Auteur Topic: Leviticus 12.  (gelezen 1700 keer)

Viper

• Bekijk profiel
Leviticus 12.
« Gepost op: november 15, 2004, 10:54:23 pm »
De vrouw is onrein als ze haar menstruatie heeft.

De vrouw is 33 dagen onrein na de geboorte van een zoon.
De vrouw is 66 dagen onrein na de geboorte van een dochter.

Alles wat de vrouw tijdens haar menstruatie periode aanraakt is onrein en moet gewassen worden. Mensen die ze aanraakt, zijn onrein tot de avond.

Als de man een ejaculatie heeft, is hij onrein tot de avond.

Vergelijk de periode van onreinheid na geboorte van een zoon resp. dochter.
Vergelijk de periode van onreinheid met man en vrouw.

Voor God zijn alle mensen gelijk? Man EN vrouw???
« Laatst bewerkt op: november 15, 2004, 11:08:54 pm door Viper »

bart1984

• Bekijk profiel
Leviticus 12.
« Reactie #1 Gepost op: november 16, 2004, 02:30:38 am »
tja, als ik zie dat een vrouw 33 dagen onrein is voor een zoon en 66 voor een dochter zou je dat toch direct denken. Waar slaat dat trouwens op dat als een vrouw iets aanraakt als ze ongesteld is dat het gewassen moet worden?????

Pulpeet

• Bekijk profiel
Leviticus 12.
« Reactie #2 Gepost op: november 16, 2004, 09:29:49 am »
Wat zou de reden van die wetten zijn?

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Leviticus 12.
« Reactie #3 Gepost op: november 16, 2004, 09:45:05 am »
En als er geen reden is: moet God zich voor Zijn wetten verantwoorden?
Bombus terrestris Reginae

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Leviticus 12.
« Reactie #4 Gepost op: november 16, 2004, 09:59:49 am »
Hoofdstuk 12 laat Gods oordeel zien over wat voor de niet-in-zonde-gevallen-mens, zegen en blijdschap zou zijn geweest.
De geboorte van een man, nu na de zondeval verbonden met zonde, maakt de moeder onrein.
Als er een vrouw geboren wordt, maakt dit haar nog meer onrein want de vrouw is door de verleiding in overtreding gevallen.

De zwakheid van de 'gevallen natuur' wordt nu doorgegeven (vergl. Gen. 1: 28).
Alles wat behoorde tot de zwakheid van de natuur als gevolg van de zonde maakte onder de wet onrein.
Hiervoor moest dus ook een offer gebracht worden als de dagen der reiniging voorbij waren.
« Laatst bewerkt op: november 16, 2004, 10:01:34 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Pulpeet

• Bekijk profiel
Leviticus 12.
« Reactie #5 Gepost op: november 16, 2004, 10:03:48 am »

quote:

Bumblebee schreef op 16 november 2004 om 09:45:
En als er geen reden is: moet God zich voor Zijn wetten verantwoorden?

Niet omdat God zich zou moeten verantwoorden, maar om het beter te begrijpen. En waarom zou dat niet mogen? God neemt ons ten minste nog zo serieus dat hij vertoornd op ons kan zijn en dat hij wetten maakt. Dan mogen wij onszelf toch ook wel zo serieus nemen tegenover God?

En waarom zouden die wetten willekeurig zijn? Dat zou me zeer verbazen.
Alsof God heeft zitten verzinnen wat voor leuks hij het volk van Israel nu weer eens op zou kunnen leggen.

HaJee

• Bekijk profiel
Leviticus 12.
« Reactie #6 Gepost op: november 16, 2004, 10:39:08 am »
Het verschil tussen de onreinheid van de vrouw en die van de man komt denk ik hierdoor: bij de vrouw vloeit er bloed. Hoe er precies tegen die bloedvloeiingen werd aangekeken in de tijd dat Israƫl door de woestijn trok, weet ik niet, maar het werd volgens mij wel geassocieerd met onreinheid. Zo gek is het dus niet dat vrouwen langer onrein zijn dan mannen.
Ik begrijp werkelijk niet wat de topicstarter hiermee wil: aantonen dat voor God man en vrouw niet gelijk zijn? Tja, door hun lichaam zijn ze nu eenmaal verschillend. Dat houdt ook in dat het een en ander gevolg heeft voor de wetgeving. God wil niet dat onreine mensen in Zijn nabijheid komen en daarom stelt Hij een periode voor de duur van de onreinheid. Dat is Zijn goed recht, lijkt me.
Where is the wisdom we lost in knowledge?

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Leviticus 12.
« Reactie #7 Gepost op: november 16, 2004, 10:40:59 am »

quote:

Pulpeet schreef op 16 november 2004 om 10:03:
Niet omdat God zich zou moeten verantwoorden, maar om het beter te begrijpen. En waarom zou dat niet mogen? God neemt ons ten minste nog zo serieus dat hij vertoornd op ons kan zijn en dat hij wetten maakt. Dan mogen wij onszelf toch ook wel zo serieus nemen tegenover God? En waarom zouden die wetten willekeurig zijn? Dat zou me zeer verbazen. Alsof God heeft zitten verzinnen wat voor leuks hij het volk van Israel nu weer eens op zou kunnen leggen.

Zeg ik dan dat dat niet mag?  :>
Ik bedoel alleen dat sommige wetten voor ons onbegrijpelijk kunnen zijn, dat wij het directe nut er niet (of niet langer) van inzien.

Neem de regel van geen seks voor het huwelijk. "In die tijd" was een vrouw van haar man afhankelijk en kon ze dus niet ongehuwd een kind krijgen. Nog afgezien van het feit dat de dood door steniging stond op het niet als maagd trouwen. Tegenwoordig zijn vrouwen financieel onafhankelijk (in Nederland), zijn er betrouwbare voorbehoedmiddelen, en is er praktisch gezien geen enkele reden om te wachten met seks tot je bent getrouwd. Waarom zou je het dan toch doen? Omdat God het zo wil.

Ik vind dat wij met z'n allen (ik zelf ook) te veel van God verwachten dat Hij met een duidelijke onderbouwing komt voor Zijn wetten. En anders houden we ons er gewoon niet aan, denk aan de hoofdbedekking voor vrouwen bij het bidden (doe ik zelf ook niet). De vraag is, zijn wij in staat om Gods redenen te doorgronden voor elke wet (ik denk het niet) en hebben wij daar eigenlijk recht op of zo (dat denk ik ook niet), of moeten we er in sommige gevallen maar gewoon op vertrouwen dat Hij ons niet iets oplegt wat verkeerd is?

Toevallig had ik gisteren nog met mijn Alpha groepje een gesprek over dit onderwerp, en bedacht een toepasselijk voorbeeld uit mijn "jeugd". Toen ik 15 was had ik een fout vriendje, hij dealde XTC en andere zooi. Ik wist dat niet, maar mijn vader wel. Het punt was, dat mijn vader huisarts is en het via die weg wist. Hij kon dit dus niet aan mij vertellen (schending van zijn beroepsgeheim) en verbood me daarom zonder verdere uitleg om met die jongen naar de film te gaan. Ik zou om half elf terug zijn, en het was vakantie! Ik was WOEST en zag totaal het nut niet in van deze beperking. Toen kreeg ik voor mijn brutale antwoord ook nog huisarrest. Zo onredelijk!

Achteraf zie ik in dat hij niet echt anders kon. En het was niet overdreven, een paar maanden daarna (onze "verkering" was niet echt op iets uitgelopen op die manier natuurlijk) stierf zijn nieuwe vriendinnetje aan een overdosis. (dit is echt gebeurd) Nou, toen schrok ik toch wel.

Moraal: ook al lijkt iets zinloos, overbodig en zonder reden, wij kunnen niet altijd alles overzien en moeten soms ook op God vertrouwen. We kunnen niet zomaar Gods wetten aan de kant schuiven omdat wij het nut niet inzien. ALS er al "nut" voor is op de manier die WIJ "nut" zouden noemen. Gehoorzamen om het gehoorzamen is voor de meeste mensen ook wel eens erg goed denk ik...

En ook dit: als alle regels en regeltjes in het Oude Testament allemaal heel erg NUTTIG waren, waarom gelden ze dan nu niet meer voor ons? Vrouwen worden nog steeds ongesteld.

Pulpeet

• Bekijk profiel
Leviticus 12.
« Reactie #8 Gepost op: november 16, 2004, 10:56:21 am »

quote:

Bumblebee schreef op 16 november 2004 om 10:40:
[...]
Zeg ik dan dat dat niet mag?  :>
Zeg ik dan dat jij zegt dat dat niet mag? :P

quote:

Ik bedoel alleen dat sommige wetten voor ons onbegrijpelijk kunnen zijn, dat wij het directe nut er niet (of niet langer) van inzien.

Daar heb je zonder meer gelijk in. Je voorbeeld is overtuigend wat dat betreft.
Ik bedoel het niet niet om Gods geboden in twijfel te trekken, maar om ze te beter te leren kennen. Zijn wijsheid is erin verborgen.

quote:

En ook dit: als alle regels en regeltjes in het Oude Testament allemaal heel erg NUTTIG waren, waarom gelden ze dan nu niet meer voor ons? Vrouwen worden nog steeds ongesteld.
Als het inderdaad enkel de nuttigheid is, heb je een punt. Hier zijn de meningen trouwens over verdeeld. Er zijn christenen die die wetten navolgen. Precies om deze reden: God zal wel weten wat het beste voor ons is.

cyber

• Bekijk profiel
Leviticus 12.
« Reactie #9 Gepost op: november 16, 2004, 11:16:47 am »
Deze regels hebben te maken met het feit dat de Here God
een heilig volk wilde, om alleen deze regels in het
middelpunt te stellen is het dan ook uit de context
halen waar ze in staan.

Voor jongens korter als voor meisjes, deze onreinheid,
heeft ook te maken met het feit dat jongens werden
besneden en meisjes niet.

Als moeder ben je door jongens of meisjes niet meer of
minder onrein, want voor God is man en vrouw gelijk,
alleen hier op aarde is het verschil er nog.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Leviticus 12.
« Reactie #10 Gepost op: november 16, 2004, 11:23:58 am »

quote:

Bumblebee schreef op 16 november 2004 om 10:40:

Heb laatst een preek gehoord over de woestijntijd en de manier waarop God toen met zijn volk omging en de geldigheid van de regels doe God toen aan zijn volk gaf nu voor ons. In het kort (en wrsch. veel te kort door de bocht) kwam het ongeveer hier op neer: De 10 Geboden zijn door God zelf eigenhandig neergeschreven als leefregels voor iedereen. Doordat God zelf de moeite nam om die eigenhandig neer te schrijven voor ons en door het overstijgende karakter van deze geboden zouden ze -volgens de dominee, en ik ben geneigd hem daarin bij te vallen- nog steeds voor ons geldig zijn (op een Nieuwtestamentische manier, vervuld en niet afgeschaft door Jezus etc.) en God zelf noemde dit de Wet.
Heel opvallend is dat alle andere regels die God aan zijn volk geeft tijdens de woestijntijd, nergens Wet, wetje, wetjes of wetten o.i.d. genoemd worden, maar altijd 'regels en voorschriften' o.i.d. Deze zijn dus van een lagere orde, zijn het gevolg van de zondeval en verwijzen naar Het Grote Offer dat Jezus eens zou brengen. Ongeveer om deze reden zijn de 'regels en voorschriften' voor ons niet meer van toepassing.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Leviticus 12.
« Reactie #11 Gepost op: november 16, 2004, 11:27:47 am »
Gaaf Mezza!

Ik ben al een poos op zoek naar een onderbouwing van mijn mening/gevoel dat de 10 geboden echt anders/meer zijn dan al die andere voorschriften over kwastjes aan kleedjes enzo.

@Pulpeet: we zijn het eens   d:)b
Nadenken over Gods voorschriften en wetten is ZEKER niet verkeerd, en in veel gevallen beter dan wettische/onverschillige gehoorzaamheid... en als je er niet uitkomt, is er het vertrouwen  ;)
« Laatst bewerkt op: november 16, 2004, 11:28:53 am door Bumblebee »