quote:
op 22 Mar 2003 13:33:36 schreef Gerrit:
Hier ben ik het helemaal mee eens, maar dat is geen antwoord op mijn vraag waarom dat in een kindernevendienst moet gebeuren. Kinderen kunnen onderwijs op hun niveau thuis krijgen en op de christelijke school en ondertussen zondags gewoon te erediensten bijwonen. Toch?
Mijn vraag is eigenlijk, waarom is een kinderdienst voor kinderen ineens niet meer de "eredienst". Waarom zou dat ineens niet meer de plak zijn waar God zijn kinderen wil ontmoeten?
Is het niet zo dat de "grote mensen dienst" verheven is tot "de" eredienst omdat de grote mensen die gemaakt hebben, daar een taal gebruiken, die zij verstaan en de liederen zingen die zij begijrpen?
Het is toch duidelijk dat daar waar twee of 3 in Mijn naam vergaderd zijn, Ik in hun midden ben? Als wij samen bij mij ( of bij jou) thuis de Heer aanbidden en het Woord openen, dan is dat een "eredienst" tot eer van God, en zijn wij in Zijn naam tezamen, en zal Hij in ons midden zijn. Hoe kom je erbij dat God ons daar niet zou willen ontmoeten? Ik zie daar geen enkele bijbelse grond voor.
Door kinderen 2 uur stil te laten zitten, hun eigen liedjes vooral niet te zingen, en een taal te spreken die zij niet verstaan veracht je eigenlijk dat kind. En waarschuwt God juist niet tegen mensen die één van deze kleinen veracht........?
Ik weet uit ervaring hoe heilig, eerbiedig én vruchtbaar kinderdiensten kunnen zijn. Je ziet de vruchten van de Geest groeien in die kinderen, en ik weet dat wij niet in staat zijn die vruchten te laten groeien. Dat is absoluut het werk van de Heilige Geest. Daar kun je niet onderuit. Jonge kinderen bidden voor elkaar én voor de leiding, weten heel goed wat zondebesef is, en maken het heel duidelijk met elkaar in orde voordat zij het avondmaal gebruiken. De Heilige Geest is tastbaar in de kindersamenkomsten, dus zeg mij niet dat wij ze onder het Woord vandaan halen.
Ik weet nog heel goed hoe ik me voelde vroeger, als ik eindeloos stil naast mijn ouders moest zitten, en hoe dat "eerbiedig" genoemd werd. Niks eerbiedig, ik wist precies hoeveel lampen er aan het plafond zaten, hoeveel mensen met een bril en wie er altijd in slaap vielen.
Lieve mensen, doe alsjeblieft alles wat in je vermogen ligt om de kinderen met plezier naar de kerk te laten gaan, en zorg dat ze daar een ontmoeting met God kunnen hebben. Als ik naar mijn 5 kinderen kijk ( zie foto site) dan weet ik dat onze moeite niet tevergeeft is geweest. Ze dienen allemaal, van harte, én met grote inzet de Heer, en hebben op jonge leeftijd een keuze gemaakt, voor ál de dagen van hun leven.
Het is voor mij een voorrecht om datzelfde nu mee te geven aan de kinderen die wij op zondagmorgen even te leen krijgen, en met grote blijdschap zien wij God in hun leven werken.