quote:
andries schreef op 05 oktober 2004 om 19:55:[...]
Als ik echt niet gereformeerd hoef te zijn, dan blijf ik nog wat. Het probleem is dat het Christendom onvoldoende duidelijkheid schept over het proces dat nodig is om geen nieuwe "zonden" te begaan en je tevens te reinigen van de dingen die je van God gescheiden houden.
Jes 59,2
maar uw ongerechtigheden zijn het, die scheiding brengen tussen u en uw God, en uw zonden doen zijn aangezicht voor u verborgen zijn, zodat Hij niet hoort.
Jezus geeft zelf duidelijk aan wat de weg is:
Joh 3.
5 Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u,
tenzij iemand geboren wordt uit water en Geest, kan hij het Koninkrijk Gods niet binnengaan. 6 Wat uit het vlees geboren is, is vlees, en wat uit de Geest geboren is, is geest. 7 Verwonder u niet, dat Ik u gezegd heb:
Gijlieden moet wederom geboren worden.
...
36 Wie in de Zoon gelooft, heeft eeuwig leven; doch wie aan de Zoon ongehoorzaam is, zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem.
De weg om te komen tot God, zonder dat er scheiding is, is dan dat de zonden worden weggenomen en dat gaat via Jezus Christus:
Rom. 5
8 God echter bewijst zijn liefde jegens ons, doordat Christus, toen wij nog zondaren waren, voor ons gestorven is. 9 Veel meer zullen wij derhalve, thans door zijn bloed gerechtvaardigd, door Hem behouden worden van de toorn.
Rom. 6
1 Wat zullen wij dan zeggen? Mogen wij bij de zonde blijven, opdat de genade toeneme? 2 Volstrekt niet!
Immers, hoe zullen wij, die der zonde gestorven zijn, daarin nog leven? 3 Of weet gij niet, dat wij allen, die in Christus Jezus gedoopt zijn, in zijn dood gedoopt zijn? 4 Wij zijn dan met Hem begraven door de doop in de dood, opdat, gelijk Christus uit de doden opgewekt is door de majesteit des Vaders, zo ook wij in nieuwheid des levens zouden wandelen. 5
Want indien wij samengegroeid zijn met hetgeen gelijk is aan zijn dood, zullen wij het ook zijn (met hetgeen gelijk is) aan zijn opstanding; 6
dit weten wij immers, dat onze oude mens medegekruisigd is, opdat aan het lichaam der zonde zijn kracht zou ontnomen worden en wij niet langer slaven der zonde zouden zijn; 7 want wie gestorven is, is rechtens vrij van de zonde.
Door het geloof met Christus meegestorven, en daardoor gestorven voor de zonde.
Onze oude mens, noemt de bijbel dat. Die is meegestorven. Omdat Christus ook is opgestaan zijn wij ook
meeopgestaan in een nieuw leven.
Ons nieuwe leven kan niet zondigen, want het is uit God geboren. Alleen omdat we nog ons lichaam hebben wat aards is, zondigen we nog. Want het lichaam op zich is nog wel zondig. Als we ons leven hier op aarde afleggen, zullen we daar geen last meer van hebben.
Als de Heer terugkomt zullen we een nieuw lichaam krijgen en zullen we geheel vrij zijn van de zonde. Nu is dit alleen geestelijk gezien het geval.
Rom. 8
10 Indien Christus in u is,
dan is wel het lichaam dood vanwege de zonde, maar de geest is leven vanwege de gerechtigheid. 11 En indien de Geest van Hem, die Jezus uit de doden heeft opgewekt, in u woont, dan zal Hij, die Christus Jezus uit de doden opgewekt heeft,
ook uw sterfelijke lichamen levend maken door zijn Geest, die in u woont.
Als we nog wel zondigen reinigt het bloed van Christus ons hiervan.
1 Joh. 1
9 Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig,
om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid.
Kol 1
13 Hij heeft ons verlost uit de macht der duisternis en overgebracht in het Koninkrijk van de Zoon zijner liefde, 14 in wie wij de verlossing hebben,
de vergeving der zonden.
....
21 Ook u, die eertijds vervreemd en vijandig gezind waart blijkens uw boze werken, heeft Hij thans weder
verzoend, 22 in het lichaam zijns vlezes, door de dood, om u heilig en onbesmet en onberispelijk vóór Zich te stellen, 23 indien gij slechts wel gegrond en standvastig blijft in het geloof
quote:
In de mystiek is het probleem van de "onreinheid" trouwens niet de zonden, maar de reacties die je nog te goed hebt op grond van de dingen die je in het verleden hebt gedaan. Dat kunnen prettige reacties zijn of onprettige, al naar gelang de aard van de dingen die je deed. Die reacties moet je zo snel mogelijk proberen uit te drukken, terwijl je zo leeft dat je geen nieuwe reacties erbij maakt. Hoe minder reacties je nog tegoed hebt, hoe dichter je tot God bent genaderd.
De methode die nodig is om geen nieuwe reacties te krijgen en de oude uit te drukken wordt ook door Jezus onderwezen. Ik lees in de leringen van Jezus helemaal niets over de zonden. Die zonden-theologie is bedacht door vroege leiders in de Christelijke kerk, ik kan daar helemaal niets mee.
Je kunt vanuit jezelf dus steeds 'beter worden'. Geen 'nieuwe reacties erbij maken, en wat je krijgt aan reacties moet je onderdrukken......
Ik lees wel iets over niet meer zondigen bij Jezus onderwijzing. Alleen lag de verlossing van de zonden toen Jezus in Israel rondwandelde, nog in de toekomst. Hij was nog niet gestorven aan het kruis en weer opgestaan. Daarom zegt Hij ook tegen de verlamde man: 'Uw zonden
worden vergeven. Matt.9
1 Petr 2,24
die zelf
onze zonden in zijn lichaam op het hout gebracht heeft, opdat wij, aan de zonden afgestorven, voor de gerechtigheid zouden leven; en door zijn striemen zijt gij genezen.
Christus geeft ons ook een 'methode' om het nieuwe leven te leven, en niet meer steeds in zonde te vallen, doordat we zelf nog weer de leiding nemen.
Na de wedergeboorte kun je bij wijze van spreken kiezen: Leef ik vandaag of door 'de Geest' of 'het vlees'. En het is de bedoeling dat het nieuwe leven hier op aarde al groeit.
Gal. 5
16 Dit bedoel ik:
wandelt door de Geest en voldoet niet aan het begeren van het vlees. 17 Want het begeren van het vlees gaat in tegen de Geest en dat van de Geest tegen het vlees – want deze staan tegenover elkander – zodat gij niet doet wat gij maar wenst.
De evangelieen en Jezus zelf over zonden:
Mat 1,21
Zij zal een zoon baren en gij zult Hem de naam Jezus geven. Want Hij is het,
die zijn volk zal redden van hun zonden.Matt. 9
En zie, men bracht een verlamde, op een bed liggende, tot Hem. 2 En daar Jezus hun geloof zag, zeide Hij tot de verlamde:
Houd moed, mijn kind, uw zonden worden vergeven. 3 En zie, sommige der schriftgeleerden zeiden bij zichzelf: Deze lastert God. 4 En daar Jezus hun overleggingen kende, zeide Hij: Waarom overlegt gij kwaad in uw hart? 5 Want wat is gemakkelijker, te zeggen: Uw zonden worden vergeven, of te zeggen: Sta op en wandel? 6
Maar, opdat gij weten moogt, dat de Zoon des mensen macht heeft op aarde zonden te vergeven – toen zeide Hij tot de verlamde: Sta op, neem uw bed op en ga naar uw huis
Mat 26,28
Want dit is het bloed van mijn verbond,
dat voor velen vergoten wordt tot vergeving van zonden..Joh 8,24
Ik heb u dan gezegd, dat gij in uw zonden zult sterven;
want indien gij niet gelooft, dat Ik het ben, zult gij in uw zonden sterven.