Auteur Topic: Bijbel en koran (islam)  (gelezen 17736 keer)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Bijbel en koran (islam)
« Reactie #100 Gepost op: november 27, 2004, 06:10:51 pm »
Is een verschil ook niet: Moslims 'moeten' van alles om in het Paradijs te komen, en weten bij hun leven dit nooit of ze het Paradijs wel zullen bereiken.
Ze 'moeten' ook 5x per dag bidden. Bijv.
Een christen kan de hemel niet verdienen, hij weet dat er een Ander is die hem verlost van zijn onvermogen bij God te kunnen komen.

Als dit punt al is genoemd, sorry daarvoor. Ik heb niet alle bladzijden van de discussie nu weer gelezen.
« Laatst bewerkt op: november 27, 2004, 06:11:33 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

knobbel

• Bekijk profiel
Bijbel en koran (islam)
« Reactie #101 Gepost op: november 28, 2004, 10:02:36 am »
Hallo alle mensen vrede zij met jullie allemaal
Wat ik heb gepost was een tekst van een oud christen die zich heeft bekeerd tot de islam en ij predikt de bijbel verzen en niet ik en ik niet uit mijn eigen verlangens maar het si zo dat hij het heeft geschreven ook kan je opzoeken naar Yusuf Estes die een bisschop/dominee prediker was en dus ook ervaring heeft met het Christendom die zich bekeerd heeft graag verwijs ik jullie naar zijn site om te achterhalen waarom zijn reden als chirsten geen geluk/waarheid in het Christendom zag en dat jullie ernaar kunnen kijken waarom hij als een oud Christen zich bekeerd heeft hier volgt de site:
http://www.islamtomorrow.com/yusuf.asp

Ik wil niet aantonen dat er mensen zijn die priesters zijn en zo en die zcih bekeren tot islam integendeel er zijn moslims die zich naar het Christendom bekeren en die hebben hun eigen redenen maar het is toch iets leuks om te weten waarom de priester immers een oud priester zich bekeerd heeft en voor de geinteresseerden wie de discussie Van Ahmed Deedat op video file wilt zien met discussie zoals Ahmed Deedat met Pastor SSjoberg Robert Douglas enz in iedergeval veel video files over die christendom,bijbel,Mohamed(SAW),Jezus(AS)enz tot ziens allemaal vrede met jullie allemaal

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
Bijbel en koran (islam)
« Reactie #102 Gepost op: november 28, 2004, 08:37:59 pm »

quote:

knobbel schreef op 28 november 2004 om 10:02:
 Yusuf Estes die een bisschop/dominee prediker was en dus ook ervaring heeft met het Christendom die zich bekeerd heeft ,

maar het is toch iets leuks om te weten waarom de priester immers een oud priester zich bekeerd heeft

Ik hoop wel dat jij weet wie  Christenen zijn??

Zijn dat priesters van de Rooms Katholieke kerk??

Of zijn het....
« Laatst bewerkt op: november 30, 2004, 12:07:23 am door rinuz »
Alleen door JEZUS

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Bijbel en koran (islam)
« Reactie #103 Gepost op: november 28, 2004, 09:01:26 pm »
Je kunt inderdaad geen bisschop/dominee zijn... pertinent onmogelijk. Uit het verhaal maak ik op dat het over een Rooms-Katholiek iemand gaat. For your information: je bent hier op een PROTESTANTS forum...
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Bijbel en koran (islam)
« Reactie #104 Gepost op: november 28, 2004, 09:58:25 pm »

quote:

Dank je voor de site.

De betreffende man die zich bekeerd heeft, had zowiezo een heel rare manier van denken. Hij hield zich (doordat hij het NT niet goed begreep) aan alle weten in het OT! Dus geen varkensvlees, diensten op sabbat, etc. Tja, als je het evangelie niet begrijpt, dan vind ik het niet gek dat je bij de Islam uitkomt.

Bovendien had hij een zéér eenzijdig beeld van moslims meegekregen (het zijn allemaal vuile terroristen met een grote tulband om en een zwaard!). Tsja, de voornaamste reden waarom hij moslim werd is dan ook omdat moslims óók aardig bleken te zijn... ja duh! :)

Ik moet nog steeds de eerste échte christen tegenkomen die zich bekeerd tot Islam...

En nog een opmerking: waarom zijn de argumenten en de stijl van de moslims die hier komen - in mijn ogen - zo verschrikkelijk slecht? Heeft dat te maken met het soort moslims dat hier komt? Heeft iemand wel eens contact met moslims in het echt?

Objectief gezien raakt namelijk niemand hier ook maar een heel klein beetje onder de indruk van hun argumenten.
« Laatst bewerkt op: november 28, 2004, 10:04:45 pm door Zwever »
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Bijbel en koran (islam)
« Reactie #105 Gepost op: november 28, 2004, 10:40:59 pm »
Ik heb contact met een echte moslim ;). Een Turk, en dat is imho heel wat anders dan een Marokkaan.
Die kan ook weinig met dingen als 'drie-eenheid'. Maar hij laat zijn vooroordelen prima corrigeren, is niet zo irritant als lieden die hier wel zijn. Hij laat zich dingen uitleggen, zet zijn vraagtekens erbij, vraagt door, en geeft blijk van inzicht. Niet dat hij dingen direct snapt: daarvoor is het geloof te fundamenteel anders. Een moslim moet immers zelf allerlei dingen doen of laten, en een christen weet zich Gods kind door genade alleen. Het concept 'genade' en 'Geest' zijn dusdanig vreemd dat dat lastig uitleggen is. (Leg maar eens uit dat christenen helemaal niets 'moeten' van God, en dat hun alle zonde vergeven is. En dat ze toch het goede nastreven en doen, maar niet omdat ze zelf zo goed zijn. Da's heel wat anders dan het pluspuntjes scoren van moslims om minpuntjes te compenseren om uiteindelijk een positieve balans te halen.)
Hij legt mij ook vanalles uit, en prikt evengoed soms door mijn vooroordelen heen. En wat tov is is herkenning op sommige punten: in je gedrag doe of laat je soms bepaalde dingen omdat God zegt dat dat goed is. Omdat dat in een oud boek staat.
« Laatst bewerkt op: november 28, 2004, 10:44:57 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Bijbel en koran (islam)
« Reactie #106 Gepost op: november 28, 2004, 10:42:14 pm »
Weet je wat het is, ik kan ook zo 3 verschillende getuigenissen van moslims die christen werden neerzetten. Dus het is ook helemaal geen argument. Er worden meer moslims christen dan andersom. Maar zelfs dat is geen argument. Ik ben benieuwd naar het eerste échte argument. Eentje die niet gebaseerd is op vooroordelen.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
Bijbel en koran (islam)
« Reactie #107 Gepost op: november 29, 2004, 02:06:46 am »
Citaat
Roodkapje schreef op 28 november 2004 om 22:42:
Weet je wat het is, ik kan ook zo 3 verschillende getuigenissen van moslims die christen werden neerzetten. Dus het is ook helemaal geen argument. Er worden meer moslims christen dan andersom[/.quote]

Kun je dat bewijzen?
Alleen door JEZUS

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Bijbel en koran (islam)
« Reactie #108 Gepost op: november 29, 2004, 10:08:14 am »
misschien is het (zoals Zwever ook al suggereerde?.) makkelijker om van Christendom naar Islam over te gaan, dan andersom? Christelijk geloof is eigenlijk best wel gecompliceerd: triniteit, twee-naturen-leer, de status van de wet, ingewikkelde litrugie tijdens diensten, voorbeden, nabeden, tussenbeden, gebeden om de heilige geest, etc.?

Ik kan me zo voorstellen, dat christenen die niet zo sterk meer in hun schoenen staan, of waarvan de hele beleveving verwaterd is, best aangetrokken kunnen worden door de Islam, als ze op een gegeven moment in hun leven weer gaan zoeken naar radicaliteit (zoals die priester en die protestantse 'minister' op die site - overigens, presbyterianen, anglicanen en luthersen hebben dacht ik ook allemaal bischoppen, maar het zijn wel kinderen van de reformatie. zo zijn er nog wel een paar kerken die protstestants zijn, met bisschopstructuur).

Islam is conceptueel heel simpel. Spreek de belijdenis (Allah is 1 en M. is zijn profeet) uit en je bent Moslim. Doe de 5 pijlers (5x bidden, bedevaart, 10%voor armen, nog iets en nog iets) en je bent een goed moslim.

Ik vraag me af, hoeveel aantrekkingskracht de islam de komende jaren op nederlandse (ex) christenen gaat hebben. Het christendom hier is zo verwaterd, dat de islam een goed alternatief kan lijken!

mazzzterrr

• Bekijk profiel
Bijbel en koran (islam)
« Reactie #109 Gepost op: november 29, 2004, 03:55:24 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 27 november 2004 om 16:03:
@ elle: dit soort discussies eindigen vrijwel altijd in een patstelling. Christenen vinden dat zij gelijk hebben en argumenteren vanuit hun visie op islam en vanuit de Bijbel. Islamitische mensen vinden dat de christenen het verkeerd hebben en gebruiken daar hun visie op het christendom voor en argumenten uit de Qu'uran. Heb je ook een suggestie hoe deze patstelling te doorbreken is?

Correct me if i'm wrong, maar het is toch zo dat het geloven grotendeels op basis van gevoel plaatsvind en daarmee Christendom en Islam zich op een gelijk niveau bevinden. Immers met rationaliteit en rede mag men niet naar het geloof kijken, want het is iets wat we ons niet voor kunnen stellen?
Dat het Christendom meer geaccepteerd is in Nederland heeft m.i. er alles mee te maken dat de westerse samenleving heel anders denkt en dat het Christendom daarmee het meest overeen stemt. Mede door de geschiedenis en ontwikkeling van deze samenleving.

Maar mij lijkt dat het in een patstelling komen toch over beiden iets zegt, maar dat komt natuurliijk omdat ik het vanaf de zijlijn bekijk.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Bijbel en koran (islam)
« Reactie #110 Gepost op: november 29, 2004, 04:14:47 pm »

quote:

mazzzterrr schreef op 29 november 2004 om 15:55:
[...]

Correct me if i'm wrong, maar het is toch zo dat het geloven grotendeels op basis van gevoel plaatsvind en daarmee Christendom en Islam zich op een gelijk niveau bevinden. Immers met rationaliteit en rede mag men niet naar het geloof kijken, want het is iets wat we ons niet voor kunnen stellen?

Mag ik je corrigeren? Het geloof is niet gebaseerd op gevoel, niet grotendeels.
Het geloof is net zo op gevoel gebaseerd als aanhangers van de 'big bang' theorie, die geloven dat alles vanzelf ontstaan is na een grote knal. Je gaat ergens vanuit, je gelooft dat iets zo is, en dan vallen puzzelstukjes (wereldbeeld) op hun plaats. Dus wat je hier zegt is gewoon niet waar. Het christendom en de islam zijn niet minder rationeel qua opzet dan andere ideologieën zoals kapitalisme, evolutionisme, zelfs het wetenschappelijk denken heeft een gevoelsbasis waarop rationeel verder geborduurd wordt. Men neemt iets aan, en gesteld dat dat waar is dan... Maar zeker weten of die uitgangspunten echt waar zijn weet je nooit. Dus dan is het ook een geloven in.

quote:

Dat het Christendom meer geaccepteerd is in Nederland heeft m.i. er alles mee te maken dat de westerse samenleving heel anders denkt en dat het Christendom daarmee het meest overeen stemt. Mede door de geschiedenis en ontwikkeling van deze samenleving.

De huidige westerse maatschappij en het christendom sluiten elkaar uit. Net zoals de huidige westerse maatschappij en de islam elkaar uitsluiten. Een belijdend christen gruwt van de 'vrije moraal' en het liberalisme 'alles mag en alles kan'. Net zoals een belijdende moslim daar ook van gruwt.

Ik denk dat hier wel een gedeelte van de patstelling vandaan komt: moslims denken ten onrechte dat de huidige westerse samenleving een christelijke basis heeft. Of zelfs dat de westerse samenleving christelijk is. Dat is niet waar. De basis is het humanisme, je zou de samenleving als seculier (niet godsdienstig), humanistisch of zelfs liberaal kunnen noemen. Maar ze is niet christelijk. Het beeld dat de gemiddelde moslim heeft van het christendom stemt niet overeen met de werkelijkeheid. Voorbeelden hiervan zijn er genoeg: blader de discussie maar door.

quote:

Maar mij lijkt dat het in een patstelling komen toch over beiden iets zegt, maar dat komt natuurliijk omdat ik het vanaf de zijlijn bekijk.

Ik geloof ook niet dat jouw beeld van het christendom klopt met de werkelijkheid, gezien jouw post. Dus voordat je weer een vooroordeel opdiept zou ik me eerst maar eens in het echte christendom verdiepen. Bijvoorbeeld door een Alpha cursus te volgen. Die mensen zijn er niet opuit om je te bekeren, ze laten alleen maar zien wat het christelijke geloof écht inhoudt.
Veel mensen hebben een mening over het christendom en islam, weinigen weten er ook maar echt iets vanaf. En daardoor raken discussies in een patstelling omdat de ene groep zich totaal niet herkent in de vooroordelen van de andere groep.

Zijnkind

• Bekijk profiel
Bijbel en koran (islam)
« Reactie #111 Gepost op: november 29, 2004, 04:33:08 pm »
Ik ga vanavond weer op bijbelstudie bij een egyptische ex-moslim. Wat me opviel in zijn levensverhaal is dat bij aankomst in Nederland (hij was al christen toen) hij nooit door moslims is aangesproken. In ieder geval niet over het geloof. Wel door verschillende christenen. Wat weer een verfrissende blik op onze stromingen gaf in eerdere gesprekken.
Dat moslims terughoudend zijn met hun boodschap naar autochtonen is begrijpelijk maar dat ze ook allochtonen niet aanspreken verbaasde me wel.

* Zijnkind zit trouwens niet te wachten op een muil tussen de deur. ;)
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Esek

• Bekijk profiel
Bijbel en koran (islam)
« Reactie #112 Gepost op: november 29, 2004, 04:33:41 pm »
Een belangrijk verschil is het feit dat moslims alles zelf moeten doen, tot zichzelf opblazen en zo in het paradijs komen. (In een spotprent van Jos Collignon in de Volkskrant stonden daar 72 geiten op hem te wachten, maar dit terzijde). Allah kijkt belangstellend toe en grijpt nooit in. De bijbel staat echter vol met ingrijpen van God in uitzichtloze situaties, van gebedsverhoringen. Het mooiste voorbeeld is het gebed in Hand. 4:24-31. Ze worden vervolgd en het merkwaardige is dat de discipelen niet bidden om ophouden van de vervolgingen maar om vrijmoedigheid om het woord te spreken, doordat Gij uw hand uitstrekt tot genezing en dat tekenen en wonderen geschieden door de naam van uw heilige knecht Jezus. Een moslim kan dit gebed volgens mij nooit beamen, maar ik vraag me stiekem wel eens af of veel christen dit wel kunnen. Hebben veel christenen ook niet een godsbeeld dat veel lijkt op een afwezige, hoogstens belangstellend toekijkende God?
In het laatste nummer van Opbouw stond een verslag van P.J. van Kampen van een bezoek aan Sri-Lanka waarin een zin me diep raakte. Een predikant maakte nogal wat bekeerlingen. Hoe hij dat deed? o, heel gewoon, met genezingen, dromen en profetieën.
Trouwens, de meeste moslims komen tot bekering door een visioen. Maar de vraag is dan, bij welke kerkafdeling moeten ze zich dan aansluiten?
Ik denk dat dat de wezenlijke voorvragen zijn aan onszelf in het contact met moslims.

espirit

• Bekijk profiel
Bijbel en koran (islam)
« Reactie #113 Gepost op: november 29, 2004, 05:26:04 pm »
En waar gaat het nou om, bij echt geloven, zowel Bijbel als Koran ? Eindeloze discussies kun je voeren over de verschillen, welke weer uitmonden in een strijd om het gelijk. Religies zijn er om bruggen te scheppen, geen kloven !!! Je kan elkaar met eindeloze citaten uit zowel de Bijbel, als de Koran om de oren gaan slaan, maar tot nu toe is nog niet gebleken, dat dit elkaar nader tot elkaar bracht. Is het nou zo echt belangrijk om je gelijk te halen ?
Laat elkaar in de waarde en schep een brug, zowel Mohammed als Jezus waren boodschappers van God/Allah, die een boodschap van liefde brachten aan het volk. Heb elkander lief !!!
Als je elkander lief hebt, hoef je geen strijd te voeren. God/Allah is LIEFDE. Onvoorwaardelijke liefde.
En die LIEFDE heeft je altijd lief. Voor ZIJN LIEFDE  hoef je niet te strijden, maar hoef je slechts te zijn en je medemens, uit welke cultuur hij of zij ook komt en wat ook zijn of haar overtuigingen zijn, lief te hebben en dat doe je vanuit je hart en niet vanuit je denken.

Discussieer eens hoe je elkander kan liefhebben en in de waarde laten vanuit je hart.

Nunc

• Bekijk profiel
Bijbel en koran (islam)
« Reactie #114 Gepost op: november 29, 2004, 06:01:33 pm »

quote:

espirit
En waar gaat het nou om, bij echt geloven, zowel Bijbel als Koran ? Eindeloze discussies kun je voeren over de verschillen, welke weer uitmonden in een strijd om het gelijk. Religies zijn er om bruggen te scheppen, geen kloven !!! Je kan elkaar met eindeloze citaten uit zowel de Bijbel, als de Koran om de oren gaan slaan, maar tot nu toe is nog niet gebleken, dat dit elkaar nader tot elkaar bracht. Is het nou zo echt belangrijk om je gelijk te halen ?
Laat elkaar in de waarde en schep een brug, zowel Mohammed als Jezus waren boodschappers van God/Allah, die een boodschap van liefde brachten aan het volk. Heb elkander lief !!!

espirit, kun je ons uitleggen, waarom "reliegies (er) zijn om bruggen te scheppen, geen kloven!!!" ? Religies denken daar zelf heel anders over namelijk. (aanhangers van) religies spreken over het algemeen helemaal niet over 'bruggen bouwen' maar over God!

Jouw uitspraak is ongeveer als die van een marxist die tegen de VVD zegt dat die partijen toch eigenlijk bedoeld zijn om alle welvaart eerlijk te verdelen, of van een kapitalist, die uitlegt aan Karl Marx, dat zijn ideeen natuurlijk bedoeld zijn om rijk te worden! Ofwel, je bedenkt zelf een 'doel' dat religies volgens jouw moeten hebben, en klaagt dan dat die religies zich (goh wat vreemd) niet aan jouw ideaal doel houden.  8)7  |:(  8)7  |:(

Je zegt (lekker ongenuanceerd) dat zowel Jezus als Mohammed gewoon boodschappers waren die de boodschap van liefde brachten aan het volk? Misschien moet je eerst eens in de bijbel lezen?  8)7

Jezus bracht wel wat meer dan alleen een 'boodschap van liefde'! Hij vertelde ook dat Hij de enige weg tot God is. Mohammed aan de andere kant, kwam een boodschap van gehoorzaamheid aan Allah brengen, en daarnaast de boodschap dat Jezus ongelijk had, en dat onderwerping de enige weg naar Allah was.

zoals je ziet, twee nogal verschillende boodschappen. Je kun dan ook niet van Christenen, noch van Moslims, verwachten dat ze het verhaal van 'boodschap van liefde' (en dat is alles!) zomaar slikken voor zoete koek.

quote:

espirit
Als je elkander lief hebt, hoef je geen strijd te voeren. God/Allah is LIEFDE. Onvoorwaardelijke liefde.
En die LIEFDE heeft je altijd lief. Voor ZIJN LIEFDE hoef je niet te strijden, maar hoef je slechts te zijn en je medemens, uit welke cultuur hij of zij ook komt en wat ook zijn of haar overtuigingen zijn, lief te hebben en dat doe je vanuit je hart en niet vanuit je denken.

Discussieer eens hoe je elkander kan liefhebben en in de waarde laten vanuit je hart.
Christenen kunnen met dit deel van je verhaal denk ik wel instemmen. Jezus leert namelijk, dat je de naaste lief moet hebben als je zelf (zelfs je vijanden). Dit betekent echter nooit, dat je je eigen claim op de waarheid zou moeten opgeven!

Waarom zou ik overigens niet vanuit m'n verstand over dit soort dingen kunnen spreken? Het humanisme doet bijvoorbeeld niet anders!
« Laatst bewerkt op: november 29, 2004, 06:04:41 pm door Nunc »

espirit

• Bekijk profiel
Bijbel en koran (islam)
« Reactie #115 Gepost op: november 29, 2004, 06:26:27 pm »
Je hoeft ook niet je eigen claim op de waarheid op te geven, maar slechts je eigen waarheid te ontdekken. Zoals je misschien hebt ontdekt, spreek ik niet vanuit een bepaald geloof, maar vanuit mijn eigen waarheid en die waarheid stelt zich altijd open voor nieuwe invalshoeken.

Waarom religies bruggen moeten bouwen ? Het antwoord is simpel: Hoe wil je anders tot een liefdevolle samenleving komen ? Is dat niet immers, waarnaar elk mens verlangt ? Een hemel op aarde te kunnen scheppen.
Dat zou ons streven moeten zijn, maar in plaats daarvan is de wereld nog steeds één groot strijdtoneel.

Ik verwacht ook niet, dat Christenen of Moslims "De boodschap van liefde" voor zoete koek gaan slikken, maar hoop wel, dat men erover wil gaan nadenken, want dat zou de eerste stap zijn naar een liefdevollere samenleving.

Ieder mag zijn eigen mening hebben, dat respecteer ik en omdat ik dat respecteer, hoef ik ook niet meer in de verdediging. Ik kan uitleggen, wat ik bedoel, om duidelijker te zijn.

Waarom je overigens niet vanuit je verstand over dit dingen kunt spreken ? Omdat Liefde in je hart zit en niet in je denken, die kan slechts beredeneren wat je voelt of waarneemt.

Nunc

• Bekijk profiel
Bijbel en koran (islam)
« Reactie #116 Gepost op: november 29, 2004, 09:08:36 pm »

quote:

espirit
Je hoeft ook niet je eigen claim op de waarheid op te geven, maar slechts je eigen waarheid te ontdekken. Zoals je misschien hebt ontdekt, spreek ik niet vanuit een bepaald geloof, maar vanuit mijn eigen waarheid en die waarheid stelt zich altijd open voor nieuwe invalshoeken

espirit, waarom ga je er vanuit (tenminste, volgens mij doe je dat?), dat christenen kennelijk niet hun eigen waarheid ontdekken, omdat ze die waarheid vinden in een boek? Het kan toch zijn dat in dat boek de waarheid opgeschreven staat, en christenen dat herkennen?

quote:

espirit
Waarom religies bruggen moeten bouwen ? Het antwoord is simpel: Hoe wil je anders tot een liefdevolle samenleving komen ? Is dat niet immers, waarnaar elk mens verlangt ? Een hemel op aarde te kunnen scheppen.
Dat zou ons streven moeten zijn, maar in plaats daarvan is de wereld nog steeds één groot strijdtoneel.
Tuurlijk, alle mensen verlangen naar een liefdevolle wereld (tenminste, dat denk en hoop ik), maar veel mensen verlangen nog meer naar contact met God (of met hun innerlijke zelf, of de ultieme wijsheid, of ..., etc etc..). Niet iedereen heeft tot doel om een 'hemel op aarde' te scheppen! Waar staat geschreven dat dat moet? Staat dat in grote neon-letters in de hemel geschreven? Kan je het met een x-ray-apparaat zien staan, gegrift in de hersenen?

enfin, je snapt m'n punt hopelijk: jij hebt de overtuiging, dat het 'een hemel op aarde' bouwen, het ultieme ideaal is, en van daaruit beoordeel je andere religies. Ik zeg met nadruk 'andere religies', omdat jouw overtuiging net zo goed een religie (zonder god) is!

quote:

Ik verwacht ook niet, dat Christenen of Moslims "De boodschap van liefde" voor zoete koek gaan slikken, maar hoop wel, dat men erover wil gaan nadenken, want dat zou de eerste stap zijn naar een liefdevollere samenleving.

Christenen proberen te streven naar een liefdevolle samenleving, alhoewel dat niet altijd even vaak duidelijk uitkomt helaas. Die 'boodschap van liefde' die jij zo hoog in het vaandel hebt, is overigens (in ieder geval voor de westerse wereld) gegrond in de prediking van Jezus!

m.b.t. Moslims weet ik dat niet, en kan ik alleen maar hopen dat zij ook naar een liefdevoller wereld willen streven.

knobbel

• Bekijk profiel
Bijbel en koran (islam)
« Reactie #117 Gepost op: november 29, 2004, 09:43:39 pm »
Hallo Allemaal
Ik zag hier een x staan Mohamed(vzmh)is gewoon een man heeft beetje van de bijebel en torah overgenomen en alles gevormd tot 1 geheel en de wonderen die hij deed was magie en de koran is wat ik al aangaf door de boeken die al naar beneden werden gezonden naar Jezus(vzmh)bijv
Maar dat kan niet kloppen ten eerste het was een ongeletterde profeet maar als mensen zeggen dan ja dat is een smoes zodat de mensen echt kunnen denken dat dat perfect in elkaar is gesteld maar dan vraag ik aan degene die dat schreef en jullie allemaal bijv vers over de wolken?

En waarlijk, dit is een openbaring van de Heer van de werelden."
(Qoer'aan 26:192)
Bron:http://www.harunyahya.com/nl/sectie/boeken/wonderen_01.php

Wisten degenen die ongelovigen waren niet dat de hemelen en de aarde als één stuk waren samengevoegd, en dat Wij het vervolgens scheiden? En Wij hebben uit water elk levend ding gemaakt. Zullen zij dan niet geloven?(Qoer'aan 21:30)

Het woord ratq, vertaald als 'samengevoegd' wordt in Arabische woordenboeken vertaald als 'met elkaar vermengd, één geworden'. Het verwijst meestal naar twee verschillende substanties die een geheel vormen. De zinsnede 'Wij scheiden' komt van het Arabische werkwoord fataqa wat inhoudt dat iets tot ontstaan komt door het verscheuren of vernietigen van de structuur van zaken die aan elkaar gehecht zijn. Het ontspruiten van een zaadje uit de aarde is één van die gebeurtenissen waar het werkwoord voor gebruikt wordt.

Laten we opnieuw naar het vers kijken met deze kennis in ons achterhoofd. In het vers zijn hemel en aarde eerst het onderwerp van de situatie van de ratq. Zij worden gescheiden (fataqa) als de ene uit de ander voortkomt. Geboeid denken wij aan de eerste momenten van de Big Bang, we zien dat alle materie van het universum op één enkel punt verzameld is. Met andere woorden, alles, de hemelen en de aarde inbegrepen, waren nog niet geschapen en waren in een vermengde onscheidbare toestand. Toen ontplofte dit punt krachtig, en zorgde ervoor dat de materie gescheiden werd.

Bijv:dit is een soort genoemde wonder die wordt aangehaald uit de qoeraan maar dan zeggen mensen hij heeft het uit de bijbel,torah hoe dan?laat me het vers zien waar dit al eerder is gemeld nee je ziet het niet alleen wat je wel bijv kan zien is dat de 7hemelen zijn:
Troposfeer
Stratosfeer
Mesosfeer
Thermosfeer
Exosfeer
Ionosfeer
Magnetosfeer

Deze vers uit de koran kan je terugvinden in de bijbel dat is wat God herhaald en niet wat Mohamed(saw)uit eigen verlangens dit terug haalt en wat mensen zeggen hij is het die het heeft gemaakt woorden van God zijn het en zoals het vers als zegt willen zij dan niet geloven?wat weehoudt de mens er dan van dat ze niet willen geloven?

Dus tot slot vraag als mensen beweren dat hij het uit de bijbel of zo heeft gehaald waar?laat me het vers zien dat dan al is vermeld en als niet geworden wordt gaan we naar de volgende theorie ja maar Mohamed(vzmh)heeft van de grieken??Mensen willen niet inzien maar jah ik laat het even aan jullie over beste mensen
Vrede zij met jullie allemaal Mogge Allah(swt)ons leidden naar het licht

espirit

• Bekijk profiel
Bijbel en koran (islam)
« Reactie #118 Gepost op: november 29, 2004, 09:56:33 pm »
Voor alle duidelijkheid, Nunc. Ik beoordeel niets of niemand. Ik vertel slechts mijn visie, maar dat wil niet zeggen, dat ik iemand anders zijn of haar waarheid, minder zou vinden, dan de mijne.

Een hemel op aarde is niet mijn ultieme ideaal, maar een liefdevollere samenleving wel, waarin wij allen elkaar in de waarde laten, ongeacht onze denkwijze.

Het klinkt je misschien vreemd in de oren, maar ik ben niet iemand, die over een ander oordeelt en deze vervolgens veroordeelt, omdat zijn of haar waarheid anders is dan de mijne. Ik ga ervan uit, dat we van elkaar kunnen leren.

Zijnkind

• Bekijk profiel
Bijbel en koran (islam)
« Reactie #119 Gepost op: november 29, 2004, 10:55:51 pm »
espirit,

Ik denk dat het essentiele verschil zit in die liefdevolle relatie(s). Jij vult dat in door die relaties aan te gaan met de mensen om je heen. Jezus noemt die de naasten. Maar daarnaast geeft hij nog een ander gebod. Namelijk God liefhebben. Beiden zijn even belangrijk en daarom vindt je in het nieuwe testament van de bijbel ook zoveel onderwijs over hoe een christen in de wereld dient te staan. Ik zal je een voorbeeld geven uit de brief van Jacobus, eerste hoofdstuk:

quote:

26 Wie meent dat hij God dient, terwijl hij zijn tong niet kan beteugelen, zit op een dwaalspoor, en heel zijn godsdienst is vergeefse moeite. 27 Voor God, de Vader, is alleen dit reine, zuivere godsdienst: weduwen en wezen bijstaan in hun nood, en je in acht nemen voor de wereld en onberispelijk blijven.
Kortom, geloven in God is waardeloos als je niet luistert naar andere mensen maar je eigen gelijk probeert door te drukken (tong beteugelen.) Gesprek moet altijd in relatie zijn. De gesprekspartners moeten elkaar willen opbouwen en ondersteunen. Daarna komt de praktische toepassing. weduwen en wezen waren de sociaal en economisch zwaksten in die tijd. Die moet je dus helpen.

Zijnkind

• Bekijk profiel
Bijbel en koran (islam)
« Reactie #120 Gepost op: november 29, 2004, 10:57:51 pm »
vraag aan Knobbel of andere moslims.

Hoe werkt Allah het geloof in jullie? Kennen jullie de Heilige Geest of werkt Allah via andere krachten? Of doen jullie het zelf?

espirit

• Bekijk profiel
Bijbel en koran (islam)
« Reactie #121 Gepost op: november 29, 2004, 11:38:18 pm »
Heb jezelf lief, gelijk je naasten en daarmee heb ik ook "God" lief. Wij zijn immers allen zijn kinderen.
Als ik mezelf niet lief zou hebben, kan ik dat ook niet uitstralen naar mijn naasten. "Liefdevolle relaties" is een breed begrip, dat strekt zich uit naar je naasten en naar God.

Nunc

• Bekijk profiel
Bijbel en koran (islam)
« Reactie #122 Gepost op: november 29, 2004, 11:48:28 pm »
@espirit, volgens mij zijn we aardig offtopic geraakt! Ik begrijp je standpunt, en ik ben blij dat je mensen niet op een ander standpunt aanvalt. Ik kreeg eerder sterk het idee dat je dat wel deed, en daar ging ik tegen in. Verder deed je normatieve uitspraken over religies, terwijl je als buitenstaander niet kan zeggen:"die en die religie moet zus of zo doen."

quote:

knobbel
Ik zag hier een x staan Mohamed(vzmh)is gewoon een man heeft beetje van de bijebel en torah overgenomen en alles gevormd tot 1 geheel en de wonderen die hij deed was magie en de koran is wat ik al aangaf door de boeken die al naar beneden werden gezonden naar Jezus(vzmh)bijv
Maar dat kan niet kloppen ten eerste het was een ongeletterde profeet maar als mensen zeggen dan ja dat is een smoes zodat de mensen echt kunnen denken dat dat perfect in elkaar is gesteld maar dan vraag ik aan degene die dat schreef en jullie allemaal bijv vers over de wolken?

als ik je goed begrijp, zeg je: de koran is wonderlijk, omdat Mohammed het als ongeletterde profeet geschreven heeft?

Maar Mohammed heeft de koran toch niet geschreven? Gabriel heeft hem de koran gedicteerd, en Mohammed moest die reciteren! Dat is dus: uit het hoofd leren en opzeggen. Andere mensen uit Mohammed's omgeving hebben zijn uitspraken verzameld en opgeschreven. Dat is de koran geworden.

In de hadith van Bukhari (volledige naam: Abu Abdullah Muhammad bin Ismail bin Ibrahim bin al-Mughira al-Ja'fai) staat bijvoorbeeld:  

quote:

Bukhari - Volume 6, boek 60, vers 201:
(van http://www.usc.edu/dept/M...nnah/bukhari/060.sbt.html)
"Narrated Zaid bin Thabit Al-Ansari:

who was one of those who used to write the Divine Revelation: Abu Bakr sent for me after the (heavy) casualties among the warriors (of the battle) of Yamama (where a great number of Qurra' were killed). 'Umar was present with Abu Bakr who said, 'Umar has come to me and said, The people have suffered heavy casualties on the day of (the battle of) Yamama, and I am afraid that there will be more casualties among the Qurra' (those who know the Qur'an by heart) at other battle-fields, whereby a large part of the Qur'an may be lost, unless you collect it. And I am of the opinion that you should collect the Qur'an." Abu Bakr added, "I said to 'Umar, 'How can I do something which Allah's Apostle has not done?' 'Umar said (to me), 'By Allah, it is (really) a good thing.' So 'Umar kept on pressing, trying to persuade me to accept his proposal, till Allah opened my bosom for it and I had the same opinion as 'Umar." (Zaid bin Thabit added:) Umar was sitting with him (Abu Bakr) and was not speaking. me). "You are a wise young man and we do not suspect you (of telling lies or of forgetfulness): and you used to write the Divine Inspiration for Allah's Apostle. Therefore, look for the Qur'an and collect it (in one manuscript). " By Allah, if he (Abu Bakr) had ordered me to shift one of the mountains (from its place) it would not have been harder for me than what he had ordered me concerning the collection of the Qur'an. I said to both of them, "How dare you do a thing which the Prophet has not done?" Abu Bakr said, "By Allah, it is (really) a good thing. So I kept on arguing with him about it till Allah opened my bosom for that which He had opened the bosoms of Abu Bakr and Umar. So I started locating Quranic material and collecting it from parchments, scapula, leaf-stalks of date palms and from the memories of men (who knew it by heart).".

Bukhari, die Mohammeds uitspraken, en gebeurtenissen over Mohammed opschreef, noteerde dus ook dat iemand NA MOHAMMED de opdracht kreeg om alle uitspraken van Mohammed over de Koran, te verzamelen in 1 boek. Nu wordt Bukhari's werk zeer gewaardeerd door Moslims, en zijn hadith zijn 'second to none'!

Als die beste man zelf al opschrijft dat men na Mohammed's dood bang was dat men delen van de koran zou verliezen, omdat de mensen die het uit hun hoofd hadden geleerd, dreigden te sterven op het slagveld, dan lijkt het me in ieder geval duidelijk dat Mohammed zelf niet de koran, of in ieder geval niet de hele koran heeft geschreven.

Als we Bukhari mogen geloven, dan waren er ook verschillende versies van koran-verzen:

quote:

bukhari: Volume 6, Book 61, Number 561
Narrated Umar bin Khattab:

I heard Hisham bin Hakim bin Hizam reciting Surat-al-Furqan during the lifetime of Allah's Apostle, and I listened to his recitation and noticed that he recited it in several ways which Allah's Apostle had not taught me. So I was on the point of attacking him in the prayer, but I waited till he finished his prayer, and then I seized him by the collar and said, "Who taught you this Surah which I have heard you reciting?" He replied, "Allah's Apostle taught it to me." I said, "You are telling a lie; By Allah! Allah's Apostle taught me (in a different way) this very Surah which I have heard you reciting." So I took him, leading him to Allah's Apostle and said, "O Allah's Apostle! I heard this person reciting Surat-al-Furqan in a way that you did not teach me, and you have taught me Surat-al-Furqan." The Prophet said, "O Hisham, recite!" So he recited in the same way as I heard him recite it before. On that Allah's Apostle said, "It was revealed to be recited in this way." Then Allah's Apostle said, "Recite, O 'Umar!" So I recited it as he had taught me. Allah's Apostle then said, "It was revealed to be recited in this way." Allah" Apostle added, "The Quran has been revealed to be recited in several different ways, so recite of it that which is easier for you."

Volume 4, Book 56, Number 709:
Narrated Anas:

Uthman called Zaid bin Thabit, Abdullah bin Az-Zubair, Said bin Al-'As and 'AbdurRahman bin Al-Harith bin Hisham, and then they wrote the manuscripts of the Holy Qur'an in the form of book in several copies. 'Uthman said to the three Quraishi persons. " If you differ with Zaid bin Thabit on any point of the Quran, then write it in the language of Quraish, as the Quran was revealed in their language." So they acted accordingly. (Said bin Thabit was an Ansari and not from Quraish ).
sorry voor de lange post, maar dit lijkt me nuttige informatie. Mohammed zelf heeft de koran in ieder geval niet op schrift gesteld, volgens zijn eigen aanhangers!
« Laatst bewerkt op: november 29, 2004, 11:50:02 pm door Nunc »

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
Bijbel en koran (islam)
« Reactie #123 Gepost op: november 30, 2004, 12:12:25 am »

quote:

Nunc schreef op 29 november 2004 om 10:08:
misschien is het (zoals Zwever ook al suggereerde?.) makkelijker om van Christendom naar Islam over te gaan, dan andersom?

woorden van Zwever:
Ik moet nog steeds de eerste échte christen tegenkomen die zich bekeerd tot Islam...
Alleen door JEZUS

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
Bijbel en koran (islam)
« Reactie #124 Gepost op: november 30, 2004, 01:01:29 am »

quote:

Nunc schreef op 29 november 2004 om 23:48:[

Maar Mohammed heeft de koran toch niet geschreven? Gabriel heeft hem de koran gedicteerd, en Mohammed moest die reciteren! Dat is dus: uit het hoofd leren en opzeggen. Andere mensen uit Mohammed's omgeving hebben zijn uitspraken verzameld en opgeschreven. Dat is de koran geworden.

Moslims geloven dat Mohammed ongeletterd was. Zij redeneren: ‘Hoe kan een ongeletterde man een boek samenstellen als de koran?’ Door dit te doen willen zij graag verwijzen naar het auteurschap van Allah. Deze aanname wordt gebaseerd op de volgende Soera:

(Zij zijn) degenen die de Boodschapper volgen, de ongeletterde Profeet, die zij bij hen, in de Taurat en in de Indjil, beschreven vinden. Hij beveelt hun het behoorlijke en hij verbiedt hun het verwerpelijke, en hij staat hun de goede dingen toe en hij verbiedt hun de slechte dingen.

Soera 7:157(), Siregar

Als we willen begrijpen wat het woord ‘ongeletterd’ werkelijk betekent, moeten we kijken naar de Arabische tekst. Daar staat: ‘an-nabiyyal-oemmi’. ‘Nabi’ betekent duidelijk profeet, ‘oemmi’wordt het beste uitgelegd door een ander vers:

Hij is het Die onder de ongeletterden een boodschapper heeft verwekt die Zijn tekenen onder hen verkondigt en hen zuivert en hun het Boek en de wijsheid onderwijst, ofschoon zij voorheen in openbare dwaling verkeerden.

Soera 62:2

Wie zijn de ‘ongeletterden’ in deze tekst? Het volgende commentaar (zie Qur’an, Yusuf Ali, voetnoot 5451) maakt het erg duidelijk:

“De Ongeletterden wanneer gebruikt voor een volk, verwijst het naar de Arabieren, in vergelijking met het Volk van het Boek, die een langere traditie van leren hadden, maar naar wiens falen verwezen wordt in vers 5 hieronder. Wanneer het gebruikt wordt voor individuen, betekent het dat Allah’s Openbaring ten gunste is van alle mensen, of zij werelds geschoold zijn of niet.”

Het woord dat hier gebruikt wordt is ‘oemmiyyoen’, duidelijk hetzelfde als in Soera 7:157.

Wat i probeer te zeggen is dat het woord ‘oemmi’ gebruikt werd voor mensen die niet de Schriften hadden, zoals de joden en christenen die hadden. Zij waren ‘onschriftuurlijk’, om zo te spreken. Mohammed zag zichzelf, zoals hij ook gezien werd door zijn metgezellen, als de profeet voor degenen die geen Boek, geen openbaring hadden, dat wil zeggen de Arabieren.

Eigenlijk zou men moeten lezen: “De profeet van onwetendheid’. Het ‘volk van onwetendheid’ waren degenen die de islam nog niet aanvaard hadden. De tijd van onwetendheid is duidelijk de tijd vóór Mohammed. Dus is het waarschijnlijk dat Mohammed zichzelf als een profeet zag voor het ‘volk van onwetendheid’, in plaats van dat hij volledig ongeletterd was, wat helemaal moeilijk voor te stellen is voor een koopman van zijn formaat.

Dat Mohammed in staat was te schrijven kan ook afgeleid worden uit de volgende Traditie (Hadieth):

“De Profeet, moge Allah hem zegenen, werd ziek op donderdag. Vervolgens begon hij, dat wil zeggen Ibn ‘Abbaas te wenen en zei: Wee deze donderdag! Wat een donderdag. De ziekte van de Profeet, moge Allah hem zegenen, werd ernstig; hij zei: Breng een inktpot en iets om op te schrijven. Ik zal een document beschreven hebben en u zult nooit meer misleid worden”.

En zo!
Mohammed is voor mij de Grootste valse profeet tot nu toe!!
Alleen door JEZUS

Nunc

• Bekijk profiel
Bijbel en koran (islam)
« Reactie #125 Gepost op: november 30, 2004, 01:12:01 am »

quote:

Nunc schreef op 29 november 2004 om 10:08:
misschien is het (zoals Zwever ook al suggereerde?.) makkelijker om van Christendom naar Islam over te gaan, dan andersom?

woorden van Zwever:
maar hoeveel echte christenen zijn er? Ik moet ook nog over de eerste echte fundamentalistische zelfmoord-commando horen die zich bekeert tot het christendom. Het christendom is echter meer dan de 'echte' christenen die zwever noemt

Johan V.

• Bekijk profiel
Bijbel en koran (islam)
« Reactie #126 Gepost op: november 30, 2004, 01:50:43 am »
Een groot deel van deze discussie is een uitstekend staaltje "welles-nietes".

Ik waag me er dan ook niet aan om in deze discussie te duiken en argumenten op te werpen die mijn gelijk, of moslim4ever's ongelijk zouden moeten bewijzen. Eén ding is mij wel duidelijk, Spreken voor alle islam is onmogelijk, Sunieten, Sjiíeten, Aluieten er zit wel degelijk verschil in.
Sterker nog, soms heb ik het idee dat tussen mij als gereformeerde en een Aluiet zit minder verschil dan tussen mij als gereformeerde en een Rooms Katholiek.

Toch vindt ik de discussie niet geheel oninteressant. Ik zou -ook gezien de tendens van November 2004- er wel voor in zijn om een open gesprek te hebben tussen moslim4ever (en aanhangers) en de Forum-ers alhier
Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop,

espirit

• Bekijk profiel
Bijbel en koran (islam)
« Reactie #127 Gepost op: november 30, 2004, 11:47:17 am »
Beste Nunc, beste allemaal,

Een buitenstaander, ja ! Die jullie niet aanvalt, maar slechts andere invalshoeken laat zien, waarover jullie kunnen nadenken met als doel, jullie nader tot elkaar te brengen. Jullie te tonen, dat elke religie, overtuiging, iets moois kan voortbrengen, mits jullie de afgescheidenheid van elkaar niet eeuwig in stand blijven houden, omdat velen van jullie ervan uitgaan, dat "LIEFDE" voorwaardelijk zou zijn, dus ook "GOD'S LIEFDE ".

"GOD'S LIEFDE" is echter "ONVOORWAARDELIJK", want je kan nimmer spreken van liefde, als er voorwaarden aan zijn gesteld.
Kijk slechts naar de liefde tussen ouder en kind en bedenk, wat er zou gebeuren, als die ouder naar zijn kind toe, voorwaarden zou stellen aan die liefde. Het kind zou op zijn tenen gaan lopen om zichzelf te forceren om aan die liefde te kunnen voldoen, want een kind heeft zijn ouder onvoorwaardelijk lief, dus zal die ook doen, wat die ouder van hem of haar verlangt.
Tot dat kind in conflict komt met zijn of haar ware innerlijk, dan ontstaat er een innerlijke strijd.
En uit die innerlijke strijd, ontstaat een strijd met de buitenwereld, met alles wat anders denkt of voelt, waardoor je steeds verder van "DE LIEFDESBRON" verwijdert raakt.

Waar haat is, zaai liefde
waar onrecht is, vergeving
waar twijfel is, geloof
waar wanhoop is, hoop
waar duisternis is, licht
waar bedroefdheid is, vreugde
Streef niet zozeer na getroost te worden, als wel troost te bieden
begrepen te worden als wel te begrijpen
bemind te worden als wel lief te hebben

En met deze woorden neem ik afscheid van deze topic, hopende voor diegenen, die ervoor open willen staan, een lichtpuntje te zijn geweest.

De God in mij, eert de God in jou.
Mijn manier van doen is niet beter, het is slechts een andere manier van doen.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
Bijbel en koran (islam)
« Reactie #128 Gepost op: november 30, 2004, 11:54:55 am »
Mja, jij gaat uit van een niet absolute waarheid, vanuit dat standpunt redeneer je verder. Eigenlijk is het 'niet absoluut zijn' van die waarheid een absoluut gegeven voor je. Als iemand anders dan een absolute waarheid aanhangt dan botst dat alsnog.

Kan jij aanvaarden dat iemand anders zegt dat jouw waarheid een leugen is? Ik neem aan van niet, en daarmee stel jij jouw 'niet absolute' waarheid alsnog boven mensen die een absolute waarheid claimen.
Pinkeltjefan

espirit

• Bekijk profiel
Bijbel en koran (islam)
« Reactie #129 Gepost op: november 30, 2004, 12:30:07 pm »
Tuurlijk kan ik aanvaarden, dat iemand anders zou zeggen, dat mijn waarheid een leugen is. Sterker nog, ik weet al zeker, dat dit gebeuren zal en niet zo'n klein beetje ook.

Ik stel mij boven niemand, zijn of haar absolute waarheid, want ik ben niet meer of minder, dan die ander. Wat ik wel doe, is het leven ervaren op mijn manier en deze zo goed mogelijk met de liefdesbron in overeenstemming te brengen. Daardoor stel ik mijn eigen overtuigingen constant bij, zou ik dat niet doen, dan zou ik daarin komen vast te zitten en niet meer kunnen openstaan voor andere invalshoeken, waardoor ik mij dus zou afsluiten, voor alles wat anders is, denkt of voelt.

Ik weet, dit is een totaal andere benadering, wat velen vreemd in de oren zal klinken.
Ik ben echter niet uit op macht over een ander, door mijn gelijk te willen halen. Ik laat simpel alles open en probeer naar de overtuigingen van velen te kijken.
Overtuigingen, die door de eeuwen heen, nog steeds hebben geleid naar strijd i.p.v. vrede.
Vrede met jezelf, met die ander en alles om je heen.
Da's het verschil. Ik durf dus onafhankelijk te denken, durf jij dat ook ? Los van alles wat je verteld is sinds je geboorte op deze wereld ?
Mag ik niet onderzoeken of de waarheid, die iemand anders mij heeft verteld, ook mijn waarheid kan zijn ?

Voorbeeld: Als mij sinds mijn geboorte word verteld, dat de bloemen die ik waarneem, geen bloemen maar bomen zijn, mag ik dan niet onderzoeken of dat ook werkelijk zo is voor mij ?

Achter elke waarheid, schuilt een nog grotere waarheid

mazzzterrr

• Bekijk profiel
Bijbel en koran (islam)
« Reactie #130 Gepost op: november 30, 2004, 12:31:48 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 29 november 2004 om 16:14:

Mag ik je corrigeren? Het geloof is niet gebaseerd op gevoel, niet grotendeels.
Het geloof is net zo op gevoel gebaseerd als aanhangers van de 'big bang' theorie, die geloven dat alles vanzelf ontstaan is na een grote knal. Je gaat ergens vanuit, je gelooft dat iets zo is, en dan vallen puzzelstukjes (wereldbeeld) op hun plaats. Dus wat je hier zegt is gewoon niet waar. Het christendom en de islam zijn niet minder rationeel qua opzet dan andere ideologieën zoals kapitalisme, evolutionisme, zelfs het wetenschappelijk denken heeft een gevoelsbasis waarop rationeel verder geborduurd wordt. Men neemt iets aan, en gesteld dat dat waar is dan... Maar zeker weten of die uitgangspunten echt waar zijn weet je nooit. Dus dan is het ook een geloven in.
Uit een ander topic:

quote:

Roodkapje schreef op 21 oktober 2004 om 18:28:
Het gaat dus ook niet om de historische context. Het gaat dus om de boodschap.
Voor mij maakt het voor mijn geloof niet uit of de bijbelverhalen historisch kloppen. Ik ken God buiten de Bijbel om. De Bijbel is een ondersteuningen, maar geen basis. In geloof in God, niet in de Bijbel. Het is ook de Vader, de Zoon en de Heilige Geest, en niet de Vader de Zoon en de Heilige Schrift.

Dan is het toch een gevoel? Of is het echt iemand kennen zoals klasgenoten of familie?

Maar uit die eerste quote blijkt dan toch weer in mijn ogen wat ik heel de tijd bedoelde met die 2 werelden (topic van maandje of 2 geleden). Aan de ene kant zijn er de natuurwetten en de overtuiging dat dit de werkelijkheid is, maar aan de andere kant ook weer niet. Immers het 1 sluit het ander uit (er is een logische verklaring voor het ontstaan en bestaan van de verschillende religies), maar toch denkt men dan dat het Heilige Schriften zijn? Terwijl men voor de rest weer wel die zelfde rede gebruikt om alledaagse dingen te verklaren... Dat vind ik zo vreemd.

quote:

En daardoor raken discussies in een patstelling omdat de ene groep zich totaal niet herkent in de vooroordelen van de andere groep.
Mij lijkt dat toch meer te maken te hebben met het niet 'out of the box' denken, als men eenmaal overtuigd is van zijn gelijk, dan klopt het ook. Het is heel moeilijk om zich in een ander in te leven. Met verschillende quotes uit de Bijbel en de Koran zal je er dan ook zeker niet uitkomen die betekenen voor de 1 veel meer dan voor de ander.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Bijbel en koran (islam)
« Reactie #131 Gepost op: november 30, 2004, 01:24:47 pm »
Het is inderdaad het kennen van God zoals ik vrienden en familie ken. Dat is gewoon ervaring, daar zit niet heel veel gevoel bij, niet meer dan het gevoel je vrienden en familie te kinden.

Toen ik me met godsdienst en spiritualiteit ging bezighouden heb ik zowel Koran, Veda's, Bijbel en esotherische boeken gelezen. Van alleen de bijbel kon ik zeggen dat ik dat als Waarheid herkende.
Terwijl ik altijd anti-godsdienstig, en vooral anti-christelijk ben opgevoed...

mazzzterrr

• Bekijk profiel
Bijbel en koran (islam)
« Reactie #132 Gepost op: november 30, 2004, 01:56:27 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 30 november 2004 om 13:24:
Het is inderdaad het kennen van God zoals ik vrienden en familie ken. Dat is gewoon ervaring, daar zit niet heel veel gevoel bij, niet meer dan het gevoel je vrienden en familie te kinden.

Toen ik me met godsdienst en spiritualiteit ging bezighouden heb ik zowel Koran, Veda's, Bijbel en esotherische boeken gelezen. Van alleen de bijbel kon ik zeggen dat ik dat als Waarheid herkende.
Terwijl ik altijd anti-godsdienstig, en vooral anti-christelijk ben opgevoed...

En ben je dan van mening dat dat altijd in je zat of dat iedereen het in zich kan oproepen? Dat je door het lezen van de Bijbel het als waarheid gaat herkennen zegt natuurlijk nog niks over de werkelijke waarheid ervan... Misschien komt het juist wel door je opvoeding dat het je zo aansprak, omdat je dat een soort wilde ontkrachten...?
Waarom had je dan opeens het idee ik ga me met godsdienst en spiritualiteit bezighouden?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Bijbel en koran (islam)
« Reactie #133 Gepost op: november 30, 2004, 02:59:12 pm »
Ik heb geen idee hoe de uitverkiezing werkt (waarom sommige mensen wél en andere mensen niet gaan geloven). Dat is iets wat buiten mij om werkt en waar ik als persoon niks over kan zeggen.  8)7
Ik weet ook niet waarom ik me ermee ben gaan bezighouden, opeens werd ik er als het ware 'naartoe getrokken'. Het is niet iets wat in mij zit. Mijn vrienden waren dan ook erg verbaasd: ik ben een erg rationeel en wetenschappelijk ingesteld type dat geloven altijd iets vond voor domme en vooral naïeve mensen. Ik ben het lang eens geweest met mijn ant-religieuze opvoeding. Religie was in mijn optiek iets dat door machthebbers bedacht was om 'het volk' in bedwang te houden.

Maar ik heb ontdekt dat 'wetenschap' of breder: 'humanisme' net zo goed een soort geloofsovertuiging is. Dus als je zover bent dat je alle meningen die er bestaan als een soort geloofsovertuiging ziet, en je weet dat er maar één waarheid is, dan ga je op zoek naar díe geloofsovertuiging die de waarheid het dichtst nadert. En dat is het christendom.

Mijn getuigenis staat ook wel hier mocht je daarvoor interesse hebben.
« Laatst bewerkt op: november 30, 2004, 05:39:45 pm door Roodkapje »

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
Bijbel en koran (islam)
« Reactie #134 Gepost op: november 30, 2004, 04:28:53 pm »

quote:

Nunc schreef op 30 november 2004 om 01:12:
[...]

maar hoeveel echte christenen zijn er? Ik moet ook nog over de eerste echte fundamentalistische zelfmoord-commando horen die zich bekeert tot het christendom. Het christendom is echter meer dan de 'echte' christenen die zwever noemt

Een Kerk ganger hoeft geen Christen te zijn.
een Christen ben je, als je Jezus, De Heilige Geest in je hebt.

Hier kun je om vragen,bidden tot de GOD van de Bijbel.
En Hij zal het doen..
Alleen door JEZUS

Nunc

• Bekijk profiel
Bijbel en koran (islam)
« Reactie #135 Gepost op: december 01, 2004, 11:38:26 am »
offtopic:volgens mij is de discussie over wie christen is, al eens gevoerd (en bovendien een beetje offtopic

Een tijd geleden stelde iemand in dit topic, dat de Torah en het Nieuwe Testament veranderd (vervalst) waren. Ik kan zo snel niet vinden wie het was (is de post verwijderd omdat het 'spam' was misschien?) maar ik wilde er nog wel iets over zeggen.

Ik vraag me af: Als de Joden hun Torah hebben veranderd, wanneer hebben ze dat dan gedaan? idem voor Christenen.

[/i]De Joden zullen hun Torah in ieder geval niet hebben veranderd, nadat het Christendom ontstaan was, omdat de christenen dan 'moord en brand' hadden geschreeuwd tegen de Joden, omdat de Joden bijvoorbeeld messiaanse profetieen aan het veranderen waren. Er zijn absoluut geen historische gegevens (brieven, pamfletten, ed) waarin zoiets beweerd wordt door de vroege kerkvaders (eerste paar eeuwen). Overigens geven de dode zee-rollen een aanvullend bewijs hierop. In de dode-zee-rollen werden fragmenten uit de hele Torah gevonden, die nog vrijwel identiek zijn aan wat we nu hebben (op wat overschrijffouten na). Die dode-zee-rollen liggen er al vanaf voor het jaar 0.

Hoe zit het met de periode na de ballingschap? De tijd van o.a. de griekse overheersing, en het ontstaan van de griekse vertaling (septuagint) van de torah (n.b. alle torah-boeken waren toen al geschreven). In zo'n tijd van onderdrukking en problemen, zou je misschien verwachten dat er meer messiaanse teksten in de Torah zouden worden gezet, of meer anti-griekse teksten, maar anti-griekse teksten staan er (op een profetie ergens na,) niet in de torah, en er staan nu ook weer niet zoveel directe messiaanse verzen in de torah (en juist die verzen worden door Moslims vaak aangehaald om Jezus tegenover de Joden te verdedigen, aangezien Moslims Jezus als belangrijkste profeet voor mohammed zien). Overigens was rond die tijd de torah in het grieks vertaald door joden die buiten palestina woonden, overal in de bewoonde wereld. die verataling, de septuagint, is vrijwel hetzelfde (alhoewel er wel extra boeken aan toegekend worden, en er in sommige boeken wijzigingen zijn, toevoegingen en uitleggingen van wat onduidelijkere teksten). Er zijn geen grote wijzigingen. Nadat de septuagint in omloop was gekomen, zou het sowieso onmogelijk zijn om de torah te wijzigen, omdat je nooit overal, op de hele wereld, alle exemplaren van die griekse vertaling ook kan veranderen, alleen al, omdat ze vast niet allemaal in handen van joden waren, maar ook in handen van heidenen, in bibliotheken, etc.

De periode van de ballingschappen: veel moderne liberale bijbelgeleerden claimen dat de bijbel in die tijd pas geschreven is, ook de oude boeken van Mozes. Die mening deel ik niet, maar laten we eerst eens aannemen dat hetwaar zou zijn: in dat geval hebben de joden in een tijd dat ze in ballingschap waren, een geschiedenis voor zichzelf geschreven, die liet zien hoe slecht het joodse volk eigenlijk was, en hoe God ze veroordeeld had tot die zelfde ballingschap waar ze nu in zaten. We moeten niet vergeten namelijk, dat vele profetische geschriften, uitermate negatief zijn over het joodse volk, en uit koningen en kronieken e.d. blijkt dat de joodse koningen van voor de ballingschap geen haar beter waren!

Dat zou dus ongeveer overeenkomen met een gevangene in een cel, die z'n biografie gaat 'verzinnen' en dan allerlei aanklachten tegen zichzelf verzint en zichzelf loopt zwart te maken en loopt te roepen dat hij die gevangenisstraf erg verdient, etc. Volledige onzin m.i., juist omdat je ook in die zelfde negatieve profetieen, wel een verlangen ziet om weer terug te keren naar het eigen land. Men was dus zeker niet zo gestoord en masochistisch, dat men de negatieve situatie van de ballingschap expres wilde verlengen.

Als we er overigens van uit gaan, dat alleen een aantal profetieen in die tijd geschreven is, en de rest (Mozes, o.a.) eerder, dan blijft bovenstaand argument staan.

De periode voor de ballingschap, de koningen, de splitsing van het rijk: Geen echt goede PR voor het joodse volk. Tussen alle negatieve verhalen zitten maar enkele goede momenten. Zelfs David en Salomo, de grote helden, komen duidelijk met hun minder goede kanten naar voren. Als de joden iets hadden willen veranderen, dan waren ze wel begonnen met de verhalen van hun grote koningen wat meer op te poetsen! Met name David, die later toch model ging staan voor de komende messias, zou in later tijden best wat bijgwerkt mogen worden.

Tijd voor de koningen, de richteren: in deze tijd kan nog niet zoveel geschreven zijn, hooguit de eerste paar boeken (5 van mozes, richteren,..). Waarom zouden de joden in die boeken gebeurtenissen verkeerd optekenen? De 'fouten' waar Moslims op wijzen hebben meestal te maken met verhalen, waarin personen en gebeurtenissen door elkaar gegooid zijn. Als een gebeurtenis positief is, dan maakt het toch niet uit als je het verhaal wil vervalsen en je laat het door een andere persoon doen? Wat voor nut heeft zo'n vervalsing? idem voor een negatief verhaal. Als je het negatieve niet wegmoffelt, maar aan een ander persoon toeschrijft, dan blijft het negatief, toch? En verder waren de personen, waar de verhalen over gingen, voor een flink deel (mozes boeken) al meer dan 500 jaar oud. Wat kan het mensen na een half millenium schelen wie wat precies deed? Alleen de periode van de richteren zelf, zou vervalst kunnen worden, maar de joden waren toen (over het algemeen) aan de winnende hand, en er staan toch best wat negatieve perioden beschreven, dus veel opgepoetst is er niet (of het was nog veeeeel erger maar dan snap ik niet hoe ze het uberhaupt gered hebben).

De periode van Mozes: Mozes heeft volgens de traditie de eerste 5 bijbelboeken geschreven of in ieder geval gecompileerd uit eerder materiaal. Voor hem was Abraham iemand uit een ver verleden (van voor de tijd in egypte, dus 500 jaar o.i.d eerder). Andere verhalen spelen zich nog verder in het verleden af. Waarom zou hij (zelfde reden als hierboven bij de richteren) verhalen door elkaar willen halen, als de essentie van het verhaal hetzelfde bleef (namelijk positief of negatief)?

Het lijkt me dat we wel mogen concluderen dat de joden de torah niet veranderd hebben, of dat er hooguit door overschrijven wat kleine tekstvarianten zijn ontstaan. De torah is een verzameling geschriften, die over het algemeen vrij negatief oordeelt over het joodse volk, dus als ze het ooit veranderd hadden, dan was het wel een positief PR verhaal geworden.

Nu voor de christenen:

De eerste periode, vanaf Jezus' opstanding totdat keizer constantijn (de eerste christelijke keizer van het romeinse rijk) aan de macht kwam (300-nog-wat na christus): In die periode werden christenen vervolgd! Niet altijd, maar wel een groot deel van die periode. Wat is er stommer in die tijd, dan vervalsingen aanbrengen in je orriginele geschriften, die de bewijslast tegen je alleen maar hoger maken?
1) je tegenstanders kunnen je als leugenaars bestempelen, omdat je je eigen geschiedenis verandert! Geschiedenis was zeer belangrijk voor romeinen.
2) als we de kritiek moeten geloven, is Jezus dus niet opgestaan, en zelfs niet eens gekruisigd, maar Judas in zijn plaats, en ging jezus direct naar de hemel.Waarom dan een ongeloofwaardig verhaal, over een schanddalige vernederende kruisdood toevoegen, en een ongeloofwaardig verhaal over een opstanding, en dan voor die grote leugen gemarteld worden? 200 jaar lang!?!?. De kruisdood was een taboe, niet zomaar iets waar je niet over sprak, maar iets waar je absoluut nooit over sprak. Het was onsmakelijker dan tijdens een luxe diner met je vriendin, gaan praten over technieken voor rioolwater-zuivering, en ook veel sociaal ongepaster!

Als je als christen in die eerste periode al je verhaal wilde veranderen, dan maakte je er iets 'romeinser' van. Iets wat tolerant was richting andere overtuigingen, richting de keizer, iets wat niks met die vuile smerige kruisdood te maken had, en al helemaal niet met lichamelijke opstanding, want het lichaam was toch maar onzuiver volgens de gangbare filosofieen! Je zou dan dus iets verzinnen wat mystiek was, iets zweverigs. De Gnostiek, bijvoorbeeld! Gnostici sloten goed aan bij de mysterie-godsdiensten in het romeinse rijk, en hadden daarom minder problemen.

de periode dat het christendom staatsgodsdienst is:
Uit die periode, en ook al uit eerdere perioden, hebben we allerlei boeken en brieven van kerkvaders (maar ook van critici tegen het christendom) die uit de bijbel citeren. Nergens is een criticus te vinden die als argument gebruikt: "maar 20 jaar geleden stond er nog iets heel anders in die bijbel van jullie!". In die periode is de bijbel nog verder verspreid dan in de vorige periode, dus al had iemand het willen veranderen, het was onmogelijk geweest! Ook waren er nog onafhankelijke kerken (buiten het romeinse rijk) die natuurlijk al helemaal niet mee hadden gedaan met dat veranderen. Ik denk dat de beginperiode van de katholieke kerk ook wel hieronder valt.

Na de op schrift stelling van de koran, kan het nieuwe testament in ieder geval niet veranderd zijn, want er waren in die tijd ook bijbels in het midden oosten, dus dan had er wel iemand geroepen (met bewijs!!!) dat er dingen veranderd waren, en dan hadden we nu nog wel een 'originele bijbel' in ons bezig ('ons' in de zin van 'mensen'. Die bijbel zou dan ergens in moslim-gebied bewaard worden als een zeer waardevol bewijs, en we zouden er bijna iedere dag wat over horen, als er zo'n bewijs bestond).

Ik zie dus geen echte mogelijkheden om het nieuwe testament ergens te veranderen. Eerst is het zotheid om het NT te veranderen van iets minder gevaarlijks, naar iets gevaarlijkers (namelijk wat wij denken dat echt het NT is), en daarna is de bijbel te veel verspreid, en later zelfs in handen van Moslims, die vast niet positief zouden reageren op een dergelijk verzoek van het Vaticaan:"wil iedereen even z'n bijbel pakken, en dan in Marcus 3 de volgende verzen corrigeren: vers 6,7 en 8 moeten weg, en dan moet in vers 5 het volgende woord veranderd worden..."?!?!

Het lijkt mij, dat de bewijslast voor de claim van 'bijbel-verandering' bij Moslims ligt, omdat die met de aanklacht komen. Het is niet voldoende om alleen te stellen dat iets het geval is, het moet ook aangetoond of in ieder geval aannemelijk, gemaakt worden.

ilj

• Bekijk profiel
Bijbel en koran (islam)
« Reactie #136 Gepost op: december 06, 2004, 06:09:29 am »
het is jammer dat er hier een kans gemist word tot verzoening; joden, christenen, islamieten, we geloven in dezelfde god , wij kennen dezelfde verhalen, en die verhalen zijn gods woord, dat geloven wij ook alledrie, waar zit dan het verschil ? de joden kenden het verhaal van de ene god al, wij christenen leerden dat door christus, de arabieren door mohammed. Er zijn kleine verschillen  ? so what, binnen de christelijke ,joodse, islamitische kringen zijn er eindeloze discussies over woorden, zinnen , interpretaties. Tot er een confrontatie komt met een van de drie anderen godsdiensten en dan is plots alles onaantastbaar , want het woord van hun god. (?)
 In het st Catharinaklooster in de Sinai hangt een document waarop een afdruk te zien is van de hand van Mohammed die hierbij duidelijk maakte dat dat klooster onder zijn bescherming stond. Conclusie : Mohammed kon inderdaad  niet schrijven, maar kende zeker de verhalen over één god. Of heel het verhaal is fake . Kan ik niet weten . Wie wel ?
Met al die tegenstellingen die door recente gebeurtenissen bovenkomen, heb ik ook nog eens de bijbel ter hand genomen en ik ben niet verder geraakt dan genesis 6 : 4 . Ik zat al met zware problemen met het  scheppingsverhaal ,zesde dag de mens, man/ vrouw naar Zijn gelijkenis en dan wat verder Adam en Eva ( jamaar die mensen waren er toch al), Adam die dan zegt eindelijk iemand van mijn vlees, dus er was al iemand anders geweest ? en dan 6:4 de zonen van goden die kinderen krijgen met de knappe mensen vrouwen , he ?Toen heb ik afgehaakt, kijk, laat ons dat in godsnaam toch niet allemaal zo letterlijk nemen , is het niet wraakroepend dat er doorheen de geschiedenis en nu nog zoveel leed gebeurt door interpretaties van  oude teksten die naargelang het past letterlijk moeten genomen worden of allegorisch of niet enz.
 Er zijn nu nog volkslegendes , mijn overgrootvader vertelde dat zo, twee dorpen dorpen verder, hetzelfde verhaal maar met net iets andere details , kan je je voorstellen dat binnen 2000 jaar er nog altijd een discussie op leven en dood zou zijn  over welke versie juist was
ilona

CZ

• Bekijk profiel
Bijbel en koran (islam)
« Reactie #137 Gepost op: december 06, 2004, 01:06:30 pm »
Ilj ,  ik kan me voorstellen dat je hier en daar wat vragen hebt over Genesis - maar dat beter in een bijbelstudie, ik kan je wel vertellen dat met een gedegen studie je de samenhang van dit boek beter kan gaan begrijpen. Je moet ook de Joods wijze van schrijven begrijpen. Genesis laat zich niet makkelijk doorgronden, daar kan iedereen het overeens zijn. Je moet je erwil in durven verdiepen.

Trouwens - er is een boekje uit , genaamd "Genesis" van dr. Jochem Douma. Daarin wordt ook breed ingegaan op welke wijze Genesis is geschreven, in hoeverre we dat letterlijk, allegorisch moeten nemen en in hoeverre zich dat verhoud met wetenschappelijke benadering van het ontstaan van de wereld. Of deel 1 van "Bijbel met kanttekeningen" waarin de eerste vier boeken van de bijbel worden aangevuld met achtergrond informatie.

Per slot : het boek Hebreeën is een goede samenvatting van waar het in de bijbel omdraait, je kunt dat online vinden http://www.biblija.net/biblija.cgi

Er is grote overkomsten tussen jodendom, islam en christendom. Echter zijn er ook wezenlijke verschillen die je niet weg kunt poetsen.
Er is zeker ruimte voor onderling begrip en verzoening, maar de religieuze verschillen zullen blijven bestaan. Geen moslim, jood of christen kan de visie van de ander onderschrijven zonder zijn eigen overtuiging geweld aan te doen. We kunnen in vrede naast elkaar leven, elkaar slechts door het woord proberen te overtuigen of een positieve levenswandel. Geweld is nooit een optie. Want je kunt iemand hart of geloof niet veranderen door het zwaard, alleen door God zelf.

isaia

• Bekijk profiel
Bijbel en koran (islam)
« Reactie #138 Gepost op: december 12, 2004, 08:57:45 pm »

quote:

joden, christenen, islamieten, we geloven in dezelfde god , wij kennen dezelfde verhalen, en die verhalen zijn gods woord, dat geloven wij ook alledrie, waar zit dan het verschil ?

Johannes 3:16
Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.

Dit Ilj is naast de vreselijk veel andere verschillen  t.o.v voornamelijk de islam het grootste verschil. Wij geloven in een God die ons de hand gereikt heeft door mens te worden en voor onze zonden te lijden. We geloven ook dat enige weg om tot God te komen het accepteren van dit offer is. Zowel de joden als de moslims ontkennen de ware aard van Jezus en ontkennen dit offer. Je weet als christen toch dat de enige weg, waarheid en leven Christus is?

Johannes 14:6
Jezus zei: ‘Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand kan bij de Vader komen dan door mij.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Bijbel en koran (islam)
« Reactie #139 Gepost op: december 13, 2004, 06:25:02 pm »
De laatste post heb ik verwijderd omdat deze in strijd was met de policy levensbeschouwing (ivm trollen). Het staat eenieder vrij zijn eigen mening te geven, echter het is hiet niet toegestaan het geloof of de geloofsbeleving van een ander te schofferen.

Beknopte richtlijnen voor discussies in Levensbeschouwing
    • Probeer in elk bericht dat je plaatst inhoudelijk aan de discussie bij te dragen. Dat wil zeggen dat je reageert op het onderwerp zoals dat door de Topic Starter (TS) is aangedragen.

• Het is verboden om 'op de man te spelen'. Hiermee wordt bedoeld dat je de persoon van een mede-discussiant in de discussie betrekt in plaats van enkel zijn of haar opvattingen en argumenten.

•  Het forum is niet een plek om puur je ideeën te verkondigen. Het zogenaamde 'preken'. Als je per se je eigen ideeën wilt verkondigen kun je beter een eigen website beginnen. Discussies die opgezet worden vanuit deze achtergrond, worden gesloten en verwijderd.

• Spreek niet denigrerend over andermans geloof of geloofsbeleving, ook niet over het kerkverband/de gemeente waar iemand bij hoort.

• Onderbouw je standpunten met argumenten, of reageer anders helemaal niet.

• Plaats geen bijdrage met alleen maar een verwijzing naar -of citaat uit- een boek/tijdschrift/site/etc. Dit wordt gezien als 'spam', (zie ook de
    FAQ en Registratievoorwaarden) Zulke berichten worden verwijlderd. Als je citeert, doe dat dan met een link naar de bron.

• Geef nieuwe topics een duidelijke titel, zodat iedereen gelijk kan zien waar de discussie over gaat. Dat maakt het ook makkelijker om later een bepaald topic terug te vinden.
  • Als je iets kwijt wilt over een mede-forumgebruiker of iets wilt melden aan een moderator, gebruik hiervoor dan het TOPIC REPORT (het 'handje'). Reageer niet IN het topic, dit leidt tot off-topic reacties, welke zullen worden verwijderd.
« Laatst bewerkt op: december 29, 2004, 11:22:35 am door Roodkapje »