quote:
Paul Kuiper schreef op 05 december 2005 om 20:23:Het woord 'extremistisch' heb ik juist opzettelijk toegevoegd om aan te geven dat uiteraard niet ALLE Joden zich van zulke methoden bedienen.
En het gaat hierbij natuurlijk niet over zelf een ander restaurant uitzoeken, het gaat over mensen die de eigenaar van een reataurant dan gaan benaderen, kennelijk in de hoop dat iemand die kritiek op Israël geuit heeft, dan geweigerd zal worden. En ik ga er inderdaad van uit dat slechts een tamelijk extreme minderheid zo ver gaat.
'Extremistisch' wordt typisch gebruikt voor mensen die extreme oplossingen nastreven, bijvoorbeeld het willekeurig opblazen van mensen. Wat mij betreft, in deze situatie is het woord volkomen misplaatst, en uiterst suggestief.
Als je bedoeld dat slechts een extreem kleine groep dat doet, zeg dat dan.
quote:
Beste Liudger, hiervan begrijp ik echt helemaal niets. Sinds wanneer is een Palestijnse vlag op je eigen balkon 'onnodig provocerend'? En waar haal je dat 'gericht tegen haar buren' vandaan? Het was in werkelijkheid mw. Duisenbergs overbuurvrouw, VVD-raadslid Rosa van der Wieken, die van grove onverdraagzaamheid blijk gaf door mw. Duisenberg dit recht te ontzeggen. Waar bemoeit zij zich mee?
Ik vind het politiseren van de woonomgeving nogal wat. Wie weet, heeft mevrouw Van der Wieken wel familie die opgeblazen is, of in de holocaust omgekomen. Mede gezien het soort uitlatingen dat mv Duisenberg doet, kan ik me voorstellen dat mevr Van der Wieken het moeilijk heeft met het feit dat ze haar deur niet uit kan of niet uit het raam kijken kan, of naar haar favoriete restaurants kan zonder geconfronteerd te worden met mevr. Duisenberg.
Overigens is dit geen kwestie van recht, of recht ontzeggen. Mevr Duisenberg heeft vast wel dat recht. En dat recht wordt haar niet ontzegd. Of ze wellevend bezig is, is een heel andere zaak. Of mevr Van der Wieken wellevend bezig is, is ook een andere zaak. Maar ga nou niet over 'recht' praten. Dat is niet aan de orde.
het lijden van het Palestijnse volkquote:
Uiteraard is hiermee niet gezegd dat alle Palestijnse verzetsdaden goedgekeurd moeten worden. Terreur rechtvaardigt nog geen contra-terreur, en Palestijnse aanslagen op willekeurige Israëlische burgers keur ik af.
Genoteerd en gewaardeerd.
quote:
Maar als we eerlijk zijn, moeten we erkennen wat oorzaak en wat gevolg is: het onrecht waaronder de Palestijnen lijden is de oorzaak van heel de geweldsspiraal.
Wat mij betreft is de geweldsspiraal begonnen met Palestijns geweld tegen Joden in het prille begin van de 20e eeuw. En wat mij betreft kun je de situatie niet los zien van hoe Europa de Joden heeft behandelt. Als er iemand schuldig is aan het Palestijns lijden, is het Europa. Maar goed, dat is een discussie die boekdelen zou vergen. Laten we maar zeggen dat we het daar niet eens zijn.
quote:
Iedereen die in Nederland zich in geweten verplicht voelt voor het ontrechte Palestijnse volk op te komen en tegen de willekeur van de Israëlische machthebbers te protesteren (de moedige Israëlische vredesbeweging niet te na gesproken) staat aan verdachtmakingen bloot. Het lijkt me dat elk integer mens zich daarvan verre moet houden.
Jij praat nou met mij. Wijs mij eens aan hoe en waar ik systematisch mensen die de Palestijnen steunen verdacht maak. Dat kun je niet. Ik richt me op mw Duisenberg. Er is geen enkele reden waarom alleen mensen die Palestijnen ondersteunen gevrijwaard zouden moeten worden van kritische blikken. Een dergelijke (misplaatste) hoffelijkheid wordt de andere kant in het debat ook niet bedeeld.