Auteur Topic: Waar haalde Salomo goud, zilver, ivoor en apen?  (gelezen 4191 keer)

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Waar haalde Salomo goud, zilver, ivoor en apen?
« Gepost op: augustus 20, 2004, 06:52:25 pm »
Waar haalde Salomo goud, zilver ivoor en apen? Hij is er drie jaar mee bezig geweest om het te halen, dus waar kwam dat vandaan?

quote: http://www.willibrordbijb...1&fastnav=1_K%2010,22

Want naast de vloot van Chiram had de koning een Tarsis-vloot in de vaart en eens in de drie jaar liep deze binnen met een lading goud en zilver, ivoor, apen en pauwen.

[edit]
Stukje komt overigens uit 1 Koningen 10, 22.
« Laatst bewerkt op: augustus 20, 2004, 06:53:01 pm door Harm »
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Karina

• richt je op alles wat waar is
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: augustus 20, 2004, 07:53:25 pm »
Misschien uit het land Edom, waar hij een scheepswerf bezat in Ezeon-Geber aan de Rode Zee??? 1 Kon: 9:26

Slim blondje

• De wijsheid niet in pacht.
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: augustus 20, 2004, 08:25:40 pm »
Misschien via z'n connecties met de koningin van Scheba??
Het begin van de wijsheid is ontzag voor de HEER, wie leeft naar Zijn wet, getuigt van goed inzicht. (Psalm 111:10a)

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: augustus 20, 2004, 08:45:17 pm »

quote:

Karina schreef op 20 augustus 2004 om 19:53:
Misschien uit het land Edom, waar hij een scheepswerf bezat in Ezeon-Geber aan de Rode Zee??? 1 Kon: 9:26

En

quote:

Slim blondje schreef op 20 augustus 2004 om 20:25:
Misschien via z'n connecties met de koningin van Scheba??

Scheba scheen zo'n 1600 kilometer van Israel te leggen. Maar is dat dan ineens 3 jaar varen? Anderhalf jaar heen en anderhalf jaar terug lijkt me dan. Wat ik me van geschiedenis kan herinneren op de middelbare school, is dat de mensjes van de VOC er anderhalf jaar over deden om van Amsterdam naar Indië te varen én weer terug. Dus, waar ligt dat land dan waar Salomo is geweest voor zijn goud enzo. Misschien Zuid-Amerika, bij de Inca's?
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: augustus 20, 2004, 09:13:40 pm »
:X In die bijbeltekst staat gewoon dat het de Tarsus-vloot is. Drie keer raden waar die vloot dus heenging... Tarsus... inderdaad ja. En Tarsus schijnt gewoon Spanje te zijn. Raadsel opgelost :P . <span style="font-size: 1px;">Met dank aan Bart.</span>
« Laatst bewerkt op: augustus 20, 2004, 09:14:20 pm door Harm »

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: augustus 20, 2004, 09:38:21 pm »
De NBG houdt het op Tarsis.
Ik wist niet dat ze apen en pauwen in Spanje hadden. Dat zou nog kunnen op Gibraltar waar apen voorkomen. Maar tarsis wordt daar niet gesitueerd. bron

quote:

...in het mondingsgebied van de Guadalquivir, in het zuidwesten van Spanje, ongeveer op de plaats waar nu Sanlucar de Barrameda ligt.
Een andere optie voor tarsis die de beesten beter zou verklaren vond ik hier

quote:

Sommigen verstaan door dit woord de grote zee, genaamd Oceanus, en door de schepen van Tarsis, de schepen die in die zee voeren. Anderen nemen Tarsis voor Cilicië, welks hoofdstad, genaamd Tarsus, een zeer vermaarde haven had, in welke men gelegenheid vond om te varen naar Afrika, Indië en andere vergelegen landen. Vergelijk Gen. 10:4. Anderen menen dat Tarsis is Afrika, en dat door de schepen van Tarsis te verstaan is een vloot, toegemaakt om te varen naar de Afrikaanse zee.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: augustus 20, 2004, 09:56:26 pm »
In mijn commentaren vind ik het volgende:

quote:

Albert Barnes:
1Ki 10:22 -
This is given as the reason of the great plentifulness of silver in the time of Solomon. The “navy of Tharshish” (not the same as the navy of Ophir, 1Ki_9:26) must therefore have imported very large quantities of that metal. Tharshish, or Tartessus, in Spain, had the richest silver mines known in the ancient world, and had a good deal of gold also; apes and ivory were produced by the opposite coast of Africa; and, if north Africa did not produce “peacocks,” which is uncertain, she may have produced the birds called here “tukkiyim,” which some translate “parrots,” others “guinea-fowl” - the latter being a purely African bird. The etymology of the Hebrew words here rendered “ivory,” “apes,” and “peacocks,” is uncertain; but even if of Indian origin, the Jews may have derived their first knowledge of ivory, apes, and peacocks, through nations which traded with India, and may thus have got the words into their language long before the time of Solomon. The names once fixed would be retained, whatever the quarter from where the things were procured afterward.

en

quote:

Treasury of Scriptual Knowledge
1Ki 10:22 -
Tharshish:  1Ki_22:48; Gen_10:4; 2Ch_9:21, 2Ch_20:36, 2Ch_20:37; Psa_48:7, Psa_72:10; Isa_2:16; Isa_23:1, Isa_23:6, Isa_23:10, Isa_60:9, Isa_66:19; Eze_27:12; Jon_1:3, Tarshish
ivory:  or, elephant’s teeth, 1Ki_10:18; Amo_3:15
apes:  Kophim, rather monkeys, the same as the Syriac )pwq, Greek κηφος, κηπος, or κηβος, and Roman Cephus, which animal both Pliny and Solinus inform us was brought from Ethiopia.  The same name appears in the monkeys, called KEIIIEṈ̌Language:English} in the Prenestine Pavement, and in the French cep or ceb.
peacocks:  Job_39:13

en tenslotte

quote:

John Gill
ivory, and apes, and peacocks; ivory is the elephant's tooth, as the word signifies; some of those are of an almost incredible size; some are said to be of ninety, others one hundred and twenty five pounds weight; Vartomannus (y) says, he saw in Sumatra, where some place Ophir, one that weighed three hundred and thirty pounds; though, according to the Ethiopians (z) the ivory is from the horns; and so say (a) Pausanias and others, see Eze_27:15 but it is commonly supposed to be of the two teeth in the upper jaw that stands out; and whether they are called horns or teeth, they are the same of which ivory is: of elephants there were large numbers in India, bigger and stronger than those in Africa; which latter were afraid of the former, as Diodorus Siculus (b), Curtius (c), and Pliny (d) relate; so Virgil (e) speaks of ivory as fetched from India and Horace (f) also, which must be East India, for there are no ivory nor apes in the West Indies (g): "apes" or "monkeys" were then, as now, brought from those parts. Strabo (h) reports, that when the Macedonians under Alexander were there, such a vast number of them came out of the woods, and placed themselves on the open hills, that they took them for an army of men set in battle array to fight them. Vartomannus (i) speaks of monkeys in the country of Calecut, of a very small price: near Surat apes are in great esteem, nor will they suffer them to be killed on any account (k). There are various sorts of apes, some more like to goats, others to dogs, others to lions, and some to other animals, as Philostorgius (l) relates; and who also says the sphinx is one sort of them, and which he describes on his own sight of it as resembling mankind in many things, and as a very subtle animal; and so Solinus (m) reckons such among apes; but what come nearest in name and sound to the "kuphim" of Solomon here are those Pliny (n) calls "cephi", whose fore feet he says are like the hands of men, and their hinder feet like the feet and thighs of men; and Strabo (o) describes a creature found in Ethiopia, called by him "ceipus" or "cepus", which has a face like a satyr, and the rest of it is between a dog and a bear. There is a creature called "cebus" by Aristotle (p), and is described as having a tail, and all the rest like a man; according to Ludolf (q), "cephus" is the "orangoutang" of the Indians. The word for peacocks should rather be rendered "parrots", so Junius; which are well known to come from India (r), and from thence only, according to Pausanias (s); Vartomannus (t) says, that at Calecut there are parrots of sundry colours, as green and purple, and others of mixed colours, and such a multitude of them, that men are appointed to keep them from the rice in the fields, as we keep crows from corn; and that they are of a small price, one is sold for two pence, or half a souse; and the number of them may be accounted for, because the Brachmans, the priests, reckon them sacred, and therefore the Indians eat them not (u). Curtius (w) designs these, when he says, in India are birds, which are taught to imitate man's voice; and Solinus (x) says, that India only produces the green parrot, that is, the East Indies, the West Indies not being then discovered; though some (y) think they were, and that it was thither Solomon's navy went: certain it is there are parrots of various colours in the West Indies, which P. Martyr of Angleria frequently makes mention of in his Decades.
Van Gill kan ik nog wel noten op verzoek geven, maar aangezien  de post anders wel heel lang wordt...
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: augustus 20, 2004, 10:00:57 pm »
Even een snelle reactie nav de vraag omtrent de afstand van een 3 jaar durende reis? Lees de tekst nog eens. Er staat alleen dat de vloot eens in de drie jaar binnenkwam in de thuishaven. Wie zegt dat deze dan ook 3 jaar onderweg is geweest? En als dat al zo is, is dat dus een retourtje en geen enkele reis.
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Pinkeltje

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: augustus 21, 2004, 12:02:27 pm »
Dacht dat Paulus ook uit Tarsus kwam. Zou die dan helemaal uit Spanje komen?
40 jaar GSV, da's pas echte trouw

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: augustus 22, 2004, 12:56:08 pm »
Er hoeven toch geen apen te leven op de plek waar Salomo ze haalde ? Die mensen kunnen ze ook wel weer op een andere plek gehaald hebben..
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: augustus 22, 2004, 01:18:20 pm »

quote:

Joesoef schreef op 22 augustus 2004 om 12:56:
Er hoeven toch geen apen te leven op de plek waar Salomo ze haalde ? Die mensen kunnen ze ook wel weer op een andere plek gehaald hebben..
Monkey island bijvoorbeeld. _/-\o_
Live vanuit de luie stoel

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: augustus 22, 2004, 01:19:59 pm »
When i close my eyes i still hear the monkeys scream...
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: augustus 22, 2004, 01:27:09 pm »
Dan was Saul dus Pirate le Chuck!
Live vanuit de luie stoel

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: augustus 22, 2004, 01:54:31 pm »

quote:

HenkG schreef op 20 augustus 2004 om 22:00:
Even een snelle reactie nav de vraag omtrent de afstand van een 3 jaar durende reis? Lees de tekst nog eens. Er staat alleen dat de vloot eens in de drie jaar binnenkwam in de thuishaven. Wie zegt dat deze dan ook 3 jaar onderweg is geweest? En als dat al zo is, is dat dus een retourtje en geen enkele reis.

Daar was ik inmiddels ook achtergekomen ja :P . Maar ik had eerst ook niet door dat er gewoon in de tekst stond dat het om een Tarsus-reis ging, dus ik had wel meer gemist O-) .

grompie

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: oktober 12, 2004, 04:28:22 pm »
mischien is een Tharsis een soort schip

1Ki 22:48  (22:49) En Josafat maakte schepen van Tharsis, om naar Ofir te gaan om goud; maar zij gingen niet, want de schepen werden gebroken te Ezeon-geber.
geheelonthouder

porcupine

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: oktober 12, 2004, 04:54:04 pm »
Jona ging ook naar Tharsis, over zee, maar daar is hij nooit aangekomen.
Wel is hij op die zeereis opgeslokt door een grote vis, dus het was niet de middelandse zee.

grompie

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: oktober 12, 2004, 04:59:02 pm »
maar hij stapte toch in joppe op en dat is dan wel weer aan de middelandse zee.

[Hoe groot moet die vis eigenlijk zijn? ]
geheelonthouder

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: oktober 13, 2004, 07:28:01 am »
Met belangstelling de posts gelezen. Eigenlijk heb ik geen idee, alleen wat suggesties:
1. Spanje:de grootste mijnen in de oudheid zijn er wel, maar dat is tussen 500 en het jaar 0.
Van ca. 1600 tot 1200 v.Chr. kwam in het zuidoosten van Spanje de El Algar-cultuur voor. Zij woonden in ommuurde nederzettingen op berghellingen en hadden al contact met het Egyptische rijk en smeden wapens en maakten sieraden van zilver en koper. Aan het begin van de late Bronstijd verdween deze cultuur plotseling. (Late Bronstijd eindigd 1250 voor de gewone jaartelling)
De eerste Fenisische handelsposten ontstonden ca. 1000 v.Chr. langs de zuidkust, o.a. in de buurt van Cádiz, Huelva en Málaga.
2. Salomo regeerde omstreeks 950 voor de gewone jaartelling. Dit was voor de bloeiperiode van de grieken en voor de opkomst van de Assiriërs en Babyloniërs. In die tijd was Fenicië wel erg welvarend en in opkomst. Zij vestigden omstreeks 900 een kolonie in Carthago (Africa).
3. Tot slot denk ik een fenisische kolonie (Spanje of Africa) een optie zou kunnen zijn, daar Africa als mogelijke oorsprong wordt genoemd. Verder zie ik in het middelandse zeegebied niet veel mogelijkheden.
mea culpa mea culpa mea maxima culpa

grompie

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: oktober 13, 2004, 02:00:22 pm »
Nog even over de pauwen die komen oorspronkelijk uit India. Ook zijn er in India olifanten en apen.
Verder is India waarschijnlijk het best berijkbaar over zee. Helemaal als je in Ezeon-Geber opstapt.

ps ezechiël 27 gaat over handel in het algemeen
geheelonthouder

Petrus24

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: oktober 26, 2004, 06:45:21 pm »
Ik heb eens gelezen dat Solomon het Goud en zilver etc. gehaald heeft tesamen met een Fenicische koning en zijn vloot, Koning Hiram.
Dus het antwoord is waarschijnlijk de Feniciers, die kolonies hadden van over heel de middelandse zee, Spanje, Africa en ook zuid-amerika.
Het is een volk waar weinig over gezegd word omdat het teveel met de bijbel is verweven. Ze hebben Troje gesticht, Londen, carthago , en venetie ook dacht ik etc.
Brazilie is waarschijnlijk de plaats waar ze het goud en zilver haalden. Hier zijn veel archeologische bewijzen voor.
"Hy brasil" wilt bijv. zeggen "Eiland van ijzer" Het is een zeer oude naam!
Dat verklaart ook de de reis van drie jaar. Van Flavius Josephus  en genesis weten we dat Ophir de algemene naam was de rijke zuiderse kuststreken in in africa, arabie en india.
Maar deze naam komt ook voor in brazilie!

De Ugla Mongulala stam van noord-west brazilie hebben oude geschriften bewaard over een stad genoemd Ofir aan de monding van amazone rivier .
Ik heb dit uit een engels boek:

Their tradtion states that:

Lhasa,the prince of Akakhor... commanded the construction of Ofir, a powerful harbor city at the mouth of the Great(the Amazon)River. Ships from Samon's (Solomon's?) empire docked there with their valuable cargoes. In exchange for gold and silver...

Hetzelfde met Tarsis, oorspronkelijk in spanje, maar in zuid-amerika is ook zo een stad gesticht. Gelijk de engelsen en de hollanders deden met york, zeeland enz.
Dit in het kort.

:)