euh ja, zie boven

Baptisten worden ook niet voor niets de meest gereformeerde evangelischen genoemd. De vraag is echter: wat is gereformeerd? ik voel me persoonlijk meer verwant met een 'wederdopende' baptist dan met een 'zielenvorsende' bevindelijke.
Over dat bevindelijke hoor je in onze kerk niet zoveel. Evangelischen, die zijn het gevaar van de kerk, of juist ons grote voorbeeld. Ik denk echter dat we als vrijgemaakten ook nog wel wat kunnen leren van bevindelijk-gereformeerden. Een 'we zijn er wel, je hoort erbij'-prediking is mooi, maar daarmee verkondig je maar een deel van het evangelie. We moeten ook zoeken naar het geloof in ons hárt, en niet alleen in ons hoofd.
Tegelijkertijd is de bevindelijkheid ook een grote valkuil. De piëtischtische zoektocht naar een volmaakt dienen van de Heer past totaal niet in een zuiver-gereformeerd Christusbeeld. Aan de ene kant wordt in bevindelijke kring de onvrije wil van de mens en zijn zondige en verdoemde staat voor God gepredikt, maar aan de andere kant wordt men wel opgeroepen om het geloof in zijn eigen hart te zoeken én te werken. Daaruit volgt niet alleen een zeker wetticisme, maar ook een continue gevoel van falen: ik geloof, ik leef naar mijn geloof, maar het is niet voldoende. Er wordt zo sterk de nadruk gelegd op de levensheiliging, dat het soms lijkt alsof de zaligheid vanuit de mens moet komen, en niet vanuit God. Tenslotte vrees ik dat de bevindelijk-gereformeerde leer gruwelijk tekort doet aan het verlossend werk van Jezus Christus en zijn liefde voor kleingelovige mensen.