Auteur Topic: 1 Kor 14:2 vs. 1 Kor 14:4  (gelezen 5909 keer)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
1 Kor 14:2 vs. 1 Kor 14:4
« Reactie #50 Gepost op: oktober 25, 2004, 01:13:10 am »
quote:
mirt schreef op 24 oktober 2004 om 22:20:
[...]

[...]

Ik wil ook niet flauw zijn, maar wat is het verschil tussen voorbeelden die de dominee in zijn preek gebruikt uit het alledaagse leven ter verduidelijking van de preek en een toneelstukje? Ik ben daar echt benieuwd naar waarom het een iets wezenlijks anders zou zijn dan het andere.
Ook wel omdat mijn man van huis uit niet gewend is dat er zelf bedachte voorbeelden in een preek worden gebruikt. Hij vind dat eigenlijk ook niet geestelijk.

Tja, de voorbeelden die een dominee gebruikt in de preek heb ik geen moeite mee. Het kan een boodschap zijn van God door de dominee heen.
Als het goed is laat de dominee zich wel leiden door de Heilige Geest tijdens de dienst. :)

Een toneelstukje is in die zin niet een 'geestelijk iets' omdat je iets ziet... Kun je dat volgen? Itt de eredienst in het OT waar je vanalles zag en allles in beelden werd gegeven die heenwezen naar hetgeen zou komen, hebben wij nu een geestelijke eredienst.

Ik bedoel niet dat je met een dramagroepje niet iets geestelijks zou kunnen uitbeelden, maar ik vind het niet iets voor de zondag in de gemeente.
Bij evangelisatie e.d heb ik er absoluut geen moeite mee.

In 1 Kor. 14 wordt vanalles opgenoemd wat in de gemeente kan plaatsvinden en daar wil ik me dan ook tot beperken.

1 Kor. 14
26 Hoe staat het dan, broeders? Telkens als gij samenkomt, heeft ieder iets: een psalm of een lering of een openbaring of een tong of een uitlegging; dat alles moet tot stichting geschieden. 27 Indien er in tongen spreken, laten het er twee, ten hoogste drie zijn, ieder op zijn beurt, en laat één uitleg geven. 28 Is er echter geen uitlegger, dan moet men zwijgen in de gemeente, maar tot zichzelf en tot God spreken. 29 Wat de profeten betreft, twee of drie mogen het woord voeren, en de anderen moeten het beoordelen. 30 Maar indien aan een ander, die daar gezeten is, een openbaring ten deel valt, moet de eerste zwijgen. 31 Want gij kunt alleen 26 Hoe staat het dan, broeders? Telkens als gij samenkomt, heeft ieder iets: een psalm of een lering of een openbaring of een tong of een uitlegging; dat alles moet tot stichting geschieden. 27 Indien er in tongen spreken, laten het er twee, ten hoogste drie zijn, ieder op zijn beurt, en laat één uitleg geven. 28 Is er echter geen uitlegger, dan moet men zwijgen in de gemeente, maar tot zichzelf en tot God spreken. 29 Wat de profeten betreft, twee of drie mogen het woord voeren, en de anderen moeten het beoordelen. 30 Maar indien aan een ander, die daar gezeten is, een openbaring ten deel valt, moet de eerste zwijgen. 31 Want gij kunt alleen één voor één profeteren, opdat allen lering en allen opwekking erdoor ontvangen. 32 En de geesten der profeten zijn aan de profeten onderworpen,, opdat allen lering en allen opwekking erdoor ontvangen. 32 En de geesten der profeten zijn aan de profeten onderworpen.

Persoonlijk vind ik dat iemand die spreekt in de gemeente door de Heilige Geest iets ten deel valt zoals staat in vers 30, dan mag hij spreken.
Dit kun je niet van te voren plannen. Je kunt niet al een week van te voren weten welke broeder door de H. Geest zal worden gebruikt, en wat voor 'woord' de Gemeente op dat moment nodig heeft.
Daarom moet alles 'geestelijk'zijn, ook in de zin van door de Heilige Geest geleid.

De moeilijkheid met een toneelstukje in de samenkomst is dan dat je toch van te voren moet gaan afspreken welk 'stukje' er  wordt uitgebeeld. In de lijn die ik beschrijf, zou de Heilige Geest dan spontaan aan 'een groepje' mensen na een woordbediening, duidelijk moeten maken, dat ze dit en dit dramastukje op zouden moeten voeren.
Dit is ook in tegenspraak met gij kunt alleen één voor één profeteren, .....
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Knee

• Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: oktober 25, 2004, 10:21:23 am »
Gisteren een aardige preek gehoord over 1 Kor 14:3

1 Kor 14:3
3 Maar wie profeteert, spreekt voor de mensen stichtend, vermanend en bemoedigend.

Daarbij lazen we de volgende Schriftgedeelten:

1 Thes 5:19-21
19 Dooft de Geest niet uit, 20 veracht de profetieën niet, 21 maar toetst alles en behoudt het goede.

2 Petr 1:19-21
19 En wij achten het profetische woord (daarom) des te vaster, en gij doet wèl, er acht op te geven als op een lamp, die schijnt in een duistere plaats, totdat de dag aanbreekt en de morgenster opgaat in uw harten. 20 Dit moet gij vooral weten, dat geen profetie der Schrift een eigenmachtige uitlegging toelaat; 21 want nooit is profetie voortgekomen uit de wil van een mens, maar, door de heilige Geest gedreven, hebben mensen van Godswege gesproken.

De preek viel uiteen in - zoals het een goede gereformeerde preek betaamt  :P  - 3 punten:
1. Profetie in de Schrift
2. Profetie in de geschiedenis
3. Profetie vandaag

In het eerste punt ging het voornamelijk over een verschuiving.

In de tijd van de eerste gemeenten was er nog geen NT op papier. Dit NT is ontstaan in de loop van de eerste eeuw na Christus. De apostelen stichten verschillende gemeenten. Ze onderwezen wat ze zelf weer van Jezus hadden gehoord, of wat Jezus hen had geopenbaard (Paulus). Dus vooral mondelinge overlevering. In dit tijd gaf de Geest ook openbaringen, profetieen aan andere gelovigen. Dit betrof dan voornamelijk inzichten in het OT. Deze profetieen hadden niet hetzelfde gezag als de profetieen in het OT, daarom moesten ze getoetst worden.

Later werd er meer en meer vastgelegd, geleidelijk aan. De apostelen schreven brieven waarin het onderwijs werd vastgelegd. Daarmee kwam er langzamerhand verandering in de  invulling van de gave van profetie: niet zozeer rechtstreeks van de Heilige Geest, maar inzicht in het geschreven en vastgelegde woord. En daarom had Petrus het dus over het vaste profetische woord, dat als een lamp is. En in dezelfde brief in hoofdstuk 3 haalt hij ook de brieven van Paulus aan:

2 Petr 3:14-16
14 Daarom, geliefden, beijvert u in deze verwachting, onbevlekt en onberispelijk te blijken voor Hem in vrede, 15 en houdt de lankmoedigheid van onze Here voor zaligheid, zoals ook onze geliefde broeder Paulus naar de hem gegeven wijsheid u geschreven heeft, 16 evenals in alle brieven, wanneer hij over deze dingen spreekt. Daarin is een en ander moeilijk te verstaan, wat de onkundige en onstandvastige lieden tot hun eigen verderf verdraaien, evenals trouwens de overige schriften.

Zo treedt er dus een verschuiving op van directe openbaring van God aan mensen, naar het vastleggen van deze openbaringen en het onderwijs van de apostelen. De gave van profetie krijgt daarmee een andere invulling: van het doorgeven van wat de Heilige Geest rechtstreeks iemand vertelde, naar het inzicht in en het doorgeven van de Schrift.

Punt 2 van de preek handelde voornamelijk over ontsporingen in de afgelopen 2000 jaar. Mensen die zeiden dat ze een speciale boodschap van God hadden gekregen. Vaak in relatie tot het komen van Gods Koninkrijk op aarde (Montanus in de 1e eeuw, Munster in de 16e eeuw). Ook bepaalde elementen in pinkster en charismatische bewegingen. Het viel me overigens op dat deze dominee dit heel genuanceerd bracht: hij zag ook veel goeds, voornamelijk wat betreft de liefde voor Christus.
Deze dominee zag als voornaamste oorzaak van de ontsporingen dat mensen de directe openbaringen als belangrijker zien dan de Bijbel. De Bijbel is dan maar 'dode letter'. Vandaag is het grote gevaar dat de Bijbel dicht blijft, waardoor we snel in de verleiding komen om ook directe openbaringen, leiding, opdrachten etc. te willen ontvangen, en ons daarvoor openstellen. Terwijl de bijbel 'af' is.

Punt 3 ging over de gave van profetie vandaag. Dat houdt vooral in dat de Heilige Geest mensen in meer of mindere mate inzicht geeft in Gods Woord.  Dus niet alleen dominees! Niet alleen de preek. Maar ook op bijbelstudies, etc.

Wat ik zelf het belangrijkste vond, is de nadruk op de bijbel. Dat is Gods geopenbaarde Woord. Het is het levende Woord. Het bevat zoveel schatten (oude en nieuwe). Ik heb dat zelf de afgelopen maanden mogen ontdekken.

Wel denk ik dat de Heilige Geest best wel mensen een directe openbaring kan geven en dat dat ook gebeurt. Ik heb bijv. de Hemelse Man gelezen van broeder Yun (prachtig boek). Daar in China hadden ze soms maar een paar bijbelboeken. Maar daar vonden ook veel tekenen plaats, directe openbaringen, krachten. Een soort Handelingen. Ik denk dat niet vreemd is. De Heilige Geest werkt juist heel krachtig in dit soort 'start' situaties. Maar later, en dat zie je ook in het boek, dan treedt er een verschuiving. Ze kregen bijbels uit het buitenland, er kwam een school voor bijbel onderwijs etc.

Wij hebben een complete Bijbel. En die moeten we wel gebruiken.
Hieraan zullen allen weten, dat u discipelen van Mij bent, als u liefde hebt onder elkaar. (Joh. 13:35)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: oktober 25, 2004, 04:11:17 pm »
Mooi stuk Knee!
Daarom hen ik altijd moeite met de 'woorden van openbaring' die sommige mensen krijgen. God zou hen dingen laten zien over anderen die ze niet kunnen weten.
Moeilijk, ik denk dat God je nooit helderziende maakt namelijk.....
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan