quote:
op 21 Sep 2003 19:12:53 schreef Zijnkind:
Hoorde zojuist een preek over de 10 geboden. De basis achter de geboden is en blijft: Gij zult liefhebben!
Dit is uitgesplitst in liefhebben van God en de naaste. Erbij werd een deel van Rom 14 (vers 1-12) gelezen. Ook hier de strekking dat je in principe alles mag als het maar in de Here is. Dat God dit grote liefde gebod verder uitwerkt in slechts 10 meer toegespitste geboden is op zich al een wonder. Echter niet zo gedetaileerd als sommigen beweren en dat is m.i. de valkuil van de farizeeer.
Ik vind het jammer dat niemand is ingegaan op mijn vraag wat Jezus bedoelde ons duidelijk te maken toen hij diverse dingen uitvoerde op de Sabbat. Hierbij heb ik mijn idee daarover gepost. Namelijk dat details ondergeschikt zijn aan het grote liefdegebod.
volgens mij ging het zo; God schiep de aarde en de mens had een goede relatie met God. Er was een wereld waarin liefde normaal was.
Toen kwam de appelscene, kregen we kleren aan en was alles bedorven doro de zonde. God wilde wel verder met zijn volk en bedacht dat Hij een volk apart zou nemen wat de Messiash zou voortbrengen. Dat volk moest heilig leven, anders zou er niet een messias kunnen komen omdat God dan de stekker er uit zou trekken. Daarom sloot hij een verbond met Abraham, een verbond wat nog tig doorstarten zou krijgen.
Toen israel door de woestijn trok werd het erg vervelend. De aanwezigheid van Go dwas niet eens meer genoeg! ze deden niet meer wat God wilde en dus dacht God, laat ons de boel maar eens opschrijven! En toen kwamen de tien geboden. Twee stenen tafelen: een tafel met tien geboden voor hetvolk, een tafel met tien geboden voor de Heer. Zo gaat dat met verbonden. Doen we nog met officiele dingen, alleen hebben we nu carbonnetjes.
Het volk leefde voort en hield zich zo goed en zo kwaad als het ging aan de tien geboden. En Godtoonde wel steeds zijn liefde en verleende steeds weer gratie.
Toen kwam de Messias! En tone probeerde Jezus ons weer te leren waar het echt om ging al die tijd! Terug naar het paradijs: liefde!!!! E ja, de zonden werden vergeven en met pinksteren kwam de Heilige Geest. En ook bij ons wil de Heilige Geest de woorden van God in ons hart schrijven! Zodat we een tempel kunnen zijn waarin God altijd goed geeerd en geprezen wordt!
Iedereen die vol is van de Heilige Geest kan God dienen vanuit de Agape van God.
Al het geneuzel over gebodjes is dus niet meer nodig. Natuurlijk is de wet nog steeds een mooi middel om ons op de wil van God te wijzen. maaar wel vanuit het besef dat we nu door e Heilige Geest ook echt kunnen leven zoals God het wil. Dus vanuit liefde en altijd met God op de voorgrond!
De strakke tuchtmeester is niet meer nodig. behalve als je de Geest niet hebt.
Dus misschien is het voor mensen die denken dat ze aan de wet moeten houden en ook aan het sabbathsgebod inderdaad nodig dat ze zich aan die wet houden. Maar dan ook alles! Ken je de vrijheid van de Geest, dan is het niet meer nodig.
Wie uit God geboren is, zondigt niet, omdat hij Gods levenskracht in zich draagt. 1 joh 3: 9. Gingen we dat maar eens geloven. Zolang je dat niet echt gelooft, ben je dezelfde als de dwaalleraren die inde wereld rondgaan. Zij loochenen de komst van Jezus Christus als mens. 2 johanes 7.
Want als je niet gelooft dat je oude mens echt gestorven is in Christus rom 6 en dat je op deze aarde nooit zonder zonde kunt zijn, dan geloof je simpelweg niet in het offer van Christus. En geloof je niet in de kracht van de Heilige Geest.