Er wordt al heel hard gereageerd, dus ik zal eens een poging wagen
quote:
Zijn alle stijlen/genres muziek geschikt voor evangelisatie? Of zijn er stijlen die niet kunnen om over God te vertellen?
In principe denk ik dat muziek iets is wat God in de schepping gelegd heeft. Het is een vorm van kunst die mensen kan aanraken, die emoties op kan roepen, maar bovenal een manier om Hem groot te maken, zie bijvoorbeeld Kol. 3:16 en de psalmen.
Wel denk ik dat sommige stijlen gevoeliger zijn voor misbruik dan andere. Wanneer je hele duistere muziek luistert, dan geef je mijn inziens de duivel wel meer kans om de muziek om te buigen tot iets slechts. En er zijn genoeg voorbeelden van bands waarbij dat het geval is.
quote:
Heb je zelf muziek gebruikt voor evangelisatie, en wat zijn jou ervaringen daarbij?
Tot nu toe eigenlijk vooral gebruikt gemaakt van opwekkingsmuziek, op een paar uitzonderingen na. Mijn ervaringen ermee zijn positief. Ik ben ervan overtuigd dat God muziek wil gebruiken om mensen aan te raken en aanbiddingsmuziek leent zich daar sterk voor.
quote:
Wanneer heeft muziek jou aangeraakt? (Wat voor stijl enz.)
Aanbiddingsmuziek kan mij aanraken, evenals christelijke bands, zoals U2, This beautiful mess. Maar deze vraag is een beetje te breed geformuleerd denk ik, want als ik boos ben, dan kan Rammstein mij ook wat doen en als ik verliefd ben, kan ik bij elk liefdesliedje wegzwijmelen.
quote:
wat vind jij belangrijk bij een christelijke band? (uitstraling, tekst, melodie, praatjes)
Voor mij geldt dat ik de teksten belangrijk vind en ook de kwaliteit. Veel christelijke muziek is best aardig, maar muzikaal gezien erg eenvoudig. Dat vind ik jammer. Maar het meest belangrijk blijft de motivatie waarmee de muzikanten muziek maken.
quote:
Onze hoofdvraag daarbij is: wat is een goede manier om muziek in te zetten bij evangelisatie?
Ik hoop dat het zo alweer wat duidelijker is. Volgens mij draait het trouwens niet om de vraag 'wat is een goede manier', maar gaat het om de vraag 'waarom wil ik muziek inzetten bij evangelisatie'. Het gaat om Hem en wanneer je gelooft dat Hij muziek wil gebruiken, dan zorgt Hij er zelf wel voor dat de muziek mensen raakt.