Auteur Topic: Samen kerk zijn, van discussies over vorm naar praktijk  (gelezen 1222 keer)

CZ

• Bekijk profiel
Samen kerk zijn, van discussies over vorm naar praktijk
« Gepost op: oktober 31, 2004, 12:17:38 am »
Samen kerk zijn

Er wordt laatste tijd in artikels veel energie en tijd gespendeerd aan de gespannen verhouding tussen vorm en inhoud. Ik constateer dat we, op de keper beschouwd, inhoudelijk niet veel verschillen, maar dat de meningen ver uiteenlopen hoe we de rijke inhoud van het evangelie vorm geven in de eredienst en kerkelijk leven.
Echter, zulke gesprekken lijken soms te verzanden in het herhalen van standpunten, of de ontdekking dat we alleen maar een andere invalshoek gekozen hebben om een kwestie aan te geven. We creëren een kloof die er eigenlijk niet is.
Vanwaar deze ijver om eigen visie te verdedigen betreft vorm en houding? Terwijl we inhoudelijk en qua intentie weinig verschillen: we willen Gods genade en liefde op passende wijze voor het voetlicht brengen.
Ik denk, dat achter deze kloof over de vorm-inhoud van kerk-zijn andere, diepere kloven schuilgaan.

Een belangrijker kloof is m.i het individualisme in onze kerken.
Zover we over een kerkelijke crisis mogen spreken, denk ik dat dit een groter probleem is dan de kwestie vorm-inhoud.
Dat gemeenteleden als los zand aan elkaar vast zitten, wat we door veel kunst –en vliegwerk proberen te behelpen? De een wil dit doen door een vormwijziging van erediensten of andere manieren van onderwijs en bijbelstudie. De ander door oproep om vooral het klassieke gereformeerde model trouw te blijven.
Op zich steekt daar geen kwaad in, mits het zijn doel niet voorbijschiet: dienstbaarheid aan gemeente-opbouw, bruid van Christus zijn.
Het ontbreekt m.i teveel aan gemeenschapszin, waardoor discussies gemakkelijk een ongeestelijke lading krijgen. Terwijl we de zorg voor en door elkaar vergeten of overlaten aan een klein deel van de gemeente.
Bedenkt u maar eens: wat vinden randkerkelijken van de discussies over vorm en inhoud? Zullen zij verwarmd worden door een moderne of meer traditionele eredienst, als dit niet gepaard gaat met omzien naar elkaar? Ook voor de buitenwacht: hoe kunnen wij verwachten hen aan te trekken, als we voor elkaar niet aantrekkelijk zijn, als onder de eredienst en georganiseerde bijeenkomsten geen liefdevol hart klopt?
En zal de inhoud, het rijke Woord, gesproken in zo’n kil klimaat, niet tot een vloek in hun mond worden als het krachteloos wordt gemaakt door degenen die haar zondags belijden? Waar gemeente-zijn gereduceerd is tot zondagse samenkomsten?
Welke vruchten mag je hier anders uit verwachten dan eenzaamheid, verwijdering en ruzie?

Ik schets hier een scherpe tegenstelling ter waarschuwing, om dingen in hun perspectief te blijven zien.
Een speerpunt voor elke gemeente zou moeten zijn om de leden aan te zetten tot onderling dienstbetoon, ipv dat aan de kerkenraad of enkele actievelingen over te laten. Want een kerk die verzandt in discussies over vorm-inhoud en niet praktisch investeert in gemeente-zijn, holt zijn betekenis uit.
Daarbij is het goed om de verhouding kerkenraad-gemeente opnieuw te beoordelen, of we daarin opnieuw geijkt moeten worden.
Ik denk dat kerkenraad en diaconie niet zozeer zelf pastoraal op moeten treden, maar juist dit bij gemeenteleden te bevorderen en coördineren, i.p.v zelf de kar te trekken. Gewone leden motiveren en mobiliseren, hen op eigen verantwoordelijkheid en talenten te wijzen.
Dit vereist nieuwe wijsheid bij de leiding, ik pleit daarom ook dat kerkenraad en diaconie eerst zelf voldoende worden toegerust, voordat zij gewone leden willen toerusten. En voorgangers die deze kwestie vanaf de kansel in duidelijk perspectief kunnen zetten, met kennis van de gemeente waar zij voorgaan. Om samen-kerk-zijn te bevorderen, voordat we nadenken over passende vormen en evangelisatie.
Inschakeling van de hele gemeente is cruciaal, willen wij bruid-van-Christus-zijn de juiste plek geven. Praktisch te groeien in discipelschap en gemeenschapszin.
Wanneer we daar, vanuit de kracht van Gods Geest, gestalte aan kunnen geven, zullen discussies zoals over vorm-inhoud in een ander licht kunnen worden besproken.
Dan zouden wij ook ontdekken dat randkerkelijken aangesproken kunnen worden, betrokken raken en de kerk ook weer zeggingskracht heeft naar de buitenwacht.

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: oktober 31, 2004, 12:24:48 am »
Samen bidden, samen ZOEKEN naar het plan van onze Heer.
Samen zingen en GETUIGEN: Jezus Christus is de Heer!
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: oktober 31, 2004, 08:11:19 am »
Zandbergen, je boodschap is duidelijk, maar waar zullen we op doorgaan? Op het individualisme bijvoorbeeld of op de vereiste nieuwe wijsheid bij de leiding bijvoorbeeld. Geef even gauw aan voordat je weer misschien verwijderd wordt.... :)
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

CZ

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: oktober 31, 2004, 11:56:38 am »
tja ze zijn vrij streng hier :-(  

zullen we doorgaan op de vraag hoe we de leiding kunnen toerusten om
gewone gemeenteleden te mobiliseren.
Wanneer de leiding onvoldoende visie en wil heeft om dingen te veranderen, moet je denk ik beginnen met netwerken, waarin mensen met elkaar bidden en dingen bespreken, zoals pastoraat en het inschakelen van kleine secties van de wijk.
Wanneer de leiding wel ontvankelijk is, kun je bovenstaande toepassen met hun hulp in de coordinatie.
Voor alle duidelijkheid : tis niet de bedoeling om de leiding te passeren of manipuleren, maar om een bewustwording op gang te brengen van verkeerde structuren en nieuwe manieren van gemeente-zijn.
Met besef dat uiteindelijk Gods Geest de regie heeft en ons wil gebruiken ipv wij Hem : in gebed, geduld en verwachting bezig zijn.

Hiedeen

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: oktober 31, 2004, 10:28:42 pm »

quote:

Zandbergen schreef op 31 oktober 2004 om 00:17:
Samen kerk zijn

(...)   

Dit vereist nieuwe wijsheid bij de leiding, ik pleit daarom ook dat kerkenraad en diaconie eerst zelf voldoende worden toegerust, voordat zij gewone leden willen toerusten. En voorgangers die deze kwestie vanaf de kansel in duidelijk perspectief kunnen zetten, met kennis van de gemeente waar zij voorgaan. Om samen-kerk-zijn te bevorderen, voordat we nadenken over passende vormen en evangelisatie.
Inschakeling van de hele gemeente is cruciaal, willen wij bruid-van-Christus-zijn de juiste plek geven. Praktisch te groeien in discipelschap en gemeenschapszin.
Wanneer we daar, vanuit de kracht van Gods Geest, gestalte aan kunnen geven, zullen discussies zoals over vorm-inhoud in een ander licht kunnen worden besproken.
Dan zouden wij ook ontdekken dat randkerkelijken aangesproken kunnen worden, betrokken raken en de kerk ook weer zeggingskracht heeft naar de buitenwacht.

Ik ben het in grote lijnen met je eens. Toch herken ik in mijn eigen gemeente niet dat er geen gemeenschapszin is. We zijn als gemeente behoorlijk betrokken op elkaar en steken daar ook tijd en energie in, zowel met de jongeren onderling als met de gemeente in de breedte.

Een belangrijk punt vind ik het doel: wervingskracht. We moeten in onze gemeenten toe naar een hartelijke, echte, gastvrije gemeenschap. Mensen zoeken echtheid en vertrouwen. Als we in ons doen en laten duidelijk maken dat we een gemeente zijn, dan zal dat aanspreken buiten de gemeente.

In onze gemeente denken we na wat we als jongeren kunnen doen om er te zijn voor de naasten, binnen en vooral buiten de gemeente. We zoeken ouderen in onze gemeente op, we bezoeken Leger des Heilshuizen. Dat hebben we ondergebracht onder de noemer TijdVoorActie. Praktisch ons geloof handen en voeten geven. Daar hoort ook een open, gastvrije gemeente bij. De kerkdeuren mogen wel eens wat vaker los!

CZ

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: oktober 31, 2004, 11:38:07 pm »
goed om te horen ! d:)b

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: november 03, 2004, 11:38:10 am »
Hoe kunnen we de leiding toerusten om gewone gemeenteleden te mobiliseren..?..
In deze vraag ligt al een deel van het antwoord. Uit de vraag is duidelijk op te maken dat er twee groepen worden onderscheiden in de kerk, namelijk de leiding en de 'gewone' mensen. Maar lieve broers en zussen, zijn de kerkleiders nu echt zoveel meer? Ik denk dat we dus maar eens moeten beginnen met het neerhalen van dat schijnbare podium waar kerkleiders nog steeds op gezet worden. Bij wie we dan moeten zijn? Juist, bij onszelf!

En dan het mobiliseren...Ook daarvoor moeten we maar eens naar onszelf kijken en niet naar een kerkenraad waarvan we verwachten dat die ons wel even mobiliseert. Waar is dan onze eigen persoonlijke verantwoordelijkheid in relatie tot God en onze naaste? Het wordt echt tijd dat we onszelf eens wat meer achter de oren krabben.

Laten we onszelf, ieder persoonlijk en in zijn/haar directe omgeving beginnen met het mobiliseren van een gemeenschap die laat zien wat het voor hen betekent om Kerk van Christus te zijn. Ik ben blij dat de kerkgemeenschap waar Heideen lid van is dit heel duidelijk verstaat. En ook bij de kerkgemeenschappen die ik op dit moment geregeld bezoek zie ik dit groeien.

Laten we eensgezind zijn, zoekende naar het plan van God in ons persoonlijk en kerkelijk leven en getuigende van God in de wereld!
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Arjan1979

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: november 03, 2004, 12:39:09 pm »
Wat mij altidj wer opvalt is dat hoe groter een gemente is, hoe meer onderlinge problemen men krijgt, Vaak zie je ook dat eht gemeenschapzijn er onder lijdt, soms opzettelijk, soms word thet neit eens ingeziens, zeker in gemeenten waar een sterk traditioneel besef is, daar is men vaak, helaas, niet meer bereid om met elkaar te praten om te groeien als gemeente van God, helaas zie je dan soms in een gemeente zelfs gemeenteafbraak, voor mij is het altidj een verademing als ik in een kleine gemeente kom en hoe je dan ziet hoe goed men met elkaar en met God en Jezus bezig zijn, dat zouden we eigenlijk allemaal als voorbeeld moeten gebruiken, net zoals de gemeente van Hiedeen met elkaar omgaat, heb ik het idee. Het grote probleem meestal is dat er van een zeide geen ruimte meer is voor gesprek, en dat is vaak na een alnge tijd, want dat er mensen weg gaan om veranderingen die aan de gang zijn, dat gebeurd vaak terwijl er wel jarenlange discussies/gesprekken zijn geweest, Sosm is het enige dat we nog kunnen doen contact blijven houden en het verder in de handen van God leggen.

Hiedeen

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: november 03, 2004, 05:36:13 pm »
Een paar dingen die een goede sfeer en verstandhouding kunnen bevorderen (uit eigen ervaring, onze gemeente is lang niet ideaal, bescheiden en realistisch blijven)

Kijken naar de positieve dingen - Jongeren die zich actief willen inzetten - Samen bidden, bijbelstudie, aan de slag gaan - Geduld hebben en doorzetten

Arjan1979

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: november 03, 2004, 05:47:49 pm »
Ideale gemeenten zijn er neit, als het zo is ga je je al afvragen wat er aan de hand is :D