quote:
cheese schreef:
Ch; inderdaad uit mijn tegenvragen kun je herleiden, dat de mens kan veranderen
en dat mensen die wel het geloof hebben juist een taak hebben tov de zogenaamde ongelovigen of ik zou dan liever zeggen nog niet gelovigen, want hoe komt iemand tenslotte tot geloof?, meestal toch door andere mensen, die het goede voorbeeld geven en daarmee bedoel ik niet over het geloof praten, maar het geloof leven en het geloof leven is dan, dat andere mensen dat zien als iets wat ze ook zouden willen, omdat ze zien dat het goed is en in die zin had er na 11 september 2001 ook een andere houding in de westerse wereld kunnen zijn,
overigens ben ik zelf buitenkerkelijk en heb nogal in gkv-gezichtspunt merkwaardige ideeen over het geloof, zoals in diverse andere topics te zien is,
er zijn ook mensen, die mij bij de ongelovigen indelen, daar ik niet hetzelfde geloof als hen
Ongelovige vind ik ook altijd een wat 'zwaar' woord, meer dat mensen idd nog niet geloven. En het is idd vooral het geloof leven, vaak nog meer dan erover praten.
Verder ken ik je niet, dus ik sta nog redelijk onbevangen t.o. van jouw mening

Ik vind het juist leuk en leerzaam om ook de meningen te lezen van andere mensen (die misschien 'anders' geloven).
quote:
riekje schreef:
Ja, ik ken ook iemand die getrouwd is met een ongelovige, mijn man.
maar dat is zo'n 28 jaar geleden en ik ben 24 jaar geleden tot bekering gekomen.
Moet je je voorstellen, ben je met een ongelovige vrouw getrouwd gaat ze van de een op de andere zondag 2 keer naar de kerk! Hij vond het allemaal best, zelfs
onze 4 kinderen gingen naar een Geref. school. Wij ontvangen ook bezoek thuis op wijkavonden, hij betaalt de VVB zonder mopperen. Hij doet wel eens een klusje bij een broeder of zuster. Kortom hij zou een sieraad zijn in de gemeente.
Maar, ondanks dat hij wel eens wat vragen heeft (want hij is geinteresseerd in mij, Michel) gaat hij niet naar de kerk (behalve bij de doop van z'n kinderen, en belijdenis doen en met Kerst).
Wij hebben het goed samen, maar er blijft een stuk van je leven wat je niet samen deelt, Denk er eens 5 minuten over na dat je nooit met je man/vrouw
samen kunt bidden.
Er zijn wel eens jongelui die zeggen : Is het nou zo erg om met een ongelovige te trouwen, bij jullie gaat het toch ook goed?
Nou dat ligt dan niet aan mij ( want ik ben lang niet altijd die "leesbare" brief weet je wel)maar aan God die mij deze man gegeven heeft die erin bewiilligt (mooi woord) om met mij samen te leven(1 Cor. 7:14).
Bekeren kan ik hem ook niet maar voor hem bidden wel.
Op deze manier kan het natuurlijk ook. Maar het verschil is dat jij dus al getrouwd was. En dan hoef je van God niet de keuze te maken om wel/niet voor die man te kiezen. Evengoed blijft het denk ik wel moeilijk. Wat je zegt, bijv bidden kan je al niet samen doen. Maar hoe komt het precies dat je man er al die tijd niets voor heeft gevoeld? Kan hij dat ook verklaren?
quote:
Michel:
Ja, mijn echtgenote is getrouwd geweest met een ongelovig persoon, namelijk met mij. Inmiddels ben ik al jaren Christen, geef mijn ervaringen door aan jongeren door zondagsschoollessen. Ik denk dat het wel belangrijk is dat je vriend niet anti is. God kan heel goed door jou werken, en zo je vriend (echtgenoot) ook naar Hem toe trekken. Hoewel ik absoluut niet geloofde ben ik wel meegegaan naar kerkdiensten, en bijbelstudies. Ach, als je verliefd bent wil je immers samen zijn... Laat je dus niet weerhouden om dat soort zaken aan te houden, of juist extra te bezoeken. Als je vriend echt in je geinteresseerd is zal hij vragen gaan stellen. Al zijn het maar opmerkingen als "geloof jij alles wat in de bijbel staat?". Als je daar oprecht "JA"op kunt antwoorden zal je partner je keuze niet negatief beïnvloeden. Ik ben inmiddels al bijna 17 jaar getrouwd, en heb er geen spijt van. Ook niet van de beslissing die ik heb genomen om Hem te volgen!.
Prachtig! Dank je wel dat je deze ervaring met mij deelt, dat doet mij echt heel goed! Geweldig dat jij dus op een gegeven moment de beslissing hebt genomen om God te volgen. Kan je me meer vertellen over hoe die ontwikkeling is gegaan? Daar ben ik echt benieuwd naar!
Mijn vriend is zeker niet anti. En wat je zegt, als iemand echt in je geinteresseerd is, dan is hij ook geinteresseerd in het geloof wat je uitstraalt. En dat is bij hem echt wel het geval. Maar het is gewoon heel moeilijk voor iemand die al zijn hele leven niet gelooft, opeens zo anders te gaan denken/leven.