quote:
Priscilla en Aquila schreef op 21 oktober 2004 om 17:40:Het stukje in Korinthe gaat over iemand die
zelfs al heet hij een broeder....
Het kan dus wel een naam-christen zijn. Dan heb je gelijk en heeft hij er nooit thuisgehoort.
Het kan ook echt een kind van God zijn die toch in zonde leeft of een dwaalleer verkondigt.
Dan moeten we toch iemand beoordelen naar zijn daden. En op grond daarvan handelen. '
beoordelen' wie er in de gemeente zijn.
Je hebt het hier over 'gemeente' (met kleine letter). Bewust of onbewust bedoel je daar een zichtbare gemeenschap van mensen mee, toch? Deze gemeenschap had ook een naam: de gemeente te Korinthe. In zo'n gemeente is het inderdaad noodzakelijk om te kijken naar iemands daden en op basis daarvan te handelen. Als iemand in zonde leeft of een dwaalleer verkondigt en zich niet wil bekeren, ja dan moet deze gemeente inderdaad de gemeenschap met zo iemand verbreken.
Dus 'gemeente' is niet gelijk aan 'Gemeente'.
Ik zie een 'gemeente' als een zichtbare vertegenwoordiging van de onzichtbare 'Gemeente'. Zoals je tussen het gewas op het veld niet eenvoudig al het goede graan kan aanwijzen, zo is de 'Gemeente' als geheel niet aan te wijzen. Wel kun je zeggen dat op dat veld zich het goede graan bevindt. Het veld, de akker, is de wereld.
Als je dan inzoomt, dan zie je dat er zich 'gemeenten' hebben gevormd. Deze zijn wel zichtbaar. Zo'n gemeente is dan een vertegenwoordiging van de Gemeente. Maar tegelijk kunnen zich in deze 'gemeenten' ook ongelovigen, niet-wedergeborenen, bevinden.
quote:
Ik snap je. Toch kunnen ware kinderen van God ook vanuit het vlees / hun oude leven handelen.
Dank je dat je me hier op wees. Zo kom ik weer wat verder. Ook wedergeborenen kunnen dwalen. En ook dat komt voor in de gemeente, danwel de Gemeente.
quote:
Daarom staat er bijvoorbeeld in 2 Tim 2 dat we als we bruikbaar willen zijn voor God, en belijden een christen te zijn ook daden moeten stellen en breken met de ongerechtigheid, zondig leven of zondige leer....
2 tim 2
19 En toch staat ongeschokt het hechte fundament Gods met dit merk: De Here kent de zijnen, en: Een ieder, die de naam des Heren noemt, breke met de ongerechtigheid. 20 Doch in een groot huis zijn niet alleen voorwerpen van goud en van zilver, maar ook van hout en van aardewerk, en wel deels met eervolle, deels met minder eervolle bestemming; 21 indien iemand zich nu hiervan gereinigd heeft, zal hij een voorwerp zijn met eervolle bestemming, geheiligd, bruikbaar voor de eigenaar, voor iedere goede taak gereed.
In het grote huis van de christenheid, (weer een ander beeld) moet je je reinigen van de voorwerpen met een oneervolle bestemming. En samen jagen naar gerechtigheid etc. met degenen die dit ook hebben gedaan en zodoende de Heer kunnen aanroepen uit een rein hart. Dat staat verderop....
22...
en jaag naar gerechtigheid, naar trouw, naar liefde en vrede met hen, die de Here aanroepen uit een rein hart.
Mooi beeld. Wat is de bijbel toch mooi, he? Christus wil een geheiligde en gereinigde Gemeente:
Ef 5.
25 Mannen, hebt uw vrouw lief, evenals Christus zijn gemeente heeft liefgehad en Zich voor haar overgegeven heeft, 26 om haar te heiligen, haar reinigende door het waterbad met het woord, 27 en zo zelf de gemeente voor Zich te plaatsen, stralend, zonder vlek of rimpel of iets dergelijks, zó dat zij heilig is en onbesmet.
Dit spreekt in de eerste plaats natuurlijk over de verlossing van de zonde (gewassen zijn). Maar ook het heiligen, het apart zetten, is belangrijk: onderscheiden van de wereld. Dus moet deze Gemeente, daar waar ze zichtbaar is in gemeenten, zich niet inlaten met verkeerde leer of mensen die in de zonde blijven volharden. Zij moet heilig blijven.
quote:
Het ging me er ook om dat de waarheid dus wel op een bepaalde manier 'bewaakt'moet worden.
De man uit Korinthe die aan de satan was overgeleverd opdat zijn geest nog gered zou worden, wordt in de 2e kor. weer hersteld en dat is ook de bedoeling van de tucht: herstel in de gemeenschap van de gelovigen.
Inderdaad, zoals ik hierboven net al aangaf: de Gemeente, die tot uiting komt in de gemeenten, moet zichzelf zuiver houden. Dus verkeerde leer weerleggen, zonde uit haar midden wegdoen, etc.