Auteur Topic: Waarom naar God Fashion?  (gelezen 14209 keer)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Waarom naar God Fashion?
« Reactie #200 Gepost op: oktober 15, 2003, 01:30:56 pm »
Ik ben geabonneerd op een nieuwsbrief waarbij je elke morgen een soort overdenking in je mailbox krijgt. Die van vandaag is erg toepasselijk op de hele GF-discussie. Daarom heb ik hem maar even vertaald en hier gepost.

Veranderen of niet veranderen?

“Wees op uw hoede, sta vast in het geloof, wees moedig en sterkt. Doe alles met liefde.”...”Beproef alle dingen en behoudt het goede.” (1 Kor. 16:13-14 en 1 Thess. 5:21).

Je hebt ongetwijfeld wel eens gehoord van Zwitserse horlogemakers, die jarenlang de wereldmarkt voor het fabriceren van horloges domineerde.

De Zwitsers maakten de beste horloges in de wereld en waren toegewijd aan het constant verfijnen van hun expertise. Het waren de Zwitsers die de minuten- en secondewijzers uitvonden. Zij leidden de wereld in het ontdekken van steeds betere manieren om horloges te fabriceren. Ze deden dat zelfs bij het waterproof maken van horloges en het maken van zelf-opwindbare modellen. In 1968 maakten de Zwitsers 65 % van alle verkochte horloges in de wereld en legden beslag op 90% van alle opbrengsten van verkochte horloges.

“Echter, tegen 1980 moesten ze duizenden horlogemakers ontslaan en controleerden ze nog slechts minder dan 10 % van de wereldmarkt. Hun aandeel in de winst op de horlogemarkt daalde tot minder dan 20 %. Tussen 1979 en 1981 verloren 50.000 van de 62.000 Zwitserse horlogemakers hun baan. Waarom? De Zwitsers weigerden mee te gaan in een nieuwe ontwikkeling.

Dat was de ontwikkeling van de digitale horloge.

Een paar weken geleden schreef ik een Daily Encounter met de titel “Als het paard dood is, stijg er dan af”. Verschillende lezers dachten dat ik suggereerde dat we in de kerk veel veranderen om het veranderen. Maar dat was helemaal niet wat ik wilde suggereren. Wat ik zei was dat het nodig is om veranderingen in onze methodes door te voeren, als die niet langer effectief zijn. De Zwitsers hadden er gelijk in dat horloges nog steeds nodig waren. Hun fout was dat ze niet open stonden voor een nieuwe methode voor het maken van horloges, naast de al bestaande.

Jaren geleden was ik de directeur van een jongerenorganisatie. Toen ik de methodes om tieners te bereiken met het evangelie begon te veranderen, werd mij verteld dat mijn methodes niet acceptabel waren. Er werd mij een ultimatum gegeven: Of ik ging door met het doen van dingen op de ‘geaccepteerde manieren’, of ik werd ontslagen. Ik koos voor het laatste. En dat is het hoe en waarom van het ontstaan van ACTS International. (Om eerlijk te zijn: ik zou nooit de moed gehad hebben om mijn eigen organisatie te starten, als ik niet uit de organisatie waar ik in zat ‘gegooid’ was.) De volgende dertig jaar werd het mijn werk om evangelisatielectuur te publiceren en dat is uiteindelijk gedistribueerd naar meer dan 40 miljoen mensen over de hele wereld – en wordt nog steeds gedistribueerd door onze kantoren in Australië en Nieuw-Zeeland.

Had ik echter, met de opkomst van internet en E-mail in Noord-Amerika, mijn methode niet nogmaals willen veranderen, dan zou mijn werk nu dood zijn. Ik heb de boodschap niet veranderd. Alleen de manier om die communiceren.

Laten we een les leren van de Zwitserse horlogemakers. Als het nodig is om onze methodes te veranderen om effectiever te worden in wat we doen, laten we dan bereid zijn om de benodigde veranderingen te maken en aan de bestaande situatie toe te voegen.

Aan de andere kant van de schaal maken teveel kerken vandaag veranderingen door om maar politiek correct te zijn en in harmonie te komen met de seculiere wereldbeschouwing van wat acceptabel is.

Laten wij dan doen wat de apostel Paulus ons adviseert: standvastig in het geloof zijn, en handelen overeenkomstig het woord van God, wat de seculiere wereld er ook van denkt of wat de media ook promoot.

Tip om te bidden: “Lieve God, geef mij een liefde voor uw Woord en het besef dat het de Waarheid is. Help me om los te komen van wat niet in overeenstemming is met wat U zegt, en altijd standvastig in mijn geloof te zijn en vast te houden aan dat wat goed is – hoe hoog de druk is om politiek correct te zijn. Dank u dat U me hoort en mijn gebed beantwoordt. Dankbaar, in Jezus naam, Amen.”

From
    Daily Encounter (c) Richard (Dick) Innes 2003.
    Subscribe at: http://www.actsweb.org/subscribe.htm
« Laatst bewerkt op: oktober 15, 2003, 01:35:42 pm door Mezzamorpheus »

Marnix

• Bekijk profiel
Waarom naar God Fashion?
« Reactie #201 Gepost op: oktober 15, 2003, 03:27:55 pm »

quote:

Het wordt wat erg abstract allemaal, maar ik bedoel dus dat GF het niet laat bij 'knuffelen en zeggen: ik hou van jou', maar als het ware de fanfare inhuurt, compleet met toeters en bellen. GF investeert duidelijk veel meer in vormen dan de kerken.

Dat klopt inderdaad. Uiteindelijk is het doel het zelfde... alleen is de vorm wat verschillend.... maar 1x in de maand een "fanfareorkest" laten spelen vind ik dan niet zo'n verkeerd idee.

quote:

Het kan best zijn dat oude vormen ('de roos') voor sommigen niet langer voldoen, maar ga nou niet suggereren dat alleen het vervangen van oude door nieuwe (en grootsere) vormen leidt tot meer liefde. Of dat je daaraan de liefde tot God kunt afmeten. Net zo goed als het geven van een roos geen garantie is voor echte liefde is een fanfare dat ook niet.

Ik praat niet over vervanging... maar over variatie... dat wil zeggen dat je bepaalde dingen wel houdt maar daarnaast af en toe ook variatie zoekt.... Om dat concreet te maken denk ik dus aan GODfashion in plaats van een kerkdienst, 1x in de maand.... Dat is dus geen vervanging van de roos of concurrentie met de roos.... want die komt ook nog zeker wel aan zijn trekken. Bij een hoop relaties is dat de relatie (met God) zeker wel ten goede gekomen.

quote:

Met bovenstaande vergelijking wil ik inderdaad ook een punt duidelijk maken.
Maar de vergelijking gaat ook voor een belangrijk deel mank: ik vind een laagdrempelige 'dienst' om daarmee ongelovige jongeren te bereiken namelijk een prima initiatief. Maar doe het dan zo dat je niet 'concurreert' met de kerk.
Dus niet 'in plaats van' maar als (welkome) aanvulling.
Waarom speelt de kerk daar zelf niet op in dan? En als je 7 keer in de maand naar je eigen kerk gaat en 1 keer in de maand naar GODfashion..... kan het volgens mij prima een welkome aanvulling zijn... ik mijn kerk wordt dat ook zo gezien. Ik snap niet warom je van concurrentie spreekt als de kerk bij 1 zo'n viering in de maand (ook als het op zondag is) alleen maar baat heeft.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Adriaan

• Bekijk profiel
Waarom naar God Fashion?
« Reactie #202 Gepost op: oktober 20, 2003, 07:25:04 am »
Ik val er koud in dus je moet me verbeteren als het al aan de orde is geweest, maar is niet het doel wat hier centraal zou moeten staan? Ik denk dat dan de discussie een andere zou gaan nemen. Om maqar concreet te zijn, GodFashion is volgens mijjn informatie opgericht omdat de kerkdiensten "te saai" zouden zijn. Natuurlijk heeft het ook andere doelstellingen maar dat deze erbij hoort is mijn inziens verkeerd.

Het is best dat je wat signaleert in je kerk, maar daar kun je denk ik beter zelf aan gaan werken en niet een jeugdkerk opstarten. Op die manier komt er ook een jongvolwassenendienst, een bejaardendienst, een 40+ dienst en ga zo maar door. GodFashion heeft volgens mij dus een doelstelling die nergens op slaat. Dat zou toch rede genoeg zijn om niet heen te gaan?
Waar veel geschreeuwt wordt is weinig wijsheid

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Waarom naar God Fashion?
« Reactie #203 Gepost op: oktober 20, 2003, 07:33:44 am »

quote:

op 20 Oct 2003 07:25:04 schreef Adriaan:
 GodFashion is volgens mijjn informatie opgericht omdat de kerkdiensten "te saai" zouden zijn. ?
Dan moet je andere informatiebronnen zoeken. Deze klopt van geen kant.

Maarten

• Bekijk profiel
Waarom naar God Fashion?
« Reactie #204 Gepost op: oktober 20, 2003, 01:55:39 pm »
Beste allemaal,

Als starter van dit topic zou ik graag nog eens herinneren aan de vier vragen die ik in het begin stelde, eventueel uit te breiden naar het bezoeken van andere jeugdkerken. (Zie ook hieronder ;)!!)

quote:

1. Voor zover van toepassing: hoe gaan jullie om met het feit dat je je eigen kerkdienst niet bijwoont? Kun je dit op Bijbelse gronden verdedigen?
2. Wat is het belangrijkste wat voor je, wat je wèl bij GodFashion vindt, maar niet in de eigen gemeente? Speelt bij je mee dat je, naar jouw beleving, zonder GF geestelijk gezien ondervoed wordt (en dus geestelijk dood zou kunnen gaan)? Ga je uit "geestelijke nood"?
3. Hoe zou je reageren op het verwijt dat je consumentistich bezig bent als je naar GodFashion gaat? Meer positief gesteld: hoe stel je bij jezelf vast dat je "behoefte" om naar GF te gaan zuiver is?
4. Heel praktisch: speelt je eigen kerkenraad in op GodFashion en zo ja hoe? (Bijvoorbeeld: aanpassingen in de eigen diensten, stukjes in kerkblad mbt GF, enz.)

Even een kleine update van mijn kant:
Ik heb  'destijds' ook eerlijk aangegeven dat ik, inmiddels een jongere van 35-, deze vragen stelde met het oog op een gedachtenwisseling op de kr waarvan ik sinds enige maanden deel uit maak. Eén ronde daarvan is inmiddels geweest, meer zullen volgen.

Inmiddels is er in Apeldoorn óók een jeugdkerk gestart, The Living. Gisteravond was de eerste bijeenkomst, waar ik samen met een ambtsbroeder ben geweest. Omdat de bijeenkomst ruim na afloop van de eigen 2e dienst begon, kwam ik niet in conflict met het geval dat het antwoord op mijn eigen 1e vraag onverhoopt negatief mocht uitvallen ;). Uiteraard nog diverse bekenden daar aangetroffen .... Tegelijkertijd heeft één van de jeugdleiders een kijkje genomen bij GF. We hebben dus nu info echt helemaal uit de eerste hand. Als ik even tijd heb, zal ik proberen er een verslagje van te maken en dat hier te posten.
« Laatst bewerkt op: oktober 20, 2003, 02:01:23 pm door Maarten »
Maarten van Loon

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Waarom naar God Fashion?
« Reactie #205 Gepost op: oktober 20, 2003, 02:54:35 pm »

quote:

op 20 Oct 2003 13:55:39 schreef Maarten:
Inmiddels is er in Apeldoorn óók een jeugdkerk gestart, The Living. Gisteravond was de eerste bijeenkomst, waar ik samen met een ambtsbroeder ben geweest.
En hoe vond je het? Of 'mag' je dat hier nog niet vermelden?

Maarten

• Bekijk profiel
Waarom naar God Fashion?
« Reactie #206 Gepost op: oktober 20, 2003, 04:06:01 pm »

quote:

op 20 Oct 2003 14:54:35 schreef Mezzamorpheus:
En hoe vond je het? Of 'mag' je dat hier nog niet vermelden?

Jawel hoor. Zie mijn eerdere post. Zodra ik tijd heb, zou ik een verslagje maken. Wel goed blijven lezen he ;) ?

Maar goed, ik zal puntsgewijs even wat aanstippen:

- thema: satisfaction.
- bij binnenkomst werd het scherm tot aan het begin van de bijeenkomst gevuld met videoclips. Mijn 'collega' verzekerde me dat de begeleidende muziek gospel was (ik kon 't niet verstaan). De clips zelf zagen er nogal MTV-achtig uit en dat noem ik geen pluspunt. Geluid: zeer hard. Maar ik ben dan ook niks gewend. ;)
- Openingswoordje en gebed.
- veel muziek van een band (naam vergeten). Ook erg hard, projectie van teksten op het scherm. Vrijwel alles Engelstalig.
- Getuigenis van een ex-gabber. Leven was leeg en dat wist-ie diep in z'n hart. Op een gegeven moment tot bekering gekomen, contact gezocht met een vriend die 2 jaar eerder christen van geworden. Nu levensvulling en gelukkig.
- Opnieuw optreden van de band.
- Toespraak door (naam vergeten) een evangelist. Helder een duidelijk verhaal over de zin van het leven, het gebrek dat je kunt ervaren zonder God enzovoort. Gevolgd door een zeer Bijbelse uiteenzetting waarin aan de orde kwamen: het paradijs, de duivel ("ik stel me zo voor: in een slangleren jasje"), de verlossing door Christus. De duivel die je hierbij weg probeert te houden door de zonde, de verleidingen. "Hij wil wel wat terug en hij hanteert één tarief: leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker'. De dood". Leven met Christus/God: bron van levensvreugde.
- Direct na de toespraak: een nogal enge clip, waarvan de bedoeling was duidelijk te maken hoe "fijn" het leven met de duivel is. Hoe dwingend hij is en wat hij uiteindelijk van je eist.
- Weer de band, langzaamaan daalt het aantal decibellen en er is een lied bij dat ik ken: (1e regel vergeten, maar 't was dat lied met die zinssnede "dan stijg ik op als een aaaaaaaaaaa-rend").
- afsluiting, incl. uitnodiging om door te praten met medewerkers. Of met elkaar, of op de dansvloer.

Wat is mij opgevallen?
- de beelden op het scherm wisselen elkaar in enorm hoog tempo af. Ik vroeg me af of dit aansluit op de hedendaagse jongerencultuur.
- de toespraak duurde best lang (20 min?) maar niemand liep erbij weg. Mijn indruk was dat er goed werd geluisterd, ook door diegenen die onder de muziek niet zo vol aandacht waren.
- de verkondiging zelf was voor de jongeren kennelijk redelijk boeiend - en voor mij trouwens ook. Predikanten binnen de GKv kunnen van deze manier van verkondigen nog heel wat leren én toepassen. Want het enige verschil was dat de prediker niet  op een kansel stond en met een microfoon met heen en weer liep, verder gebruikte hij geen hulpmiddelen. Het was gewoon taalgebruik, directheid en inhoud die 't hem deden.
- kennelijk duurde het complete programma toch wat te lang (bijna 2 uur), want tijdens het optreden van de band na de toespraak verlieten steeds groepjes de zaal. Daarvoor trouwens niet of nauwelijks.
- er waren diverse stellejes nog al zichtbaar aanwezig als stel. Kun je de organisatie niet aanrekenen natuurlijk, al denk ik wel dat het komt door de ambiance.
- blijkens het informatiemateriaal wil men geen 'kerk' zijn (zie de eerder genoemde website). Veel daaruit lijkt sterk op wat er in het infoboekje van Godfashion staat. Mijn eigen ervaring van deze ene  bijeenkomst was ook duidelijk dat het geen kerkdienst was - en zo was het duidelijk ook niet bedoeld. Primaire doelgroep was dan ook jongeren die God nog niet kenden.
- participatie (door meezingen) van de aanwezigen was minimaal. Een enkel lied en dan met name het eerder genoemde lied. De keuze van het 'repertoire' was hier denk ik debet aan. Mijn 'maatje' - toch bepaald bekend met dit repertoire zei achteraf dat-ie ook maar 2 of 3 liederen kende.
- een puntje van kritiek, als het mag  op de preek: hoewel zeer degelijk, was de boodschap in een bepaald opzicht ook duidelijk té simpel. Het is immers niet zo dat als je christen wordt er opeens geen zingevingsvragen meer zijn, alsof er dan alleen nog maar geluk is. Dat werd zo niet gezegd, maar door het niet expliciet te ontkennen werd een beetje de indruk gewekt alsof het wél zo is.
  Misschien een beetje flauw, misschien komt het een volgende keer, maar als je iemand een worst voorhoudt, moet je wel volledig zijn. Maar goed, voor een eerste keer, wat zeur ik nou. En er werd een heel duidelijke Bijbelse lijn wél getrokken!
- Voor mij zijn de 4 vragen die ik een poos geleden stelde uiteraard niet opeens beantwoord nu ik zelf een bijeenkomst heb meegemaakt. Het gaat wel wat meer leven.
Maarten van Loon

Marnix

• Bekijk profiel
Waarom naar God Fashion?
« Reactie #207 Gepost op: oktober 20, 2003, 05:14:32 pm »
Ik ben ook heel benieuwd naar wat jullie er van vonden Maarten!

En misschien heeft Adriaan stiekum een heel klein beetje gelijk. GODfashion heeft wel de doelstelling om aansprekend te zijn, dingen op een aansprekende manier te brengen.... "Aansprekend" kan een tegenovergestelde zijn van "saai". Bij jongeren die opgroeien in een tijd met swingende popmuziek, flitsende reclames, moderne taal etc. kan ik me best voorstellen dat ze een gereformeerde kerkdienst saai vinden. Ok... dat is een vorm-probleem... maar stiekum misschien toch ook wel wat meer... Want toen ik nog op de Havo zat.... als ik dan een saaie leraar had stak ik meestal maar heel weinig van de les op... omdat door zijn manier van brengen ik niet goed kon (en wilde) luisteren. Een saaie kerkdienst.... misschien is het helemaal nog niet zo verkeerd omschreven. Maar het woord "saai" slaat op de vorm... het gaat er om dat de inhoud jongeren regelmatig niet meer bereikt. En dat wil GODfashion... de inhoud staat centraal, net als in de kerk.... maar door middel van een andere vormgeving willen we proberen die jongeren juist WEL te bereiken.

De reden dat dat mensen nu niet in de kerk maar buiten de kerk aan het werk gaan dmv GODfashion is omdat in de kerk zelf er geen ruimte was voor snelle veranderingen... en voor sommigen waren die ontzettend hard nodig. Tja... en alles gaat tegenwoordig gewoon sneller... wat nu in is is over een maand alweer uit.... Mijn ouders groeiden in een hele andere cultuur op dan ik. En die 2e dienst doet het niet zo goed... nou misschien moeten we dan maar 1x in de maand naast een jeugddienst ook een bejaardendienst en een kinderdienst hebben of zo? Dat is in elk geval beter dan dat mensen God kwijt zouden raken.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Marnix

• Bekijk profiel
Waarom naar God Fashion?
« Reactie #208 Gepost op: oktober 20, 2003, 05:30:46 pm »

quote:

Weer de band, langzaamaan daalt het aantal decibellen en er is een lied bij dat ik ken: (1e regel vergeten, maar 't was dat lied met die zinssnede "dan stijg ik op als een aaaaaaaaaaa-rend").

Opwekking 488: De kracht van uw liefde :)

quote:

Wat is mij opgevallen?
- de beelden op het scherm wisselen elkaar in enorm hoog tempo af. Ik vroeg me af of dit aansluit op de hedendaagse jongerencultuur.

Allicht... The Living is trouwens niet vanuit de GKV opgezet... kom meer uit de evangelische richting, die hebben het opgericht, hoewel er wel mensen uit allerlei kerken daar nu aan meewerken. Maar ik denk dat het in de viering wel is terug te merken, want als ik dit zo hoor is het allemaal nog wel wat moderner dan GODfashion... we hebben 1 beamer maar daar komen niet constant snelle beelden voorbij flitsen en zo. En zo te zien meer engelstalige muziek bjivoorbeeld... kan me voorstellen dat dat voor niet iedereen even aansprekend is.

quote:

de toespraak duurde best lang (20 min?) maar niemand liep erbij weg. Mijn indruk was dat er goed werd geluisterd, ook door diegenen die onder de muziek niet zo vol aandacht waren.

Das een positief punt :) Enig idee hoe dat komt? Gebruikte hij moderne taal, veel voorbeelden, gebruikte hij de beamer er bij, of andere dingen?

quote:

- de verkondiging zelf was voor de jongeren kennelijk redelijk boeiend - en voor mij trouwens ook. Predikanten binnen de GKv kunnen van deze manier van verkondigen nog heel wat leren én toepassen. Want het enige verschil was dat de prediker niet op een kansel stond en met een microfoon met heen en weer liep, verder gebruikte hij geen hulpmiddelen. Het was gewoon taalgebruik, directheid en inhoud die 't hem deden.

Mooi :) Hou er wel rekening mee dat dit een goede conditie van de predikanten vereist ;) Oh ik zie trouwens dat hij geen beamer gebruikte :)

quote:

- kennelijk duurde het complete programma toch wat te lang (bijna 2 uur), want tijdens het optreden van de band na de toespraak verlieten steeds groepjes de zaal. Daarvoor trouwens niet of nauwelijks.

Das dan een verbeterpuntje voor The Living. Hoe laat begonnen ze eigenlijk?

quote:

- er waren diverse stelletjes nog al zichtbaar aanwezig als stel. Kun je de organisatie niet aanrekenen natuurlijk, al denk ik wel dat het komt door de ambiance.

Tja... op zich denk ik ook niet verkeerd, zolang je dan maar samen voor God gaat :) Maar ambiance zal wel een rol hebben gespeeld ja. Bij GF trouwens nooit opgevallen. :)

Citaat
- participatie (door meezingen) van de aanwezigen was minimaal. Een enkel lied en dan met name het eerder genoemde lied. De keuze van het 'repertoire' was hier denk ik debet aan. Mijn 'maatje' - toch bepaald bekend met dit repertoire zei achteraf dat-ie ook maar 2 of 3 liederen kende. [/wuote]

Tja, dat zal ook komen omdat het meer vanuit de evangelische kant (dacht ik) is opgezet.... misschien zijn die mensen wel zo bekend met opwekking dat ze juist wel wat anders willen, dat dat voor hen te gewoontjes is :)

- een puntje van kritiek, als het mag op de preek: hoewel zeer degelijk, was de boodschap in een bepaald opzicht ook duidelijk té simpel. Het is immers niet zo dat als je christen wordt er opeens geen zingevingsvragen meer zijn, alsof er dan alleen nog maar geluk is. Dat werd zo niet gezegd, maar door het niet expliciet te ontkennen werd een beetje de indruk gewekt alsof het wél zo is.
Misschien een beetje flauw, misschien komt het een volgende keer, maar als je iemand een worst voorhoudt, moet je wel volledig zijn. Maar goed, voor een eerste keer, wat zeur ik nou. En er werd een heel duidelijke Bijbelse lijn wél getrokken!

quote:

Voor mij zijn de 4 vragen die ik een poos geleden stelde uiteraard niet opeens beantwoord nu ik zelf een bijeenkomst heb meegemaakt. Het gaat wel wat meer leven.
Mooi... Als ik dit zo lees zijn er naast overeenkomsten wel verschillen met GODfashion... Ik hoop dat je ook nog een keer naar GODfashion komt om te kijken wat je daar van vindt :) 7 uur begint het dus dat moet wel lukken met de middagdienst :)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Waarom naar God Fashion?
« Reactie #209 Gepost op: oktober 20, 2003, 05:45:42 pm »

quote:

op 20 Oct 2003 16:06:01 schreef Maarten:
[...]

Jawel hoor. Zie mijn eerdere post. Zodra ik tijd heb, zou ik een verslagje maken. Wel goed blijven lezen he ;) ?

Oops... ik dacht dat voornamelijk sloeg op het bezoek aan GF van die andere persoon. 8)7
Sorry, het was geenszins bedoeld om je op te jagen.

quote:

Maar goed, ik zal puntsgewijs even wat aanstippen:

- thema: satisfaction.
- bij binnenkomst werd het scherm tot aan het begin van de bijeenkomst gevuld met videoclips. Mijn 'collega' verzekerde me dat de begeleidende muziek gospel was (ik kon 't niet verstaan). De clips zelf zagen er nogal MTV-achtig uit en dat noem ik geen pluspunt. Geluid: zeer hard. Maar ik ben dan ook niks gewend. ;)

Ik ben benieuwd waarom je iets MTV-achtigs geen pluspunt noemt. Als er ooit een MTV-achtige zender zonder seks, geweld, verkeerde moraal etc. etc. op de buis zou komen zou ik (en heel veel andere (chr.) jongeren) daar erg blij mee zijn. En terecht volgens mij. MTV-achtige dingen behoren tot de leefwereld van de jongeren en daar is op zich niets mis mee volgens mij. Met de pulp die er vervolgens te zien is op MTV weer wel.
By the way: je maatstaf om dingen aan af te meten in dezen moet werkelijk ook de jongeren en de jongerencultuur zijn en niet je eigen smaak. Waarschijnlijk is iets, wanneer je het als laten we zeggen 28-plusser in je smaak vindt passen, per definitie niet meer de smaak van de jongeren.

quote:

- Weer de band, langzaamaan daalt het aantal decibellen en er is een lied bij dat ik ken: (1e regel vergeten, maar 't was dat lied met die zinssnede "dan stijg ik op als een aaaaaaaaaaa-rend").

Dat is 'de kracht van Uw liefde'. :)

Verder ben ik erg blij met je ervaring met de 'preek' / toespraak (whatever). Volgens mij is DAT nu ook juist DE meerwaarde van jongerenkerken a la GF / The Living etc (naast natuurlijk de zang waarbij veel meer mogelijk is qua liederen en uitingsvormen). En het is zo moeilijk duidelijk te maken aan critici dat dat echt pakkender/boeiender/aansprekender voor jongeren is dan de preken in de 'normale' kerk. Vaak snap je het pas als je er echt geweest bent.

Maarten

• Bekijk profiel
Waarom naar God Fashion?
« Reactie #210 Gepost op: oktober 20, 2003, 05:57:25 pm »

quote:

op 20 Oct 2003 17:45:42 schreef Mezzamorpheus:
Ik ben benieuwd waarom je iets MTV-achtigs geen pluspunt noemt. Als er ooit een MTV-achtige zender zonder seks, geweld, verkeerde moraal etc. etc. op de buis zou komen zou ik (en heel veel andere (chr.) jongeren) daar erg blij mee zijn. En terecht volgens mij. MTV-achtige dingen behoren tot de leefwereld van de jongeren en daar is op zich niets mis mee volgens mij. Met de pulp die er vervolgens te zien is op MTV weer wel.
By the way: je maatstaf om dingen aan af te meten in dezen moet werkelijk ook de jongeren en de jongerencultuur zijn en niet je eigen smaak. Waarschijnlijk is iets, wanneer je het als laten we zeggen 28-plusser in je smaak vindt passen, per definitie niet meer de smaak van de jongeren.

Ik sluit niet uit dat ik op dat punt bevooroordeeld was, maar mij leken het enigszins seksueel getinte beelden, die je ook op MTV ziet als je er langs zapt.
Vandaar mijn associatie met MTV. Het was dus in mijn optiek een beetje meer dan alleen maar MTV-achtig. Maar nogmaals, ik sluit niet uit dat ik misschien wat te preuts ben of het helemaal verkeerd heb geïnterpreteerd.

PS. Ik overweeg m'n bevindingen misschien ook aan The Living te sturen. In welke vorm dan ook. (Kunnen ze natuurlijk hier lezen .... ;))
Maarten van Loon

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Waarom naar God Fashion?
« Reactie #211 Gepost op: oktober 20, 2003, 06:05:18 pm »

quote:

op 20 Oct 2003 17:57:25 schreef Maarten:
[...]

Ik sluit niet uit dat ik op dat punt bevooroordeeld was, maar mij leken het enigszins seksueel getinte beelden, die je ook op MTV ziet als je er langs zapt.
Vandaar mijn associatie met MTV. Het was dus in mijn optiek een beetje meer dan alleen maar MTV-achtig.

OK, dan is het goed.  ;)

En het lijkt me een uitstekend plan van je om je bevindingen te delen met de organisatie.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Waarom naar God Fashion?
« Reactie #212 Gepost op: oktober 20, 2003, 06:16:31 pm »

quote:

op 20 Oct 2003 17:57:25 schreef Maarten:
[...]

Vandaar mijn associatie met MTV. Het was dus in mijn optiek een beetje meer dan alleen maar MTV-achtig. Maar nogmaals, ik sluit niet uit dat ik misschien wat te preuts ben of het helemaal verkeerd heb geïnterpreteerd.

PS. Ik overweeg m'n bevindingen misschien ook aan The Living te sturen. In welke vorm dan ook. (Kunnen ze natuurlijk hier lezen .... ;))

Maarten ik vond je verslag totaal niet bevooroordeeld, ik vond het zuiver een weergave van hoe je het beleefde. Ik heb ervan genoten, zo herkenbaar.
En om nog even na te genieten :

http://www.famlodder.nl/geloof.htm

Onderaan de pagina staan de woorden.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Marnix

• Bekijk profiel
Waarom naar God Fashion?
« Reactie #213 Gepost op: oktober 21, 2003, 12:31:30 am »

quote:

PS. Ik overweeg m'n bevindingen misschien ook aan The Living te sturen. In welke vorm dan ook. (Kunnen ze natuurlijk hier lezen ....
Ik vraag me af of er grefo's in The Living als organisatie zitten... wellicht kun je beter ff via hun website de feedback geven.

Maarten

• Bekijk profiel
Waarom naar God Fashion?
« Reactie #214 Gepost op: oktober 21, 2003, 09:03:58 am »

quote:

op 21 Oct 2003 00:31:30 schreef Marnix:
[...]

Ik vraag me af of er grefo's in The Living als organisatie zitten... wellicht kun je beter ff via hun website de feedback geven.

Geen echte grefo's, ook geen vGKv-ers zo te zien:(, wel diverse NGK-ers en voor de rest van de "Vergadering" en de Berea gemeente en .... ?? Staat allemaal in 't infoboekje.

Uiteraard bedoelde ik per email. 'k Moet nog even nadenken over hoe zinnig mijn verslag voor hen zou zijn, maar de meeste ervaringsdeskundigen hier zijn er niet over gevallen, eerder het tegendeel. Dus ik werk het nog wat uit en stuur het op.
Maarten van Loon

Marnix

• Bekijk profiel
Waarom naar God Fashion?
« Reactie #215 Gepost op: oktober 21, 2003, 02:24:21 pm »
Sommige dingen zijn zeker goede verbeterpunten... kijk... dat de muziek wat hard staat en het allemaal wat flitsend en snel is... dat zal wel zo blijven.... zo zitten veel jongeren nou eenmaal in elkaar, en dat is meer een eigen smaak... maar je hebt ook een heleboel opbouwende kritiek, verbeterpunten.... die zijn vast wel welkom!

joris

• Bekijk profiel
Waarom naar God Fashion?
« Reactie #216 Gepost op: december 14, 2003, 08:46:08 pm »
tis lang stil hiero?
Nader tot God en Hij zal tot u naderen, jac 4:8

Marnix

• Bekijk profiel
Waarom naar God Fashion?
« Reactie #217 Gepost op: december 15, 2003, 01:27:14 pm »
Tja de GF-discussie is een beetje geluwd.... gelukkig :)

Gisteren is de GODfashion-viering opgenomen door zendtijd van kerken. 16 mei wordt het uitgezonden, dus als je es wil zien wat GODfashion is.... maar je niet je eigen kerkdienst wil missen.... zet dan even de tv aan :)