[En weer off-topic] Dat is toch niet in tegenspraak met wat ik zeg?
1. Christus is gestorven voor
de hele toorn van God;
2. Alleen diegenen die geloven worden gered (en geloof is zowel een gave van God als iets waarbij je zelf actief betrokkken bent). Wie niet gelooft, valt oa onder de toorn van het Lam (Openbaringen 6:16).
Omdat geloof een gave is van God, zou je theoretisch kunnen stellen dat Jezus alleen gestorven is voor de uitverkorenen - maar dan bekijk je het achteraf. Wij weten niet wie er uitverkoren zijn, zouden er beter aan doen ons niet al te druk te maken over
de uitverkiezing (wél God danken voor
mijn uitverkiezing) en het lijkt me ook verstandiger dat niet als basis voor een theologische redenering te nemen (wat de GerGem wel doen, en wat jij ook doet als je stelt dat Jezus alleen gestorven is voor de uitverkorenen).
Dat alleen aan de uitverkorenen het rechtvaardigend geloof geschonken wordt, en dat alleen zij verlost worden, betekent nog niet dat die verlossing niet voor iedereen te bereiken is, of dat Jezus' dood aan het kruis niet voldoende zou zijn geweest om de toorn van God over alle zonden weg te nemen (geen zonde uitgezonderd, want dan zou zijn toorn deelbaar moeten zijn).
Je moet het resultaat van de verlossing niet verwarren met het doel van Christus' dood.
Stel dat ik helderziend zou zijn, om precies te zijn helderwetend, en ik zou op 10-9-2001 voorspellen dat de volgende dag de bekende ramp zou gebeuren, zou ik daar dan de veroorzaker van zijn? Natuurlijk niet.
God weet wie in Christus zullen geloven, en Hij bewerkt dat geloof in hun harten, maar is Hij daarom verantwoordelijk te stellen voor diegenen die niet geloven en verloren zullen gaan?
Christus kan toch sterven voor
iedereen, ook al weet Hij/weet de Vader dat niet iedereen dat zal accepteren?
En nog een aanvulling: het woordje 'opdat' in 'opdat een ieder die in Hem gelooft' betekent volgens mijn woordenboekje:
quote:
02443:
2443 hina hin' ah probably from the same as the former part of 1438 (through the demonstrative idea; compare 3588); in order that (denoting the purpose or the result): albeit, because, to the intent (that), lest, so as, (so) that, (for) to. Compare 3363. see GREEK for 1438 see GREEK for 3588 see GREEK for 3363
ofwel: met als gevolg / resultaat dat een ieder die in Hem gelooft.. etc.
En dan citeer ik voor de afwisseling nog even de Methodist Adam Clarke:
quote:
That the sacrifice of Jesus was the only mean by which
the redemption of man could be effected, and that it is absolutely
sufficient to accomplish this gracious design: for it would have
been inconsistent with the wisdom of God, to have appointed a
sacrifice greater in itself, or less in its merit, than what the
urgent necessities of the case required.
[/En weer off-topic]