Een gebed is geen vragenlijstje, zei ik al.
En daar lijkt een dergelijk gebed wel op. Hoe goed het ook moge zijn, bidden om een opwekking in je stad: Het is maar een gedeeltelijk gebed. Als je een persoonlijke relatie met iemand aan wilt gaan, dan blijft het toch ook niet bij vragen? Als je getrouwd bent, gaan de gesprekken met je man/vrouw toch ook niet alleen maar over wat jíj wilt? Integendeel, zou ik zeggen.
Als een goed gebed de vrucht is van een levende relatie met God, dan heeft je gebed ook de vorm van een levende relatie. In je gebed mag je God voorleggen waar je mee zit. God danken voor al het mooie dat Hij ons geeft lijkt me essentieel. God vertellen wat je vandaag gedaan hebt: leuke dingen (waarvoor je mag danken), en slechte dingen. God vraagt ook van ons dat je je zonden benoemt, opdat Hij ze vergeve. Daarvoor hoef je niet naar de biechtstoel, daarmee moet je naar God. In een persoonlijk gebed leg je je fouten, je per ongeluk of bewust gedane zonden neer bij je Vader. Je kunt ze met hem bespreken en hem vragen om vergeving, om kracht om het de volgende keer beter te doen.
vervolgens mag je ook God vragen wat je wilt, als het maar ten gunste is van Zijn Koninkrijk. Ik vind echter wel dat je daarbij moet bedenken dat je bidt tot de Almachtige God, de God die is, die was en die komt. God kent de geschiedenis, het heden en de toekomst. Daaruit mag je troost en bescheidenheid putten. Natuurlijk, het is bidt en werkt, maar de vervolmaking van God’s plan hangt niet van jou af. God hééft al een plan met jou stad. Daarom mag je nog wel bidden voor “een opwekking”, maar dat mag –moet- in deemoed. Misschien is God’s plan wel anders voor jou stad. Bovendien, waarom bidden voor een opwekking in Utrecht, en niet in Ulanbaator of Izmir? Wat is daar de meerwaarde van?
Kortom, ik denk dat je de noodzaak en de rijkdom van het gebed schromelijk onderschat als je je gebed beperkt tot vrome wensen, hoe goed bedoelt ook.
Laten we ten slotte nog even kijken naar de structuur van het gebed dat Christus ons geleerd heeft. Daar mag je enige autoriteit aan verlenen, denk ik zo.
Onze vader, die in de hemelen zijt
Hier roepen we onze Hemelse Vader aan, die zowel dichtbij (vader) als veraf en hoogverheven (lett. En fig.) is: In de hemelen.
Uw naam worde geheiligd, Uw koninkrijk kome
Uw wil geschiede, gelijk in de Hemel als ook op de aarde.
Hier geven we aan dat het niet om ons mensen en onze wil te doen is, maar om God: Hem alleen de eer (Uw naam worde geheiligd). Het gaat niet om wat wij voor elkaar willen krijgen, het gaat om wat God voor elkaar wil krijgen (Uw wil geschiede)
Geef ons heden ons dagelijks brood, en vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren.
In dit deel van het Onze Vader vragen we aan de Here wat we nodig hebben: Schuldvergeving, onze noodzakelijkheden.
Want van U is het koninkrijk, en de kracht, en de heerlijkheid, tot in eeuwigheid. Amen.
Hier geven we aan op grond waarvan we dit aan God vragen: Hij is groot, Hij heeft alle macht.
Ps: Ik geloof in God’s openbaring. Die vinden we in zijn woord. Ik geloof niet in openbaringen van mensen.