Auteur Topic: Walpurgisnacht  (gelezen 9491 keer)

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
Walpurgisnacht
« Gepost op: april 28, 2004, 01:02:46 pm »
In het Nederlands Dagblad stond onlangs een advertentie met de oproep samen te komen en te bidden tijdens de Walpurgisnacht, van 30 april op 1 mei. In deze nacht zouden mensen met occulte neigingen elkaar opzoeken e.d. Is iemand bekend met dit verschijnsel, en is het daadwerkelijk een bedreiging voor de Christelijke wereld?

quote:

uit een rondzendbrief:
Velen hebben nog nooit van de Walpurgisnacht gehoord. Op 30 april spant het er weer om, in Gods Koninkrijk.Satanisten, heksen en alle satanaanhangers in wat voor vorm dan ook roepen de grote vernietiger satan aan om Gods Koninkrijk te vernietigen.Maar ook om (zo het mogelijk was) Christenen te verleiden. In de nacht van 30 april op 1 mei beginnen de satanisten met een gehele nacht bidden als wapen tegen Gods Koninkrijk.De Christenen komen onder vuur te liggen. Onder het vuur van dingen buiten ons, ook van dingen in ons. Ook van jonge Christenen. Ze zullen bidden tegen de huwelijken (een gebed wat volgens mij aardig verhoord wordt), en in het bijzonder van voorbeeldige Christenen. Om die kapot te maken.Om de begeerte te doen aanwakkeren.Om de mensen vooral bezig te houden met nutteloze zaken. Tot eer van hun koning satan. Om de hel zo vol mogelijk te krijgen.
Meer info:  1, 2, 3, 4 , 5
Bekijken op eigen risico.
« Laatst bewerkt op: april 28, 2004, 01:16:18 pm door arend »
...

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Walpurgisnacht
« Reactie #1 Gepost op: april 28, 2004, 01:21:52 pm »
Ik heb er wel van gehoord, het komt uit Duitsland uit de tijd van de Romantiek. Toen ging het verhaal rond dat er op bepaalde toppen in het Harz-gebergte meen ik heksensabatten gehouden werden op 30 april. Dit heette de Walpurgisnacht.
Het is vooral een bakerpraatje en een broodje-aap verhaal: er zijn weinig aanwijzingen dat er toentertijd daadwerkelijk heksensabatten geweest zijn.
Door alle aandacht die er steeds geweest is onder christenen voor dit verhaal zijn enkele jaren geleden een aantal wiccalui en satanisten op het idee gekomen om dit in te stellen. Een beetje een puberale vorm van 'christentje pesten'.

Mijn advies: als je er toch voor wilt bidden, doe het dan in je binnenkamer, om grootschalige stampij hebben die lui alleen maar lol.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

lonneke

• Bekijk profiel
Walpurgisnacht
« Reactie #2 Gepost op: april 28, 2004, 01:34:55 pm »
Op de website van het satanisme wordt het ook ontkend dat ze in deze nacht christenen vervloeken, dat christenen dat er zelf van hebben gemaakt. Maar goed, satanisten zijn goed in liegen..

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Walpurgisnacht
« Reactie #3 Gepost op: april 28, 2004, 01:35:56 pm »
Alleen liegen ze dit keer echt niet. :) Misschien komt het ooit nog wel goed met ze O-)
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Walpurgisnacht
« Reactie #4 Gepost op: april 28, 2004, 01:41:33 pm »
:/

Ik weet het nog zo net niet, heb ook wel enge verhalen gehoord over deze nacht (op alpha, van een jongen waar ik op zich qua geloof erg tegen op zie, helemaal geen overdreven type die me wat op de mouw speldt).

En ook al zijn het maar een stelletje pubers die wicca'tje spelen en geen idee hebben waar ze mee bezig zijn, dan kan het nog wel gevaarlijk zijn... die ervaring van jou met het Ouija bord (schrijf ik dit goed  :? ) daar waren misschien ook wel mensen bij die helemaal niet in geesten geloven maar die gewoon voor de "kick" gingen...

Je kunt je er maar beter niet te veel mee bezig houden maar waakzaam zijn en een keertje extra bidden kan geen kwaad  :)
Bombus terrestris Reginae

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Walpurgisnacht
« Reactie #5 Gepost op: april 28, 2004, 02:40:37 pm »
Er schijnen juist ook veel jonge meisjes heks te worden....
En het is juist de bedoeling van de duivel dat we dit niet serieus nemen. Maar satan pakt elke invalshoek die hij krijgen kan....ook van puberaal lijkende satanistje....
« Laatst bewerkt op: mei 03, 2004, 01:19:41 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
Walpurgisnacht
« Reactie #6 Gepost op: april 28, 2004, 03:27:32 pm »
Hoewel het van oorsprong een broodje aapverhaal is, is het tegenwoordig door een aantal pubertjes toch ten uitvoer gebracht.
Ik ben het echter met Roodkapje eens. Je moet hen niet de aandacht geven. Ik ben er wel voor om inderdaad te bidden voor deze mensen, maar dan wel intern. Want zoals BBB en PenA ook al schrijven, de duivel gebruikt het wel degenlijk.

Het heeft alleen bitter weinig te maken met het satanisme van Lavey
« Laatst bewerkt op: april 28, 2004, 03:28:50 pm door Wybo »
Pinkeltjefan

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Walpurgisnacht
« Reactie #7 Gepost op: april 28, 2004, 04:23:05 pm »
Nee, vooral geen aandacht geven.
Weet je dat ik vanmorgen dit onderwerp wou plaatsen, maar dat ik dacht : Er zal wel weer gezegd worden dat het overdreven wordt, dus ik laat het maar.
Maar onze gemeente neemt het wel serieus, want het is helemaal niet zo onschuldig als de duivel doet geloven.
Op Walpurgischnacht komen satanisten in de satanskerk bijeen om vervloekingen uit te spreken over kerken, voorgangers, dominee's, en gezinnen.
Een satanist zal dat zelf nooit toegeven, daar hij bij zijn inwijding al moet zweren van geheimhouding. Er vinden groepsverkrachtingen plaats, offers en seksuele orgieën.
Deze vervloekingen hebben geen enkele uitwerking op christenen, zolang deze rein voor God staan, maar als er verborgen zonden zijn hebben ze wel degelijk een invalspoort.
Onze gemeente komt al jaren deze nacht bijeen om te bidden voor bescherming van deze mensen, en God lof te prijzen.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

MaVee

• eitje :D
    • Bekijk profiel
Walpurgisnacht
« Reactie #8 Gepost op: april 28, 2004, 04:44:56 pm »
Even als herinnering en opbeuring waar nodig:
Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars door Hem, die ons heeft liefgehad.  Want ik ben verzekerd, dat noch dood noch leven, noch engelen noch machten, noch heden noch toekomst, noch krachten,  noch hoogte noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onze Here. (Rom 8:37-39)

Dit is 1 van die teksten die elke christen uit z'n hoofd zou moeten kennen, komt goed van pas als je de moed verliest...
« Laatst bewerkt op: april 28, 2004, 04:45:21 pm door MaVee »
eerst was ik een ei
nu ben ik een kip
kip zijn vind ik mooier
er zit wel leven in een ei
het is alleen wat dooier

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
Walpurgisnacht
« Reactie #9 Gepost op: april 28, 2004, 05:05:13 pm »
gelukkig is er ook een wijs onder gezet... daarom ken ik hem uit mijn hoofd ja :)
Pinkeltjefan

bart1984

• Bekijk profiel
Walpurgisnacht
« Reactie #10 Gepost op: april 28, 2004, 11:53:49 pm »

quote:

lonneke schreef op 28 april 2004 om 13:34:
Op de website van het satanisme wordt het ook ontkend dat ze in deze nacht christenen vervloeken, dat christenen dat er zelf van hebben gemaakt. Maar goed, satanisten zijn goed in liegen..
En christenen ook hoor. Ik word er niet goed van dat satanisten altijd maar zwart gemaakt worden. Zij geloven niet in satan. Kijk maar op hun web-stite. Ik kan wel een link geven maar die halen ze toch weg. Een puberale vorm van satanist pesten.
« Laatst bewerkt op: april 28, 2004, 11:54:08 pm door bart1984 »

lonneke

• Bekijk profiel
Walpurgisnacht
« Reactie #11 Gepost op: april 29, 2004, 12:26:33 am »

quote:

bart1984 schreef op 28 april 2004 om 23:53:
[...]

En christenen ook hoor. Ik word er niet goed van dat satanisten altijd maar zwart gemaakt worden. Zij geloven niet in satan. Kijk maar op hun web-stite. Ik kan wel een link geven maar die halen ze toch weg. Een puberale vorm van satanist pesten.
waarom staat de satanbijbel er dan op?

motor

• Bekijk profiel
Walpurgisnacht
« Reactie #12 Gepost op: april 29, 2004, 09:15:07 am »
Van a.s. vrijdag op zaterdag gaan we bidden vanuit onze gemeente tegen satanische krachten. Ik kan alleen maar zeggen bid hiertegen want net wat p&a ook zegt, de satan gebruikt alles om maar zijn zin te krijgen.

princess

• Bekijk profiel
Walpurgisnacht
« Reactie #13 Gepost op: mei 01, 2004, 03:01:47 pm »
Er is er nu maar 1 die lacht en dat is satan!!
Natuurlijk is het gevaarlijk, tjonge zeg, dat het een verzinsel zal zijn van christenen, dat is lef hebben om te zeggen!
Ook in onze gemeente hebben we een gebedsketen deze nacht. Om het kwartier is er weer een ander aan de beurt om te bidden. We blijven wel in ons eigen huis en worden 's nachts gebeld als we aan de beurt zijn.

Zo spannen we samen 1 groot schild tegen satan!!

Jullie zouden de boeken van Randy Alcorn eens moeten lezen, dan kom je er een beetje achter hoe de satan te werk gaat!

Ik ben het helemaal met Mientje eens, lees allemaal nog maar eens goed wat ze schrijft over deze nacht en laat  het maar eens tot je doordringen, het is allemaal echt waar!!!

Ik kan jullie alleen nog dit mee geven, wees op je hoede en praat niet zomaar alles goed of doe het met een lachertje af, dat is écht gevaarlijk!

God zij met jullie!

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Walpurgisnacht
« Reactie #14 Gepost op: mei 01, 2004, 03:17:33 pm »

quote:

princess schreef op 01 mei 2004 om 15:01:
Jullie zouden de boeken van Randy Alcorn eens moeten lezen, dan kom je er een beetje achter hoe de satan te werk gaat!
Ik lees liever de Bijbel dan een bepaalde interpretatie van de Bijbel.

GJdJ

• Bekijk profiel
Walpurgisnacht
« Reactie #15 Gepost op: mei 01, 2004, 06:29:02 pm »
Blegh... mensen die veel uitroeptekens gebruiken om daarmee hun gelijk proberen aan te geven in een discussie.

princess

• Bekijk profiel
Walpurgisnacht
« Reactie #16 Gepost op: mei 01, 2004, 07:55:58 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 01 mei 2004 om 15:17:
[...]

Ik lees liever de Bijbel dan een bepaalde interpretatie van de Bijbel.

Dus, je leest hem wel, hoe kan het dan dat je deze nacht als een verzinsel ziet en dat satanisten niet tegen christenen zijn?
Is de bijbel dan ook een sprookje?

Ik bedoel hier niets negatiefs mee  :)

princess

• Bekijk profiel
Walpurgisnacht
« Reactie #17 Gepost op: mei 01, 2004, 07:57:02 pm »

quote:

GJdJ schreef op 01 mei 2004 om 18:29:
Blegh... mensen die veel uitroeptekens gebruiken om daarmee hun gelijk proberen aan te geven in een discussie.

Wat vervelend dat je van mij over je nek gaat :r  dat was niet de bedoeling.
Ik probeerde alleen maar aan te geven hoe gevaarlijk dit is.

Joshua

• Bekijk profiel
Walpurgisnacht
« Reactie #18 Gepost op: mei 01, 2004, 08:09:29 pm »
Zou het toeval zijn dat de EU-landen-toevoeging valt om 00.00 uur van 30 april op 1 mei 2004?

Er zijn overigens nog meer data die voor occulte-/satanische rites worden gebruikt door o.a. heksen en satanisten....

PS: misschien moeten we dat maar eens vragen aan de schrijfster van 'Harry Potter' want zij is een echte 'Wiccan' (heks).

(en dan maar fijn kinderboeken schrijven net als Madonna).
« Laatst bewerkt op: mei 01, 2004, 10:32:11 pm door Joshua »
Josh

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
Walpurgisnacht
« Reactie #19 Gepost op: mei 03, 2004, 09:43:04 am »

quote:

Joshua schreef op 01 mei 2004 om 20:09:
Zou het toeval zijn dat de EU-landen-toevoeging valt om 00.00 uur van 30 april op 1 mei 2004?
ZUCHT....  }:|  ja, dat is toeval.
...

pola

• Geboeid
    • Bekijk profiel
Walpurgisnacht
« Reactie #20 Gepost op: mei 03, 2004, 09:45:39 am »
En volgens mij is het ook toeval dat de PKN per 1 mei officieel bestaat. O-)
« Laatst bewerkt op: mei 03, 2004, 09:46:12 am door pola »
Woorden als messen, gooi ik in de strijd, niets ontziend, want ik heb gelijk. Ik win de discussie, maar verlies een vriend. Wat een prijs en toch niets bereikt.

Joshua

• Bekijk profiel
Walpurgisnacht
« Reactie #21 Gepost op: mei 03, 2004, 10:32:54 am »
Volgens mij geloven Christenen niet in 'toeval'....een Greefooos al helemaal niet want die denken 'dat alles voorbestemd is' toch?

Daniël 2:33-35

33  de benen waren van ijzer, de voeten voor een deel van ijzer en voor een deel van klei.
34  Terwijl u keek, raakte er een steen los van een rots zonder dat iemand eraan te pas kwam. De steen raakte het beeld aan de voeten van ijzer en klei, en verbrijzelde ze.
35  Op hetzelfde ogenblik viel het hele beeld aan gruizels.

Enige idee wat de voeten van klei en ijzer voorstellen?  

En wat het beeld dat aan gruizels valt is?
« Laatst bewerkt op: mei 03, 2004, 10:33:36 am door Joshua »
Josh

reindertje

• Er komen nieuwe hemelen en een
    • Bekijk profiel
Walpurgisnacht
« Reactie #22 Gepost op: mei 03, 2004, 10:35:01 am »
ja
En de dood zal niet meer zijn, noch rauw, noch geschreeuw, noch pijn zal er meer zijn. DE vroegere dingen zijn voorbij gegaan...

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
Walpurgisnacht
« Reactie #23 Gepost op: mei 03, 2004, 10:39:23 am »
Nou, dat zou best kúnnen. De huidige tendenzen (oorlogen, aanslagen, versterkte machtsconcentraties) zijn tekenen van de tijd. Zijn ze tekenen van de eindtijd? mogelijk. Maar dat zeiden 'we' ook al ten tijde van de Reformatie, de 1e wereldoorlog, de 2e wereldoorlog, de koude oorlog, 11 september, etc.
Die dingen gebeuren op een schaal die zich boven ons waarnemingsvermogen afspeelt. Een machtiger Europa is wellicht onderdeel van dat plan. Maar zeker weten doe je het niet. En om dan nu gelijk te zeggen dat je dat aan de dátum kunt afleiden... een beetje overdreven. Bescheiden en waakzaam, lijkt me de beste houding. Verder lijkt het me onze plicht als Christenen om onze armere mede-europeanen nu éindelijk eens te gaan helpen. We hebben ze al sinds 1989 in hun eigen sop laten gaarkoken, misschien kan er nu wat gebeuren. trouwens, veel nieuwe lidstaten zijn een stuk christelijker dan bv Frankrijk.
...

Dieterich

• Bekijk profiel
Walpurgisnacht
« Reactie #24 Gepost op: mei 03, 2004, 01:00:55 pm »
Volgens mij is zo'n Walpurgisnacht grotendeels een volksritueel. Waar ik woon is het door zo'n 13 000 jonge mensen als een groot Maifest gevierd op een oude Germaanse offerplaats op een berg. Het ging er zeer vreedzaam aan toe, met fakkels, vuurspuwers en trommelgeroffel.

Bovendien betekent de Walpurgisnacht m.i. historisch gezien niet alleen een inwijden van heksen o.i.d. maar ook en vooral een verdrijven van boze geesten en het begroeten van de lente.

De enige demon die ik boven op de berg tegengekomen ben, was de alcohol die sommige mensen benevelde...
Wenn sich Menschen zu Jesus Christus bekennen, blicken sie paradoxerweise auf das Eschaton zurück.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Walpurgisnacht
« Reactie #25 Gepost op: mei 03, 2004, 01:22:14 pm »

quote:

princess schreef op 01 mei 2004 om 19:55:
[...]

Dus, je leest hem wel, hoe kan het dan dat je deze nacht als een verzinsel ziet en dat satanisten niet tegen christenen zijn?
Is de bijbel dan ook een sprookje?

Ik bedoel hier niets negatiefs mee  :)

Nou, omdat ik van Duitse afkomst ben en Duits heb gestudeerd, weet ik het een en ander van de achtergrond van de Germaanse/Duitse cultuur waar dit uitkomt. Als je naar de oorsprong en de geschiedenis kijkt zie je dat het van nature een folkloristisch feest is, maar nadat christenen achter elke boom een demon zagen, en er stennis over begonnen te schoppen is een groep aanhangers van een natuurgodsdienst (wicca) en later satanisten begonnen met het invullen van de folklore. Dus voor christenen een self-forfilling prophecy.
Ik zie niet achter elke boom een demon... maar ik vind wel dat je dit soort dingen als christenen intern moet houden, je moet mensen niet op slechte ideeën brengen. Ik ontken helemaal niet dat de duivel of demonen gevaarlijk kunnen zijn, maar ik vind dus dat je hier intern over moet praten en desnoods bidstonden organiseren. Is net zo effectief, alleen hebben satanisten er minder lol aan omdat het zich aan hun gezichtsveld onttrekt. Snap je?

Als jij uit mijn posts leest dat ik de bijbel een sprookje vind, dan denk ik niet dat je mijn posts goed leest en me ook maar enigszins serieus neemt... Ik vind zo'n reactie veel te kort door de bocht. En vooral ook heel stom. }:|

Namaste

• Bekijk profiel
Walpurgisnacht
« Reactie #26 Gepost op: mei 30, 2004, 11:21:15 am »
Dit menen jullie niet....

1 Satanisten zijn géén duivelsaanbidders.
   Zij geloven niet eens in Satan....
   Satan is een Hebreeuws woord dat " tegenhanger/ tegenstander betekend "
   In de ogen van Christenen is een andersgelovige automatisch een "tegenhanger/stander", vandaar de benaming " Satanisme voor deze gelofsovertuiging.

Tegelijkertijd is Lucifer, Duivel..... óók een " tegenhanger/stander van de Christen.
Hij heeft dus ook de "naam" Satan gekregen.
Duivel/Lucifer,... Satan zijn namen, vandaar met hoofdletter.
Satanisme is gewoon " tegenhangerisme " of gewoon... anders gelovigen..

Een satanist gelooft in zichzelf. Hij gelooft dat er niets is dat boven hem staat ( macht, Godheid oid ) en is zich er dus van bewust dat hij zichzélf gelukkig moet maken.
Daar gaat ook mee gepaard dat hij zélf verantwoordelijk is voor zijn daden/ handelen.
Er is immers geen God ( en dus ook geen Satan ) die je de schuld kan geven van verleiding etc.

Wicca :D :D :D
Dit is een natúúr religie,
een heel liefdevolle overtuiging met respect voor al wat leeft.
Je moet goed voor jezelf zorgen, want je lichaam heb je gekregen van de " natuur ".
Je moet andere mensen helpen wanneer je dat kan, want die zijn allemaal ook deel van de " natuur "... en dus van jezelf.

Er is een kracht in de wereld die overal doorheen gaat en wat maakt dat alles " leeft " en " is "
Die kracht kan je natuur noemen, je kan hem visualiseren in de vorm van een God en Godin ( of zelfs meerdere Goden ).
De maan, de zon en " moeder aarde " staan centraal en worden geeerd.
Er is geen duivels aanbidding/ oproeping van kwade machten/ krachten.

Zou ook dom zijn, want volgens deze overtuiging zal alles wat je doet weer terug komen op je pad.
Soort van " wie goed doet, goed ontmoet " ( en dat werkt dus ook andersom ).

De onwetendheid van jullie maakt dat jullie bang zijn voor de dingen.
Angst voor hetgeen je niet kent.

Heel raar ook dat jullie zo veroordelend en geric ht op anderen zijn.

Geloof is tocht iets persoonlijks ?
Iets wat in JOU in je hart moet plaatsvinden..
Vanwaar die haat naar andersdenkenden ?
Vanwaar het zo intensief bezighouden met anders denkenden ?
Besteed de tijd met liefhebben, ontwikkeling van jezelf etc.
Dat is toch waar het geloof om draait.... ? Liefhebben, respect hebben voor... je hart voelen, vinden.... en ontdekken ??

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Walpurgisnacht
« Reactie #27 Gepost op: mei 30, 2004, 11:31:00 am »

quote:

Namaste schreef op 30 mei 2004 om 11:21:
Dit menen jullie niet....

1 Satanisten zijn géén duivelsaanbidders.
   Zij geloven niet eens in Satan....

Leg mij eens duidelijk uit waarom iemand die zich 'satanist' noemt niet in datgene zou geloven waar hij zichzelf naar vernoemt?  :?

Namaste

• Bekijk profiel
Walpurgisnacht
« Reactie #28 Gepost op: mei 30, 2004, 11:40:13 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 30 mei 2004 om 11:31:

[...]

Leg mij eens duidelijk uit waarom iemand die zich 'satanist' noemt niet in datgene zou geloven waar hij zichzelf naar vernoemt?  :?

Als je mijn post hebt gelezen dan weet je dat ze zich niet vernoemt hebben naar de Duivel.

Het woord satan bestond eerst en is gewoon een woord uit dagelijks taalgebruik.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
Walpurgisnacht
« Reactie #29 Gepost op: mei 30, 2004, 11:41:15 am »
Satan is in het hebreeuws welliswaar tegenstander, maar dan wel tegenstander van God. Het is dus wel een specifiek woord en niet een algemeen "tegenstander".

Verder hebben de satanisten wel heel erg leentje buur gespeeld bij de christenen, een eigen bijbel, eigen 10 geboden etc etc...
Op zich klopt je uitleg van het satanisme redelijk. Al is het wel iets egoistischer dan dat jij voorstelt. Het oog om oog principe is een van de basisprincipes ervan. mooi verwoord in "als je mij met rust laat zal ik jouw met rust laten. Maar als je mij iets aandoet zal ik het dubbel vergelden."

En wat doe je hier als je zelf zegt dat je geen tijd aan andersdenkenden moet besteden maar aan jezelf?

quote:

Namaste schreef op 30 mei 2004 om 11:40:
[...]

Als je mijn post hebt gelezen dan weet je dat ze zich niet vernoemt hebben naar de Duivel.

Het woord satan bestond eerst en is gewoon een woord uit dagelijks taalgebruik.

nietwaar, verdiep je eerst eens in het hebreeuws voor je mensen napraat.
« Laatst bewerkt op: mei 30, 2004, 11:42:01 am door Wybo »
Pinkeltjefan

Namaste

• Bekijk profiel
Walpurgisnacht
« Reactie #30 Gepost op: mei 30, 2004, 11:47:43 am »
nogmaals satan = tegenstander in het woordgebruik

PSV is satan van Feyenoord

Is een goede zin welke niets zegt over goed/kwaad.

De Duivel heeft zichzel zoals de Bijbel zegt tegenover God geplaatst.
= een satan...

als het tot naam/ nick wordt gemaakt wordt het met Hoofdletter geschreven... Satan.

Iemand die niet in God gelooft... en niet in de Duivel... is een andersgelovige en dus ook een soort satan ( zelfs als er geen eens een strijd is )
................................... satanisme.

Het hele bestaan van een goede en kwade macht wordt ontkent in deze overtuiging.
In jouzelf zit alles als mix.
JIJ bepaald wat je met je vaardigheden doet.
Gebruik je je hand om iemand te helpen... dan ben je goed
Gebruik je je hand om ieman te slaan... dan is dat óók JOUW keuze... het zegt niets over of je hand goed of kwaad is..
JIJ maakt de keuzes..
Jouw hand wordt ook niet geleid door een Duivel/ kwade macht..
nee JIJ hebt besloten om iemand pijn te doen.
JOUW keuze.

Geen hogere macht.

Het is niet mijn geloofsovertuiging.
In veel van hun overtuigingen/stellingen kanik me niet vinden.
Ik weet wel dat ze niets met de Duivel te maken hebben.

( ik heb de Satanische Bijbel gelezen en ben naar de Kerk van hun geweest in Amsterdam omdat ik mij graag wilde ontwikkelen. Ontwikkelen is kennis nemen van... Hoe kan je nou ergens over oordelen als je je er niet in verdiept hebt ? )

Namaste

• Bekijk profiel
Walpurgisnacht
« Reactie #31 Gepost op: mei 30, 2004, 11:50:40 am »

quote:

Alfredt schreef op 30 mei 2004 om 11:41:
Satan is in het hebreeuws welliswaar tegenstander, maar dan wel tegenstander van God. Het is dus wel een specifiek woord en niet een algemeen "tegenstander".

Verder hebben de satanisten wel heel erg leentje buur gespeeld bij de christenen, een eigen bijbel, eigen 10 geboden etc etc...
Op zich klopt je uitleg van het satanisme redelijk. Al is het wel iets egoistischer dan dat jij voorstelt. Het oog om oog principe is een van de basisprincipes ervan. mooi verwoord in "als je mij met rust laat zal ik jouw met rust laten. Maar als je mij iets aandoet zal ik het dubbel vergelden."

En wat doe je hier als je zelf zegt dat je geen tijd aan andersdenkenden moet besteden maar aan jezelf?

[...]

nietwaar, verdiep je eerst eens in het hebreeuws voor je mensen napraat.

Ik heb behoorlijke studies ( zowel zelfstandig als via Universiteit ) genoten.
Weet dus waar ik over praat.

Vanwaar uw gedachte dat ik anders denkende ben dan u ?

Note: aandacht besteden aan anderen en kennis nemen van hun overtuigingen, oorsprong etc is wat anders dan oogkleppen ophebben en tegelijkertijd anderen veroordelen.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
Walpurgisnacht
« Reactie #32 Gepost op: mei 30, 2004, 11:58:49 am »
Ok dan, dan wil ik graag de bron van je kennis over het woord satan horen. Graag een verwijzing naar het boek met ISBN nummer (dan wel de buitenlandse equivalent)
Pinkeltjefan

Namaste

• Bekijk profiel
Walpurgisnacht
« Reactie #33 Gepost op: mei 30, 2004, 12:05:15 pm »

quote:

Alfredt schreef op 30 mei 2004 om 11:58:
Ok dan, dan wil ik graag de bron van je kennis over het woord satan horen. Graag een verwijzing naar het boek met ISBN nummer (dan wel de buitenlandse equivalent)

Als ik nu een boek schrijf en uitbreng waarin ik beweer dat satan hagelslag betekend en vorig jaar pas als " woord"  in het leven geroepen is...
maakt dat het waar ?

Het is niet één boek waar ik mijn info op baseer.
Het is een combinatie van boeken, geschriften etc. die maken dat ik iets voor waar aanneem of niet.

Ik zal eind van de middag/begin avond ( dan ben ik uiterlijk weer thuis ) een lijst geven met bronnen van mij die ik nog in huis heb.
( misschien kan ik zelfs voor mij belangrijke stukken duídelijk gescand krijgen )

Kan u Hebreeuws lezen ?

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
Walpurgisnacht
« Reactie #34 Gepost op: mei 30, 2004, 12:09:34 pm »
Ik heb vrienden (meerdere dus) die hebreeuws kunnen lezen. Dus ook hebreeuwse teksten zijn prima ja :)

De waarheid van boeken staat en valt natuurlijk met de onderbouwing van de gestelde zaken. Als die onderbouwing gestoeld wordt op een deugdelijke bewijsvoering en niet ontkracht wordt door andere bewijsvoeringen kun je het voor waar aannemen. Als die boeken uit antieke (niet grieks maar hebreeuws ;) ) teksten aantonen dat het woord satan in die tijd gewoon gebruikt werd als algemene term voor tegenstander is de bewijsvoering vrij simpel zelfs.... dus wacht ik daar wel op :)
« Laatst bewerkt op: mei 30, 2004, 12:21:40 pm door Wybo »
Pinkeltjefan

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
Walpurgisnacht
« Reactie #35 Gepost op: mei 30, 2004, 12:25:33 pm »
De Duivel kan soms zo lief zijn :P Hij doet zich vaak voor als een engel des lichts...
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

bart1984

• Bekijk profiel
Walpurgisnacht
« Reactie #36 Gepost op: mei 30, 2004, 12:43:14 pm »

quote:

lonneke schreef op 29 april 2004 om 00:26:
[...]

waarom staat de satanbijbel er dan op?
Hen je de satans bijbel wel eens gelezen???

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
Walpurgisnacht
« Reactie #37 Gepost op: mei 30, 2004, 12:47:04 pm »

quote:

bart1984 schreef op 30 mei 2004 om 12:43:
[...]

Hen je de satans bijbel wel eens gelezen???

Ik wel ja.
Pinkeltjefan

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Walpurgisnacht
« Reactie #38 Gepost op: mei 31, 2004, 10:44:55 am »

quote:

Namaste schreef op 30 mei 2004 om 11:21:
Wicca :D :D :D

Er is een kracht in de wereld die overal doorheen gaat en wat maakt dat alles " leeft " en " is " Die kracht kan je natuur noemen, je kan hem visualiseren in de vorm van een God en Godin ( of zelfs meerdere Goden ).

Dat is handig... geloven waar je zelf zin in hebt!
Jullie (ik zeg even jullie maarik weet niet of jij wicca bent, hoor  :)  ) zien die kracht dus als iets dat je uit de kast kunt pakken en gebruiken, precies op de manier waarop jij dat wil. Maar deze kracht zal nooit eisen stellen, oordelen of het ergens niet mee eens zijn. Handig, maar in mijn ogen weinig realistisch.

Wij geloven dat die "Kracht" wel degelijk persoonlijk is en een mening heeft over goed en kwaad, en dat het wél uitmaakt wat je doet.

quote:

De maan, de zon en " moeder aarde " staan centraal en worden geeerd.
Er is geen duivels aanbidding/ oproeping van kwade machten/ krachten.

En wij geloven God als Hij zegt:

Ik ben de HERE, uw God, die u uit het land Egypte, uit het diensthuis, geleid heb. 3 Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben. Neemt u er dan terdege voor in acht – want gij hebt generlei gedaante gezien op de dag dat de HERE op Horeb tot u sprak uit het midden van het vuur – 16 dat gij niet verderfelijk handelt door u een gesneden beeld te maken in de gedaante van enige afgod: een afbeelding van een mannelijk of vrouwelijk wezen; 17 een afbeelding van een of ander dier op de aarde; een afbeelding van een of ander gevleugeld gevogelte, dat langs de hemel vliegt; 18 een afbeelding van een of ander gedierte, dat op de aardbodem kruipt; een afbeelding van een of andere vis, die in het water onder de aarde is; en dat gij ook uw ogen niet opslaat naar de hemel, en de zon, de maan en de sterren, het gehele heer des hemels, aanziet en u laat verleiden u voor die neer te buigen en hen te dienen, die de HERE, uw God, heeft toebedeeld aan alle volken onder de ganse hemel

Dus goed bedoeld of niet, van God mag het niet.

quote:

De onwetendheid van jullie maakt dat jullie bang zijn voor de dingen.
Angst voor hetgeen je niet kent.

Nou, na jouw uitleg weten we dan nu in ieder geval zeker dat een christen zich niet met wicca mag bezighouden.  :)

Maar serieus, hoe weet je zo zeker dat christenen per definitie onwetend zijn? Ze kunnen het er toch ook gewoon mee oneens zijn? Dat is het geval.

quote:

Geloof is toch iets persoonlijks ?
Iets wat in JOU in je hart moet plaatsvinden..
Vanwaar die haat naar andersdenkenden ?
Vanwaar het zo intensief bezighouden met anders denkenden ?
Besteed de tijd met liefhebben, ontwikkeling van jezelf etc.
Dat is toch waar het geloof om draait.... ? Liefhebben, respect hebben voor... je hart voelen, vinden.... en ontdekken ??

Nee.

1. Geloof is niet iets vrijblijvends of iets persoonlijks. Voor ons bestaat er een God die wil dat wij Hém liefhebben en op Hem vertrouwen en niet op iets anders (natuur, zon, maan, jezelf)

2. Niemand haat andersdenkenden, we zijn het alleen niet met ze eens.

3. Ons geloof draait dus niét om "je hart voelen, vinden.... en ontdekken", maar om God en Hem dienen. Essentieel iets anders.
Bombus terrestris Reginae

wannano

• Bekijk profiel
Walpurgisnacht
« Reactie #39 Gepost op: juni 08, 2004, 04:05:55 pm »
Een beetje rommelige topic is het wel, maar waar het om ging is Walpurgisnacht. Ik kan je in elk geval vertellen, dat de moderne hekserij (ongeveer maar niet helemaal equivalent aan Wicca) zich niet bezig houdt met het vervloeken van welke andere religie dan ook.

De overgang 30 april - 1 mei is wel een heksensabbat. Ik citeer van een website van een vriendin van me:

Beltane (30 april - 1 mei)

Dit is het begin van de zomer, van groei en rijping. Rituele thema's zijn het huwelijk en het bevruchten of vruchtbaarheid. De Godin gaat het Heilige Huwelijk aan met de God, en samen brengen zij vruchtbaarheid voort. Er werd gedanst rond een meiboom, met witte linten, die het mannelijke zaad symboliseren, en rode linten, die het maagdenbloed van de vrouw voorstellen. De God wordt gezien als de Groene man, en zijn symbool is het roodborstje. In verhalen leeft de God voort als Robin Hood. Het symbool van de Godin is nu de meidoorn, en in de legende leeft zij voort als vrouwe Marian. Beltane betekent "het vuur van Bel", die de God van licht was. Er worden dan ook vuren onstoken, waar soms overheen wordt gesprongen, en soms wordt er tussen twee vuren door gelopen. Ook dit zou de vruchtbaarheid bevorderen. Aan het eind trekken paartjes zich terug in het bos, om de liefde te bedrijven. Dit zijn de 'groene woud' huwelijken, en kinderen die uit zo'n nacht geboren zijn, worden kinderen van het groene woud genoemd. Beltane is een mooi moment voor een 'handfasting', zoals het heksenhuwelijk genoemd wordt. Deze kunnen een jaar en een dag duren, voor het leven of voor eeuwig. Wat je ook kunt doen is van het snoeihout een nieuwe bezem maken.
Passende kleuren: groen, wit, geel en roze.
Voor de maaltijd: aarbeien, kersen, salades, vruchtenbowl, vruchtencake.

De moderne hekserij claimt terug te grijpen op de jaarfeesten, zoals die hier waren vóór de kerstening, zeg maar, de eerste negen eeuwen na Christus. In feite is er bitter weinig bekend van die periode, en veel van de vermeende authentieke feesten zijn gebaseerd op legenden en mythen. (en veel van de christelijke feesten zijn dan weer gebaseerd op die heidense oorspronkelijke feesten: Kerst, Pasen, Pinksteren, Allerheiligen/Allerzielen)

Wicca's zijn geen satanisten; satanisten geloven in noch aanbidden satan (dat zijn de zgn satanen). Als je de Satansbijbel (van LaVey) hebt gelezen, zul je dat ook kunnen beamen. De satanist gelooft eerst en vooral in zichzelf.

De link tussen Wicca's en Satanisten wordt wel vaker gelegd, maar is mi onterecht. De enige overeenkomst is misschien het gebruik van het pentagram: de vijfpuntige ster, die ook wel de duivelsster wordt genoemd, maar in de eerste en tweede eeuw na Christus onder christenen een veelgebruikt symbool was om de vijf kruiswonden van Jezus mee te duiden. What's in a symbol, zou ik willen zeggen.

Wannano
« Laatst bewerkt op: juni 08, 2004, 04:07:36 pm door wannano »
Kom eens langs in m'n huisje

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
Walpurgisnacht
« Reactie #40 Gepost op: juni 08, 2004, 05:38:56 pm »
het gaat volgens mij ook om het omgekeerd pentagram netzoals het omgekeerde kruis :)
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

wannano

• Bekijk profiel
Walpurgisnacht
« Reactie #41 Gepost op: juni 08, 2004, 10:36:55 pm »
Niet helemaal waar: satanisten gebruiken vrijwel altijd het pentagram met de punt naar beneden. Wicca's duiden met het pentagram de fase van hun hekszijn: met de punt naar boven in de eerste fase, met de punt naar beneden in de tweede, en weer met de punt naar boven in de derde.

wannano
Kom eens langs in m'n huisje

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
Walpurgisnacht
« Reactie #42 Gepost op: april 29, 2005, 03:34:06 pm »
Ik kreeg net ook een meel met de oproep om te bidden in de nacht van 30 april op 1 mei. Ik denk dan meteen: ow weer zo'n doorstuurmeel. -> dus ik ging even kijken op Google of ik er wat over kon vinden. De meeste dingen waren van christenen die gingen bidden, satanisten ontkennen het zelf. Maar toen ik een paar links terugmeelde met de opmerking dat ik niet meteen alles geloof wat in doorstuurmeeltjes staat, kreeg ik te horen dat ik niet zo kritisch moest zijn en dat het echt waar is en heel erg gevaarlijk enzo.

Wat moet ik nou geloven?
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
Walpurgisnacht
« Reactie #43 Gepost op: april 29, 2005, 03:44:16 pm »
als mensen mij zeggen dat ik niet zo kritisch moet zijn.... dan is bij mij de trigger al redelijk afgegaan dat mijn kritiche geluiden wel eens heel erg waar kunnen zijn.
Sowieso geloof ik er na al die jaren postings hier op het forum nog steeds helemaal niks van. Volgens mij is het gewoon een grote christelijke hoax...
Pinkeltjefan

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Walpurgisnacht
« Reactie #44 Gepost op: april 29, 2005, 03:52:19 pm »

quote:

Lalage schreef op 29 april 2005 om 15:34:
Ik kreeg net ook een meel met de oproep om te bidden in de nacht van 30 april op 1 mei. Ik denk dan meteen: ow weer zo'n doorstuurmeel. -> dus ik ging even kijken op Google of ik er wat over kon vinden. De meeste dingen waren van christenen die gingen bidden, satanisten ontkennen het zelf. Maar toen ik een paar links terugmeelde met de opmerking dat ik niet meteen alles geloof wat in doorstuurmeeltjes staat, kreeg ik te horen dat ik niet zo kritisch moest zijn en dat het echt waar is en heel erg gevaarlijk enzo.

Wat moet ik nou geloven?

Wat zegt je gezonde verstand?

Ik krijg hier altijd een groot 'urban legends' gevoel bij.

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
Walpurgisnacht
« Reactie #45 Gepost op: april 29, 2005, 04:06:03 pm »
ok, fijn dat er mensen zijn die hetzelfde als ik denken. Het verbaasde me dat ik zulke heftige reacties kreeg van het meisje dat het stuurde en nog iemand anders.
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
Walpurgisnacht
« Reactie #46 Gepost op: april 29, 2005, 04:15:10 pm »
Ach ja lees dit topic en je ziet hetzelfde...
sommige mensen schijnen te denken dat uit het feit dat er gebedsdiensten zijn af te leiden valt dat deze nachten ook plaats vinden. En dat als je niet geloofd dat deze nachten op deze manier plaats vinden je ook niet geloofd dat de satan invloed heeft.

Er wordt veel elkaar nagepraat, maar de simpele vraag naar een onafhankelijk bewijs voor deze nachten en rituelen is nog steeds niet gegeven. Terwijl dat mijns inziens toch niet zo moeilijk zou moeten zijn tegenwoordig, en dat dat ook de bron voor dergelijke gebedsacties zou moeten zijn. Je gaat toch niet een gebedsactie houden op basis van geruchten denk ik dan? maar als je het niet op basis van geruchten doet, kom dan met bewijzen...

Maar nee als je zulke nuchtere vragen stelt als ik dan mankeert je iets want het is toch zo verschrikkelijk en echt waar... tsja...
Pinkeltjefan