quote:
Hoezo bang? Wat betekent die tekst dan volgens jou?
quote:
En nu neem je dus aan, dat wat Paulus daar over het watergraf zegt, klopt omdat het mooi past in de redenering die je eerder gegeven hebt, en je gelooft dat dit HG geïnspireert is, right?
Petrus zegt er ook wat over.
1 Petr. 1
3 Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop,
1 Petr. 3
15 Maar heiligt de Christus in uw harten als Here,
20.....in de dagen van Noach, terwijl de ark in gereedheid werd gebracht, waarin weinigen, dat is acht zielen, door het water heen gered werden. 21 Als tegenbeeld daarvan redt u thans de doop, die niet is een afleggen van lichamelijke onreinheid, maar een bede van een goed geweten tot God, door de opstanding van Jezus Christus,
1 Petr.4
6 Want daartoe is ook aan doden het evangelie gebracht, opdat zij wèl, naar de mens, wat het vlees aangaat, zouden geoordeeld worden, doch, naar God, wat de geest betreft, zouden leven.
2 Petr. 1
3 Zijn goddelijke kracht immers heeft ons met alles, wat tot leven en godsvrucht strekt, begiftigd door de kennis van Hem, die ons geroepen heeft door zijn heerlijkheid en macht; 4 door deze zijn wij met kostbare en zeer grote beloften begiftigd, opdat gij daardoor deel zoudt hebben aan de goddelijke natuur, ontkomen aan het verderf, dat door de begeerte in de wereld heerst.
Hier staat ook genoemd:
-
wedergeboren door de opstanding van Christus.
- Door het water (van het oordeel) heen gered door de doop (=dood) waardoor we een goed geweten hebben voor God door de opstanding van Christus.
- 'Doden' kregen het evangelie zodat het vlees (onze zondige natuur) geoordeeld werd maar voor God onze geest zou leven.
- Door de kracht van God heeft ons alles waardoor we kunnen leven, geschonken, Hij heeft ons door Zijn heerlijkheid en macht geroepen en hebben prachtige beloften gekregen. Hierdoor hebben we deel gekregen aan de goddelijke natuur en zijn ontkomen aan het verderf. (we zijn niet meer verloren)quote:
Ik heb niet gezegd dat hij niets geschreven heeft. Alleen of hij alles geschreven heeft..... Torah overschrijven duurt 1 jaar. Dan hebben we het over een boekrol. Waar is dat Moshe 40 jaar de tijd had. De suggestie van spijkerschrift zou kunnen, alleen heb je wel heeeeel veeeel tabletten nodig om daar de gehele Torah op te vatten.
Ik weet niet of Moshe het spijkerschrift machtig was, hij leek me geen domme jongen, dus wie weet. Daar de Egyptenaren een verdrag hadden gesloten met de Hethieten, denk ik dat zij inderdaad ook het spijkerschrift konden lezen, al maakten zij zelf gebruik van Hyrogliefen.
Het lijkt me of je de torah ook niet serieus als daar dit duidelijk staat:
Num 33
1 Dit zijn de pleisterplaatsen der Israëlieten, die uit het land Egypte uitgetrokken waren naar hun legerscharen onder leiding van Mozes en Aäron; 2
Mozes namelijk beschreef hun tochten van pleisterplaats tot pleisterplaats naar het bevel des HEREN; en dit zijn hun pleisterplaatsen op hun tochten.
Deut. 31
24 Toen Mozes gereed was met de woorden dezer wet volledig in een boek op te schrijven, 25 gebood hij de Levieten, die de ark van het verbond des HEREN droegen: 26 Neemt dit wetboek en legt het naast de ark des verbonds van de HERE, uw God, opdat het daar tot getuige tegen u zij.
Ook getuigt de rest van de bijbel dat Mozes de schrijver was:
Jozua 8: 31-34 en 23: 6
1 Kon. 2: 3
2 Kron 25: 4 en 35: 12
Neh. 8: 2
Marcus 12: 19
Jezus zelf: Joh. 5: 46- 47
Apostelen: Rom. 10: 5
De Joodse (zie de apocrieve boeken, de Talmoed en de antieke schrijvers als Philo en Flavius Josephus) en de vroeg-christelijk traditie (zie geschriften van verschillende kerkvaders en oude canonieke lijsten) zien de pentateuch ook als van Mozes.
quote:
Sterker nog, zelfs het alefbet is afgeleid van ouder geschriften, tot op het spijkerschrift

Overigens is het Hebreeuws nauw verwant met het Aramees, en het is mij eigenlijk nog niet helemaal duidelijk waarom ervoor Hebreeuws gekozen is en niet voor Aramees.
Foenisisch is nauw verwant met oud-Hebreeuws.... zou dat ook kunnen?
quote:
Hier moet je wat specifieker zijn. Als je het onderwijs spiegelt t.o.v. andere beschavingen, dan heb je direct gelijk. Maar hoe dan ook, je zou dan spreken over de begin periode, maarzeker niet over de samenstelling/ uitschrijven in Hebreeuws.
Het gaat om de literaire kenmerken van Deuteronomium.
De schrijver van de pentateuch moet verder een grote kennis van het oude Egypte hebben gehad, vooral wat betreft geografische benamingen, persoonsbenamingen en speciale gebruiken.
Het is specifiek geschreven door iemand die in de woestijn was, en niet door iemand in Palestina.
Vooral in Genesis komen veel archaische (verouderde) gebruiken voor, en archaismen voor, verouderde woorden en spellingen. Dit past wel in het tweede millenium voor christus, maar niet later.
quote:
Dit is, algemeen aanvaard, pas in 550 gebeurd te Babelonië.
Algemeen aanvaard dor de moderne wetenschap en de UvA waar jij je info vandaan hebt (geheel seculiere instellingen en wetenschappers die niet geloven in Goddelijke openbaring), maar niet door de Joodse en vroeg-christelijke traditie (en ook niet door veel christen-wetenschappers)
quote:
Zie boven......... In dat kader is het juist wel aardig om te zien dat het boek koningen 'historische missers' vertoont, door historische gebeurtenissen in een andere tijd te plaatsen. Verder bevat TeNach 24 hoofdstukken, wat afgeleid is van de hoofdstuk indeling van Hormerus (bron: college UvA)
Het zou ook andersom kunnen zijn. Want ik geloof dus dat de Torah al door Mozes is geschreven wat duidelijk aangegeven staat en ook in de bijbel zelf wordt bevestigd. (zie mijn post in het begin) Ook de Joodse en vroeg-christelijke traditie zien dit zo.
De UvA kijkt er natuurlijk anders tegenaan.
quote:
De christelijke feestdagen zijn absoluut geen kopie van de Joodse feestdagen. Waren ze dat maar, dan zat er veel minder rotzooi, en meer diepgang in.
Daarom zeg ik ook een
soort kopie. Afgeleid van de Joodse kalender.... (zo beter?

)
quote:
Wekenfeest, is meer dan alleen vlammetjes met pinksteren....... Tevens 'dankdag' voor de gerstoogst (lijkt me goed omdat nog steeds te gedenken/ vieren) en uitgifte van Torah (had uiterlijk vertoon dat ook met pinksteren geschied - wind, talen, vuur)
Pinksteren is ook meer dan
een vlammetje 
Het ontstaan van de gemeente, de oogst begint......
quote:
Vervuld is voor een Jood niet vervallen. Er staat zoiets als Eeuwig durende inzetting.
Een heiden heeft er nooit wat mee gehad, maar als hij het viert, laat hij het dan goed doen en met eerbied voor de Eeuwige, zonder al die heidense invloeden.
Je zegt het goed: Voor de Jood. Maar voor de Jood zal het desondanks ook bijzonder moeten zijn de
vervulling te kennen. En de Jood heeft een andere positie dan een christen. Voor de Jood is het in die bedeling een eeiwigdurende inzetting...
Zoals ik het zie: Als de gemeente (christenen) door de Heer worden opgenomen, zal God weer aan het werk gaan met het Joodse volk, zoals je nu al ziet dat ze hun land terughebben gekregen wat je een eeuw geleden toch nog niet had kunnen denken. Ik vind dat heel bijzonder.

Als het duizendjarig rijk begint: Duizend jaar vrede op aarde nadat Israel de Messias heeft aangenomen, zal het loofhuttenfeest bijvoorbeeld door alle volken gevierd worden. Zij zullen elk jaar optrekken naar Jeruzalem. En de wet zal uitgaan vanuit Jeruzalem......
Wij als christenen hebben dan een heel andere positie (Netzo als nu in principe al is een hemelse positie, en een hemels burgerschap) dan de Joden in Israel waar hun eredienst weer hersteld zal zijn. Alle volken zullen nu de zegeningen vanuit Jeruzalem ervaren. Hierover lees je veel in de psalmen.
quote:
kleine correctie:
Een gelovige viert als het goed is altijd dat de Heer voor hem is gestorven en opgestaan, pasen, en hemelvaart enzovoort....
Als het goed is is een christen een gelovige. Ik bdoel daar een gelovige mee, al zijn er veel christenen die zich zo noemen en het niet zijn. Dat zijn dan naam-christenen,
quote:
waarbij de aantekening dat hemelvaart m.i. niet gevierd behoeft te worden...........
Misschien kan ik beter zeggen wij danken altijd voor al deze gebeurtenissen. Door de hemelvaart heeft Jezus aan God de Vader laten zien, dat het werk volbracht is en is gezeten aan de rechterhand van God. Daar kan Hij nu voor ons pleiten......
En
als Ik niet heenga kan de Trooster niet tot u komen staat in Johannes 14 (geloof ik)