommige ziekenfondsen houden de pil gewoon in het pakket.....

Wat betreft de informatie voorziening, die is uiterst doeltreffend. Maar de vraag is moet je alles bij mensen door de strot drukken, of mag je ook verwachten dat mensen informatie tot zich nemen. De mensen zijn nogal snel geneigd om informatie op te nemen die op verjaardagen wordt verteld.
Niemand kan me wijs maken dat iemand tegenwoordig niet weet dat je door sexueel verkeer zwanger kunt raken. Ex-pil gebruikers al helemaal niet......
Liefde is vreemd

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: september 13, 2004, 11:07:24 am »

quote:

Picardijn schreef op 13 september 2004 om 10:56:
Wat betreft de informatie voorziening, die is uiterst doeltreffend.

Nee, dat is-ie niet.
De informatievoorziening schiet echt enorm te kort als het gaat om de groepen die het het allerhardst nodig hebben.
Je wilt echt niet weten wat je tegenkomt: allochtone meisjes die de nederlandstalige gebruiksaanwijzing niet kunnen lezen en maar wat doen, een deel van de (domme) tieners die nog steeds denkt dat je niet zwanger kunt worden als je ongesteld bent, dat je van de eerste keer seks sowieso niet zwanger kunt worden, dat je als je de pil krijgt nog eerst een paar maanden moet wachten totdat hij je "onvruchtbaar heeft gemaakt", meisjes die tampons gebruiken als "opstopmiddel" in plaats van een condoom, werkelijk waar!

quote:

Niemand kan me wijs maken dat iemand tegenwoordig niet weet dat je door sexueel verkeer zwanger kunt raken. Ex-pil gebruikers al helemaal niet......

Nee, dat weet inderdaad zolangzamerhand bijna iedereen. Behalve, weer, een grote groep niet-voorgelichte allochtone meisjes, maar dat zijn inderdaad geen ex-pilgebruikers over het algemeen. Waar het om gaat is dat duidelijk moet worden hoe je zwangerschap op andere manieren betrouwbaar kunt voorkomen, dus NIET via tampons, alleen seks hebben tijdens de menstruatie en dat soort onzin.

Het heeft geen enkele zin om te zeggen "heb dan maar geen seks". Ik bedoel, dat lijkt mij in veel gevallen ook het beste plan (vooral als ze 13 zijn enzo) maar dat gaat natuurlijk niet werken.

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: september 13, 2004, 11:19:03 am »
Dus de doelgroep is allochtonen?
Naar mijn weten moet je voor het gebruik van de pil op bezoek bij de huisarts en de apotheek?
Nou weet ik niet of wij een bijzondere huisarts en apotheker hebben. Kan me voorstellen dat er in de communicatie wat aan schort, maar dan heeft het eerder met een cultuurprobleem als met een informatie probleem van doen.
Zelf zie ik dat verloskundige en gynaecoloog ook in het traject van de zwangerschap praten en infromeren over geboortebeperking.
Liefde is vreemd

Outlaw

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: september 13, 2004, 11:29:22 am »
Uiteindelijk kan je gewoon stellen dat er groepen in de samenleving zijn die op dit moment niet bereikt worden met de huidige vorm van voorlichting. Op welke manier het anders moet is een volgende discussie. Want je hoeft het niet alleen toe te spitsen op allochtonen, onverantwoordelijke jeugd is bijvoorbeeld van hetzelfde laken in een pak.

Trouwens over vrouwen klopt het dat die een verantwoordelijkheid hebben, maar mannen hebben dat ook naar mijn idee. Die zijn toch uiteindelijk net zo schuldig aan de eventuele ongewenste zwangerschap. Die moeten ook bij zichzelf nadenken wat ze doen en hoe ze iets doen.

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: september 21, 2004, 10:37:44 pm »
Dan vrij je toch gewoon niet. Als je het niet kan betalen moet je ook niet vrijen. :P
Live vanuit de luie stoel

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: september 22, 2004, 12:28:57 am »

quote:

Does schreef op 21 september 2004 om 22:37:
Dan vrij je toch gewoon niet. Als je het niet kan betalen moet je ook niet vrijen. :P
Gewoon de man laten betalen. Die heeft er wel een paar euro's voor over om aan zijn trekken te komen.... :P

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: september 22, 2004, 12:11:07 pm »

quote:

lonneke schreef op 22 september 2004 om 00:28:
[...]

Gewoon de man laten betalen. Die heeft er wel een paar euro's voor over om aan zijn trekken te komen.... :P
Hoezo? Dan heb jij helemaal geen sex meer. :w

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: september 22, 2004, 04:27:11 pm »

quote:

Does schreef op 22 september 2004 om 12:11:
[...]

Hoezo? Dan heb jij helemaal geen sex meer. :w
Oh? heb ik geen man dan?

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: september 22, 2004, 06:09:50 pm »

quote:

lonneke schreef op 22 september 2004 om 16:27:
[...]

Oh? heb ik geen man dan?
Jawel maar die heeft geen geld. 8)7

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: september 22, 2004, 06:50:42 pm »

quote:

Does schreef op 22 september 2004 om 18:09:
[...]

Jawel maar die heeft geen geld. 8)7
Je kunt maar beter betalen dan ongewenst zwanger raken, lijkt mij zo....