Auteur Topic: De antichristus (grondtekst)  (gelezen 2477 keer)

P. Strootman

• Bekijk profiel
De antichristus (grondtekst)
« Gepost op: oktober 19, 2004, 09:57:24 pm »
Wat is, volgens de apostel Johannes, een antichristus? Wie heeft daar een mening over?
Piet Strootman

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: oktober 20, 2004, 10:13:11 am »
<font color=0000FF>
Beste heer Strootman,
Volgend de policy van dit bijbelstudieforum kan een topic het best gestart worden n.a.v. een bijbelgedeelte en is het bedoeld om meer verdieping te krijgen.  
Verder is het misschien ook handig aan te geven wat precies uw doel is met het starten van dit topic. </font>
« Laatst bewerkt op: oktober 20, 2004, 11:07:25 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

DetectedDestiny

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: oktober 20, 2004, 04:18:54 pm »

quote:

Wat is, volgens de apostel Johannes, een antichristus?

1 Joh 2:18-22:
Kinderen, het is de laatste ure; en gelijk gij gehoord hebt, dat er een antichrist komt, zijn er nu ook vele antichristen opgestaan, en daaraan onderkennen wij, dat het de laatste ure is.  Zij zijn van ons uitgegaan, maar zij waren uit ons niet; want indien zij uit ons geweest waren, zouden zij bij ons gebleven zijn: maar aan hen moest openbaar worden, dat niet allen uit ons zijn.  Gij echter hebt een zalving van de Heilige en gij weet dat allen. Ik heb u niet geschreven, omdat gij de waarheid niet weet, maar omdat gij haar weet en omdat geen leugen uit de waarheid is. Wie is de leugenaar dan wie loochent, dat Jezus de Christus is? Dit is de antichrist, die de Vader en de Zoon loochent.

In het engels:

Little children, it is the last time: and as ye have heard that antichrist shall come, even now are there many antichrists; whereby we know that it is the last time. They went out from us, but they were not of us; for if they had been of us, they would no doubt have continued with us: but they went out, that they might be made manifest that they were not all of us. But ye have an unction from the Holy One, and ye know all things. I have not written unto you because ye know not the truth, but because ye know it, and that no lie is of the truth. Who is a liar but he that denieth that Jesus is the Christ? He is antichrist, that denieth the Father and the Son.

Of de grondtekst:

http://www.blueletterbibl...c/1098281907-1299.html#22

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: oktober 20, 2004, 08:24:09 pm »
P&A,

Je schreef:
Beste heer Strootman,
Volgend de policy van dit bijbelstudieforum kan een topic het best gestart worden n.a.v. een bijbelgedeelte en is het bedoeld om meer verdieping te krijgen.
Verder is het misschien ook handig aan te geven wat precies uw doel is met het starten van dit topic
---------------------------------------------------------------------------------
Omdat ik er lang geleden een bijbelstudie over heb geschreven, en graag wil weten hoe er over het algemeen gedacht wordt over de antichristus. Het is een uitermate belangrijk onderwerp, dat m.i altijd al 'stiefmoederlijk' behandeld werd.

Vr. gr.
Piet Strootman

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: oktober 21, 2004, 08:17:02 pm »
DetectedDestiny,

U citeerde:1 Joh 2:18-22:
Kinderen, het is de laatste ure; en gelijk gij gehoord hebt, dat er een antichrist komt, zijn er nu ook vele antichristen opgestaan, en daaraan onderkennen wij, dat het de laatste ure is. Zij zijn van ons uitgegaan, maar zij waren uit ons niet; want indien zij uit ons geweest waren, zouden zij bij ons gebleven zijn: maar aan hen moest openbaar worden, dat niet allen uit ons zijn. Gij echter hebt een zalving van de Heilige en gij weet dat allen. Ik heb u niet geschreven, omdat gij de waarheid niet weet, maar omdat gij haar weet en omdat geen leugen uit de waarheid is. Wie is de leugenaar dan wie loochent, dat Jezus de Christus is? Dit is de antichrist, die de Vader en de Zoon loochent.
________________________________________________________________-
Wat was dan hun eigenlijke zonde?
Piet Strootman

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: oktober 22, 2004, 08:52:09 pm »
De zonde in de aangehaalde tekst is heel duidelijk het niet erkennen van Jezus als Gods Gezalfde (=Christus) Zoon die mens geworden is om voor ons de last van de zonde te dragen en de dood in te jagen, om ons vervolgens door Zijn Geest te vervullen met het nieuwe opstandingsleven.
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: oktober 22, 2004, 09:02:34 pm »
Antichrist betekent zowel tegenover Christus als ook: In de plaats van...
Zij loochenen God in het vlees: Jezus Chrsitus, of stellen zichzelf in de plaats van Hem. Zeggen het niet hardop maar gedragen zich alsof ze christus zelf zijn.

Mat 24,24
Want er zullen valse christussen en valse profeten opstaan en zij zullen grote tekenen en wonderen doen, zodat zij, ware het mogelijk, ook de uitverkorenen zouden verleiden.
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2004, 09:44:06 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: oktober 24, 2004, 01:51:30 pm »
Beste HenkG,
Je schreef: ‘De zonde in de aangehaalde tekst is heel duidelijk het niet erkennen van Jezus als Gods Gezalfde (=Christus) Zoon die mens geworden is om voor ons de last van de zonde te dragen en de dood in te jagen, om ons vervolgens door Zijn Geest te vervullen met het nieuwe opstandingsleven’.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Antwoord: Om het wezen van de antichristus te verstaan, moeten eigenlijk alle teksten bestudeerd worden, waarin de antichristus genoemd wordt. Ik denk daarom, dat het niet zo eenvoudig is, als je voorstelt, Henk. Er is veel meer aan de hand met de antichristus. Meestal wordt hij gezien als een eindtijdfiguur, maar dat is hij beslist niet.In de gemeente waaraan Johannes schreef, waren er zelfs al vele (zie 1.2.18). Waren dat dan ongelovigen in de gewone zin des woords? Dat denk ik niet, want alleen het feit, dat zij uit de gemeente weggingen, was het échte bewijs, dat zij antichristen waren. Overigens waren het dus vrijwel zeker meelevende gemeenteleden. Misschien stonden zij wel in het ambt, of bedienden zij zelfs het Woord. Maar dríe dingen geloofden zij persé niet. Allereerst geloofden zij inderdaad niet, dat Jezus de Christus was. Ten tweede loochende zij echter óók de Vader. Jezus had immers gezegd, dat Hij en de Vader één waren. Een ieder die de Zoon loochent, heeft ook de Vader niet (1.2.22 en 23). Maar er is ook nog een derde punt. In 4.2-5 staat: Hieraan onderkent gij de Geest Gods: Iedere geest, die belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, is uit God (en let nu goed op), en iedere geest die Jezus niet belijdt, is niet uit God’. Nú liet Johannes de Christusnaam achterwege! Dat kan niet zonder betekenis zijn. Heeft hij soms bedoeld dat wie niet belijdt, dat Gods Geest in ieder mens vlees geworden is, ook niet uit God? Jezus wás immers, qua schepsel, een mens zoals wij! Hij wordt wel meer dan twintig keer ‘mens’ genoemd. In Joh.8.40 zei Hij zélf tegen de Joden, die Hem wilden doden:’…..maar nu tracht gij Mij te doden, een MENS, die u de waarheid gezegd heeft’. Mogen wij geloven, dat als de bijbel het over een mens heeft, ook werkelijk een mens bedoeld wordt? Tot slot: In 1.4.4 staat: ‘…want Hij die IN u is, is meerder dan die in de wereld is’. Is dat niet het bewijs, dat bij Johannes  óók gaat om het geloof in de innerlijke Christus? Hij bedoelde dus, dat wie niet gelooft, dat Christus in de mens hem woont, ten diepste ook een antichrist is.
Piet Strootman

HenkG

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: oktober 24, 2004, 09:56:33 pm »
Beste Piet,
Wat is het nut van het herhalen van je pogingen om een diepere zin aan de Christusnaam te geven? Als ik terugkijk op de discussies waarin je steeds met teksten van Paulus kwam, denk ik dat:
1. wel duidelijk is dat je exegeses wel erg ver gaan, mede getuige de reacties;
2. het nu weer proberen met teksten van Johannes weinig nieuws oplevert als je de discussies terugpakt;
3. dergelijke eindeloze discussies ons eerder afbrengen van de kern van het evangelie dan dat ze ons er naar toe brengen.
JHWH = Ik ben

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: oktober 24, 2004, 10:27:52 pm »
Beste HenkG,
Ik heb slechts 1 vraag voor je, Henk: Gaat het over de innerlijke Christus (want Hij, die in  is, is meerder dan die in de wereld is), in de brief van Johannes. of niet? Dan nog een vraag: Is er iets mis mee, als ik probeer te wijzen op de rijkdom die wij bezitten, namelijk Gods Geest? Dat wordt echt te weinig beseft. We hebben maar over zondenvergeving, maar verder komen we niet. God heeft ons de mogelijkheid gegeven, om uiteindelijk de volmaaktheid te bereiken. Dat zegt ik niet, maar dat zegt de Schrift! Ik zeg het maar na.
Vriendelijke groet,
Piet Strootman

HenkG

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: oktober 24, 2004, 10:44:36 pm »
Gods Geest is absoluut een grote rijkdom. Maar door steeds bij de naam Christus alleen maar op de Geest te wijzen, wordt mijns inziens afgedaan aan het mysterie van de mens- en godheid van Jezus. En dus aan de kern van het evangelie, want het evangelie is alleen maar evangelie als wij deze twee naturen van Jezus een eenheid laten zijn.

En natuurlijk is de Geest in Jezus werkzaam geweest. En zoals de Geest werkzaam is geweest in Jezus, zo wil Hij ook werkzaam zijn in mij en jou en alle andere mensen. Dus het houdt ook bij mij niet op bij zondenvergeving, maar gaat verder in levensvernieuwing.

Maar die levensvernieuwing begint dus bij de erkenning van de twee naturen van Jezus, of zoals we het in het avondmaalsformulier Paulus naspreken, bij het onderscheiden van het verbroken lichaam en het vergoten bloed. Want het menselijke lichaam van Jezus is verbroken om onze levens te helen en zoals het bloed van Jezus voor ons gevloeid heeft, zo vloeit nu Zijn Geest in en door onze levens. Deze eenheid kan niet doorbroken worden.

En het is niet verkeerd om te wijzen op de rijkdom van de Geest, zeker niet. Maar het steeds weer herhalen van vastlopende discussies over de Christusnaam doet volgens mij echt het inzicht in de rijkdom van de Geest niet groeien. De rijkdom van de Geest is te ontdekken aan bijvoorbeeld de deugden uit Gal 5. En da's andere koek dan eindeloze discussies over een naam, waar ik nu dan ook verder niet meer aan mee zal werken...
JHWH = Ik ben

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: oktober 24, 2004, 11:41:58 pm »
<font color=0000FF>
Beste heer Strootman,
Zoals ik al eerder aangaf, graag uw doel met dit topic omschrijven. En uitleggen wat u verstaat onder de antichrist, zodat mensen ontopic kunnen reageren.
Als u verder wilt discussieren over het verschil wat u ziet tussen Jezus en Christus moet dit in Levensbeschouwing.</font>
« Laatst bewerkt op: oktober 25, 2004, 01:00:35 pm door Priscilla en Aquila »

HenkG

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: oktober 25, 2004, 09:10:12 am »
P&A, sorry dat ik de discussie weer enigszins die kant op heb laten glijden.
Maar ik zal in mijn verdere commentaren vooral on-topic blijven, in de hoop dat Piet zich ook on-topic wil verduidelijken.
JHWH = Ik ben

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: oktober 25, 2004, 01:02:12 pm »

quote:

HenkG schreef op 25 oktober 2004 om 09:10:
P&A, sorry dat ik de discussie weer enigszins die kant op heb laten glijden.
Maar ik zal in mijn verdere commentaren vooral on-topic blijven, in de hoop dat Piet zich ook on-topic wil verduidelijken.

Als de TS duidelijker is, is dat ook makkelijker..... :)

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: oktober 25, 2004, 07:59:44 pm »
Aquilla en Priscilla,

Natuurlijk wil ik mij graag aan de regels van het forum houden. Het gaat mij in de discussie over de antichrist dus niet bepaald over Jezus en/of Christus, maar om samen erachter te komen, wat Johannes ons wilt leren over de antichrist. Ik zal dan nu HenkG antwoorden.
Vriendelijke groet,
Piet Strootman
« Laatst bewerkt op: oktober 25, 2004, 08:00:36 pm door P. Strootman »

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: oktober 25, 2004, 08:32:10 pm »
Beste HenkG,
Eerst even dit: Toen Jezus aan Petrus vroeg;’Maar gij, wie zegt gij, dat Ik ben’, antwoordde Petrus: Gij zijt de Christus, de Zoon van de levende God’. Wie ben ik, dat ik daaraan zou tornen! Als ik echter over de Christus als Gods Geest spreek, ga ik niet buiten de Schrift. Dat de Christus ook als Gods Geest gepredikt wordt, verlet geenszins dat Jezus niet de Christus was. Maar volgens Paulus was Hij de Christus wat het VLEES betreft. Is dat nu zo moeilijk, HenkG? En als Paulus ons oproept, om Christus IN ons gestalte te laten aannemen, dan mogen wij daaronder toch verstaan, dat het de Geest Gods is, die IN ons gestalte moet aannemen. Je begreep het echter zélf al, als je schrijft:’En natuurlijk is de Geest in Jezus werkzaam geweest. En zoals de Geest werkzaam is geweest in Jezus, zo wil Hij ook werkzaam zijn in mij en jou en alle andere mensen’ Dat is toch geweldig! Ik bedoel niets anders, HenkG.
Nu nog een moment terug naar de apostel Johannes. De vraag was wat er nu eigenlijk gaande was in de gemeente waar Johannes aan schreef? Naar ik meen was het antwoord, dat er in die gemeente mensen waren, die loochenden, dat Christus in hen woonde. Dat blijkt vooral uit hoofdstuk 1.4.4, waar staat:’Gij zijt uit God, kinderkens, en gij hebt hen overwonnen; want Hij, die IN u is, is meerder dan die in de wereld is’. Een antichrist  ‘hoeft dus niet persé een  godsdienstig of politiek fenomeen te wezen, want zij kwamen toen al voor, en zij komen vandaag de dag  misschien wel in alle gemeenten voor.  Helaas komen zij juist daar voor!
Vriendelijke groet,
Piet Strootman
« Laatst bewerkt op: oktober 25, 2004, 08:35:51 pm door P. Strootman »

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: oktober 26, 2004, 01:32:38 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 24 oktober 2004 om 23:41:
<font color=0000FF>
Beste heer Strootman,
Zoals ik al eerder aangaf, graag uw doel met dit topic omschrijven. En uitleggen wat u verstaat onder de antichrist, zodat mensen ontopic kunnen reageren.
Als u verder wilt discussieren over het verschil wat u ziet tussen Jezus en Christus moet dit in Levensbeschouwing.</font>

Waarom moet er altijd een vooraf bepaald doel zijn bij een topic ? Zulke onzin..
Dit forum krijgt echt te sterk de regelgebondenheid van de GKv...  |:(
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: oktober 26, 2004, 09:40:41 am »

quote:

Joesoef schreef op 26 oktober 2004 om 01:32:
[...]

Waarom moet er altijd een vooraf bepaald doel zijn bij een topic ? Zulke onzin..
Dit forum krijgt echt te sterk de regelgebondenheid van de GKv...  |:(

<font color=0000FF>Omdat je dan weet waar je kunt op reageren. Discussies zijn hier niet echt de bedoeling; het is voor onderlinge opbouw en dat krijg je niet als ieder zijn eigen favoriete leerstellingen gaat ventileren en verdedigen.
Daar zijn genoeg andere plekken voor waar je de bijbel erbij haalt, maar hier praat je vanuit een bepaalde bijbeltekst og gedeelte. Dan moet dat wel aangegeven worden.</font>

Jij hebt ook iets meer verteld bij het openen van het topic met het artikel uit de visie. Dan weten anderen meer van de reden van plaatsing. Jij kende die jongen waar het over ging en wilde dit delen omdat het je aansprak.
Je zou het ook zonder meer kunnen plaatsen. En bijvoorbeeld er helemaal niet mee eens zijn als reden. Als je dat niet aangeeft, is dat niet duidelijk.

<font color=0000FF>Je had trouwens een redelijk 'opbouwende reden' van plaatsing van dat artikel. :) En dat willen we hier ook graag zien in dit BF. </font>.
« Laatst bewerkt op: oktober 26, 2004, 10:45:41 am door Priscilla en Aquila »