Auteur Topic: Alpha  (gelezen 3860 keer)

zidane

• Komt er eerlijk voor uit!
    • Bekijk profiel
Alpha
« Gepost op: november 01, 2004, 07:49:03 pm »
Als ik het forum van de laatste paar dagen lees, waren er nogal wat alphaweekenden afgelopen weekend en redelijk wat forumleden die daar aan mee deden. (ik ook :) )
Hoewel er geruime tijd geleden al eens een topic over was, ben ik toch wel weer benieuwd naar ervaringen van mensen die bij andere cursussen meedraaien.

Hoewel ik deze keer geen groepsleider ben maar in de organisatie meedraai, was het toch weer heel bijzonder om een weekend mee te maken. 2 video's en een spreker, mensen die zich er bijzonder toe aangetrokken voelden.
Ik stond er iets verder vanaf maar heb toch weer met veel mensen gesproken. Als je dan soms hoort hoe en waarom mensen zich opgeven voor de alpha en hoe ze veranderen in de loop van zo'n cursus, geweldig om te zien hoe God in mensen kan werken. Dat hoeft dan niet door een specifiek geval, maar in dit geval gewoon zo'n heel weekend, de onderlinge sfeer, de openheid naar elkaar, de gezelligheid naast het serieuze deel. Ik kan er echt van genieten en ben elke keer dankbaar om zo'n weekend (en trouwens een hele cursus) mee te maken en mijn medewerking er aan te geven.

Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen!
Doe maar gewoon....dan doe je al gek genoeg!

Arjan1979

• Bekijk profiel
Alpha
« Reactie #1 Gepost op: november 01, 2004, 08:46:46 pm »
Helaas ben ik door ervaring van familie, aardig afgeknapt op de Alpha Cursus, zelfs zo dat ik er geen behoefte aan heb om er aan mee te doen, dit wel omdat familie van mij een bepaalde hypocriete mentaliteit die er was zeer tegen de borst stoten, odmat mensen zich dan veel vromer (ofwel scheinheilig gedragen) ze voleden zich er ook niet geaccepteerd, en ikzelf het er ook meer dan gneoeg ervaring mee, vanwege het feit dat ik ook altijd buitengesloten ben geweest veeal door redenen waar ikzelf geen enkele invloed op heb gehad, Ik ben daardoor dus ook zeer gevoelig voor schijnheiligheid, maar heb niet met alles slechte ervaringen natuurlijk, heb vaak genoten van echte gemeende verbondenheid, maar dat is meestal altijd in een ongedwongen sfeer geweest

Eigenlijk lijkt het erop da tje als buitenstaander eerder en beter wordt geaccepteerd dan als je al je hele leven in die gemeenschap ben geweest, helaas dat je vaak in grote Gerformeerde gemeenten geen plaats kan verwerven door vooroordelen en een bepaald stempel. Misschien dat ik een plaats kan vinden weg van hier waar ik ben opgegroeid.
« Laatst bewerkt op: november 01, 2004, 08:49:50 pm door Arjan1979 »

zidane

• Bekijk profiel
Alpha
« Reactie #2 Gepost op: november 01, 2004, 09:04:12 pm »
He Arjan,

Dat is bijzonder spijtig om te horen, want dat mag niet het geval zijn op een alphacursus denk ik. Iedereen hoort daar gelijk te zijn in een groep.
 Lag misschien ook aan de leiding van een bepaalde groep? Ik ben zoals eerder gezegd zelf ook teamleider geweest, en als we het idee hadden dat mensen niet lekker rondliepen of het niet naar hun zin hadden, dan besteedden we daar extra aandacht aan.

Overigens ook als de laatste alinea je ervaring is, dan is dat heel jammer. De cursus waar ik aan meewerk, daar ervaar ik dat eigelijk niet. Wij plaatsen gelovigen en "niet-gelovigen" door elkaar heen in diverse groepen, omdat de ervaring is dat mensen die heel zeker overkomen over hun geloof, vaak helemaal niet zo zeker zijn als ze door een "niet gelovige" op dat geloof aangesproken worden.

Dat punt over dat je familie zich niet geaccepteerd voelde, in wat voor opzicht was dat? Kan je dat wat nader toelichten? (Niet verplicht maar ik ben wel benieuwd)

Arjan1979

• Bekijk profiel
Alpha
« Reactie #3 Gepost op: november 01, 2004, 10:31:37 pm »
Dat wil ik best wel toelichten hoor :), In mijn familie hebben we de eigenschap dat we open zijn naar de mensen toe, we willen graag helpen en iedereen is altijd welkom bij ons, gelovigen en niet gelovigen, m'n broers die hielden altijd wel van kattekwaad utihalen als kind zijnde, en dat deden ze ook, maar ze kwetsten nooit iemand, en omdat hun natuurlijk geen leiverdjes waren kregen ze altijd de schuld als er wat gebeurd was, al waren de daders geen van mijn broers maar vrienden van hun die toch vaak  misbruik maakten van onze gastvrijheid. Uiteindelijk kregen we de naam dat we helemaal niet deugden, en ook ikzelf werd die stempel opgedrukt, niemand durffde of wilden  al met ons te spelen omdat vaak ook de ouders ze waarschuwden voor 'ons' heeft dus ook nog eens een moeilijke sociale ontwikkeling teweeg gebracht waar we nog steeds mee worstelen, ikzelf kan bijvoorbeeld echt geen vrienden maken hier plaatselijk, terwijl ik buitenaf altijd goed contact kan maken, en dan kwam ook nog eens het feit dat ik en anderen uit ons gezin leermoeilijkheden had, bijvoorbeeld dyslectie die ook bij ons voorkomt, in feite was de Gerformeerde school hier plaatselijk zo koud en hard dat we er sociaal letterlijk van kapot gingen en ook op onderwijs niveau in elkaar klapten, voor m'n ouders barsten de bom toen ik na een test door de Griagg (ik geloof dat het zo heette) als achterlijk werd bestempeld, kreeg dat rapport ook jaren later onder ogen, daardoor zijn ik en mijn broer vertrokken naar de LOM school in Capelle, in die tijd stond je dan te boek als dom, speciaal onderwijs was toen nog zeer ondergewaardeerd, en je moest wel stom zijn ofzo als je daarop kwam, (en te denken dat ik toen ik daar vanaf ging uiteindelijk een van de besten was en zelfs reordhouder wat betreft eht utiwerken van rekenboekjes, want die waren utieindelijk gewoon op :P)  daardoor raakte ik als kind helemaal in een isolement dat eigenlijk geduurd heeft tot je naar vereniging ging, en toen koos ik als voortgezet onderwijs ook nog eens voor de LTS, omdat ik gewoon een vak met m'n handen wildde leren, daardoor ben ik misschien (weet dat niet zeker) nog verder weg geraakt, want al mijn pogingen (ja ik probeerde er tussen te komen) maar dat is helaas nooit gelukt toendertijd. m'n schoonzus die ook bij ons in de kerk zit (ze woonde in de buurt) die vertelde me later nog dat iedereen express bij me vandaan liepen met kamp en dat zij daarom juist demonstratief bij me ging staan, zij heeft er altijd een afschuwelijke hekel aan gehad als iemand onterecht werd bejegend, mja daarom dat ze met m'n broer getrouwd is vast :D Ik wildde wel maar ik kon niet, en ik het kostte door mijn verlegenheid en onzelfverzekerdheid al zo'n moeite om pogingen te wagen. Ik had eigenlijk daardoor betere relaties met ongelovigen dan met m'n eigen mede gemeenteleden, het is dan ook erg pijnlijk als er steeds weer die gemeenschap wordt  verkondigd en aangemoedigd terwijl het juist wordt tegen gewerkt door vooroordelen, ik kom trowuens uit een gezin met 12 kinderen, 9 jongens 3 meisjes, ik ben een van de jongsten, dus sommige van de ouderen die hadden neit eens het geluk dat ze naar een andere school konden, die worstelen nu nog steeds met die jeugdtrauma's en zouden nooit meer hier willen wonen. En achteraf krijg je dan toch begrip nog van sommigen omdat die dan oo kervaren hoe het is om alleen in de wereld te staan als je klaar bent met de GSR, want die vielen opeens in zo'n gat waar ik me eigenlijk thuis ben gaan voelen, ik voel me daarom ook nooit in het nauw gedreven als mijn geloof wordt aangevallen, want dat ben ik altijd gewend geweest, en ik respecteer ook andermans meningen terwijl ik dan wel zeg waarom ik over een bepaald punt ergens anders denk, heb ook nog nooit een realtie met een meisje uit onze kerkgenootschap gehad, op de een of andere manier voel ik me snel bedreigd door m'n eigen medegelovigen. Want met vakanties vooral ging ik om met de leuskte meisjes, en heleaal als ze neit gelovig waren kon ik heel goed met ze opschieten en ook over het geloof praten met wederzijds respect (kon dus ook nooit wachten om op vakantie te gaan :P:D:)Ondertussen wordt ik wel met repect behandeld (al hoor ik af en toe nog steeds hoe er achter mijn rug om over mij gepraat wordt) en m'n moeder heeft altijd van alles in de kerk gedaan ,ze stond voor iedereen klaar en nog steeds, ze zit in allerlei commissies en is presidente van de vrouwenvereneging, en dan hoor je af en toe hoe haar bereidwilligheid beloond wordt en werd  (niet positief) achter haar rug om. Velen zouden het denk ik niet meer in die kerk
 zien zitten als ze  zo behandeld zouden worden als mijn familie, ik zelf heb eigenlijk altijd overal tussen gezworven, hoorde niet bij de 'populairen' en zelfs wat ze noemen de bollebozen die keerden liever de rug naar je toe. Heb wel geleerd om van mijn hart geen moordkuil te maken, ben er denk ik wel 'beter'door geworden uiteindelijk, op zich hou ik er namelijk ook niet van om maar altijd medelijden met jezelf te hebben, maar het vormt je wel en je zal er nooit helemaal op je gemak voelen, en ja, ik zal me op zich wel altijd minder dan anderen voelen, niet helemaal minderwaardig op niet meetellend, maar wel altijd minder, mij kan je ook niet beter kwetsen om mij nog meer te kleineren. En ja ik ben te koppig en eigenwijs om er met de balen bij neer te zetten, ik zal altijd met de mensen om blijven gaan, maar gewoon op een andere manier, ik kan zelfs geen hekel aan mensen houden, niet langer dan een dag,  daar schiet je toch niks mee op. Soms heb ik het gevoel dat buiten m'n eigen familie om ,want die zijn helemaal te gek gewoon, ze hebben allemaal stuk voor stuk een hart van goud, wat anderen ook mogen zeggen, dat beeld van de tweevoetsporen in het zand (die beeltenis kent iedereen wel ;)) soms letterlijk voor me op gaat, ik weet niet eens hoe het is om een beste vriend te hebben. Ik heb het idee dat het heel moeilijk is om  geaccepteerd te worden in een kerkelijke gemeenschap (gebeurd natuurlijk niet alleen bij ons) als je neit aan bepaalde sociale eisen en beelden voldoet. Mja, ik kan zo wel doorgaan, maar dan blijf ik bezig ;)

PS,  wat betreft uit m'n kindertijd, we werden bijvoorbeeld ook niet uitgenodigd om emt koninginne dag mee te doen, meestal lukte het dat de familie van m'n schoonzusje (woonden ook in onze straat) konden regelen dat we toch nog mee konden doen, en met de kerstviering gold ook hetzelfde, helemaal toen ik als klein kind eigenlijk voor paal stond omdat ik niks kreeg omdat ze me over me heen hadden gekeken, ik kreeg toen als enige helemaal niks terwijl die anderen kinderen wel wat kregen, het lijkt misschien niks, maar als kind voel je je dan echt verloren en afgedankt, sindsdien weigerde ik ook als kind om nog mee te doen (ja die koppigheid he :P),

Ik hoop dat dit verhaal voor anderen voor nut kan zijn, want eigenlijk heb ik nooit ergens over een vergelijkbare situatie gelezen, meestal gaat eht dan alleen over pesten ofzo.
« Laatst bewerkt op: november 01, 2004, 10:51:44 pm door Arjan1979 »

Arjan1979

• Bekijk profiel
Alpha
« Reactie #4 Gepost op: november 01, 2004, 10:32:24 pm »
Ok dat was wel een ERG lang stukje uit het leven van een 'buitendeboot gevallene'  *bloos*
« Laatst bewerkt op: november 01, 2004, 10:40:07 pm door Arjan1979 »

cyber

• Bekijk profiel
Alpha
« Reactie #5 Gepost op: november 01, 2004, 11:26:51 pm »

quote:

Arjan1979 schreef op 01 november 2004 om 22:32:
Ok dat was wel een ERG lang stukje uit het leven van een 'buitendeboot gevallene'  *bloos*

Nee hoor, het is gewoon jou verhaal, en ik geloof je,
en dan kan een verhaal wel eens lang zijn, geen probleem lijkt mij.

Eerlijk gezegd herken ik verschillende zaken in jou verhaal
al speelt het bij mij in een andere woonplaats.

zidane

• Bekijk profiel
Alpha
« Reactie #6 Gepost op: november 01, 2004, 11:37:12 pm »
Pfoei.....een stevig verhaal.
Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat je tegenover veel dingen niet zo positief staat.

Toch.........(en pas maar op want daar kom ik toch op de alpha :*) )

Ik lees dat jij zelf uit Zwijndrecht komt. Rotterdam is daar niet zover vandaan, en Rotterdam-stad (GKV) is de plaats waar ik meewerk aan de alpha cursus.
Momenteel draait er weer een alpha, de eerstvolgende is komend voorjaar. Tussendoor is er een alpha-feestavond (eind januari)
Moet ik het uitdagen noemen ik weet het niet, ik zal het maar bij uitnodigen laten ;) , om tegen die tijd eens langs te komen.
Die avond is een avond op zich waaraan je geen verdere beslissingen hoeft op te hangen, zie het meer als een kennismakingsavond, daarna kan je altijd nog een beslissing nemen.

Nogmaals vanzelfsprekend geheel vrijblijvend maar ik hoop ondanks (gezien je verhaal wel begrijpelijke)vooroordelen dat je de uitnodiging aanneemt om in ieder geval op het alphafeest eens een keer te komen kijken!

Als je meer info wilt, zie de website en mijn mailadres in mijn verdere gegevens.

Mvrgr,

Zizou Zidane 8)

zidane

• Bekijk profiel
Alpha
« Reactie #7 Gepost op: november 01, 2004, 11:41:22 pm »
Overigens, mijn waardering voor het feit dat je jouw verhaal hier neer durft te zetten, en aan de reaktie van cyber te zien ben je inderdaad niet de enige, en ook ik moet zeggen dat ik bepaalde dingen uit je verhaal wel herken. Niet direkt wat betreft mezelf maar wel op mijn hele naaste omgeving.

fransje

• Bekijk profiel
Alpha
« Reactie #8 Gepost op: november 02, 2004, 09:05:52 am »
Mijn kinderen doen mee met de Alpha en hebben het wisselend naar hun zin.
De verslagen van de weekende zijn elke keer weer bizonder. Nu inmiddels al de vierde.
Wat ik de laatste keer, nal. van het verslag van een a.s. schoonzoon, dacht. `waarom niet met het weekend weg als het hoofdstuk van de kerk aan de beurt is`.
Dan haal je het wat af van het gebeuren rondom de Heilige Geest.
Ieder weekend is er wel eens iemand die een ervaring krijg ( zo wordt het door hen zelf uitgelegd )
met het vervuld raken met de Heilige Geest. ( Ik weet zelfs van iemand die daardoor van de kerk is afgedreven, iedereen had zo`n ervaring en hij voelde niets. Dan ben ik zeker niet uitverkoren, dacht hij )
Het wordt dan zo opgeklopt en er zijn altijd mensen die dan pas gelukkig zijn, ook onder de leiding. Wij als ouders praten dan extra veel met de kinderen omdat bepaalde dingen soms wat scheef zeijn gelopen.
Het is heel belangrijk trouwens hoe de leiding met alles om gaat.

Ook gaan ze  ( bij ons tenminste) zo`n zondag niet naar de kerk. Dat vindt ik erg jammer je moet volgens mij der kerk niet naast de Alpha cursus zetten maar met elkaar verweven. Een preekbespreking zal daar dan ook mooi op kunnen aan sluiten.
sorry, ik ben dislekt, zeker als de emoties wat oplopen.
maar ik doe mijn best.

zidane

• Bekijk profiel
Alpha
« Reactie #9 Gepost op: november 02, 2004, 01:15:57 pm »
Fransje,

Je indirecte kritiek, op de alpha daar kan ik me zeker in vinden. Zoals gezegd, de alpha is voor mij bijzonder om aan mee te werken, maar ik ben de laatste die zal zeggen dat het een perfecte cursus is, en al helmaal de laatste die vind dat je een "ervaring" moet hebben gehad.
Een ander onderwerp voor in het weekend, tsja....het is gewoon de standaard opzet van de alpha zoals die nu gaat denk ik.
Ik ken ook mensen met heftige ervaringen, maar ik probeer mensen altijd voor te houden, dat ze zich daar niet op blind moeten staren. Mooi als het wel gebeurt, maar dat is voor een ieder verschillend. Bij de een een "heavy" ervaring, de ander komt er misschien wel door een heleboel kleine dingen achter over een periode van een aantal jaren.  Ik geef dan meestal het voorbeeld, kijk eens om je heen hier op de alpha. In het nederland van vandaag de dag komt een groep mensen uit vrije wil samen om met elkaar te spreken en na te denken omdat ze meer willen weten over het evangelie. Ik merk dat dat voor mensen een eye-opener kan zijn.
Wat dat betreft vond ik het verhaal van BBB wel mooi ergens anders op dit forum. Niks geen heftige ervaring, maar gewoon open en eerlijk.
Dat ik in het eerste topic zeg dat ik Gods geest zie werken, dan is dat ook niet op basis van een vervulling met de geest, maar op basis van alles. Om maar een voorbeeld te noemen, wij hadden vorig jaar een meisje in de groep die eigelijk niet geloofde maar er wel open voor stond. In het begin van de cursus zei ze dat ze gebed niet begreep dat dat ergens aan kon komen. Ze had het idee dat dat voor haar aan het plafond bleef hangen. In ik dacht de 7e of 8e week (dus ruim na het weekend) vertelde ze terloops dat ze sinds de avond voor die betreffende avond had gemerkt dat hara gebed niet in de kamer bleef hangen, maar aankwam, en dat ze daar wel de naam God aan durfde te hangen. En dat bedoel ik dus. Geen heftige vervulling van de geest, maar wel het bewijs dat die geest werkt.
En ja, je moet er ook rekening mee houden dat mensen afhaken. Kwestie van indien mogelijk niet uit het oog verliezen, maar in ieder geval die mensen opdragen in gebed en een God vragen om die mensen niet uit het oog te verliezen.

En wat betreft je laatste alinea, persoonlijk ben ik het helemaal met je eens, maar helaas is niet iedereen het eens met mij daarin.........

Arjan1979

• Bekijk profiel
Alpha
« Reactie #10 Gepost op: november 02, 2004, 02:19:30 pm »
Ik ben ook met die laatste Alinea van Fransje eens, de kerk heb je ook nodig, al hoef het van mij neit perse 2 keer op een zondag te zijn, maar dat is voor een ieder wel persoonlijk denk ik, je blijft toch een sterk traditie gevoel houden, maar persoonlijk ga ik elke zondag wel naar de kerk, als het mogelijk is natuurlijk. Wat betreft de Heilige Geest ervaren, die ervaar je toch al omdat je geloof (en dan wel echt geloof en niet een geloof als een stuk van je leven dat er gewoon bij hoort maar wat je voor de rest koud laat omdat je het vooral voor de schijn doet) ?? De Heilige Geest die werkt ook in je als je zelfs aan je geloof twijfelt, want ald de Heilige Geest niet in je zou werken dan zou het geloof je koud laten. Dus je merkt het eigenlijk al door de positieve dingen en de negatieve dingen :)
Ik neem de uitnodiging trouwens van harte aan ;), ik voel me in andere gemeenten sowieso meer op m'n gemak :D, want daar heb ik geen stempel en dat is wel fijn verder, en wat betreft vooroordelen ;), i kdenk dat de verdorven aard van de mens jusit ook extra sterk uitkomen in de kerk, want daar weet je hoe het hoort, en dan valt het juist extra op, als het niet zo gaat, ikzelf maak me natuurlijk ook wel eens schuldig aan iets wat ook neit hoort, dat doen wij allemaal, dat hoeft ook niet express te gebeuren, Mijn voorkeur gaat altidj uit naar kerkelijek gemeentes van ongeveer honderd mensen, want juist in de kleienre gemeentes zie je hoe sterk een gemeenschap kan zijn, omdat je dan gewoon niet langs elkaar kunt leven, en in een gemente zoals bij mij (600 zielen) gaat dat gewoon veel sneller, zeker als je er altijd al geleefd wordt, je word eigenlijk een soort van meubilair dan, na 25 jaar spellen ze m'n naam nogal altijd als Arjen, soms komen ze erachter, maar dan zie je toch nog de correctie :P Ik sta tegen veel dingen wel positief, behalve dan dat de aard van de mens ook in de kerk wel eens vaak wat wordt weg gemoffeld. En als er dan wat gebeurd met je als je in het ziekenhuis lig ofzo, dan komen erop eens allemaal mensen langs die anders nooit naar je omkijken, en sorry, die hoeven van mij dan echt neit te komen, dan heb ik liever die  enkelingen die langs komen die je wel zien staan en met je om willen gaan ondanks je fouten. (Heb het trouwens wel goed getroffen met de wijk en wijkouderlingen hier;))

Slim blondje

• De wijsheid niet in pacht.
    • Bekijk profiel
Alpha
« Reactie #11 Gepost op: november 02, 2004, 03:04:14 pm »
Bij ons is de alpha cursus een onderdeel van de belijdeniscathechisatie. En aangezien ik ook op belijdeniscath zit... Tsja, dan doe je mee he? :P  Ik weet niet of ik 'm anders gevolgd had, maar toch bevalt het uitstekend. Je hebt goede contacten met mensen en kunt je mening kwijt. Ook is het verhelderend om te zien dat er ook mensen zijn die niet weten waar Jesaja staat, of wat genade betekent. Ikzelf vind het gaaf om mensen wat te kunnen leren, en dat kan ook, hoewel ik zelf cursist ben... :)
Het alpha weekend was ontzettend gezellig vooral. Het was ook opbouwend qua inhoud, maar dat voerde niet helemaal de boventoon. Wel goed om op deze manier aan een soort 'teambuilding' te doen. We hebben erg gelachen en veel van elkaar geleerd. Ook heb ik bijvoorbeeld met iemand gepraat die me wat meer vertelde over haar leven en daardoor begrijp ik nu ook beter waarom ze bepaalde dingen zegt.  d:)b
Al met al ben ik dus best tevreden over de cursus, zeker over de vorm. Alleen zouden misschien bepaalde onderwerpen wat meer en andere onderwerpen wat minder belicht moeten worden. Maar dat hebben de inleider en de groepsleiders natuurlijk in de hand... ;)
Het begin van de wijsheid is ontzag voor de HEER, wie leeft naar Zijn wet, getuigt van goed inzicht. (Psalm 111:10a)

LaNaussee

• Bekijk profiel
Alpha
« Reactie #12 Gepost op: november 02, 2004, 03:21:41 pm »

quote:

fransje schreef op 02 november 2004 om 09:05:
Ook gaan ze  ( bij ons tenminste) zo`n zondag niet naar de kerk. Dat vindt ik erg jammer je moet volgens mij der kerk niet naast de Alpha cursus zetten maar met elkaar verweven. Een preekbespreking zal daar dan ook mooi op kunnen aan sluiten.

Jammer dat ze bij jullie niet naar de kerk gaan. Bij ons is al jarenlang de gewoonte om het alpha-weekend af te sluiten met een kerkdienst en dat vind ik heel positief. Naar de kerk gaan is voor ongelovigen een enorme stap. En de ervaring een kerkdienst mee te maken is ook enorm. Juist alpha, door de sfeer die meestal erg goed is en doordat je de mensen van alpha kent en mee kan praten, is een goede plek om mensen met de kerkdienst in aanraking te laten komen.
Daarnaast is support uit de gemeente enorm belangrijk en juist door zo'n dienst betrek je de gemeente er veel meer bij. Je laat zien dat alpha echt iets van de gemeente is.
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
Alpha
« Reactie #13 Gepost op: november 02, 2004, 04:35:20 pm »

quote:

Arjan1979 schreef op 01 november 2004 om 22:31: Heb wel geleerd om van mijn hart geen moordkuil te maken, ben er denk ik wel 'beter'door geworden uiteindelijk, op zich hou ik er namelijk ook niet van om maar altijd medelijden met jezelf te hebben, maar het vormt je wel en je zal er nooit helemaal op je gemak voelen, en ja, ik zal me op zich wel altijd minder dan anderen voelen, niet helemaal minderwaardig op niet meetellend, maar wel altijd minder, mij kan je ook niet beter kwetsen om mij nog meer te kleineren. En ja ik ben te koppig en eigenwijs om er met de balen bij neer te zetten, ik zal altijd met de mensen om blijven gaan, maar gewoon op een andere manier, ik kan zelfs geen hekel aan mensen houden, niet langer dan een dag,  daar schiet je toch niks mee op.
Arjan, super van je deze woorden. Trouwens, ik vind het heel moedig van je om je verhaal hier neer te zetten. Je bent zo eerlijk. Je doet het volgens mij niet uit wraak, dat is vanuit boosheid, maar vanuit je verdriet en vanuit een soort vertrouwen dat het nog wel eens ergens goed voor kan zijn om je verhaal hierneer te zetten. Nou, ik ben er erg van onder de indruk, enne: het komt wel goed met jou!! Sorry voor het offtopic niet kunnen laten van het plaatsen van mijn reaktie hier.
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Arjan1979

• Bekijk profiel
Alpha
« Reactie #14 Gepost op: november 02, 2004, 05:08:19 pm »
Het leven is voor mij te kostbaar gewoon :), door m'n eigen ervaringen weet ik dat ik er anderen mee kan helpen omdat ik weet hoe het zal zijn, en wat schiet je ermee op als je wrok blijf houden?? JE blijft misschien wel een wrange bijsmaak houden, maar ik weet ook dat niet iedereen door heeft wat hij veroorzaakt, en in wraak geloof ik helemaal niet, je helpt anderen er niet mee, en vooral jezelf niet. Ik weet wel hoe destruktief het kan zijn, er zijn ook mensen die het niet meer zien zitten, die zich stil houden, soms zelfs uit het leven stappen (Helaas zijn er daar ook voorbeelden van)En mja, mensen schijnen me een optimist te vinden, dus ja, denk dat het ook niet in mijn persoonlijkheid zit om alles maar op te geven :D, en dat het offtopic is dat vergeeft iedereen je vast wel ;) het kan altijd inspirerend zijn voor de Alpha cursus :)

En werkt God niet alles ten goede uiteindelijk??? God gebruikt me hier ook door, ben ik stellig van overtuigd, Hij heeft mij op deze manier gevormd, en vormt me nog steeds. Een meisje heeft zelfs een keer gezegd dat ze mede dankzij mij lusiterend oor en gesprekken van zelfmoord was afgestapt

Vanwege de reacties op mijn verhaal zal ik die overzetten naar een topic waar er verder over gepraat zou kunnen worden :)
« Laatst bewerkt op: november 02, 2004, 06:13:26 pm door Arjan1979 »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Alpha
« Reactie #15 Gepost op: november 02, 2004, 05:18:48 pm »
<font color=blue>En dan hebben we het vanaf nu weer over Alpha-ervaringen hier.</font> :)

Slim blondje

• Bekijk profiel
Alpha
« Reactie #16 Gepost op: november 02, 2004, 07:47:43 pm »
kee dan: ff over dat kerkdienst. Bij ons was het weekend echt een weekEND dus het was op zaterdagavond na het eten afgelopen. De kerkdienst hebben wij woensdag, aangezien we normaal ook op woensdag alpha hebben, komt dat mooi uit met dankdag.
Het begin van de wijsheid is ontzag voor de HEER, wie leeft naar Zijn wet, getuigt van goed inzicht. (Psalm 111:10a)

fransje

• Bekijk profiel
Alpha
« Reactie #17 Gepost op: november 03, 2004, 09:34:59 am »
He Slim Blondje,ik ben benieuwd hoe jullie de belijdenis cat. en de Alpha cursus met elkaar hebben verweven. Dat lijkt mij een mooie regeling. Maar is er dan ook nog een cursus voor mensen die nog onbekend zijn met het geloof ?
sorry, ik ben dislekt, zeker als de emoties wat oplopen.
maar ik doe mijn best.

Slim blondje

• Bekijk profiel
Alpha
« Reactie #18 Gepost op: november 04, 2004, 09:01:15 am »

quote:

fransje schreef op 03 november 2004 om 09:34:
He Slim Blondje,ik ben benieuwd hoe jullie de belijdenis cat. en de Alpha cursus met elkaar hebben verweven. Dat lijkt mij een mooie regeling. Maar is er dan ook nog een cursus voor mensen die nog onbekend zijn met het geloof ?

Belijdeniscath en alpha: eerst volgen we de alpha cursus, die tot 8 december duurt. Daarbij sluiten we ons gewoon aan bij de groep die zich al verzameld heeft. Op die manier kunnen we erg veel van elkaar leren.
 d:)b Nadat de alphacursus afgelopen is krijgen we dan nog een paar maanden belijdeniscath. Snappelez vous? :)  ;)

Peterpan80

• Bekijk profiel
Alpha
« Reactie #19 Gepost op: november 13, 2004, 10:57:18 pm »
nou, mijn 1e post...

welkom. Dank je. :)

ik ben net terug van het Alpha weekend en ik hoorde dat het wel vaak 'heftig' was. ik was eerst een beetje sceptisch, maar plotseling gaat het toch echt om de dingen waar het in het leven om gaat. Vaak kun je dat soort zaken nog wel afhouden, maar als het dichterbij komt, wordt het vaak wat heftiger. Dat was dus tot mijn verbazing ook het geval. Echt cool. Erg bijzonder om te zien dat God (de HG) door mensen werkt!!

Nou, dat was mijn 1e bescheiden mening.
de groeten

zidane

• Bekijk profiel
Alpha
« Reactie #20 Gepost op: november 14, 2004, 01:08:15 am »
Bij deze dan officieel welkom! 8)

Does

• Bekijk profiel
Alpha
« Reactie #21 Gepost op: november 14, 2004, 11:42:19 am »
Ik ga ook alpha cursus doen in februari. Moet men er hier mij wel even aan herrineren anders vergeet ik dat ook weer.. (Tja, tis heel erg met me gesteld :D)
Live vanuit de luie stoel

zidane

• Bekijk profiel
Alpha
« Reactie #22 Gepost op: november 14, 2004, 12:59:05 pm »
Waar Does?

zidane

• Bekijk profiel
Alpha
« Reactie #23 Gepost op: april 17, 2005, 09:59:48 pm »
Nog even een aanvulling op deze al wat oudere topic,

Naar aanleiding van bovenstaand verhaal is Arjan1979 inmiddels deelnemer in de groep waarin ik gespreksleider ben. (en hij vind het niet erg dat ik het hier vermeld)
We hebben net het weekend achter de rug, en ik heb zo'n vermoeden dat ie nog geen spijt heeft van zijn deelname aan de cursus :*)
« Laatst bewerkt op: april 17, 2005, 10:00:16 pm door zidane »

Newby

• Bekijk profiel
Alpha
« Reactie #24 Gepost op: april 20, 2005, 12:54:31 am »
Ik zie hier opeens dat bij een Alpha Cursus ook een weekend hoort... daar had ik op de website (www.alpha-cursus.nl) overheen gelezen.
Wat moet ik me voorstellen bij zo'n weekend? Is dat echt van vrijdagavond tot (of t/m) zondag? En kom je dan elke dag bij elkaar?
Ik dacht dat het om een aantal avonden ging, maar om hoeveel kan ik eigenlijk ook nergens terugvinden.
Kan iemand mij dit vertellen? Ik zit een beetje te twijfelen over zo'n cursus.

LaNaussee

• Bekijk profiel
Alpha
« Reactie #25 Gepost op: april 20, 2005, 12:34:35 pm »

quote:

Newby schreef op 20 april 2005 om 00:54:
Ik zie hier opeens dat bij een Alpha Cursus ook een weekend hoort... daar had ik op de website (www.alpha-cursus.nl) overheen gelezen.
Wat moet ik me voorstellen bij zo'n weekend? Is dat echt van vrijdagavond tot (of t/m) zondag? En kom je dan elke dag bij elkaar?

Het wisselt een beetje per alpha-cursus hoe het weekend er precies uitziet. Bij sommige cursussen is het van vrijdagavond tot zondagmiddag, maar soms is het ook alleen vrijdagavond t/m zaterdagmiddag en ik heb ook wel eens gehoord dat het alleen de zaterdag was, maar dat is volgens mij een uitzondering.
In principe ben je dan de hele dag bij elkaar, maar als het goed is, is er genoeg ruimte om tijd voor jezelf te hebben. Doorgaans is zo'n weekend enorm gezellig en worden de praatjes over de Heilige Geest tijdens dat weekend gehouden.

quote:

Ik dacht dat het om een aantal avonden ging, maar om hoeveel kan ik eigenlijk ook nergens terugvinden.
Kan iemand mij dit vertellen? Ik zit een beetje te twijfelen over zo'n cursus.

Naast dat weekend bestaat de cursus uit tien avonden, waarbij je meestal eerst gezamenlijk wat eet, daarna een praatje luistert en daarna met je groepje daarover doorpraat.

Heb je zo voldoende info? Of wil je meer weten?
Uit mijn eigen ervaring kan ik zeggen dat het zeer de moeite waard is om aan zo'n cursus deel te nemen. Ik heb er zelf drie gedaan nu (één keer als cursist, één keer als groepsleider, één keer als technicus) en alle drie de keren heb ik mogen meemaken dat cursisten, gelovig en niet-gelovig, er veel aan hadden.
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

zidane

• Bekijk profiel
Alpha
« Reactie #26 Gepost op: april 20, 2005, 05:38:17 pm »
Ik kan dat alleen maar beamen. Het is prachtig om er aan mee te werken! :*)

Mocht je nadere info willen, dan ff een mailtje sturen. :)

Newby

• Bekijk profiel
Alpha
« Reactie #27 Gepost op: april 20, 2005, 10:00:09 pm »
Bedankt voor de info, eigenlijk zou het wel heel handig zijn als er ook wat meer praktische info op die site zou staan.
Denk dat ik toch maar eens ga kijken wanneer er een cursus in Den Haag gegeven gaat worden. Of weet één van jullie dat toevallig?

zidane

• Bekijk profiel
Alpha
« Reactie #28 Gepost op: april 21, 2005, 12:32:38 am »
Van de zelfde website:

Den Haag      
Coördinator regio Den Haag:
Cees Tiemens
Herman Verbrugge
 070-3873334
070-3294670
c.tiemens@wanadoo.nl

Kerk / Gemeente / Parochie  Telefoon nummer Email Soort
    Ang 070-3247546  
    Chr. Centrum Sion 070-3873334 c.tiemens@wanadoo.nl  
    Crossroads Int. Church 070-3222485 info@crossroadschurch.nl  
    EG Rafaël 070-3977538  
    EG Rafaël YA  rafaeldh@solcon.nl  
    EG Vredekerk (+YA) 070-3294670 h.verbrugge@hetnet.nl  
    GKV 070-3606386 alpha@grootdenhaag.nl  
    Int 070-3211083 jacarlier@wanadoo.nl  
    LdH 079-3434107  
    Pax Christi Kerk  kemink@hotmail.com  
    PG 070-3237954  
    PG (+YA) 070-3191961 alpha@pglweb.nl  
    PG De Praktijk 070-3994722 benno-pauline@zonnet.nl  
    PG Laakkwartier e.o. 070-3468423  
    PG Morgenstond 070-3666607  
    RK H. Jacobus de Meerdere 070-3459334 vanrooijen@kcv-net.nl  
    RK O.L.V. Hemelvaart en H. Paulus 070 3688966 leodie@hetnet.nl  
Leidschendam
    PKN 070-3200686  
Rijswijk
    CGK Moriakerk 070-3175727 hpdeboer@zonnet.nl  
    NGK 06-29385424 AlphaRijswijk@hotmail.com  
Voorschoten
    Anglicaans 071-5621931 office@stjames.nl  
    St James 071-15621931 wearon@planet.nl  
Wassenaar
    Int NHK/EG 070-5145584

Nog meer? ;)

Newby

• Bekijk profiel
Alpha
« Reactie #29 Gepost op: april 21, 2005, 08:17:30 am »
Hihi, dankjewel, daar had ik even overheengekeken  8)7

DV1954

• Bekijk profiel
Alpha
« Reactie #30 Gepost op: april 21, 2005, 09:55:22 am »
Hallo allemaal,

Vandaag kwam ik deze discussie tegen bij GKV. geweldig dat dit mogelijk is.

Even mijn verhaal over Alpha en zo.

Gisteren kwam er en eind aan onze 11e Alphacursus. Dit maal hadden we een kleinde groep mensen (3 cursisten en twee begeleiders). Ondanks die kleine groep hebben we veel meegemaakt in deze cursus. Het blijft mij verbazen hoe sterk God aanwezig is bij de cursusavonden. De ene keer hebben we een grote groep, de andere keer zoals nu een kleine. Altijd weer merk ik dat de groepssamenstelling precies datgene is wat op dat moment nodig is. Wanneer we een kleine groep hebben dan zijn er door omstandigheden minder leiders beschikbaar en is er voor de cursisten de noodzaak om diep op zaken in te gaan of hebben we cursisten die speciale zorg nodig hebben. is er een grote groep dan merke we dat er cursisten zijn die juist die groepsgrote nodig hebben. Meer contacten onderling. Echt heel bijzonder.
Zijn er mensen die dergelijke ervaringen ook hebben?
Jezus gaf ons aandacht laten wij die aandacht uitdelen

zidane

• Bekijk profiel
Alpha
« Reactie #31 Gepost op: april 21, 2005, 11:59:07 pm »
JA! :*)

Ik ben inmiddels alweer mijn 4e keer de cursus aan het geven, maar het is elke keer weer fantastisch om aan mee te werken.
We hebben nu 6 avonden en het weekend achter de rug, en het is elke keer weer verbazingwekkend om mensen te zien veranderen, om een groep heel hecht te zien worden, om juist mensen waarvan je het niet verwacht belangrijke beslissingen ziet nemen, om God op de 1e plaats te stellen en niet meer als bijzaak.
Eigelijk gek dat we er verbaasd over zijn en het niet vanzelfsprekend vinden.

En ja, zaken als groepsgrootte heb je niet in de hand. Je kan alleen maar vetrouwen en je moet niet teleurgesteld zijn als er een keer minder mensen zijn. Het gaat zoals dat het gaat, en er is er maar 1 die dat in de hand heeft.

Zoals in een eerder topic al vermeld, we dachten met 3 groepen klaar te zijn deze keer, omdat we al een poosje draaien en je verwacht dat de grote lading een beetje voorbij is.
Mooi niet dus. Er kwamen zoveel aanmeldingen, dat we mensen hebben moeten doorverwijzen. Mooi toch!