quote:
KeesvE schreef op 22 oktober 2004 om 17:09:Marody, eigenlijk kan het niet wat jij hier schrijft. Je beschuldigt ds. Venema van iets wat voor veel mensen niet is na te rekenen en bovendien durf je jezelf het oordeel aan te matigen dat hij niet wedergeboren was toen hij dit schreef. Ik vind dat je dit moet terugnemen.
Hoi Kees,
Een boer had 10 schapen en 10 varkens
De boer wilde echter alleen schapen maar kon de varkens niet kwijt.
Toen bedacht hij een plan.
Hij schoor de schapen en plakte de wol op de lijven van de varkens, gaf ze een spoedcursus schaap en leerde hen blaten.
Zo kreeg de boer z'n 20 schapen
moraal:
Een varken is een varken omdat het als varken is geboren en zal nooit een schaap worden.
Een mens is mens omdat hij als mens geboren en zal nooit een christen kunnen worden.
Een christen is christen omdat hij/zij als christen geboren is.
Ik heb het boek van Venema diverse malen gelezen.
Echter niet toen ik het, in 1986, kreeg bij mijn belijdenis.
Hoewel ik het "ja" echt meende, op dat moment, was ik blij van cat. af te zijn.
Het boek heeft 15 jaar onaangeroert in de boekenkast gestaan.
Hoewel de inhoud mij niet echt kon boeien hield ik het als aandenken aan mijn belijdenis.
Hoewel ik geloofde dat God bestond en dat Jezus er voor mij was leefde ik mijn eigen leven. Ik had de regie over mijn leven in handen. Toch was ik best wel druk in de kerk bezig, zoals Martha dat deed bij Jezus' bezoek.
Ik was een varken maar ik deed stinkend mijn best om een schaap te zijn.-> Hoewel ik een natuurlijk mens was leek het voor velen alsof ik een christen (geestelijk mens) was.
Zo'n 5 jaar geleden kwam ik werkelijk tot geloof. God veranderde mij tot een ander mens.
Hij deed mij geboren worden als christen. Ik was niet meer een als schaap verkleed varken maar ik werd opnieuw geboren. Nu als schaap (met zuiver scheerwol).
Ik begon van alles te lezen en kreeg een onstuitbare honger naar alles wat met God te maken had. Veel mensen om mij heen vonden mij vreemd geworden en zo zweverig etc. Onbegrip ten top maar in de DL las ik de gebeurtenis in mijn leven in het hoofdstuk over de wedergeboorte. Daar stond mijn verhaal.
In mijn hongertocht vond ik ook het boek van Venema in de boekenkast. Ik weet niet of er in latere drukken veel gewijzigd is maar in de mijne (van 1986) heb ik veel doorhalingen moeten aanbrengen.
Kees, we kunnen er lang en breed over spreken, maar wanneer ik met iemand in gesprek raak over het geloof is binnen 5 minuten duidelijk of er bij de ander sprake is van wedergeboorte.
Daar is geen mensenkennis voor nodig, maar de vonk van herkenning die overspringt; dezelfde golflengte waar je op zit.
Deze vonk sprong bij het lezen van de DL over.
Bij het lezen van Velema zijn weergave krijg ik enkel een koude douche. Teleurgestelt dat dit grote Godswonder zoveel onrecht wordt aangedaan.
De reden is dat in de DL een persoonlijke Godservaring wordt weer gegeven, welke bijbels wordt onderbouwd (moet ook).
Het boek van Venema is een theologische (wetenschappelijke) weergave van een Godservaring (die enkel persoonlijk kan zijn). Dan sla je de plank altijd mis.
De vrede Gods, kun je theologisch niet uitleggen. Daarom staat er ook achter:
die alle verstand te boven gaat.quote:
Wie zegt dat hij bekeerd is en toch in de zonde voortleeft, geeft daarmee blijk dat hij niet weet wat bekering betekent.
Ik bedoel maar, pure theologie.
Ik ben bekeerd-> ik heb mij omgekeert naar Jezus. beter gezegt: Jezus heeft mij om doen omkeren, want het was Zijn werk door Zijn Geest die mij deed inzien en besluiten dat het beter was om de regie over mijn leven in Zijn handen te leggen.
Wedergeboorte is niet de doop met de HG want die doet je geboren worden en is dus vooraf al bezig. De muren, die Zijn functioneren sterk belemmeren, worden weggebroken.
Hij brengt je in het licht; je bent niet meer zondaar en daardoor niet meer geneigd om God en je naaste te haten. Je bent niet meer geneigd tot alle kwaad.
In zonde voort leven en zonde doen zijn dus verschillende begrippen.
Een zondaar leeft in zonde voort en een nieuw geboren christen doet nog steeds zonde vanwege het leven in een zondig lichaam. Toch wil hij (als nieuwe schepping) het goede doen. Het gaat dus om de veranderde hartsgesteldheid.
quote:
Om af te sluiten met een gedeelte uit blz 205:
Maar aan de verandering van ons hart is toch onlosmakelijk verbonden, de verandering van ons levensgedrag. Als wij met ons hart de Here liefhebben, dan kan het niet anders of dat zal zich openbaren in ons doen en laten. Dat zal zich hierin openbaren dat wij het kwade laten en het goede doen, dat wij ons dagelijks afkeren van de zonde en godvruchtig leven. Omdat de bekering onze hele mens betreft, moet die ook blijken in onze hele levenswandel. Als iemand een eervolle plaats inneemt in het kerkelijke leven, maar hij is als man en vader niet goed voor zijn vrouw en kinderen, of hij is als patroon niet goed voor zijn ondergeschikten, of hij is onbetrouwbaar in zaken, dan is zo iemand niet waarlijk bekeerd
Als ik dit zo typ, dan kan ik me totaal niet voorstellen dat Marody echt zijn boek heeft gelezen.......
Bovenstaand stukje kan iedereen verzinnen. Daar heb je geen geloof voor nodig.
Pak de HC er maar bij en je komt een heel eind.
Gr.