Auteur Topic: Afgoden eruit, opwekking erin  (gelezen 1900 keer)

Karina

• richt je op alles wat waar is
    • Bekijk profiel
Afgoden eruit, opwekking erin
« Gepost op: juli 09, 2004, 08:36:03 pm »
Sinds gisteren houdt mij een uitspraak bezig, gedaan door een oude man uit onze gemeente:
Onze gemeente maakt al langere tijd een moeilijke tijd door. In het kort: de gemeenschap der heiligen is goed als het gaat om begrafenissen, bruiloften, kraamvisites e.d. en dat is fijn natuurlijk. Ook sportdagen, of eetavonden (vis/vlees enz.) doen het goed. Zeker driekwart van de gemeente komt opdagen. Tijdens de EK werd een zaal onder het kerkgebouw omgetoverd tot voetbalkantine. Wat een gezellige avonden hebben we gehad. De wedstrijden waarin Nederland speelde hebben we bijgewoond en de zaal was VOL.
Wanneer we praten over Bijbelstudieavonden, gebedsavonden/kringen, preekbesprekingen enz. is de opkomst zeer, zeer laag.
De oude man die ik net noemde vertelde me dat hij zich zorgen maakte:
Hij zei: de grote afgoden van deze tijd zijn geld, voetbal en tv.  In de Bijbel zie je dat in Jeremia bijv. de Here God aan het werk gaat op het moment dat de afgoden vernietigd zijn. Weg uit je leven, weg uit de kerk.
Oude mannenpraat???? :?

Marjan Kroone

• Niet kletsen maar doen!
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juli 09, 2004, 08:50:18 pm »
Absoluut niet!

Zo ervaar ik het zelf ook.

Vandaar onze bewuste keuze om onze aardse bezittingen op te geven en vertrouwend op God onze medemensen te gaan helpen in Benin.

groetjes,

Marjan
« Laatst bewerkt op: juli 09, 2004, 08:52:13 pm door Marjan Kroone »
Wees de verandering die je in de wereld wil zien. (Gandhi)

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juli 09, 2004, 08:50:36 pm »
Ja KARINA,
Het is maar al te waar. Ook bij ons is de slechts bezochte samenkomst : De bidstond.

Maar een liefdesmaal of barbeque is zo druk bezocht, dat zelfs leden komen die je maanden niet meer gezien hebt, hoe ze het in hun hoofd durven halen om dan wel te komen, snap ik niet.

En toch wordt vaak beweerd, dat je de gezondheid van de gemeente kunt aflezen aan het bezoek van de bidstonden.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juli 10, 2004, 12:55:31 pm »
Lees in dit licht de brieven aan de zeven gemeenten.....
Daar kunnen we allemaal veel van opsteken...van die vermaningen bedoel ik :)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juli 10, 2004, 05:19:31 pm »

quote:

Mientje schreef op 09 juli 2004 om 20:50:
Ja KARINA,
Het is maar al te waar. Ook bij ons is de slechts bezochte samenkomst : De bidstond.

Maar een liefdesmaal of barbeque is zo druk bezocht, dat zelfs leden komen die je maanden niet meer gezien hebt, hoe ze het in hun hoofd durven halen om dan wel te komen, snap ik niet.

En toch wordt vaak beweerd, dat je de gezondheid van de gemeente kunt aflezen aan het bezoek van de bidstonden.

Nou sorry maar dat vind ik onzin  :/

Je zou blij moeten zijn dat die mensen naar een barbecue komen dat is toch gezellig? Leuk onderling contact enzo. Die bidstonden zijn altijd dinsdagochtend om half elf of een andere onmogelijke tijd dat de meeste mensen gewoon aan het werk zijn.

Daar kun je echt niet de gezondheid van de gemeente uit afleiden.
Bombus terrestris Reginae

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juli 10, 2004, 05:37:14 pm »
Nou dat vind ik dan niet.

Als je alleen maar naar de kerk komt als er wat te halen valt.

En die bidstonden zijn bij ons zo ingesteld, dat er altijd wel een mogelijkheid is om te gaan.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juli 10, 2004, 05:39:42 pm »

quote:

Mientje schreef op 10 juli 2004 om 17:37:
Nou dat vind ik dan niet.

Als je alleen maar naar de kerk komt als er wat te halen valt.

En die bidstonden zijn bij ons zo ingesteld, dat er altijd wel een mogelijkheid is om te gaan.

Niemand komt nog als er helemaal niets te halen valt.
Zo'n barbecue is dan toch juist een prima gelegenheid om randleden er weer meer bij te betrekken?
Bombus terrestris Reginae

Mahüon

• Hygienicus
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juli 10, 2004, 06:02:01 pm »
Beste levensbeschouwers,

1/ Wordt volgens mij wel een erg massieve discussie zo.

2/ Als je in je eigen gemeente merkt dat kritiek als van 'die oude man' terecht is, moet je op die punten op je eigen plek er wat aan doen, met heel veel geduld en heel veel liefde, als je het mij vraagt.

3/ En verder: ik vind dat je van een goed huis moet komen als je vanuit bepaalde minder aardige verschijnselen in je gemeente een vernietigend oordeel over de 'gezondheid' of zelfs het 'leven' van de gemeente aandurft. Alleen God weet hoe het staat met de heiligheid van de gemeente!

Vriendelijke groet,

Mahüon
« Laatst bewerkt op: juli 10, 2004, 06:05:35 pm door Mahüon »
"Als we alles ondergeschikt maken aan het verstand, heeft onze godsdienst niets mysterieus en bovennatuurlijks meer. Als we ons niet aan de beginselen van het verstand houden, wordt onze godsdienst ongerijmd en belachelijk." Pascal, Pensées 173

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juli 10, 2004, 07:08:57 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 10 juli 2004 om 17:19:
[...]

Nou sorry maar dat vind ik onzin  :/

Je zou blij moeten zijn dat die mensen naar een barbecue komen dat is toch gezellig? Leuk onderling contact enzo. Die bidstonden zijn altijd dinsdagochtend om half elf of een andere onmogelijke tijd dat de meeste mensen gewoon aan het werk zijn.

Daar kun je echt niet de gezondheid van de gemeente uit afleiden.

Dat is dan waarschijnlijk ook niet een 'gemeentelijke' bidstond, in die zin dat het voor de hele gemeente is (elke week op een avond - zoals je zondags naar de kerk gaat, zou het ok normaal moeten zijn dat we naar de bidstond gaan)

In de eerste gemeente bleven de gelovigen bij
- het onderwijs van de apostelen
- breking van het brood
- de gebeden

Het mooiste zou zijn als dat allemaal evenredig vertegenwoordigt is in de gemeente.
En niet alleen het onderwijs...waar wat te halen valt voor onszelf... :) (Mientje ik zie nu dat je bijna dezelfde bewoordingen gebruikt...)
« Laatst bewerkt op: juli 10, 2004, 07:10:14 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juli 10, 2004, 07:42:32 pm »
Wij hebben 's zondags voor de dienst een uur bidstond en ik weet dat mensen met kinderen moeilijk kunnen komen, maar zo.n 10 van de 250 leden vind ik weinig.

Hiedeen

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juli 10, 2004, 07:52:32 pm »
Ik snap de link topictitel-discussie niet. Opwekking?
« Laatst bewerkt op: juli 10, 2004, 07:53:12 pm door Hiedeen »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juli 10, 2004, 09:39:05 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 10 juli 2004 om 17:39:
[...]

Niemand komt nog als er helemaal niets te halen valt.
Zo'n barbecue is dan toch juist een prima gelegenheid om randleden er weer meer bij te betrekken?

Hoe vul jij dat dan in: Wat zou jij willen 'halen' in de kerk.....
En een barbecue is goed om wat meer onderlinge band te kweken. Maar in de gemeente zou je je toch in de eerste plaats '1 in de Heer' moeten voelen, samen, en niet 1 in het lekkker en gezellig vinden van een barbecue.
In die zin moet zo'n nevenactiviteit dienen als opstapje naar de kerkdienst, bijbelstudie, bidstond.....
Maar hier leek het erop dat het voor veel gemeenteleven bleef bij de barbecue en andere gezellige dingen.
En dan is er iets mis. De gemeente is geen gezelligheidsclub. in de zin van gezelligheid als doel op zich

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juli 11, 2004, 12:42:16 am »
Tja... het is inderdaad jammer...

Maar ondanks dat het misschien niet goed is is het misschien toch goed om naar oplossingen te zoeken.

Mientje, misschien een idee om eens een barbeque te houden en ervoor of erna een bidstond te houden :)

Of na afloop van het bidden gezamelijk een voetbalwedstrijd te kijken (om maar ff bij de genoemde voorbeelden te blijven)

:)

In de tijd van de eerste gemeenten gingen ze vaak samen eten.... goede combinatie met bidstond toch? ;)
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juli 11, 2004, 12:44:12 pm »
Of na afloop van het bidden gezamelijk een voetbalwedstrijd te kijken (om maar ff bij de genoemde voorbeelden te blijven)
..................................................

Hahaha, ik zie het al voor me.

Al die mannen onder het bidden maar op hun horloge kijken of het voetballen nog niet is begonnen.

Nee Marnix, als je ze naar een bidstond moet trekken door een voetbalwedstrijd er na te beloven, kunnen ze beter thuis blijven.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juli 11, 2004, 04:21:04 pm »
Tja.. barbequeen dan maar? :)

Toch naar manieren zoeken om ze er wel naar toe te krijgen is iets dat jammer is als het nodig is... Maar aan de andere kant zijn er meer voordelen he... gewoon als gemeenteleden dingen samen doen is ook belangrijk... en als je dat kan combineren met gezamelijk bidden (binnen of buiten de gebedsstonden, je kunt natuurlijk ook het hebben van een barbeque aangrijpen als gelegenheid om ook samen te bidden in plaats van meer mensen samen aan het bidden te krijgen door er een barbeque bij in te plannen)... dan is dat gewoon een bijkomend voordeel dat er dan veel mensen zijn... en niet een doel op zich :)
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: juli 11, 2004, 04:47:02 pm »
Nee Marnix, ik ben het niet met je eens, gebed moet uit je hart komen, en niet omdat je er een kadootje achteraan krijgt, dat is geen goede motivatie.

Wij hebben een groep vaste bidders, en we merken altijd als er weer eens een preek over de noodzaak van gebed is geweest, dat de bidstond weer drukker bezocht wordt.......voor een paar keer....... en dan zakt het weer weg tot het oude groepje.

Er was eens een groep van onze gemeente naar een seminar op de Bron in Dalfsen geweest en kwam in de glorie terug. We hadden toen juist de maandelijkse nachtbidstond en ze waren er allemaal, wauw.

Maar toen dacht ik al: Laten we maar eens over een maand kijken, en precies wat ik dacht, we waren weer met de oude groep.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: juli 11, 2004, 07:10:18 pm »
Hm volgens mij begrijp je niet helemaal wat ik bedoel... Ik bedoel... samen bidden is goed... maar samen gewoon leuke dingen doen ook... als dat de reden is om het es samen te doen... of om als je iets leuks samen doet zoals barbequeen ook een tijd inlast om gezamelijk te bidden is dat denk ik ook goed...

Daarnaast is het inderdaad jammer dat de bidstonden niet veel mensen trekken. Mensen denk ik vaak druk, hebben geen zin en denken: Tja ik kan ook wel thuis in mijn eentje bidden...

Als er dan eens wel een grote groep mensen bij elkaar is voor iets anders zou je dat toch kunnen aangrijpen om dat wat je op die bidstonden mist toch weer eens te hebben... samen bidden... en ik denk dat het dan ook zeker wel uit het hart van die mensen kan komen.

Ik merk wel dat mesnen door de week vaak drukker zijn dan in het weekend... en dan vaak meer tijd hebben... en zaterdag vind ik een ideale dag om samen te bidden, maar ook om wat leuke dingen te doen... en das dan denk ik mooi te combineren :)