quote:
Een kritische grefo schreef op 20 oktober 2004 om 23:58:Zou je nog wat meer kunnen zeggen over de term 'wedergeboren zijn'? Aan wat voor kenmerken/ voorwaarden voldoet volgens jou een wedergeboren christen?
Is de vraag 'ben je wedergeboren?' voor jou een andere dan bijv : 'Geloof je in God?' of: 'Ben je christen?'
Geloven in God, dat doet de duivel ook.
Geloven dat Jezus de Zoon van God is, dat doet de duivel ook.
Geloven dat Jezus voor alle zonden heeft betaald, dat doet de duivel ook.
Geloven dat Jezus is opgestaan, dat gelooft de duivel ook.
Geloven dat Jezus je, door overgave, tot een nieuw mens maakt, dat gelooft de duivel ook.
Door dat allemaal te geloven maakt je nog geen Christen.
Het verschil zit in het geloven/weten en het doen, het je eigen te maken.
Niet alleen geloven maar het ook tot je nemen.
Niet weten dat Jezus voor alle zonden heeft betaald, maar accepteren/aannemen dat Hij voor MIJN zonden heeft betaald.
Dat Hij leeft en nu mijn leven wil leiden zodat ik door Zijn Geest een levend uithangbord van Hem ben.
Het probleem van de geref. kerk is het veel geroemde boek: "wat is een christen nodig te geloven" van Velema weergegeven, die vele gereformeerden, sinds hun belijdenis, in de boekenkast hebben staan.
De theologische dwaling dat de wedergeboorte en bekering hetzelfde is en een leven lang duurend proces is. (Een collega van mij zegt dat wedergeboorte iets is wat iedere dag gebeurt want je moet je iedere dag bekeren.)
Toen ik het boek van Velema had gelezen wist ik èèn ding: Die is niet wedergeboren.
Hij heeft de juiste weergave van de wedergeboorte, zoals die in de DL is weergegeven, proberen te doorgronden terwijl hij het niet had en dat wil dus niet.
Het is geloven op een andere golflengte.
Wanneer ik het in de DL lees ben ik steeds weer ontroerd door de herkenning.
Wanneer ik Velema lees wordt ik iedere keer boos.
Zolang de weergave van Velema breeduit wordt geaccepteert zal er over de wedergeboorte niet veel worden gepreekt.
De overgave mist en daarom zie je bij veel kerkmensen geen veranderd leven. Die houden de regie over hun leven zelf in handen.
Ook dan kun je veel goede dingen in de kerk doen maar dan niet uit liefde en dienstbaarheid maar omdat jij dat goed en belangrijk vind voor de kinderen of om de jeugd bij de kerk te houden. Ik heb hier zelf 15 jaar ervaring mee.
Een goed voorbeeld is dat in de Geref.synodale kerk veel jeugd is verdwenen, ondangs dat er van alles voor hen is gedaan, met alle goede bedoelingen.
Het verschil is dat niet jij je goede ideeen uitvoerd, hoe goed ook, maar je aan God overgeeft en Zijn leiding aanneemdt en Zijn plannen uitvoerdt.
Volgens mij is dat te weinig gebeurt en als de Heer het huis niet bouwt of niet de kans krijgt om het huis te bouwen dan.....
Gr.