quote: Titia schreef op 22 september 2004 om 16:36:Bovenstaande punten die genoemd worden vind ik heel sterk en vind ik herkenbaar: zoals het verwoorden van mijn mening en het reageren in deze tijd van vrije meningsuiting en 'er is geen abolute waarheid'. Ook de punten van Roodkapje hebben heel erg te maken met deze tijd als het gaat om films en geld. Het lastige vind ik dat ik de ene keer heel overtuigd ben en er voor durf te staan, maar toch ook snel weer bezwijk om een leuke film toch maar te kijken of kleren te kopen die eigenlijk niet zo heel erg nodig zijn.
Ik heb ook nog een paar andere dingen waarvan ik vind dat je hierin bewuste keuzes moet maken, ik ben benieuwd naar reacties.
1. Op zondag andere kleding dan door de week dragen: feestkleding, omdat het een feestdag is en we naar het huis van God gaan. In onze kerk zie je dat absoluut niet en wij (mijn man en ik) vallen hierdoor erg op en voelen ons vaak voor gek lopen.
Niet perse, het ligt eraan waar je door de weeks in loopt....
Ik doe wel een rok aan en mijn dochters ook om geen aanstoot te zijn, voor mensen die daar principieel 'tegen' zijn. Ik heb zelf geen bezwaren tegen een broek dragen. (Vind het zelfs prettiger, al mag dat geen argument zijn)
Verder hoeft het niet supernetjes te zijn, wel 'gewoon netjes'.
quote: 2. Geen druk weekprogramma: bijna elke avond iets en in het weekend ook. Waarom niet? Omdat de maatschappij al zo onrustig is, is het belangrijk om in je prive-leven rust te creeeren, zodat je tijd hebt voor Bijbelstudie of zodat mensen eens langs kunnen komen, of gewoon voor ontspanning. Het is mogelijk; bij ons lukt het, terwijl wij beiden werken (ik deeltijd).
Niet prettig om vaak 's avonds weg te zijn. Het is iets makkelijker aan het worden nu de jongste drie is. Maar de oudere kinderen hebben ook aandacht nodig, in de zin van dat je er bent en dan ook weet
hoe laat moet je morgen op,
wie heeft het eerste uur vrij,
moet er nog huiswerk overhoord worden,
zitten ze de hele avond tv te kijken, en zo ja wat... EN: Hoe laat gaan ze naar bed als ik er niet ben.
Je bent gewoon verantwoordelijk voor het reilen en zeilen en kan ook niet altijd de oudste dochter laten opdraaien voor het naar bed brengen van de jongere kinderen.
quote: 3. Zo mogelijk als er kinderen komen de eerste vier jaar (totdat ze naar school gaan) van hun leven niet werken, zodat je kinderen zoveel mogelijk zelf kunt opvoeden, ze kunt leren zich aan een persoon zoveel mogelijk te hechten, rust te creeren (niet het gejaag naar creche en werk) en als het financieel onmogelijk is een baantje zoeken voor enkele avonduren. Dit ook omdat de Here het gezin heel belangrijk vindt en je door je kinderen zoveel mogelijk zelf een geloofsopvoedingte geven en er 'te zijn' kunt leren Wie de Here is. Sowieso het niet normaal vinden dat beide partners werken. Er zijn veel eenzame mensen en zij kunnen nergens terecht, omdat er bijna niemand thuis is.
Als ik werk, moeten anderen voor mijn kinderen 'werken'. In die zin overbodig dus.
Volgend jaar gaat de jongste naar school en denk maar niet dat ik dan sta te springen om een baan te hebben. Ik krijg dan eindelijk tijd voor achterstallige klussen in en om huis. En kan eens naar de stad ook als het niet supernoodzakelijk is. Als ik aan het werk zou gaan, blijft het net zo druk als het nu steeds is.
Eigenlijk ben ik wel zo principieel dat ik vind dat de ouders de opvoeding van de kinderen moeten verzorgen. (En wij zijn zelf een soort kinderdagverblijf, daarvoor hoef ik ze niet naar de creche te doen

)
quote: 4. Hoe gewoon, gezellig en aantrekkelijk ook voor jongen mensen: niet uitgaan, omdat dat overmatig drankgebruik en losse relaties stimuleert.
Mee eens, al vinden veel christenen dit ook een 'belachelijk' standpunt. (stond ik van te kijken trouwens hoe normaal dit is in vrijgemaakte kring)
quote: 5. Op jonge leeftijd geen 'scharreltjes', of experimenteren met seks, omdat seksualiteit en relaties nou eenmaal niet los te verkrijgen zijn. Je alleen geven aan de persoon met wie je getrouwd bent.
Ja, ik ben ook heel ouderwets.....

Ik weet niet zo of je al deze punten nu onder geloofsstrijd moet laten vallen. (Wat ik zondags aandoe bijvoorbeeld en of ik veel weg ben)