quote:
op 07 Oct 2003 20:03:22 schreef Harm:Het is me al langer een doorn in het oog en
nu wordt het helemaal erg: stakingen. Waarom willen mensen zo graag hun werk neerleggen om andere mensen daar de dupe van te laten worden, alleen maar onmin te kweken, werkgevers boos te maken, enzovoort? Waarom? Wat is daar het nut van? Zijn er geen alternatieve manieren om dit soort situaties op te lossen?
Het doel van staken is niet "anderen er de dupe van laten zijn".
Dat is ook de reden waarom de CNV de OV-stakingen afkeurde: je raakt een groep mensen die er niets mee te maken hebben op een manier die niet tot begrip leidt.
quote:
Ok, vroeger (begin 20e eeuw) was het een nuttig middel. Grote bedrijven tegenover een stelletje arbeiders. De bedrijven hoefden niet te luisteren naar hun werknemers en dus hadden de werknemers geen andere keus om dan maar 'en masse' het werk neer te leggen.
Ook nu nog zijn er concerns waarbij de directie willens en wetens zichzelf verrijkt en de medewerkers uitkleedt. Dat is niet tijdgebonden en zal ook in de toekomst nog steeds voorkomen.
quote:
Werknemers zijn mondig genoeg om van zichzelf te laten horen, daar hebben ze (1) geen vakbonden voor nodig en (2) al helemaal geen stakingen.
Werknemers worden vertegenwoordig door een OR en / of door een bond.
De eerste is een wettelijke plicht voor elke werkgever, de tweede kan op meerdere manieren genegeerd worden.
Of werknemers mondig zijn is maar de vraag, het zijn eerder kuddedieren.
Hoeveel % is tegenwoordig nog vertegenwoordigt en ziet het nut van vertegenwoordiging door een vakbond in?
quote:
(1) Vakbonden, ooit opgericht om de zwakkere in een bedrijf te helpen en te ondersteunen. Tegenwoordig vreselijk logge organisaties die er niet meer zijn om werknemers te helpen, maar om hun wil op te leggen aan de werknemers (en dus ook aan de werkgevers).
Kennelijk ben jij lid van geen bond of van een verkeerde bond...
quote:
Het overgrote deel van de werknemers is tegenwoordig meer dan mondig genoeg om voor zichzelf op te komen in een bedrijf, dus laat hen dat dan ook gewoon doen.
Een groot deel van de werknemers komt niet op voor zijn rechten, kent zijn of haar CAO niet en is niet in staat een gemiddelde medewerker van personeelszaken weerwoord te geven. Dat is mijn ervaring als betrokken en actief vakbondslid.
CAO-en en wetten zijn zo complex geworden in de loop der jaren dat er voor een "leek" geen logica meer in zit.
quote:
Laat een vakbond zich met echt nuttige dingen bezig gaan houden - niets dus.
Laten niet-vakbonders hun energie steken in actief lidmatschap van een bond en zie daar: de bond is / wordt weer actief
quote:
(2) Stakingen, ooit waren ze handig omdat werkgevers niet luisterden. Dat doen ze nu wel.
Mag ik hun adres?

quote:
Werknemers hebben weldegelijk mogelijkheden om met hun werkgever in gesprek te gaan. Als men er in zo'n gesprek dan niet uitkomt, laat men dan nog een keer in gesprek gaan. Op den duur gaat men echt wel inzien dat je er niet uitkomt door iedere keer hetzelfde te blijven zeggen en dan gaat één van beide partijen wel overstag en kom je er alsnog wel uit.
Reeds gezegd: 10 tegen 1 dat de werknemer het onderspit delft.
quote:
Maar grijp alsjeblieft nevernooitniet naar het middel genaamd staken. Dat is toch wel zo'n vreselijk zwaktebod. Je geeft daarmee direct aan dat jij _niet_ met de ander om de tafel kan zitten en dat jij _niet_ uit bent op een constructieve oplossing. Je gaat dreigen met de meest rare dingen om je eigen doel te bereiken. Je helpt je bedrijf naar de afgrond omdat er niets meer geproduceerd wordt. Je maakt klanten boos enzovoort.
Staken is EEN van de middelen en wordt nooit als eerste maar altijd als laatste middel gebruikt.
quote:
Mijn idee is dan dus ook: schaf de vakbonden af en stel per direct een stakingsverbod in voor alle sectoren van de samenleving.
Mijn idee: eerst verdiepen, dan conclussies trekken en dan weloverwogen een mening vormen.
Dat is heel iets anders dan boos worden op een groep die jouw tijdelijk het gebruik van de trein o.i.d. wil beletten.
quote:
LOL, nu ik dit opschrijf bedenk ik me dat ik eigenlijk nog veel meer tegen allerlei zogenaamde verworvenheden van de verzorgingsstaat heb. Maar daarover later meer

.
Als het meer van deze inhoud is: laat maar, ik ken er genoeg die op deze wijze met "verworvendheden" om willen gaan.
Doe mij een plezier, ga de straat op en vraag de gemiddelde Nederlander onder welk CAO hij / zij valt en wat zijn/ haar rechten zijn bij een fusie, een reorganisatie, een bezuiniging op personeel.
"Men" weet dat hoogstwaarschijnlijk niet.