Auteur Topic: Wel of niet anoniem op een forum van de kerk?  (gelezen 2710 keer)

Eelco

• Sr. Member
    • Bekijk profiel
Wel of niet anoniem op een forum van de kerk?
« Gepost op: februari 19, 2003, 04:51:21 pm »
Ik pleit ervoor de anonimiteit op dit forum af te schaffen.
Verder ben ik ervoor geen gebruik te maken van allerlei belachelijke 'nicknames' en 'avatars'. Enige volwassenheid mag worden verwacht op een forum dat uitgaat van een gereformeerde kerk.

Kan iemand mij uitleggen wat de argumenten zijn om te kiezen voor deze manier van anoniem communiceren?

Voor mijn studievereniging beheer ik ook een forum, van phpBB. De code heb ik echter keihard aangepast, zodat alle ingelogde (en dus geregistreerde) bezoekers de échte voornaam en échte achternaam zien als poster van een bericht. Gasten zien alleen de inlognaam. Een dergelijk authorisatiesysteem is eindeloos uit te breiden. Als daar behoefte aan is kan ik het zo aanpassen dat bepaalde categorieën ingelogde gebruikers (bijv. de leden van de studievereniging) wel de namen van elkaar zien, maar geregistreerde leden die niet bekend zjin bij de leden de namen níet kunnen zien. Alles is mogelijk.

Verder wil ik nog kwijt dat ik mij veel makkelijker een persoon voorstel bij iemand die zich Bert van Krieken, Jan W. of Marloes noemt, dan bij iemand die een fantasienaam als Qohelet (ja ik weet wat dat betekent) of Pulpeet gebruikt. En de mate waarin je beseft dat je met een echt persoon te maken hebt heeft volgens mij een sterke invloed op de mate waarin je geneigd bent redelijk te reageren.

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 19, 2003, 05:00:54 pm »
Ik ben het helemaal met je eens, Máááár, sinds mijn voorganger lastiggevallen werd met de vraag of hij wel wist wat zijn leidinggevenden wel niet allemaal op het prikbord zetten, ben ik toch wat terughoudender geworden.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 19, 2003, 08:16:14 pm »
Wat hoor ik? wordt daar gespot met mijn edele naam? ;)
Die naam zegt meer over me dan je denkt. Neem een voorbeeld aan Priemjohannes, die verricht tenminste onderzoekingen om mijn naam te verstaan.

Als je Eelco heet ben je vrij uniek. Maar de inlognaam is alles wat je hier hebt, en er was al een Peter en een Pjotr, een Pjotter en een Peturrr. Dus dan wordt het moeilijk.  Dan vindt ik het 'peet' in mijn naam wel een aardige tussenoplossing.
Een pulpeet is trouwens een lederen verbindingsstukje dat in orgels zit. Ik ben orgelfreak, dus zo'n naam past best bij me.

Wat die anonimiteit betreft:
Gezien de titel van dit topic heb je vooral principiele bezwaren. Op een forum "van de kerk" mag je niet anoniem zijn? Op een ander forum wel dan? Waarom dat onderscheid? Belangrijker: zijn er onoverkomelijke praktische bezwaren?

Ik vind het juist de charme van internetforums dat je los bent van allerlei sociale verbanden. Het gaat dan alleen nog maar om de tekst die je op een forum achterlaat. Bij anderen zal die tekst niet allerlei associaties oproepen omdat ze de persoon achter die tekst kennen. In mijn beleving wordt de discussie puurder.

Ik voel me ook vrijer om verder te gaan in argumenten dan ik onder mijn echte naam zou doen. Ik ben dan benieuwd naar de reakties. Je kunt experimentele gedachten "uittesten" voordat je ze aan je naam verbindt.

Je moet denk ik ook een forum als dit niet al te serieus nemen. Dat wat je vandaag schrijft, behoort volgende week alweer tot een grijs verleden. Stel dat we over een bepaald punt (bijvoorbeeld in de Reformanda discussies) overeenstemming bereiken. Wat heeft dat dan voor gevolgen? Niet veel lijkt me. Laten we het hier ontspannen en ludiek houden, en niet te zwaar aan de dingen gaan tillen.

Als je dit een forum "van de kerk" wilt laten zijn, dan moet je meer richting het voorstel van Wiering. Alle kerkenraden etc erop. Virtuele synode ofzo. En dan is anonimiteit natuurlijk uit den boze. Dan ben ik trouwens weg, want ik ben niet "van de kerk". Ik ben juist van dit forum lid geworden, omdat ik las dat het niet alleen voor vrijgo's bedoeld is. Hoewel dat langzamerhand wel zo lijkt te zijn... ik kan geloof ik beter even met vakantie gaan tot de Reformanda-discussies zijn afgelopen ;( Ik begrijp wel dat het voor jullie belangrijk is, maar als niet-vrijgo ben ik daar niet zo emotioneel bij betrokken.
Als je dit forum wilt gebruiken om dergelijke interne zaken van de gkv grondig te bespreken, dan kan ik me ook voorstellen dat anonimiteit niet zo handig is. Maar uit de omschrijving in het "persbericht" maak ik op dat dat soort discussies niet het belangrijkste doel van dit forum zijn.

Nog iets: Als ik in Google zoek op "Pulpeet", dan staat dit forum bovenaan. Ik heb redenen om niet te willen dat als er op mijn echte naam gezocht wordt, dat dan alles wat ik hier geschreven heb tevoorschijn komt. Misschien iets om te respecteren?
« Laatst bewerkt op: februari 19, 2003, 09:13:45 pm door Pulpeet »

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 19, 2003, 09:06:31 pm »
Helemaal mee eens. De discussie over nicknames wordt op ieder forum wel een keer gevoerd. En ik heb er geen moeite mee, sommige mensen hebben geen zin om zondags meteen aangekeken te worden met "hé ben jij dat met die mening" zeker niet als men zijn gedachten nog wil vormen en dan wel eens wat scherp uit de hoek kan komen. Ook ik zelf maak voor andere forums gebruik van een nickname. Meestal meldt ik mijn echte naam wel bij de moderator als ie daar om vraagt. Tot nu toe ben ik nog geen problemen tegengekomen met het gebruik van de nickname.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

ilona

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: maart 05, 2003, 01:32:40 pm »
ik ben ook voor anonimiteit. Het is ten eerste al zo dat iedereen hier sowieso al de neiging heeft om zich beter voor te doen dan het in werkelijkheid is enzo. Maar als er ook nog eens de echte naam bij zou staan, dan zou het helemaal een nepboel worden hier. Met anonimiteit kun je toch nog je verhaal en vragen kwijt zonder er bang voor te zijn dat je aangekeken word. En dan kan je wel zeggen dat dat niet zo is, maar ik ken de hypocrisie binnen de kerk, geloof me.....

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: maart 05, 2003, 02:02:46 pm »
Ik heb niets te verbergen hoor maar vind nicknames vaak leuker dan echte namen. Een nick zegt vaker meer van een lid dat een echte naam. Ik zit op meerdere fora en daar gebruik ik ook altijd een nickname. Verder kan ik me goed vinden in het betoog van Pulpeet.

Mijn echte naam is Sander en heb sinds mijn 3e levensjaar iets met lantaarnpalen. Santaarnpaal is gewoon een combitatie van Sander en lantaarnpaal. :-7
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.

de dromer

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: maart 05, 2003, 02:04:16 pm »
Annoniemiteit natuurlijk !

Maar goed als jij graag met naam en toenaam op het internet wilt, dan moet je dat ook goed doen, niet alleen je voornaam, maar ook je achternaam, adres, telefoonnummer en geboorte datum.

O ja, die foto's die sommige mensen van hun zelf er bij doen mogen van mij ook wel weg, ik vind het veel leuker om zelf een beeld te scheppen van iemand ;)

AW

• Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: maart 05, 2003, 03:59:07 pm »
Ik vind het flauw om een nickname te gebruiken. Al weet ik van veel 'nicknamers' wel wie erachter zit, ik vind dat je alleen uitspraken moet doen op eigen titel. Durf je anders dingen niet te zeggen ofzo?
Ps. 111:10

Johan V.

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: maart 05, 2003, 04:42:51 pm »

quote:

op 19 Feb 2003 20:16:14 schreef Pulpeet:
Een pulpeet is trouwens een lederen verbindingsstukje dat in orgels zit. Ik ben orgelfreak, dus zo'n naam past best bij me.

Ik zat in een andere hoek te zoeken: Een "Pulpit" is een preekstoel
 O-)
Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop,

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: maart 06, 2003, 09:43:04 pm »

quote:

op 05 Mar 2003 15:59:07 schreef Wiering:
Durf je anders dingen niet te zeggen ofzo?
Dit vindt ik nou een flauw argument. helemaal als je Pulpeets post hebt gelezen en begrepen. Ik gebruik ook Nicknames, ten eerste omdat mijn nick zo uniek is dat ie op elk forum nog onbezet is als ik registreer, tevens omdat ik dat over diverse fora herkenbaar ben voor fora-vrienden die net als ik op nogal wat fora te vinden zijn, dit is niet mogelijk met een voor en/of achternaam, alleen al omdat ik niet de enige ben in de familie die 'forumt'.
Voor de fora die 'dichter bij huis liggen' gebruik ik mijn voornaam als dat nog kan en anders mijn nick, die ik overigens ook als subtitle onder mn nam erbij zet (ook weer herkenbaarheid) maar daarmee kennen de meeste users mij nog niet (getuige dit forum ;)), dus voornamen gebruiken heeft niet echt invloed op de manier waarop tegen mij aangekeken wordt.

Er kan, zoals gezegd, zonder aanziens des persoons op de zaken ingegaan worden, dus geen vooroordelen, als je echt wil weten wie iemand is staat dat in de meeste gevallen wel in het profiel.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: maart 31, 2003, 03:36:30 pm »
Zij die mij kennen identificeren mij aan 'elle' (immers: deel voornaam, suggestie sekse), 'woonplaats: a'dam' en 'beroep: forumspammer' en de subtekst 'idem'. Weinig anonimiteit, vind ik. 'Ellen' zou net zo vaag zijn geweest (bovendien refereer ik nooit aan mijzelf met 'Ellen'). Wellicht was 'ikke' beter geweest: zo sta ik op diverse andere fora geregistreerd. Maar da's nog onpersoonlijker...

Ik ben voorstander van korte gebruikersnamen. Ik vind het wel wenselijk op in het profiel de echte naam op te nemen, of op zijn minst iedereen te verplichten tot het vermelden van de woonplaats: allicht dat een GKVer uit Hardenberg anders tegen dingen aankijkt dan een GKVer uit A'dam.

Aan de andere kant: taboes worden makkelijker doorbroken door anonieme mensen (vanwege de angst: kijk die, die poste op het gkv forum dat ze die en die zonde had bedreven). Voor vrienden geen geheimen, voor kennissen wel, zelfs al zijn het GKV-ers.

Ook ik ben tegen avatars: ze leiden af en voegen weinig toe. Er is immers ook al een mogelijkheid om een signatuur achter te laten!
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: maart 31, 2003, 08:32:01 pm »

quote:

op 31 Mar 2003 15:36:30 schreef elle:
Ik ben voorstander van korte gebruikersnamen. Ik vind het wel wenselijk op in het profiel de echte naam op te nemen, of op zijn minst iedereen te verplichten tot het vermelden van de woonplaats: allicht dat een GKVer uit Hardenberg anders tegen dingen aankijkt dan een GKVer uit A'dam.
Het forum is voor iedereen: christen of geen christen, vrijgemaakt of niet vrijgemaakt. Een veld alleen opnemen/verplichten om de reden die jij noemt zie ik geen heil in. Iedereen moet zelf weten of hij of zij anoniem wil blijven en welke gegevens hij of zij af wil geven.

quote:

op 31 Mar 2003 15:36:30 schreef elle:
Aan de andere kant: taboes worden makkelijker doorbroken door anonieme mensen (vanwege de angst: kijk die, die poste op het gkv forum dat ze die en die zonde had bedreven). Voor vrienden geen geheimen, voor kennissen wel, zelfs al zijn het GKV-ers.

Ook ik ben tegen avatars: ze leiden af en voegen weinig toe. Er is immers ook al een mogelijkheid om een signatuur achter te laten!

Avatars maken een post juist leuk en persoonlijk vind ik. Maar ik zie wel wat in een optie om avatars en andere layout dingen optioneel te maken. Dus dat zal ik nog mailen naar de forumbouwer. :)

In mijn geval vormen signature en avatar trouwens één geheeld. :D
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Kees

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: april 07, 2003, 05:14:51 pm »

quote:

op 19 Feb 2003 16:51:21 schreef Eelco:
Ik pleit ervoor de anonimiteit op dit forum af te schaffen.

Hier ben ik het gedeeltelijk mee eens, ik ben wel voor het kunnen opheffen van de anonimiteit, maar niet op verplichte basis.

quote:

Verder ben ik ervoor geen gebruik te maken van allerlei belachelijke 'nicknames' en 'avatars'. Enige volwassenheid mag worden verwacht op een forum dat uitgaat van een gereformeerde kerk.
Hier ben ik het dus niet mee eens, aangezien je hierboven ook al veel verhalen over nicknames hebt kunnen lezen lijkt het me niet nodig om mijn eigen nick (=voornaam) te verdedigen. Dit heeft echter niets met onvolwassenheid van doen, ook in het 'echte' leven zal het niet vaak voorkomen dat mensen hun volledige naam gebruiken, ook dan worden er vaak 'nicknames', bijnamen zo je wil gebruikt. Dit vergemakkelijkt het omgaan met elkaar. Overigens vindt ik het argument dat een nick en/of een avatar van onvolwassenheid getuigt nogal badinerend.

Trouwens, als er geen avatar ingevult is, dan hoeft er imho ook geen een te worden weergegeven..

quote:

Kan iemand mij uitleggen wat de argumenten zijn om te kiezen voor deze manier van anoniem communiceren?
Practische redenen neem ik aan. Zelf beheer ik ook een forum, daar zijn op het moment een dikke 75.000 mensen geregistreerd, dan kun je niet voor iedereen een unieke nick verzinnen, dan zul je dus moeten overstappen op nicknames in de posts, en de echte naam in het profiel/persoonsdetail pagina.

Verder zegt een (zelfgekozen) nick vaak meer over een persoon dan een naam die door de ouders al voor de geboorte is meegegeven, en het bevorderd de herkenbaarheid op internet (er zijn toch al snel duizenden mensen die mij kennen met deze nicknaam).

quote:

Voor mijn studievereniging beheer ik ook een forum, van phpBB. De code heb ik echter keihard aangepast, zodat alle ingelogde (en dus geregistreerde) bezoekers de échte voornaam en échte achternaam zien als poster van een bericht. Gasten zien alleen de inlognaam. Een dergelijk authorisatiesysteem is eindeloos uit te breiden. Als daar behoefte aan is kan ik het zo aanpassen dat bepaalde categorieën ingelogde gebruikers (bijv. de leden van de studievereniging) wel de namen van elkaar zien, maar geregistreerde leden die niet bekend zjin bij de leden de namen níet kunnen zien. Alles is mogelijk.
Een studentenvereniging heeft een nogal beperkte omvang, en daar is ook te controleren of de persoon in kwestie ook daadwerkelijk door het leven gaat onder die naam. Ik zou mij prima de naam van een vooraanstaand persoon kunnen aanmeten, zonder dat het voor de mensen op het forum duidelijk is of ik 'hem' nu echt ben of niet.

quote:

Verder wil ik nog kwijt dat ik mij veel makkelijker een persoon voorstel bij iemand die zich Bert van Krieken, Jan W. of Marloes noemt, dan bij iemand die een fantasienaam als Qohelet (ja ik weet wat dat betekent) of Pulpeet gebruikt. En de mate waarin je beseft dat je met een echt persoon te maken hebt heeft volgens mij een sterke invloed op de mate waarin je geneigd bent redelijk te reageren.
Ik stel me bij een naam als 'Bert van Krieken' helemaal niets voor, ik ken deze persoon niet anders dan via het forum, voor mij is die naam net zo reeel als 'Qohelet'. Maar mocht ik me hier bijvoorbeeld 'Hoekzema' noemen, dan zullen toch een aantal mensen niet weten tegen wie ze het hebben, itt wanneer ik 'Kees' heet (de nicknaam die ik op het internet veel meer gebruik)

Samenvattend:
Anonimiteit, daar moet je voor kunnen kiezen (het is namelijk niet te controleren op waarheid), maar men moet wel de naam/woonplaats in een profiel neer kunnen zetten.

Nicknames onvolwassen/beperkent voor de communicatie?
Nee, om practische redenen en persoonlijke redenen.

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juni 26, 2003, 11:52:39 pm »
Ik ben gewoon Jos..
Nu tevreden ?
En wel onthouden he...
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Lord Darth Vader

• www.faq-online.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juni 27, 2003, 12:00:37 am »
Tuurlijk anoniem. Dat is 1 van de krachten van internet!
[Als je niet in God of een andere bovennatuurlijke macht gelooft, is determinisme het enige alternatief

Johan V.

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: juni 27, 2003, 12:23:45 am »

quote:

op 27 Jun 2003 00:00:37 schreef Lord Darth Vader:
Tuurlijk anoniem. Dat is 1 van de krachten van internet!
Als we in de hemel maar niet anoniem zijn ;)
Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop,

Lord Darth Vader

• www.faq-online.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: juni 27, 2003, 12:26:39 am »

quote:

op 27 Jun 2003 00:23:45 schreef Johan V.:
[...]

Als we in de hemel maar niet anoniem zijn ;)
;) :) :z
[Als je niet in God of een andere bovennatuurlijke macht gelooft, is determinisme het enige alternatief

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: juni 27, 2003, 12:32:30 am »
Het had zo'n mooi einde kunnen zijn, maar nee hoor: een slotje :/.

Waarschuwing van de beheerders:
zeurpiet O-) :P :D
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger