Auteur Topic: Buiten de boot vallen in je Kerk en het effect daarvan  (gelezen 2370 keer)

Arjan1979

• Bekijk profiel
Buiten de boot vallen in je Kerk en het effect daarvan
« Gepost op: november 02, 2004, 06:18:00 pm »
Door de reacties die ik kreeg op mijn ervaringen heb ik besloten een nieuwe topic te openen hier en mijn verhaal er nog een keer neer te zetten, oorspronkelijk uit de topic Alpha, misschien dat er ook mensen zijn die vergleijkbare ervaringen heeft of nog steeds ervaren, heb ook mijn gegevens gewijzigd, mocht er anders misschien iemand gekwets worden uit mijn kerk

Dat wil ik best wel toelichten hoor , In mijn familie hebben we de eigenschap dat we open zijn naar de mensen toe, we willen graag helpen en iedereen is altijd welkom bij ons, gelovigen en niet gelovigen, m'n broers die hielden altijd wel van kattekwaad utihalen als kind zijnde, en dat deden ze ook, maar ze kwetsten nooit iemand, en omdat hun natuurlijk geen leiverdjes waren kregen ze altijd de schuld als er wat gebeurd was, al waren de daders geen van mijn broers maar vrienden van hun die toch vaak misbruik maakten van onze gastvrijheid. Uiteindelijk kregen we de naam dat we helemaal niet deugden, en ook ikzelf werd die stempel opgedrukt, niemand durffde of wilden al met ons te spelen omdat vaak ook de ouders ze waarschuwden voor 'ons' heeft dus ook nog eens een moeilijke sociale ontwikkeling teweeg gebracht waar we nog steeds mee worstelen, ikzelf kan bijvoorbeeld echt geen vrienden maken hier plaatselijk, terwijl ik buitenaf altijd goed contact kan maken, en dan kwam ook nog eens het feit dat ik en anderen uit ons gezin leermoeilijkheden had, bijvoorbeeld dyslectie die ook bij ons voorkomt, in feite was de Gerformeerde school hier plaatselijk zo koud en hard dat we er sociaal letterlijk van kapot gingen en ook op onderwijs niveau in elkaar klapten, voor m'n ouders barsten de bom toen ik na een test door de Griagg (ik geloof dat het zo heette) als achterlijk werd bestempeld, kreeg dat rapport ook jaren later onder ogen, daardoor zijn ik en mijn broer vertrokken naar de LOM school in Capelle, in die tijd stond je dan te boek als dom, speciaal onderwijs was toen nog zeer ondergewaardeerd, en je moest wel stom zijn ofzo als je daarop kwam, (en te denken dat ik toen ik daar vanaf ging uiteindelijk een van de besten was en zelfs reordhouder wat betreft eht utiwerken van rekenboekjes, want die waren utieindelijk gewoon op ) daardoor raakte ik als kind helemaal in een isolement dat eigenlijk geduurd heeft tot je naar vereniging ging, en toen koos ik als voortgezet onderwijs ook nog eens voor de LTS, omdat ik gewoon een vak met m'n handen wildde leren, daardoor ben ik misschien (weet dat niet zeker) nog verder weg geraakt, want al mijn pogingen (ja ik probeerde er tussen te komen) maar dat is helaas nooit gelukt toendertijd. m'n schoonzus die ook bij ons in de kerk zit (ze woonde in de buurt) die vertelde me later nog dat iedereen express bij me vandaan liepen met kamp en dat zij daarom juist demonstratief bij me ging staan, zij heeft er altijd een afschuwelijke hekel aan gehad als iemand onterecht werd bejegend, mja daarom dat ze met m'n broer getrouwd is vast  Ik wildde wel maar ik kon niet, en ik het kostte door mijn verlegenheid en onzelfverzekerdheid al zo'n moeite om pogingen te wagen. Ik had eigenlijk daardoor betere relaties met ongelovigen dan met m'n eigen mede gemeenteleden, het is dan ook erg pijnlijk als er steeds weer die gemeenschap wordt verkondigd en aangemoedigd terwijl het juist wordt tegen gewerkt door vooroordelen, ik kom trowuens uit een gezin met 12 kinderen, 9 jongens 3 meisjes, ik ben een van de jongsten, dus sommige van de ouderen die hadden neit eens het geluk dat ze naar een andere school konden, die worstelen nu nog steeds met die jeugdtrauma's en zouden nooit meer hier willen wonen. En achteraf krijg je dan toch begrip nog van sommigen omdat die dan oo kervaren hoe het is om alleen in de wereld te staan als je klaar bent met de GSR, want die vielen opeens in zo'n gat waar ik me eigenlijk thuis ben gaan voelen, ik voel me daarom ook nooit in het nauw gedreven als mijn geloof wordt aangevallen, want dat ben ik altijd gewend geweest, en ik respecteer ook andermans meningen terwijl ik dan wel zeg waarom ik over een bepaald punt ergens anders denk, heb ook nog nooit een realtie met een meisje uit onze kerkgenootschap gehad, op de een of andere manier voel ik me snel bedreigd door m'n eigen medegelovigen. Want met vakanties vooral ging ik om met de leuskte meisjes, en heleaal als ze neit gelovig waren kon ik heel goed met ze opschieten en ook over het geloof praten met wederzijds respect (kon dus ook nooit wachten om op vakantie te gaan :P:D:)Ondertussen wordt ik wel met repect behandeld (al hoor ik af en toe nog steeds hoe er achter mijn rug om over mij gepraat wordt) en m'n moeder heeft altijd van alles in de kerk gedaan ,ze stond voor iedereen klaar en nog steeds, ze zit in allerlei commissies en is presidente van de vrouwenvereneging, en dan hoor je af en toe hoe haar bereidwilligheid beloond wordt en werd (niet positief) achter haar rug om. Velen zouden het denk ik niet meer in die kerk
zien zitten als ze zo behandeld zouden worden als mijn familie, ik zelf heb eigenlijk altijd overal tussen gezworven, hoorde niet bij de 'populairen' en zelfs wat ze noemen de bollebozen die keerden liever de rug naar je toe. Heb wel geleerd om van mijn hart geen moordkuil te maken, ben er denk ik wel 'beter'door geworden uiteindelijk, op zich hou ik er namelijk ook niet van om maar altijd medelijden met jezelf te hebben, maar het vormt je wel en je zal er nooit helemaal op je gemak voelen, en ja, ik zal me op zich wel altijd minder dan anderen voelen, niet helemaal minderwaardig op niet meetellend, maar wel altijd minder, mij kan je ook niet beter kwetsen om mij nog meer te kleineren. En ja ik ben te koppig en eigenwijs om er met de balen bij neer te zetten, ik zal altijd met de mensen om blijven gaan, maar gewoon op een andere manier, ik kan zelfs geen hekel aan mensen houden, niet langer dan een dag, daar schiet je toch niks mee op. Soms heb ik het gevoel dat buiten m'n eigen familie om ,want die zijn helemaal te gek gewoon, ze hebben allemaal stuk voor stuk een hart van goud, wat anderen ook mogen zeggen, dat beeld van de tweevoetsporen in het zand (die beeltenis kent iedereen wel ) soms letterlijk voor me op gaat, ik weet niet eens hoe het is om een beste vriend te hebben. Ik heb het idee dat het heel moeilijk is om geaccepteerd te worden in een kerkelijke gemeenschap (gebeurd natuurlijk niet alleen bij ons) als je neit aan bepaalde sociale eisen en beelden voldoet. Mja, ik kan zo wel doorgaan, maar dan blijf ik bezig

PS, wat betreft uit m'n kindertijd, we werden bijvoorbeeld ook niet uitgenodigd om emt koninginne dag mee te doen, meestal lukte het dat de familie van m'n schoonzusje (woonden ook in onze straat) konden regelen dat we toch nog mee konden doen, en met de kerstviering gold ook hetzelfde, helemaal toen ik als klein kind eigenlijk voor paal stond omdat ik niks kreeg omdat ze me over me heen hadden gekeken, ik kreeg toen als enige helemaal niks terwijl die anderen kinderen wel wat kregen, het lijkt misschien niks, maar als kind voel je je dan echt verloren en afgedankt, sindsdien weigerde ik ook als kind om nog mee te doen (ja die koppigheid he ),

Ik hoop dat dit verhaal voor anderen voor nut kan zijn, want eigenlijk heb ik nooit ergens over een vergelijkbare situatie gelezen, meestal gaat eht dan alleen over pesten ofzo.
« Laatst bewerkt op: november 02, 2004, 06:21:05 pm door Arjan1979 »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: november 02, 2004, 06:31:51 pm »
Ik heb ooit ook een LOM-kwalificatie gehad terwijl ik hoogbegaafd bleek te zijn. Dus op wat voor school je zit heeft niet direct iets met je intelligentie te maken ;)
Is het trouwens goed dat ik voor je bid? Ik herken er wel wat in mbt mijn eigen jeugd, alleen was het juist dat juist ongelovigen mij enorm buitensloten (ik kwam uit het naburige dorp, waarmee een vete was, kom van 't platteland en daar gebeuren die dingen nog... :X).
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Arjan1979

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: november 02, 2004, 06:36:26 pm »
Roodkapje, dat herken ik ook heel erg, niet uit eigen ervaring, maar ik weet hoe het toegaat in dorpen ;), vooral Noord Overijssel:o, enne, bidden voor anderen is altijd goed en inderdaad op wat voor school je zit heeft niks met intelligentie te maken ;), behalve als het natuurlijk een school voor zwakbegaafden kinderen is, maar dat wordt dan wel duidelijk aangegeven.

Arjan1979

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: november 02, 2004, 06:42:48 pm »
Weet verder niet hoe oud je bent  ;) , maar toen ik daar nog op school zat (op onze gereformeerde school wel te verstaan)Of je kon goed meekomen of je was achterlijk of gewoon niet slim, sociale aspecten speelden helaas toendertijd nog niet mee, mijn ouders stuurden me gelukkig wel naar de LOM school, maar niet alle ouders die durfden of wilden niet inzien dat hun kinderen beter af waren op speciaal onderwijs, helaas tot groot nadeel van die kinderen die daardoor vaak een hele slechte tijd op de basis school hebben gehad. die LOM schoo lwas trowuens wel Gereformeerd Vrijgemaakt, i kdenk dat er in mij nhele kindertijd in onze kerk De Cirkel 1 keer is genoemd, gelukkgi is de kijk op speciaal odnerwijs odnertussen wel ten goede veranderd :)maar mocht ik kidneren mogen krijgen, ik zou ze niet naar de basisschool willen sturen zodner dat ik er ook toch een vorm van kijk zou kunnen hebben hoe het er toe zou gaan, ouderraad of iets dergelijks, want ik zou mijn kidneren ksote voro ksote willen besparen wat ik heb meegemaakt. door mijn verblijf op De Cirkel ben ik er juist toch veel zekerder van geworden, heb ik me ook durven uiten en heb ik toch geleerd om contact te kunnen maken met andere mensen. (maar helaas vrienden maken dat lukte mij toch niet)
« Laatst bewerkt op: november 02, 2004, 06:46:37 pm door Arjan1979 »

Liedje

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: november 02, 2004, 08:37:36 pm »
Arjan,

Vindt het, lezende je verhaal, wel knap dat je wilt ingaan op de uitnodiging van Zidane om mee te draaien met de alpha-cursus in Rotterdam. Dat je ondanks je nare ervaringen toch doorzet. Hoop ook dat je dit werkelijk gaat doen en dat je daar mag proeven wat het is om geaccepteerd te worden, dat je mag zijn wie je bent.

Ik heb er vroeger ook best moeite mee gehad om aansluiting te vinden bij andere mensen, bij leeftijdgenoten. dat heeft me best wel kwaad en verdrietig gemaakt. Terugkijkend zie ik ook wel dat het niet enkel alleen aan de ander ligt. Ook je opvoeding en je eigen karakter kan daarin meespelen.
ik heb ook geleerd dat mensen, ook je mede-christenen, tegenvallen. dat is nu eenmaal het gevolg van een gebroken wereld. Daarin lopen mensen die ook binnen relaties fouten maken, daarin loop ik die ook mensen tekort doe, die ook dikwijls fouten maak. Ik wil daarmee niet goedpraten wat jou allemaal is overkomen, maar soms is het ook goed om daar weer even bij stil te staan.

Nogmaals, ik hoop dat je ingaat op de uitnodiging van Zidane en dat je in de contacten die je legt ook heel veel positieve ervaringen mag meemaken.

Arjan1979

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: november 02, 2004, 08:51:38 pm »
Ik weet dat ook Liedje, daarom accepteer ik ook, wat ik heb meegemaakt, en weet ook dat ik foute nmaak, daar zijn we inderdaad mensen voor en inderdaad door mijn verlegen karakter als kind kon ik toen ook geen weerwoord vinden, en voel me daardoor ook snel bedreigd, heb dat nog steeds als ik in een grote groep ben, en wat betreft m'n opvoeding heb ik geleerd dat je gewoon door moet gaan ,en elkaar meot blijven respecteren :) en anderen mensen blijven helpen al weet je dat er de kans is dat je stank voor dank kunt krijgen.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: november 03, 2004, 01:57:44 pm »

quote:

Arjan1979 schreef op 02 november 2004 om 18:18:Ik heb het idee dat het heel moeilijk is om geaccepteerd te worden in een kerkelijke gemeenschap (gebeurd natuurlijk niet alleen bij ons) als je neit aan bepaalde sociale eisen en beelden voldoet.

Precies, ik denk dat dat wel een boodschap is die in ieder geval uit jouw verhaal gehaald moet worden. Die onuitgesproken sociale eisen en beelden en de soms heel vervelende effecten daarvan voor het gemeente zijn op een deel van die gemeente, zijn juist zo moeilijk om aan de kaak te stellen. Want ze worden namelijk niet uitgesproken, maar als jij niet aan die eisen en beelden voldoet, dan voel je al vrij snel dat ze daarom nog wel bestaan en vaak heel hard zijn.

Jij hebt nu op dit forum je verhaal gedaan. Wat is me nog afvraag, waarschijnlijk ben je je er steeds meer van bewust geworden hoe het 'met er elkaar omgaan' in de kerk vaak werkt. Ik bedoel, ik vind dat je het goed kunt verwoorden, die gave zul jij wel ontwikkeld hebben door de jaren heen. Is het niet zo dat je nu ook daardoor toch makkelijker openingen kunt vinden om het in jouw gemeente aan de orde te stellen? Ik ben benieuwd of, als je dat niet doet, je dat niet doet uit gewoonte, (vroeger wist je denk ik niet eens zo goed wat je zou moeten zeggen) of vanwege de verwachting dat het toch niets zal uithalen? Of gewoon omdat je je energie wilt sparen?
« Laatst bewerkt op: november 03, 2004, 02:01:25 pm door mirt »
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: november 03, 2004, 02:17:52 pm »
Hoi Arjan, gelukkig herken ik niks in je verhaal, ik ben namelijk echt een "zondagskindje", op ongeveer alle gebieden van m'n leven altijd mazzel gehad en geaccepteerd. Ik word echt heel verdrietig als ik je verhaal lees, vind het heel erg dat dit soort dingen gewoon om ons heen gebeuren en ik hoop echt dat God me oog geeft voor wat ik kan doen. Het lijkt me vreselijk, en ik vind het heel knap hoe je je overal doorheen slaat.

Veel sterkte, Bee(1978)
Bombus terrestris Reginae

Arjan1979

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: november 03, 2004, 02:32:15 pm »
Ik heb het er zelf wel regelmatig over, met huisbezoeken of met wijkavonden heb ik het ook wel eens besproken, er is ook , hoop ik, veel veranderd op zich, d'r zijn nu ook ontwikkelingen gaande die ik toejuich, bijvoorbeeld hebben we ook tegenwoordig kleine wijkavonden, dat is vooral bedoeld voor mensen die echt in een bepaalde buurt wonen, wat betreft hoe d'r over m'n moeder gepraat werd dat is nu ook iets dat tot het verleden behoord, iedereen is bij ons ook bijna uitgevlogen, dus dat grote gezin zijn we ook niet meer ;), maa rergens achterin je hoofd blijven toch die ervaringen zitten, en persoonlijk heb ik daar geen last van als ik in andere kerken zit, behalve dan dat het me neit meezit wat betreft liefdesrelaties, maar dat zal ook wel komen dat ik erg voorzichtig ben geworden en altijd rustig, heb het idee dat vrijgemaakte meisjes altijd zo verschrikkelijk druk en bezig zijn :D, maarnee ik heb nooit echt contact weten te leggen met meisjes binnen de GKV (mja door m'n gebrek aan vrienden zal dat denk ik ook wel komen, als ik naar mezelf kijk)

Arjan1979

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: november 03, 2004, 02:39:55 pm »
ben blij om te horen dat je wel zo'n goede ervaring heb gehad Bee :) het belangrijkste in de kerk is denk ik dat je naar elkaar omkijk, en juist naar de genen die er een beetje bij lijken te staan, geef elkaar in ieder geval een kans, je hoeft natuurlijk niet altijd met iemand om te gaan uit plichtsbesef, want je heb toch altijd mensen waar je beter mee kan opschieten dan met anderen, maar als iemand geen kans krijg, hoe kom je er dan achter?? Valt me nu op dat er kritischer wordt gekeken naar wat er in de kerk gebeurd, wat betreft Vrijgemaakte tradities en opvattingen waarvan sommige ik en mijn familie ook wel slechte ervaringen hebben gehad dat dat juist nu problemen geef met mensen die willen dat alles bij het oude blijft, dat we trost meoten zijn op alles wat gereformeerd eigen was, ik denk dat we vaak niet kritisch genoeg over onszelf zijn.

Liedje

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: november 03, 2004, 05:22:19 pm »
als ik naar dit onderwerp kijk en de reacties lees, moet ik denken aan Jezus zelf. Hij laat zien hoe we als kerk met elkaar om moeten gaan. Hij liet dat zien in zijn leven op aarde. Hij had oog voor de mensen, waar men omheen liep. Kijk maar, hij roept Zacheus, hij spreekt de samaritaanse vrouw, hij sprak met de hoeren. mensen waar wij, ook als christenen, toch snel neerbuigend over doen.
jezus spreekt ze en hij is bewogen met ze. Ondanks de zonde, die hij niet goedkeurt, wil hij wel met ze omgaan.
Dat vind ik zelf altijd een hele rijke boodschap, Tegelijk mag dat ook een voorbeeld zijn voor mijn eigen leven, voor mijn eigen omgang met anderen.

Zo dat wou ik even kwijt.

Arjan1979

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: november 03, 2004, 05:51:47 pm »
Heb je heel goed gezeg dLiedje :), en door jouw reactie deed me weer denken,  Was het ook niet zo dat JEzus zelf neit in z'n vaderstad welkom waa??, in Lucas 4 staat:

22 Allen betuigden hem hun bijval en verwonderden zich over de genaderijke woorden die uit zijn mond vloeiden, en ze zeiden: ‘Dat is toch de zoon van Jozef?’ 23 En hij zei tegen hen: ‘Ongetwijfeld zullen jullie me dit gezegde voorhouden: Geneesheer, genees uzelf. Doe alles waarvan wij gehoord hebben dat het in Kafarnaüm gebeurd is, ook hier in uw vaderstad.’ 24 Hij vervolgde: ‘Luister, ik zeg jullie dat geen enkele profeet welkom is in zijn vaderstad. 25 Maar ik zeg het jullie zoals het is: in de tijd van Elia, toen de hemel drie jaar en zes maanden lang gesloten bleef en er in het land een grote hongersnood uitbrak, waren er veel weduwen in Israël. 26 Toch werd Elia niet naar een van hen gezonden, maar naar een weduwe in Sarepta bij Sidon. 27 En in de tijd van de profeet Elisa waren er veel mensen in Israël die leden aan huidvraat, maar niemand van hen werd gereinigd, behalve de Syriër Naäman.’ 28 Toen de aanwezigen in de synagoge dit hoorden, ontstaken ze in grote woede. 29 Ze sprongen op en dreven hem de stad uit, naar de rand van de berg waarop hun stad gebouwd was, om hem in de afgrond te storten. 30 Maar hij liep midden tussen hen door en vertrok.

Waar je vandaan komt wordt toch vaak een vast beeld over je gevormd, dus soms moet je vertrekken om met een schone lei en een frisse start te kunnen beginnen :)

Judo

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: november 03, 2004, 08:46:37 pm »
Dag Arjan,
Helaas herken ik je verhaal maar al te goed, vroeger hebben mijn ouders mij gelukkig van het Greijdanus af gehaald omdat het onverantwoord voor mij was om nog langer gereformeerd onderwijs te volgen. (vanwege pesten + bedreigingen) Wel heb ik in mijn leven geleerd dat je door een nieuwe start te maken, (ben zelf van overijssel naar rotterdam verhuist), jezelf leert kennen en eindelijk jezelf kunt zijn. Nu pas kan ik zeggen dat ik de gemeenschap der heiligen leer ervaren. Helaas is het zo dat sommige mensen, uit je oude woonplaats bijvoorbeeld, nooit over vooroordelen heen kunnen stappen. Nu is voor mij dan ook de tip: ga weg en start ergens anders opnieuw je leven. Dan leer je de vrienden die je krijgt echt waarderen. Het worden tevens vaak erg goede vrienden waar ik mijn leven lang wat aan zal hebben. Ook leer je dan misschien om te gaan met meisjes en iemand specifiek. Dat bijzondere geluk is mij ook overkomen. Dank God ook voor de mooie dingen die je nu hebt. Bijvoorbeeld dat je beide ouders nu nog hebt en dat deze bijvoorbeeld gezond zijn. En je mag hem gerust bidden om vrienden. Als Hij het wil zal je het ontvangen ook.
Arjan zal voor je bidden...
Judith
Judith Bril

Arjan1979

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: november 03, 2004, 09:29:59 pm »
Ben heel blij dat ik mijn familie ook heb :), wij zullen elkaar nooit laten vallen gelukkig, en ja, ik heb die aparte eigenschap van God mogen ontvangen dat vooral de goede dingen me altijd nog het beste bij blijven, en ja, wrok kan ik nooit langer dan een dag houden, had dat ook graag gehad met de twijfel aan mezelf, maar dat is denk ik iets dat je ten goede moet gebruiken, en vooral proberen andermans complimenten ter harte nemen. Dat advies wil ik ook dan geven, blijf alsjeblieft niet in de put zitten, als je het moeilijk heb, dan kan je nog altijd naar God, die is er altijd voor je :)
« Laatst bewerkt op: november 04, 2004, 06:31:24 pm door Arjan1979 »

Judo

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: november 04, 2004, 05:53:05 pm »
Ja inderdaad God is diegene die altijd voor je klaar staat. Hij betekent ook veel voor me...
Bedankt voor je tip.... :)
Judith Bril

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: november 04, 2004, 08:13:36 pm »
Naar aanleiding van het verhaal van Arjan over zichzelf maar ook over zijn broers en zussen, heb ik nog eens zitten denken aan al die mensen die nog wel met wrok in de kerk zitten. Begrijpelijk. Niet iedereen is zoals Arjan. Ik dacht: wat is dat toch eigenlijk jammer. Voor de mensen zelf natuurlijk. Maar ook voor de gemeente. Want het zijn misschien wel mensen waar heel veel in zit, en waar heel veel uit zou kunnen komen. Maar wrok kan echt als een barriëre werken... waardoor dus heel veel van wat God in zo'n mens heeft gelegd, er niet uit kan komen.

Misschien dat jij Arjan of anderen hier ook wel eens over nagedacht hebben? En misschien hebben jullie ideeën wat de gemeente en die mensen zelf daaraan kunnen doen?

Arjan1979

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: november 04, 2004, 08:24:35 pm »
Ik denk dat je de mensen goedheid moet tonen, soms willen zulke mensen zelfs niet meer dan excuses, ik weet dat wrok zelfs om kleine dingen dingen kan zijn, het is makkelijker om iemand te haten dan om iemand lief te hebben, datgene wat je in ieder geval kan doen is voor zulke mensen bidden, dat God hun wrok mag wegnemen, want soms kan alleen God tot iemand doordringen, en daar heb ik recentelijk ook ervaring mee in mijn familie, Gods wegen zijn echt ondoorgrondelijk :) geef mensen geen reden om hun wrok te voeden, echte naastenliefd, laat die mensen niet los, mijn broer, schoonzus en achterneef waren hier ook uit wrok van hoe de mensen waren en hun behandelden uit wrok uit onze gemeente vertrokken, ze gingen eigenlijk nooit meer naar de kerk, maar onze dominee en wijkouderlingen hielden toch altijd contact, ook wanneer hun er neit altijd op zaten te wachten, maar nu komen ze alle 3 weer elke zondag naar de kerk, door gebeurtenissen die hun leven hebben beinvloed, God alleen kan mensen terug bragen :), maar hij wil ons wel gebruiken om dat doel te bereiken, daarom mogen we elkaar NOOIT laten vallen.

Liedje

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: november 04, 2004, 09:19:03 pm »
de andere kant is dat je ook vaak de 'randkerkelijken en de mensen waarvan je denkt dat ze buiten de boor vallen, dikwijls uitnodigt voor avonden die belgd worden, wijkbijeenkomsten etc. Dan komen ze niet, dat wekt bij mij ook teleurstelling op. Dat je 'trekt'en ze komen niet.
Soms hoor je mensen klagen dat ze nooit iets merken van die gemeenschap der heiligen, terwijl ze dikwijls niet komen in de kerk, niet meedraaien met bepaalde activiteiten.

Het buiten de boot vallen in de kerk zou niet mogen gebeuren in de kerk, dat beaam ik. maar ik merk wel bij mezelf op dat ik ook wrevel voel als mensen klagen over de aandacht die ze krijgen, maar zelf nooit ergens te zien zijn.
of ben ik nu te negatief?
Komt omdat ik daarin ook een stukje onmacht voel.

Arjan1979

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: november 04, 2004, 09:31:18 pm »
Liedje, daar heb je ook echt helemaal gelijk in :), en je bent er echt niet te negatief in, dat maakt het ook wel moeilijk vaak denk ik, want je hebt ook te maken met de karakter eigenschappen van mensen, soms is het misschien goed als je iemand persoonlijk voor een bepaalde activiteit uitnodig, en andere keren is het nodig dat je mensen tijd gun, want soms hebben ze dat ook nodig, belangrijkste is dat je je hand uitgestoken laat, want soms kost het veel tijd voordat iemand die aan wil pakken, net als de Vader die al die tijd op z'n verloren zoon wachtte, hij wist ook niet wanneer en of die zoon wel terug zou komen, en toch wachtte hij op hem. Soms moet je de tijd aan God overlaten :), ik was ook verbaast toen m'n neef opeens weer terug kwam bij ons in de kerk ;), hij had er tegen mij nooit iets over gezegd iig ;)Dus zelfs bij iemand met wie je toch veel omgaat kan je het niet altijd weten. En als die persoon de hand vastpak die je toereik, dan mag je ook al die frustraties achter je laten, want dat doet er niet meer toe dan :)

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: november 04, 2004, 09:31:49 pm »

quote:

Liedje schreef op 04 november 2004 om 21:19:Het buiten de boot vallen in de kerk zou niet mogen gebeuren in de kerk, dat beaam ik. maar ik merk wel bij mezelf op dat ik ook wrevel voel als mensen klagen over de aandacht die ze krijgen, maar zelf nooit ergens te zien zijn.
of ben ik nu te negatief?
Komt omdat ik daarin ook een stukje onmacht voel.

Dit gaat zeker wel om een stukje onmacht.

Ik moest hierbij nog aan het volgende denken: Dat mensen niet komen ook al wordt er zoveel aan ze getrokken, kan best wel met wrok te maken hebben (hoeft natuurlijk niet altijd). Het is niet altijd zo dat puur door het trekken de wrok zal verdwijnen. Maar er zullen ook wel mensen zijn die wel naar allerlei vergaderingen en bijeenkomsten komen, maar die daar toch, omdat ze met een stukje of stuk wrok zitten zichzelf niet echt kunnen geven zeg maar. Gereserveerd zijn, of zelfs cynisch.
« Laatst bewerkt op: november 04, 2004, 09:34:30 pm door mirt »

Liedje

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: november 04, 2004, 09:38:19 pm »
natuurlijk vallen dan al je frustraties weg. Het is gewoon jammer dat als je weer iets organiseert er bij voorbaat door mensen al gezegd worden : "O die komt toch niet, die hoef je niet te vragen" Het is gewoon jammer dat die sfeer dan onstaat. Terwijl je inderdaad je hand wel uitgestoken moet laten, dat ben ik ook wel met je eens.

als ik lees over je neef, ja dat is mooi om te lezen. aarin blijkt dan ook weer dat God op een manier werkt, die wij niet in de hand hebben. Dat wat voor ons misschien te wonderlijk lijkt, dan toch gebeurt. Denk dat je dan heel blij je hand toesteekt

Arjan1979

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: november 04, 2004, 10:32:18 pm »
Ja ik ben het helemaal met je eens :), als ik dat zou horen zou ik mensen die zeggen:  "O die komt toch niet, die hoef je niet te vragen" toch daarop toespreken, ik heb over mij ook zulke soort kwetsende uitspraken horen doen, niet dan van die komt toch niet, maar toch op andere manieren en niet eens achter mijn rug om altijd, en dat komt harder aan dan een klap in het gezicht, altijd jammer hoe mensen soms zo snel een oordeel klaar hebben, vaak ongegrond, of ze kennen de reden niet