quote:
mazzzterrr schreef op 22 oktober 2004 om 10:18:[...]
Hier kwamen we volgens mij in het andere topic ook al ongeveer op uit. Hoe kom je daar bij? Hoe kom je op: de Vader, de Zoon en de Heilige Geest? Als je nu nooit die Bijbel had gezien of gelezen dan had je dit nooit geweten en dan had je een heel andere godsvoorstelling...
Het gaat niet om de historische context zeg je, maar als die nu niet klopt, dan vraag ik me toch (terecht lijkt me) af wat er van de boodschap waar is? En hoe komt het dat jij God wel buiten de Bijbel om kent en een heleboel andere mensen niet? Zou dat niet komen doordat jij dacht er is iets of er moet iets zijn en zo God tegenkwam? Een projectie van de antwoorden op jou vragen?
Ik heb ook ogen in mijn hoofd, ik kijk niet alleen, ik zie. Ik heb verstand om na te denken. Als de overgrote meerderheid voor de mensen ervoor kiest om blindelings af te gaan op wat de wetenschap zegt, moeten ze dat zelf weten. Ik ben altijd kritisch geweest en wou altijd zelf controleren of dingen klopten. De wetenschap bleek niet op alles een antwoord te hebben.
En op een gegeven moment kreeg ik een openbaring van God. Daar stond ik ook kritisch tegenover, maar ik heb God nooit kunnen weerleggen. Daarom ben ik nu nog steeds christen. Als je dan later christenen ontmoet die precies kunnen vertellen hoe je je voelt en kunnen vertellen wat hebt meegemaakt, dan vind ik dat een bewijs van de authenticiteit ervan.
Heel veel mensen kijken om zich heen en zien niet. Heel veel mensen denken niet zelf na, maar laten andere mensen voor zich denken. Ze nemen kritiekloos over wat ze lezen en zien op TV. Hun keus, waar ze uiteindelijk op afgerekend zullen worden. Kijk maar eens naar het stuk wat ik geciteerd heb. En ik bedoel dit niet persoonlijk, maar dat geldt voor iedereen die (nog) niet gelooft: mensen zitten liever op hun eigen troon, hebben liever zelf de regie in handen. Als dat bedreigd wordt door een groep mensen bij wie dat heel duidelijk niet zo is, dan deugen die gedachten van die mensen niet, men voelt zich onbewust bedreigd. In plaats van open-minded in discussie te gaan, proberen ze die denkbeelden onderuit te halen. En omdat bepaalde antwoorden al voor de discussie niet serieus genomen worden vinden ze zichzelf heel slim als ze na de discussie nog kunnen vaststellen dat zij gelijk hebben. Maar ze staan er niet bij stil dat dit ook niet heel moeilijk is wanneer je al met vooropgezette meningen de discussie binnengaat. Oké, het is wat chargerend, maar je snapt mijn punt wel denk ik.