Auteur Topic: Boekrecensies - 'Niet-christelijk'  (gelezen 757 keer)

LaNaussee

• Bekijk profiel
Boekrecensies - 'Niet-christelijk'
« Gepost op: november 01, 2004, 06:27:10 pm »
Ik zou het leuk vinden wanneer in dit topic verschillende recensies van 'niet-christelijke' boeken komen. Wanneer je dan een boek wilt kopen voor jezelf of iemand anders, dan heb je een mooie lijst om uit te kiezen.
Wat mij betreft is het prima om op een recensie te reageren, maar het is niet mijn bedoeling om hier hele discussies over boeken te houden. Mocht dat er toch van komen dan hoop ik dat één van de mods daar een nieuw topic van maakt.
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: november 04, 2004, 01:44:22 pm »
Milan Kundera - 'De ondraaglijke lichtheid van het bestaan'

Aantal pagina's: 357
Jaar van publicatie: 1998 (in het tjechisch: 1983)
Uitgeverij: Ambo
Prijs: +/- Euro 15

Over het boek
Milan Kundera is geboren in Tsjechië en mag gerekend worden tot één van de grootste schrijvers in het naoorlogse Europa. De ondraaglijke lichtheid van het bestaan is mischien wel zijn bekendste boek. Het boek gaat over Thereza, Tomas, Sabina en Franz. Alle vier symboliseren ze een manier om in de wereld te staan, zwaarte, lichtheid, verraad en droom. Kundera bespeelt het boek mooi door variaties, dromen en bespiegelingen. Hij weet heel goed ernst te combineren met lichtheid. Een hoofdthema in het boek is duidelijk de sexualiteit, zoals in heel veel van Kundera's boeken. Maar 'de ondraaglijke lichtheid van het bestaan' gaat over meer dan sexualiteit en relaties. Het gaat ook over de dood, niet alleen over die mensen, maar ook over die van het oude Europa.

Mijn mening
Ik vind het één van de mooiste boeken die ik tot nu toe gelezen heb. Kundera hanteert een heel makkelijk leesbare schrijfstijl en weet dat tevens te combineren met de meest mooie zinnen. Het overkwam mij regelmatig dat ik een zin overlas, niet omdat ik het niet snapte, maar omdat het gewoon zo mooi geschreven was. Het schrijfplezier straalt bijna van het boek af.
Naast dat ik de titel erg mooi vind, merkte ik al lezende dat Kundera de titel ook in zijn boek uitwerkt. Luchtig geschreven, genietend van mooie dingen, maar wanneer je als lezer wil veel momenten waarin je door kan denken, diepere lagen kan vinden en over het bestaan te denken wordt gezet.
Het enige wat ik me bij Kundera wel eens afvraag (mede door dit boek), is of het nu nodig is om zoveel en zo nadrukkelijk over sexualiteit te schrijven. Soms mag het van mij wel wat minder. Maar voor dit boek geldt denk ik wel, om het in de woorden van 'de ondraaglijke lichtheid...' zelf te zeggen: 'Es muss sein!'

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: november 04, 2004, 03:36:17 pm »
Als gevolg van het lezen van dit boek wilde ik per se ook Anna Karenina lezen... had jij dat ook?
Is ook een aanrader trouwens  :)
Bombus terrestris Reginae

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: november 04, 2004, 03:52:00 pm »
Ik wilde Anna Karenina al lezen voordat ik Kundera had gelezen :)
Ik heb Anna Karenina trouwens nog steeds niet gelezen...