Auteur Topic: Hoeveel tijd besteed jij aan gebed?  (gelezen 1557 keer)

justin1980

• Bekijk profiel
Hoeveel tijd besteed jij aan gebed?
« Gepost op: oktober 15, 2004, 01:55:36 pm »
Jullie kennen vast wel het gevoel toen je pas tot bekering kwam. Ervaarde een intense liefde en relatie met de Schepper. Maar na verloop van tijd kan die relatie verslechteren. En je begint te twijfelen en je voelt je vuur langzaam uitgaan.

Dat gold in ieder geval voor mij wel, maar het is alsof ik een openbaring heb gekregen. Ik lees een boek genaamd Het Christelijk Gezin geschreven door Larry Christenson (echte aanrader) En verderop in het boek vertelt ie iets over gebed. En voor mij was dit echt een vernieuwing, verfrissing gewoon een openbaring op vragen die ik had. Ik zal een stukje van het boek hier schrijven waar de schijver zelf verteld over zijn openbaring mbt gebed:

Op een dag kreeg ik een boek van Agnes Sanford onder ogen. Ik begon het te lezen. Ik ontdekte dat hier iemand aan het woord was, uit onze tijd, die het gebed ernstig nam! Ze bad, en ze zag dingen gebeuren. Ze praatte zo nuchter over gebed, dat ik er bijna kippevel van kreeg. Ze schreef over gebed zoals een natuurgeleerde zou schrijven over natuurwetten en krachten. Het leek wel een onderzoek door een scheikundige, die zei: "Ons experiment werkte niet - we moeten maar een ander mengsel proberen". Op een soortgelijke wijze benaderde zij het gebed. Ze zei: "als je de stekker van je strijkijzer in het stopcontact steekt, en het wordt niet heet, dan ga je toch niet zeggen: O, lieve strijkijzer, wordt alsjeblieft warm! En als het dan niet warm wordt: Nou, ik denk niet dat het Gods wil is dat het strijkijzeer warm wordt" Dat is belachelijk! Je gaat toch kijken wat er aan mankeert - misschien is er kortsluiting in de draad. Het strijkijzer moet warm worden! Daar is het toch voor. En op gebeden behoort een antwoord te komen. Daar bid je voor - om antwoord te krijgen. Een gebed dat opgezonden wordt en nooit terugkomt met een antwoord, is geen gebed - het is een half gebed. Het gebed is niet volledig, als er geen antwoord op komt. Het antwoord hangt natuurlijk af van de aard van het gebed. maar er moet een antwoord, reactie, komen; want gebed heeft te maken met de bidder en Degene tot wie we bidden.

En verder zegt hij zelf erover

De gedachte, een vol uur per dag te besteden aan gebed, kan u eerst afschrikken. "Dat is veel tijd! Ik moet aan mijn werk gaan. Ik moet zoveel doen! " Maar toch...., als u plotseling getroffen werd door een ernstige ziekte, zou u zonder aarzelen de raad van de dokter opvolgen, ook als hij zei: "U moet 1 uur per dag bij mij komen voor behandeling." Is het welzijn van uw gezin niet even belangrijk? Bovendien, als u een lid van het Lichaam van Christus bent, dan heeft het ook uw gebed nodig. Want de gezondheid van het Lichaam van Christus, de Gemeente, hangt af van de gezondheid en kracht van de afzonderlijke delen - de persoonen en gezinnen waaruit de Gemeente bestaat.
Als onze minister-president tegen u zou zeggen. "Ik heb uw talent nodig om dit land goed te besturen. Daarom wil ik u iedere dag opbellen, en een uur met u praten" ....zou u dan niet blij zijn? U zou niet kunnen nalaten uw vrienden erover te vertellen. Niets zou u in de weg staan om dat uur met de minister-president te praten; want u zou het als een zeer groot voorrecht beschauwen. Wanneer de Heer van het heelal tegen u zegt: "Ik wil een uur per dag met je spreken" durft u daar dan van af te knabbelen?

En verder haalt hij aan dat als je de kerkgeschiedenis bestudeert waren altijd de grote mannen Gods; mannen van gebed!

Ik vind het een krachtige tekst en het heeft mij overtuigd hard te gaan werken aan mijn relatie met de Schepper!  :)
Wat vinden jullie hiervan?
« Laatst bewerkt op: oktober 15, 2004, 01:58:43 pm door justin1980 »

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: oktober 15, 2004, 02:09:01 pm »
Volgens mij krijg je altijd antwoord op je gebed. Mijn inziens bestaan er geen halve gebeden. En of je nu een uur of 10 minuten bid, dat maakt niet uit. Volgens mij gaat het om de intentie.

justin1980

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: oktober 15, 2004, 02:17:54 pm »
Nou ik denk wel dat er halve gebeden bestaan. Als je namelijk bid en het gebeurt niet, dan moet je gaan nadenken waarom niet. Zelfde als met dat voorbeeld van die strijkijzer je gaat onderzoeken wat er aan de hand is. En misschien ligt het wel aan jezelf of andere zaken.
Maar ik weet wel zeker dat mensen zoals maarten luther het niet deed met een 10min gebed. Ik heb gelezen dat hij soms wel 4 uur achtereeen in gebed was. Dan heb je echt een relatie. Als je geliefde aan de andere kant van de wereld is zou je ook zoveel mogelijk tijd willen besteden aan gesprek dan een paar min. toch?
En als je erover nadenkt wat een voorrecht is het dat de schepper die ons niet alleen uit de put heeft getrokken, ook een echte relatie wilt hebben met jij en ik

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: oktober 15, 2004, 02:38:24 pm »
De vergelijking met het strijkijzer slaat kant nog wal. Een strijkijzer is een middel om iets voor elkaar te krijgen. (nette kleding ofzo). Zo zou ik het gebed toch niet willen zien; als een middel om van God iets voor elkaar te krijgen.
Inderdaad, soms krijg je geen antwoord op je gebed. Misschien ligt dat wel aan degene die bidt. Dat kan. Maar de manier waarop daar tegenwoordig een absolutisme van gemaakt wordt, is mijns inziens niet Bijbels. Het gebed is geen koevoet, waarmee je Gods doen en laten naar je hand kunt zetten! Het gebed is geen manier om de Grote en Heilige God voor je karretje te spannen!  Soms hoor je van die gebeden: “Heer, we weten dat U almachtig bent, we willen U vragen dit en dit te doen, hier en nu!” Ik gruwel daarvan.
In het gebed gaat het idd om de persoonlijke band met de Vader, je gesprek met hem. Het is geen wensenlijstje, en al evenmin een opdrachtbon. Het zou mooi zijn als we wat meer deemoed in ons gebed naar voren zouden brengen.
...

Hiedeen

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: oktober 15, 2004, 02:39:00 pm »
Twee dingen:

Ten eerste houd ik vast aan 'bid en werk'. Het kan niet zonder elkaar. Ik dat het niet uitmaakt hoeveel je bidt (in uren), maar dat je onophoudelijk 'bidt'. Voortdurend beseffen dat God boven je leven staat en dat Hij het bedacht heeft en met je mee-leeft. Juist in je werk kan je God ook aanbidden, door bijvoorbeeld op een sociale, eerlijke en liefdevolle manier met mensen om te gaan.

Ten tweede denk ik dat het goed is om veel te bidden en in gesprek te zijn met onze Vader. Toch denk ik dat dit niet te vergelijken is het een gesprek met een goede vriend(in) of de minister-president. Je communiceert anders met hen dan met God. Mensen kunnen meteen terugpraten, bij God zal je moeten geloven dat Hij terugspreekt dmv aanwijzingen en gebeurtenissen.
« Laatst bewerkt op: oktober 15, 2004, 02:39:17 pm door Hiedeen »

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: oktober 15, 2004, 02:46:16 pm »
Ik heb ook jarenlang gebeden om iets en het gebeurde gewoon niet. Als ik nu terugkijk zie ik waarom. Soms hebben dingen gewoon tijd nodig en soms lijkt het net alsof een gebed niet verhoord wordt maar God ziet wat goed voor je is. Wij kunnen niet vooruitkijken, Hij wel.
En God is altijd bij mij. Zo ervaar ik dat ook. Hij is een deel van mijzelf of laat ik het omdraaien, ik ben een deel van Hem. Ik voel mij verweven met Mijn Schepper. Niet dat ik Goddelijk ben, integendeel, ik ervaar altijd mijn zwakheden. Maar de relatie met de Schepper is niet afhankelijk van gebed alleen.
Gebed is voor mij altijd iets van spreken tot God. Dat doe ik talloze malen zonder mijn handen te vouwen of m'n ogen te sluiten. Ik spreek al met m'n Schepper als ik naar buiten kijk en de schoonheid van de natuur aanschouw. Ik spreek ook met m'n Schepper als ik in de krant lees hoeveel hongersnood er in de wereld is, hoeveel geweld, hoeveel lijden. Dat zijn dingen die ik verwerk samen met God. Hij is er altijd bij. Zijn ogen zijn mijn ogen.
Ja, dat is een voorrecht.
« Laatst bewerkt op: oktober 15, 2004, 02:48:38 pm door lonneke »

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: oktober 15, 2004, 02:49:42 pm »
Ik ben het ook met arend eens over de tekst die je quote. Je kan niet van God eisen dat je meteen antwoord krijgt. God is heilig en zijn wegen gaan ons verstand ver te boven. Hoe God antwoord, op welke manier, op welk moment dat bepaalt Hij. Ik denk wel, dat als ik voor mezelf spreek, ik veel te weinig wacht op antwoord. Daar tijd voor nemen is wel heel belangrijk en ik weet dat God wil spreken door zijn Woord, als je daar de tijd niet voor neemt.. tja.. en daar schort het bij mijzelf wel vaak aan.
« Laatst bewerkt op: oktober 15, 2004, 02:50:07 pm door Tave »
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

justin1980

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: oktober 15, 2004, 02:57:44 pm »

quote:

arend schreef op 15 oktober 2004 om 14:38:
De vergelijking met het strijkijzer slaat kant nog wal. Een strijkijzer is een middel om iets voor elkaar te krijgen. (nette kleding ofzo). Zo zou ik het gebed toch niet willen zien; als een middel om van God iets voor elkaar te krijgen.

Daar is gebed toch voor? Als je bid voor meer geestelijke inzicht voor jezelf, dan bid je om iets voor elkaar te krijgen..

Als je bied voor je zieke buurman/vrouw bid je om iets voorelkaar te krijgen wat jij niet kan maar God wel kan.

ik denk dat alle gebeden gericht is om iets voor elkaar te krijgen. op de dankgebeden na.

Elke christen is tot een punt van besef gekomen dat ze hulp nodig hebben. En we vragen God elke dag wel om dingen.

Ik denk dat het punt van die strijkijzer meer is, dat wij soms te laks met gebed om gaan onbeantwoorde gebeden worden dan vaak gerechtvaardigd door ach het is Gods wil niet, of Uw wegen zijn niet mijn wegen. En tuurlijk is dat laatste waar, maar toch moeten we bij elk
gebed opletten of het geen gebed is om onze eigen trots te bevredigen, maar een oprecht gebed!
« Laatst bewerkt op: oktober 15, 2004, 03:13:02 pm door justin1980 »

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: oktober 15, 2004, 03:02:00 pm »

quote:

justin1980 schreef op 15 oktober 2004 om 14:57:
ik denk dat alle gebeden gericht is om iets voor elkaar te krijgen. op de dankgebeden na.

Dat denk ik niet. Gebed is een wezenlijk onderdeel van je omgang met God, het lijkt me niet goed als je bid omdat je God als je 'klusjesman' ziet... God is je Vader en Hij wil je graag spreken en dat is iets anders dan "een rijtje opdrachten op Zijn deurmat krijgen".
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

justin1980

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: oktober 15, 2004, 03:06:37 pm »
Waar praat jij met hem over? Maar als ik bid dan is het toch vaak over een opwekking in de stad waar ik in woon voor allerlei zaken, waar Gods hulp nodig is. En als God het geroep van zijn volk ziet voor hulp dan zal hij bewegen. Dat is hoe ik geloof dat mijn God werk. Ik ga niet met hem praten over de kleren die ik vandaag aan ga doen. Een gesprek met de vader is gericht om dingen voorelkaar te krijgen die alleen God kan. En dan bid je niet om een mercedes benz, maar je kan best bidden voor Nederland dat er een opwekking komt in dit land!

Ik denk ook dat God niets liever wilt dat wij hem bij onze alledaagse dingen betrekken en als wij hem om hulp vragen wil hij niets liever dan helpen.

Maar misschien begrijpen wij elkaar verkeerd, hoe ziet jou gebed eruit
« Laatst bewerkt op: oktober 15, 2004, 03:08:02 pm door justin1980 »

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: oktober 15, 2004, 03:14:32 pm »
Tuurlijk wil ik niet beweren dat je niet voor dingen mag bidden, juist wel. Maar het gaat me meer om de manier waarop je het zegt: "om iets voor elkaar te krijgen", ik bid inderdaad ook om dingen in God's handen te leggen, maar de manier waarop jij het zegt klinkt het mij meer in de oren van "ik wil iets, dus God ga eens aan de slag", terwijl je volgens mij beter af kan vragen "wat wil God?". Bovendien omvat het gebed veel meer, aanbidden van God, het belijden van zonden, het bidden om God's Geest.
« Laatst bewerkt op: oktober 15, 2004, 03:15:08 pm door Tave »

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: oktober 15, 2004, 03:27:42 pm »
Justin jij legt de schuld neer bij de mens. Ik bid of mijn kind die ongeneeslijk ziek is beter mag worden ( dit is een voorbeeld ) en het gebed wordt niet verhoord, het kind sterft alsnog, dan heeft de mens zelf niet goed ( genoeg ) gebeden? Dat is echt de grootste flauwekul die ik heb gehoord.

justin1980

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: oktober 15, 2004, 03:32:17 pm »

quote:

lonneke schreef op 15 oktober 2004 om 15:27:
Justin jij legt de schuld neer bij de mens. Ik bid of mijn kind die ongeneeslijk ziek is beter mag worden ( dit is een voorbeeld ) en het gebed wordt niet verhoord, het kind sterft alsnog, dan heeft de mens zelf niet goed ( genoeg ) gebeden? Dat is echt de grootste flauwekul die ik heb gehoord.
Ho ho, ik leg bij niemand een schuld. Ik vertel gewoon wat mijn openbaring was over gebed. Ik wil niet te diep niet ingaan op de ziekte van je kind. Ben pas een 8 maanden bekeerd. Maar je moet wel opletten dat het geloof blijft. Je zegt namelijk je kind die ongeneeslijk ziek is. Ik geloof niet dat er een ongeneeslijke ziekte bestaat. Alleen weet ik wel dat door zonde ook ziektes in de wereld zijn gekomen. Ik denk dat je gewoon door moet blijven gaan met bidden. Elke dag weer voor je kind.

In de bijbel was ook dat verhaal dat ze een tijd lang bad voor een kind en het niet kreeg en het dus zeg maar opgaf, maar God was het niet vergeten.

1 ding weet ik zeker de schuld is altijd bij de mens. En niet bij God!
« Laatst bewerkt op: oktober 15, 2004, 03:34:37 pm door justin1980 »

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: oktober 15, 2004, 03:43:06 pm »
Een gebed is geen vragenlijstje, zei ik al.
En daar lijkt een dergelijk gebed wel op. Hoe goed het ook moge zijn, bidden om een opwekking in je stad: Het is maar een gedeeltelijk gebed. Als je een persoonlijke relatie met iemand aan wilt gaan, dan blijft het toch ook niet bij vragen? Als je getrouwd bent, gaan de gesprekken met je man/vrouw toch ook niet alleen maar over wat jíj wilt? Integendeel, zou ik zeggen.
Als een goed gebed de vrucht is van een levende relatie met God, dan heeft je gebed ook de vorm van een levende relatie. In je gebed mag je God voorleggen waar je mee zit. God danken voor al het mooie dat Hij ons geeft lijkt me essentieel. God vertellen wat je vandaag gedaan hebt: leuke dingen (waarvoor je mag danken), en slechte dingen. God vraagt ook van ons dat je je zonden benoemt, opdat Hij ze vergeve. Daarvoor hoef je niet naar de biechtstoel, daarmee moet je naar God. In een persoonlijk gebed leg je je fouten, je per ongeluk of bewust gedane zonden neer bij je Vader.  Je kunt ze met hem bespreken en hem vragen om vergeving, om kracht om het de volgende keer beter te doen.
vervolgens mag je ook God vragen wat je wilt, als het maar ten gunste is van Zijn Koninkrijk. Ik vind echter wel dat je daarbij moet bedenken dat je bidt tot de Almachtige God, de God die is, die was en die komt. God kent de geschiedenis, het heden en de toekomst. Daaruit mag je troost en bescheidenheid putten. Natuurlijk, het is bidt en werkt, maar de vervolmaking van God’s plan hangt niet van jou af. God hééft al een plan met jou stad. Daarom mag je nog wel bidden voor “een opwekking”, maar dat mag –moet- in deemoed. Misschien is God’s plan wel anders voor jou stad. Bovendien, waarom bidden voor een opwekking in Utrecht, en niet in Ulanbaator of Izmir? Wat is daar de meerwaarde van?
Kortom, ik denk dat je de noodzaak en de rijkdom van het gebed schromelijk onderschat als je je gebed beperkt tot vrome wensen, hoe goed bedoelt ook.

Laten we ten slotte nog even kijken naar de structuur van het gebed dat Christus ons geleerd heeft. Daar mag je enige autoriteit aan verlenen, denk ik zo.

Onze vader, die in de hemelen zijt
Hier roepen we onze Hemelse Vader aan, die zowel dichtbij (vader) als veraf en hoogverheven (lett. En fig.) is: In de hemelen.  

Uw naam worde geheiligd, Uw koninkrijk kome
Uw wil geschiede, gelijk in de Hemel als ook op de aarde.

Hier geven we aan dat het niet om ons mensen en onze wil te doen is, maar om God: Hem alleen de eer (Uw naam worde geheiligd). Het gaat niet om wat wij voor elkaar willen krijgen, het gaat om wat God voor elkaar wil krijgen (Uw wil geschiede)

Geef ons heden ons dagelijks brood, en vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren.
In dit deel van het Onze Vader vragen we aan de Here wat we nodig hebben: Schuldvergeving, onze noodzakelijkheden.

Want van U is het koninkrijk, en de kracht, en de heerlijkheid, tot in eeuwigheid. Amen.
Hier geven we aan op grond waarvan we dit aan God vragen: Hij is groot, Hij heeft alle macht.  

Ps: Ik geloof in God’s openbaring. Die vinden we in zijn woord. Ik geloof niet in openbaringen van mensen.
...

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: oktober 15, 2004, 03:43:31 pm »
justin,

Het was gewoon een voorbeeld wat ik gaf. Ik heb meer zoiets van dat ik het niet relevant vind of een ziekte wel of niet ongeneeslijk is. Waar ik vanuit ga is dat God weet wat goed is voor de mens. Dat is het enigste waar je op kunt vertrouwen. Soms betekent dat ook dat gebeden niet verhoort worden in die zin dat God ziet dat het niet goed is. Dus halve gebeden bestaan niet.
« Laatst bewerkt op: oktober 15, 2004, 03:44:19 pm door lonneke »

justin1980

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: oktober 15, 2004, 03:56:03 pm »

quote:

arend schreef op 15 oktober 2004 om 15:43:

Ps: Ik geloof in God’s openbaring. Die vinden we in zijn woord. Ik geloof niet in openbaringen van mensen.

Maar is het niet dat God door mensen spreekt?
Prediking etc, kan door van alles. Het kan zijn dat een christelijke vriend ineens iets tegen jou zegt en wat voor jou een openbaring is! een antwoord op een vraag waar je lang mee zat...

Het is doordat een vriend bij mij aan de deur kwam om mij uit te nodigen om naar de dienst te komen. Dus doordat God door mensen werkt, ben ik vandaag gered. En echte bijbelkennis had ik niet! Het is meer de waarheid verstaan.. De bijbel en zijn woord zie ik nu ook als iets om nu al christen na te leven. Maar openbaringen krijgen mensen door de heilige geest. Waarom denk je dat een evangelist of pastor soms een preek van 45min kan houden over slechts 1 regel uit de bijbel. En vervolgens verlaat je de dienst met in gedachte dat je die tekst nog nooit zo had gelezen. Dat is een openbaring van God door mensen.

dat is wat ik geloof
« Laatst bewerkt op: oktober 15, 2004, 04:05:08 pm door justin1980 »

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: oktober 15, 2004, 04:23:43 pm »
Het Onze Vader is trouwens nogal kort...
Ik vind het de laatste tijd erg moeilijk om te bidden. Samen met anderen gaat het prima, maar in m'n eentje lukt het gewoon niet. M'n gedachten dwalen af en luisteren lukt dan helemaal niet. Misschien moet ik er maar eens een goed boek over gaan lezen...
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

justin1980

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: oktober 15, 2004, 05:23:25 pm »

quote:

Lalage schreef op 15 oktober 2004 om 16:23:
Het Onze Vader is trouwens nogal kort...
Ik vind het de laatste tijd erg moeilijk om te bidden. Samen met anderen gaat het prima, maar in m'n eentje lukt het gewoon niet. M'n gedachten dwalen af en luisteren lukt dan helemaal niet. Misschien moet ik er maar eens een goed boek over gaan lezen...

hoi,

zoals arend al min of meer duidelijk maakte is dat bekende gebed van onze vader een richtlijn om te bidden.  ;)

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: oktober 16, 2004, 08:52:54 pm »
1. Het Onze Vader is kort, maar probeer de inhoud van de woorden eens te overdenken....dan blijkt het echt een groot gebed met heel veel inhoud!
2. Bidden is meer een levenshouding dan een kwestie van handen-vouwen-en-ogen-dicht. Hoeveel tijd besteed je in je leven aan God, aan dankbaarheid voor wat Hij geeft?
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis