Auteur Topic: Aktief in de buurt  (gelezen 2098 keer)

Fredo

  • Berichten: 2
    • Bekijk profiel
Aktief in de buurt
« Gepost op: december 29, 2002, 02:24:31 pm »
"De wijk is van ons allemaal". Probeer eens te denken vanuit het wijkcentrum bij jou in de buurt. Te redeneren vanuit het algemeen belang van de buurt waarin je woont: stel, de wijk is van ons allemaal, wat draag jij dan bij aan het welzijn van de mensen die om je heen wonen? Voel je je daar mede-verantwoordelijk voor? Zou Rabbi Jezus hierover wat te melden hebben? Zou onze bijbelstudiekring of onze wijkdiaken ook iets kunnen betekenen voor de buurt? Zouden we kunnen bijdragen aan een betrokken samenleving in de buurt? Hoe dan? Heb je inspirerende voorbeelden? :) Voor interessante info www.wijk.nl :))
« Laatst bewerkt op: december 29, 2002, 02:30:53 pm door Fredo »
If Satan reminds you of your past, remind him of his future

ds. Wouters

  • Berichten: 13
    • Bekijk profiel
Aktief in de buurt
« Reactie #1 Gepost op: december 29, 2002, 03:02:02 pm »
Fredo = ds. Wouters = open voor een goed gesprek

"De wijk is van ons allemaal". Probeer eens te denken vanuit het wijkcentrum bij jou in de buurt. Te redeneren vanuit het algemeen belang van de buurt waarin je woont: stel, de wijk is van ons allemaal, wat draag jij dan bij aan het welzijn van de mensen die om je heen wonen? Voel je je daar mede-verantwoordelijk voor? Zou Rabbi Jezus hierover wat te melden hebben? Zou onze bijbelstudiekring of onze wijkdiaken ook iets kunnen betekenen voor de buurt? Zouden we kunnen bijdragen aan een betrokken samenleving in de buurt? Hoe dan? Heb je inspirerende voorbeelden?  Voor interessante info www.wijk.nl  ;)
If Satan reminds you of your past, remind him of his future

Marnix

  • Berichten: 2614
    • Bekijk profiel
Aktief in de buurt
« Reactie #2 Gepost op: december 29, 2002, 03:44:51 pm »
Hmm misschien zou je evangelisatie, iets wat nu vaak vanuit de kerk gebeurd vanuit je wijk kunnen doen.... Verder denk ik dat je vooral door je gedrag, door klaar te staan voor anderen, een helpende of troostende hand willen bieden etc. veel voor mensen in de buurt kan betekenen.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

ds. Wouters

  • Berichten: 13
    • Bekijk profiel
Aktief in de buurt
« Reactie #3 Gepost op: december 29, 2002, 07:13:01 pm »
Marnix, doe jij dit ook, of zijn dit alleen goede adviezen in zijn algemeenheid? ennuh, ben je nog op de site www.wijk.nl geweest en wat vond je er van?

groetjes
W
If Satan reminds you of your past, remind him of his future

ds. Wouters

  • Berichten: 13
    • Bekijk profiel
Aktief in de buurt
« Reactie #4 Gepost op: december 29, 2002, 07:20:58 pm »
Marnix (en andere lezers), ik weet niet hoe het jou vergaat in de praktijk, maar ik merk dat ik vaak niet uit mijn eigen kringetje (van christenen) kan komen en dat ik wel vaak denk: ik zou es wat moeten doen met m'n geloof hier in de buurt, maar praktisch weet ik niet goed hoe ik dat aan moet pakken: ik kan toch moeilijk naar het wijkcentrum gaan en zeggen: hallo, ik wil graag de Alpha-cursus aanbieden, mag ik ff een zaaltje gebruiken hier? Ik ben namelijk bang dat ze dan zeggen: ben je gek, doe dat maar in de kerk... Marnix (of andere lezer) hoe kijk jij hier tegen aan?

doei.

W:((
If Satan reminds you of your past, remind him of his future

Arjan

  • Berichten: 13
  • Hoi
    • Bekijk profiel
Aktief in de buurt
« Reactie #5 Gepost op: december 29, 2002, 09:19:49 pm »
Ik kom nooit in het wijkcentrum. Ik weet niet eens of we dat hier hebben en waar het dan zou zijn. Ik zal er dus ook niet zomaar heengaan om het Woord te brengen. Zoiets zou in mijn geval alleen maar geforceerd overkomen. En een geforceerd Evangelie werkt averechts...
Ik doe zoiets liever in mijn directe leefomgeving waar ik echt niet onder de Christenen zit (werk, communities op Internet). En dan is het idd een zaak van je Christelijk gedragen, het komt toch vroeg of laat ter sprake.

ds. Wouters

  • Berichten: 13
    • Bekijk profiel
Aktief in de buurt
« Reactie #6 Gepost op: december 29, 2002, 11:20:33 pm »
Arjan, het punt is wat mij betreft niet zozeer of jij er naar toe wilt gaan om iets te brengen, maar of jij er naar toe wilt gaan om je op de hoogte te stellen van gemeenschappelijke problematiek waar men vanuit het wijkcentrum gezamenlijk aan zou willen werken. Ben je bereid om dat te doen? 8(
« Laatst bewerkt op: december 30, 2002, 11:07:20 pm door ds. Wouters »
If Satan reminds you of your past, remind him of his future

Jan W

  • Moderator Muziek
  • Berichten: 1390
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
Aktief in de buurt
« Reactie #7 Gepost op: december 29, 2002, 11:35:20 pm »
Met de stellingname van ds. Wouters ben ik het wel eens. Ik denk dat we als christenen veel te vaak vanuit onze 'veilige' positie waarnemen en reageren. Wat dat betreft moet de kerk ook de buurt in om te horen wat er leeft onder de wijkgenoten, zowel christenen als niet christenen. In Zwolle hebben we een "Er is hoop" cafe waaraan veel christenen meewerken. Zwervers en andere mensen vallen de mond open dat christenen dit kunnen. Meestal hebben mensen bij christenen toch het idee dat het mensen met heel veel regeltjes zijn, aanpassend gedrag. Volgens mij heeft Christus ons dit laatste niet geleerd. Hij heeft ons geleerd wat liefde is, laten we maar daaruit handelen.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

ds. Wouters

  • Berichten: 13
    • Bekijk profiel
Aktief in de buurt
« Reactie #8 Gepost op: december 30, 2002, 11:06:49 pm »
Jan W, altijd fijn als iemand het met me eens is, en bovendien: er is hoop eetcafe is een prachtig initiatief; tegelijk vraag ik me af hoe we dit soort initiatieven meer bekendheid kunnen geven en allerlei varianten kunnen ontwikkelen voor diverse doelgroepen: wat kunnen we doen voor verpieterende bejaarden, voor aan huis gekluisterde ouderen, voor mensen met bijvoorbeeld verstandelijke beperkingen etc. Kortom: hoe komen we uit ons kleine kringetje, uit onze eigen veiligheid, en in de veiligheid van een ander? hoe kunnen we iets bijdragen in de nood van onze buren? hoe pak je dat aan? voorbeelden uit binnen of buitenland zijn van harte welkom
If Satan reminds you of your past, remind him of his future

Laurens

  • Berichten: 620
  • Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
Aktief in de buurt
« Reactie #9 Gepost op: januari 01, 2003, 09:39:47 pm »
Wat jullie (ds Wouters&Consorten ;) ) zeggen is in feite hetzelfde als wat Arjan zegt, nl: De mensen op hun eigen terrein opzoeken, dat kan in een wijk, bejaardenhuis of werk zijn, maar overal zul je niet iedereen tegenkomen, niet iedereen uit de wijk komt naar het wijkgebouw, want iedereen heeft zijn eigen leefomgeving; de een komt veel naar een wijkgebouw omdat daar Line-dancing e.d. wordt gegeven een ander komt de deur niet uit en zit de hele dag achter zijn comp. (die zul je dus nooit berijken als je je blijft vasthouden aan de standaard c.q. voor de hand liggende ontmoetingsplek) weer een ander heeft zijn vrienden buiten de stad en heeft ook niks in een buurthuis te zoeken en heeft op zijn werk veel contacten.
Daarom moet je waar jij zelf het beste tussenpast (in de meeste gevallen zal dat je eigen terrein dat zijn) je verantwoordelijkheid als christen moeten oppakken. Dat kun je zien als makkelijk praten, maar iedereen heeft andere (contactuele) gaven en die zijn op je eigen terrein het beste toe te passen; iemand die veel rond loopt op diverse fora op internet is vaak een bekende van de mede-forabezoekers en die zullen eerder die gene (mij, Arjan en velen met ons) eerder aanspreken dan dat ze iemand in een wijkgebouw zullen opzoeken vooropgesteld dat er zon gebouw aanwezig is. Daarbij komt ook dat mensen nooit uitzichzelf moeite zullen/willen doen om dergelijke boodschap te horen, het moet ze makkelijk gebracht worden anders zijn ze in veel gevallen zelfs niet gemotiveerd zijn te luisteren/verdiepen naar wat je te vertellen hebt, helemaal als het gaat om een specifieke religieuze boodschap.

dsWim

  • Berichten: 708
  • voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
Aktief in de buurt
« Reactie #10 Gepost op: januari 04, 2003, 01:55:30 am »
In het wijkcentrum zullen ze sowieso vreemd opkijken als je daar opduikt zonder ooit contact gehad te hebben met de mensen in je buurt. Begin es met gewoon buur te zijn.
shoot me again, I ain't dead yet

Laurens

  • Berichten: 620
  • Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
Aktief in de buurt
« Reactie #11 Gepost op: januari 04, 2003, 03:27:57 pm »
Ik kan een goede buur zijn zonder per se in een buurthuis te komen, ik vraag me af waarom daar nou weer pers se de nadruk op moet liggen; zie het wat breder: er is meer dan het buurthuis. Vooral tegenwoordig zijn de ontmoetingsplekken verschoven.
Als iemand zich niet huis voelt in een buurthuis is het idioot om te zeggen: "laat je gezicht er eens een paar keer zien, dan leren de mensen je kennen", dat laat ik liever over aan de mensen die zich actief in kunnen en willen zetten in dat buurthuis, hetzelfde geldt voor andere ontmoetingsplekken zoals verenigingen (de locale biljartvereniging voor mijn part ;)) en communities op internet.

Marnix

  • Berichten: 2614
    • Bekijk profiel
Aktief in de buurt
« Reactie #12 Gepost op: januari 04, 2003, 06:09:01 pm »

quote:

Marnix, doe jij dit ook, of zijn dit alleen goede adviezen in zijn algemeenheid? ennuh, ben je nog op de site www.wijk.nl geweest en wat vond je er van?


Tja, ik heb best wel wat kennis, maar het is voor mij heel moeilijk om wat ik zeg ook in praktijk te brengen.. als ik hier iets adviseer of zeg wil dat dus nog niet zeggen dat ik dat zelf ook zo doe.

Wat de hoofdvraag betreft, ik voel me niet zo betrokken bij de wijk waar ik in woon, ik woon nog bij mijn ouders, in een nieuwbouwwijk waar veel gezinnen met jonge kinderen wonen. Ik voel me daar niet zo betrokken... Ik ga dan liever in mijn stamkroeg met mensen over het geloof praten bijvoorbeeld.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien