Auteur Topic: Bereidheidscongres  (gelezen 1897 keer)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Bereidheidscongres
« Gepost op: september 23, 2004, 08:56:26 pm »
Ik ga morgen naar het Bereidheidscongres van het Gemeentenproject en ben dus drie dagen afwezig.
Gaan er toevallig nog meer mensen van het forum heen?

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Bereidheidscongres
« Reactie #1 Gepost op: september 27, 2004, 08:02:16 pm »
Het congres zit er weer op en het was echt supertof!  :*)  _/-\o_  d:)b
Geweldige sprekers, leerzame workshops, schitterende aanbidding, een heerlijke sfeer, krachtige bijbelstudies, intrigerend theater, veel ontmoeting.
Kortom: Super!  :)
Ruim 500 jonge mensen die zich toewijden aan God en zich willen inzetten in hun gemeente en daarvoor toegerust willen worden. Daar wordt je toch stil van...
Is er echt niemand van het forum geweest?  :?

dingo

• Bekijk profiel
Bereidheidscongres
« Reactie #2 Gepost op: september 27, 2004, 10:39:03 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 27 september 2004 om 20:02:
[....]
Is er echt niemand van het forum geweest?  :?
Zou wel gewild hebben maar ben als te oude jongere helaas niet welkom bij Gemeentenproject. Maar goed als jij er geweest ben heb je toch het forum vertegenwoordigd?  ;)

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Bereidheidscongres
« Reactie #3 Gepost op: september 27, 2004, 11:02:01 pm »
Helaas, ik moest een vrouw trouwen. Twee jaar geleden was ik wel bij die ene dag, die inderdaad héél goed was!
« Laatst bewerkt op: september 27, 2004, 11:02:38 pm door Zwever »
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
Bereidheidscongres
« Reactie #4 Gepost op: september 28, 2004, 12:47:55 pm »
In een woord: 'Hemels'

Echt hjeel gaaf. Wel een beetje veel input, weinig troughput, dus straks komt de output. (volgens Ben Tiggelaar red.)  Ds Kruidhof was echt een gouwe.
Just B te W te Ee

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Bereidheidscongres
« Reactie #5 Gepost op: september 28, 2004, 02:01:20 pm »

quote:

Zwever schreef op 27 september 2004 om 23:02:
Helaas, ik moest een vrouw trouwen.

Wil je daarmee zeggen dat je getrouwd bent? Zo ja, gefeliciteerd!  :)  _/-\o_

quote:

'Toevallig' moest ik vanmorgen ook aan dat woord denken...  :)

quote:

Echt heel gaaf. Wel een beetje veel input, weinig troughput, dus straks komt de output. (volgens Ben Tiggelaar red.)  Ds Kruidhof was echt een gouwe.

Dat zei niet Ben Tiggelaar, maar Klaas Koelewijn.
Kruidhof is idd absoluut een gouwe.  d:)b

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Bereidheidscongres
« Reactie #6 Gepost op: september 28, 2004, 02:04:43 pm »
Vanmorgen stond dit verslag in het ND. Prima verslag, erg herkenbaar allemaal!
Vooral de vetgedrukte zin kan ik me voor 200% in vinden (al is het niet 'gewikkeld' maar 'verwikkeld'...   :P ). Heel bijzonder en inderdaad bijna hemels! :)

quote:

Blij met de zin van het geloof

door onze redacteur Reina Wiskerke

ZELHEM - Met nieuwe inzichten en goede voornemens zijn deelnemers aan het Bereidheidscongres gisterochtend naar huis gegaan. Koos is bijvoorbeeld van plan zijn 'stille tijd' meer structuur te geven.

,,Helemaal geweldig. Supercool'', zegt Bert Huizenga (21). Hij blikt terug op het Bereidheidscongres, dat afgelopen dagen plaatsvond op camping De Betteld in Zelhem, een congres voor oudere jongeren, om hen te helpen een plek te vinden in de gemeente. Bert zit samen met Christien van der Veen (20) en Herma van der Wielen (22) wat te kletsen voor de evenementenhal. Ze hebben de conferentie alle drie cadeau gekregen van de vrijgemaakt-gereformeerde kerkenraad van Zutphen, waar ze vandaan komen.

Bijna iedereen is wel ergens door aan het denken gezet afgelopen dagen. Christien volgde bijvoorbeeld de workshop over toewijding aan God, geleid door voormalig jeugdouderling Arie de Rover. Ze kreeg te horen dat mensen hun identiteit meestal laten vormen door hun omgeving. ,,Maar je moet je van boven laten voeden, je op God richten.'' Bert vond de workshop over 'wandelen met Jezus' het meest indrukwekkend. Hij ging zich realiseren wat vergeving inhoudt. De workshopleider ds. Jan Wesseling liet dat zien door twee figuren over elkaar heen te leggen: een grote witte, die stond voor Jezus, en een kleine zwarte, die stond voor de zondige mens: de kleine zwarte figuur gaat schuil achter grote witte. ,,Als je in de hemel bent, ziet God jou door Jezus. Hij ziet je niet als zwart en zondig persoon.''

Het Bereidheidscongres, de derde in zijn soort, is een vrijgemaakt-gereformeerd initiatief, waarbij inmiddels ook christelijk-gereformeerden betrokken zijn. Het vierdaagse evenement met ruim vierhonderd deelnemers maakt deel uit van het GemeenteNproject, dat jongvolwassenen wil helpen hun gaven in te zetten voor de kerkelijke gemeente. De organisatoren hopen dat jongeren door het congres ook warm gemaakt worden voor een 'leertraject' van twee jaar in kleiner verband.

Aan goede voornemens geen gebrek. Koen van Tongeren (22) uit Hengelo hoopt meer structuur te brengen in zijn 'stille tijd' met God. De workshop van ds. Gert Hutten heeft hem ervan doordrongen dat hij van zichzelf niets is. Je moet je overgeven aan Jezus en alles van Hem verwachten, zegt Koen, die in zijn kerk graag een klusteam zou oprichten.

Jakoba Oosterhuis (21) uit Groningen - ze vond het congres ,,ontzettend gaaf'' - is van plan vaker met vrienden en huisgenoten te bidden, te zingen en te praten over Gods liefde. De workshop van Hutten raakte haar ook. ,,Het ging over de vraag of je wedergeboren bent. Daar schrok ik van. Ben ik dat wel? Daarover wil ik verder nadenken.''

Coralie Froma (26) uit Nijkerk merkte afgelopen dagen dat ze weer blij werd van de ,,mooie boodschap''. Ze kreeg een nieuwe kijk op het oude bekende, zoals het lange gebed uit het gereformeerde doopformulier, dat ze altijd maar ,,vaag'' vond. ,,Nu zie ik hoe dit gebed beschrijft wat God heeft gedaan in de geschiedenis. Hij is de God van toen, nu en later, de God die zal terugkomen.''

Speld

Coralie verwijst naar een bijbelstudie van ds. Jacob Kruidhof (62), die elke ochtend met alle congresgangers een bijbelgedeelte doornam. Kruidhof vervulde de functie van anchorman, de senior-pastor, waarbij je een speld kon horen vallen als hij aan het woord was, vertelt ds. Joost Smit, voorzitter van het GemeenteNproject.

Vrijdagochtend analyseerde Kruidhof het gebed om wijsheid van Salomo. De predikant keerde zich tegen de gedachte dat de Here aan Salomo de vrijheid liet te bidden waarom hij wilde. Salomo begon zijn gebed ook niet met: 'Ik wil graag dit of dat', maar verwoordde wat God in het verleden had gedaan en wat zijn bedoeling met hem was. Om daarna tot de conclusie te komen dat hij niets anders kon dan bidden om inzicht, aldus Kruidhof. Hij zag daarin een aanwijzing voor de wijze waarop christenen moeten bidden: eerst in dankbaarheid en kleinheid verwoorden dat de Here al lang geleden is begonnen met zijn werk, en dat Hij zijn plan zal voltooien. En dan vragen of de Here je wil inpassen in zijn plan, en je daarvoor kracht wilt geven. Kruidhof verwees hierbij naar het gebed uit genoemd doopformulier (,,Almachtige en eeuwige God, U bent het die naar uw rechtvaardig oordeel...'').

De taak die God geeft, is niet moeilijk maar onmogelijk, benadrukte Kruidhof. 'Moeilijk' betekent: als je je maar inspant, wat meer bidt, dan lukt het je wel. ,,Dat is de doodsteek. Dan kom je in een kramp terecht.'' Christenen hebben een onmogelijke taak, maar wat onmogelijk is bij mensen is mogelijk in Jezus' kracht. ,,Zie dat je het niet kunt, en verwacht dan de kracht van God.''

Kruidhof heeft afgelopen dagen veel herkenning gevonden, en dat deed hem geweldig goed, vertelt hij desgevraagd. Het is hem opgevallen dat ,,mensen blij zijn als ze bevestigd worden in het positieve, praktische, zinvolle van het geloof; dat het goed is om God te dienen. Dat geeft ontspanning.'' Zijn waarneming is wat gekleurd, tekent hij erbij aan. ,,Ik zie dat namelijk zelf ook zo.''

De zangcultuur van de jongeren was wel anders, maar dat doet niet af aan de herkenning. In het kerkelijke leven roept die zangcultuur wel spanningen op, weet hij. Zondagochtend heeft de predikant in de dienst in Zelhem nog benadrukt dat je elkaar in de gemeente moet helpen daarin verder te komen. ,,Het zou bepaald niet de bedoeling moeten zijn de eigen cultuur van je generatie vast te houden.''

Psalmen en Opwekkingsliederen wisselden elkaar af op het Bereidheidscongres. De zang stond onder leiding van worshipband SOS, die eveneens op het podium stond tijdens de twee kerkdiensten, waarvoor kerkgangers uit Doesburg en Doetinchem naar Zelhem waren gekomen. De diensten stonden onder verantwoordelijkheid van de kerkenraad in Doetinchem, legt ds. Joost Smit uit. Hij ging zelf voor in de middagdienst, die Zendtijd voor Kerken op 21 november uitzendt op televisie.

Dans

De bijzondere sfeer heeft deelnemers goed gedaan, zegt de een na de ander. Je kon altijd bij vreemden aan tafel schuiven en je was zo met ze in een diep gesprek gewikkeld. Erg enthousiast zijn velen over de workshop waarin een dans werd aangeleerd. Uiteindelijk deed de hele zaal mee.

,,Het loven van de HERE heeft een grote plek gekregen op het congres'', bevestigt Joost Smit. De eerste avond heeft Wim Grandia van de Evangelische Omroep over lofprijzing en aanbidding gesproken. ,,Waardevol was dat hij met ons de hele Bijbel doorkroop. Je ontdekt dan dat loven altijd een reactie is op het werk van God. De ark krijgt zijn vaste plek in Israël en dan pas kan het prijzen van de Here beginnen'', stelt Smit. In een goede sfeer lekker enthousiast met elkaar zingen, vindt hij heel wat waard. Als het echter alleen om de sfeer zou gaan, ,,zou ik morgen met het GemeenteNproject ophouden''. ,,Honderden jonge mensen hebben op het congres zicht gekregen op hun plek in het grote werk van God. Onze boodschap is dat je niet moet weglopen van moeilijkheden in de gemeente: neem je plek in, in vertrouwen op God. En ik bespeur bij de jongeren ook veel verwachting en vertrouwen.''

Wegebben

Ze beseffen dat een congres iets bijzonders is, en dat het enthousiasme daarna kan wegebben. Ze zijn ook wel bang dat ze thuis niet kunnen overbrengen wat ze in Zelhem hebben meegemaakt, weet Koos Huijssen van het driekoppige zorg- en gebedsteam. ,,Sommigen realiseren zich hier voor het eerst waar het geloof echt om gaat. En dan zien ze ertegenop terug te gaan naar hun gemeente, omdat ze daar tegenwerking verwachten.'' Koos heeft hiervoor met congresgangers gebeden. Het zorg- en gebedsteam gaf ook adviezen mee: heb geduld, hou je doel voor ogen en verlies je niet in bijzaken. ,,Maar het belangrijkste is een houding van liefde.''
« Laatst bewerkt op: september 28, 2004, 02:06:14 pm door Mezzamorpheus »

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
Bereidheidscongres
« Reactie #7 Gepost op: september 28, 2004, 02:54:16 pm »
en zo was het.
Just B te W te Ee

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
Bereidheidscongres
« Reactie #8 Gepost op: september 28, 2004, 05:17:50 pm »
Interessant om te lezen.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
Bereidheidscongres
« Reactie #9 Gepost op: september 28, 2004, 06:33:17 pm »
offtopic:ik ook fan zijn van ds Kruidhof!
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Marie-Christine

• Bekijk profiel
Bereidheidscongres
« Reactie #10 Gepost op: september 28, 2004, 11:05:17 pm »
Ben ook geweest.....mocht nog net  ;)
En het was inderdaad in 1 woord: geweldig!!
Hele gave en indrukwekkende workshops, lekker gezongen, veel geluisterd naar sprekers en naar elkaar.
En inderdaad heel bijzonder dat je zo bij iemand aan tafel schuift en binnen 3 minuten een heel diep gesprek aan het voeren bent over de dingen die er écht toe doen!!

En nu weer met beide beentjes op de grond :'(
Maar wel erg enthousiast om God te dienen!! En dat is niet moeilijk....

t'is onmogelijk...... ;)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Bereidheidscongres
« Reactie #11 Gepost op: september 28, 2004, 11:10:10 pm »

quote:

Marie-Christine schreef op 28 september 2004 om 23:05:

Maar wel erg enthousiast om God te dienen!! En dat is niet moeilijk....

t'is onmogelijk...... ;)

:*)

Marie-Christine

• Bekijk profiel
Bereidheidscongres
« Reactie #12 Gepost op: september 29, 2004, 12:42:36 pm »

quote:

Dacht ik even een leuke inside joke te maken... ;(
Zie ik dat het hele artikel uit het ND hier al boven staat....mét grapje.....

Okay nog een poging:

"HEERLIJK HEERLIJK HEERLIJK!!"

Daar werd ik helemaal blij van en dacht: "IK??????"

Wieger

• Bekijk profiel
Bereidheidscongres
« Reactie #13 Gepost op: oktober 10, 2004, 07:20:15 pm »
Bereidheidscongres was echt super! Weer helemaal in vuur en vlam.
Nu nog proberen het enthousiasme vast te houden!

Kruithof is echt een toper, maar voor diegenen die vrijdag zijn gekomen, julie hebben echt iets gemist! Bruce Kuhn, wat een acteur!
Het geloof draait niet om gewoonten en tradities... maar om de hartelijke Liefde voor God!

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
Bereidheidscongres
« Reactie #14 Gepost op: oktober 10, 2004, 08:01:35 pm »
contact blijven zoeken met God!! je stile tijd blijven houden erg belangrijk, op Jezus blijven zien!!!
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.