quote:
Bumblebee schreef op 20 oktober 2004 om 10:49:Bedankt voor de uitleg over het geroepen worden om predikant te worden!
[...]
Volgens mij is het woord universiteit al heel wat langer in zwang dan sinds 1944, dan hadden ze het ook wel direct universiteit kunnen noemen.
Ik vind het ook helemaal niet heel onlogisch dat een predikantenopleiding een beroepsopleiding is. Je kunt ook theologie studeren aan een universiteit (in Groningen kan dat al vanaf de oprichting van de RuG 366 jaar geleden) blijkbaar is dat iets anders dan een predikantenopleiding.
Maar hoe dat zit in Kampen weet ik natuurlijk erg weinig van. Zijn er ingrijpende veranderingen in het onderwijsprogramma geweest (meer wetenschappelijk) toen het van een hogeschool een universiteit werd?
De term universiteit bestond al wel voor 1944, maar de Vrijgemaakte Hogeschool was een afsplitsing van de Gereformeerde Hogeschool, en ging dus onder dezelfde naam verder. Bovendien ontstond 't HBO in de jaren '70, waarna pas verwarring ontstond. De 'oude' hogescholen waren gewoon universiteiten in de moderne zin van 't woord. Zij eisten gymnasium als vooropleiding, en waren de enigen die titels mochten uitdelen. Elke Ds. is ook Drs. (of tegenwoordig wellicht Master). De naamswijziging hield dan ook geen opleidingsverandering in.
(ter info, de termen waren ongeveer gelijk verdeeld: Rijksuniversiteit Leiden, Rijksuniversiteit Groningen, Rijksuniversiteit Utrecht, Rijksuniversiteit Limburg (Maastricht), Universiteit Nijmegen, Erasmus Universiteit Rotterdam, Gemeentelijke Universiteit Amsterdam, Vrije Universiteit Amsterdam, Technische Hogeschool Delft, Technische Hogeschool Eindhoven, Technische Hogeschool Enschede, Landbouwhogeschool Wageningen, Katholieke Hogeschool Tilburg. Ik geloof dat een universiteit minstens 3 faculteiten moest hebben, waaronder medicijnen of natuurwetenschap, maar dat weet ik niet zeker. Het zou wel verklaren waarom de hogeschool zich geen universiteit noemde)
Alle oude theologie opleidingen zijn ontstaan uit de opleiding tot predikant. Natuurlijk was het altijd al mogelijk om te studeren zonder uiteindelijk dominee te worden, maar toen er meer vraag naar die mogelijkheid kwam, kwamen daar aparte opleidingen voor. Sommige opleidingen bieden 2 trajecten, sommigen bieden een gezamenlijke basis met verschillende 'afstudeerrichtingen'. Hoe dat in Kampen precies werkt weet ik niet.