quote:
mirt schreef op 06 november 2004 om 18:12:Prediker 11:7-10
Lukt het jullie om te leven naar deze (!)opdracht:
je te verheugen in al je dagen
je te verheugen in je jeugd
je hart vrolijk te doen zijn in je jongelingsjaren
de lust van je hart te volgen en wat je ogen aanschouwen
het verdriet te weren uit je hart.
1. Verheugen in al je dagen
Natuurlijk zijn er momenten dat ik me niet geheel lekker voelt, om welke reden dan ook;
maar het is van belang om dan juist ook steeds de positieve dingen te blijven zien,
want die zijn er altijd!
En hoe klein ze misschien ook lijken, ze halen we het positieve in mij naar boven!
2. Verheugen in je jeugd, vrolijk zijn in je jongelingsjaren
Mijn jeugd is geen aangename jeugd geweest. Ik heb toen heel veel moeite gehad om me te verheugen in dingen. Maar ik heb wel gemerkt dat ik het fijn vond om naar school te gaan en naar catechesatie en jeugdvereniging. Dus ook hier heb ik toch mijn positieve ervaringen, welke mij geholpen hebben om te overleven!
3. De lust van je hart volgen en wat je ogen aanschouwen
Ik ben steeds op zoek naar dat wat ik denk dat goed voor mij is. Daarin probeer ik God te laten spreken in mij. Helaas kom ik er heel vaak toch weer achter dat ik toch mijn eigen dingen volg. Ik ben God dankbaar dat Hij dan toch weer blijft roepen. En dan moet er soms iest heel dierbaars ingeleverd worden om weer op het goede pad terecht te komen. Keihard, maar toch zo'n goed gevoel gevend. Natuurlijk is er ook dat schuldgevoel, maar ook daarmee mag ik naar God toe! Wat een genade!
Ik kan verder intens genieten van Gods wonderbare schepping. In de natuur, maar zeker ook in de mens. Wat een prachtig maaksel zijn wij toch, zo ingenieus in elkaar gezet. Nu ik een dochter heb, merk ik dat ik me daar nog meer over kan verwonderen.
4. Het verdriet weren uit je hart
Dit betekent voor mij niet dat ik niet verdrietig mag zijn. Het is juist goed om op zijn tijd verdrietig te zijn. Verdriet wijst op een gemis of op een miskleun, met daarbij een opening naar verandering. Het moeilijke hierbij, zo merk ik, is vooral om toch steeds weer je open te stellen voor een verandering die wellicht anders is dan ik mezelf voorstel. Ik denk in dit geval bijvoorbeeld aan mijn stukgelopen relatie. Ik mag daar verdrietig over zijn, omdat ik het zover heb laten komen. Maar ik mag ook verder werken aan mijzelf om dat waar het op stuk gelopen is in mezelf te laten genezen.
Kortom, leven volgens het recept van Pred 11, ja, dat is aan mij wel besteed, al kent het ook nog genoeg strijdpunten. Zolang ik dit als leerpunten van God voor mij kan blijven benaderen, voel ik me goed, want ik ervaar dan de mogelijkheid van groei en dat is volgens mij waarvoor ik leef: groeien naar God!