Leuke vraag!
Morgenavond hebben we bij ons juist een gemeente-vergadering over het functioneren van onze gemeente.
Hieronder mijn reactie. Uiteraard betreft het hier mijn - zeer subjectieve - beeld....
Bijbelvastheid
Goed, in de zin dat er volgens mij geen dingen verkondigd worden die tegen de bijbel ingaan.
Tegelijk ben ik van mening dat bepaalde zaken uit de bijbel absoluut onderbelicht blijven.
Als je de rijkdom van de bijbel voorstelt als een kubus, met een breedte, lengte, diepte en hoogte, dan is bij ons de prediking, naar mijn mening, vaak niet zo breed, lang, diep en hoog. Snap je?
Oproep tot bekering (Tucht)
Matig, grove zonden worden uiteraard niet getolereerd, maar ik vind het wel te weinig radicaal en inderdaad vaak vrijblijvend. Te weinig appelerend.
Eensgezindheids in verscheidenheid
Matig, er is veel verscheidenheid, er zijn verschillende groepen. Binnen deze groepen is er wel eensgezindheid denk ik. Maar het omgaan met elkaar en elkaar respecteren is lastig. Er wordt teveel gekeken naar de verschillen, te weinig naar de overeenkomsten.
Persoonlijke toewijding van leden
Varierend van matig tot goed, ik merk dat een minderheid betrokken is en bezield is. Daar ben ik heel blij mee. Bij die minderheid komt ook heel veel goeds vandaan. Maar een meerderheid komt op mij toch wel passief over.
Geestelijke leiding (voorgangers, kerkenraad, andere leidinggevenden)
Matig, daar bedoel ik niet zozeer de personen mee, maar voornamelijk wat er van terecht komt. Ik denk dat de leiding van de gemeente namelijk niet of veel te weinig toekomt aan het echte geestelijke leiding geven. Tegelijk zijn er positieve dingen te melden, gelukkig. Kijk ik naar de bekwaamheid van de leiding zelf, dan varieert dat tussen matig en goed.
Functionaliteit erediensten (helderheid boodschap, relevantie, bruikbaarheid vorm t.o.v inhoud etc.)
Matig, vaak mis ik diepgang, verdieping, toerusting. Ook aanbidding mis ik vaak. Wel wordt er op het punt van liturgie nagedacht. Ook is er aandacht voor de kinderen. Dat is positief. Maar het gaat me niet om de vorm an sich. De vorm vloeit ergens uit voort denk ik, en daar mis ik iets.
Ruimte voor gaven van leden, jong en oud
Goed, bepaalde structuren blokkeren dit nog wel eens, maar bijv. de jeugd houdt eens per 2 maanden eigen vieringen. Prachtig.
Onderwijs aan leden/scholing predikanten
Matig, persoonlijk mis ik een stuk toerusting en verdieping. Het blijft vaak te algemeen.
Onderling pastoraat/betrokkenheid
Matig, ook hier geldt: een minderheid neemt op dit punt zelf initiatief. De gemeente is wel ingedeeld in wijken met wijkkringen. Dat geeft meer mogelijkheden voor onderlinge zorg en betrokkenheid, maar dat moet nog wel groeien. Dat is ook iets wat we moeten leren denk ik.
Evangelisatie/betrokkenheid samenleving
Matig, er wordt wel over nagedacht en gepraat, maar slechts enkelen zijn ook concreet hier mee bezig.
Algemene beoordeling
Matig, er zijn zeker punten om dankbaar voor te zijn (de jeugdvieringen, wijkkringen), maar ik denk dat er veel meer mogelijk is dan we denken of geloven. Voornamelijk mis ik een stuk toerusting (in de breedste zin van het woord) tot dienstbetoon. De liefde moet groeien.
Een belangrijk symptoom is verzuim van de kerkdienst: sommigen vinden een keer per zondag genoeg, anderen gaan juist elders 'bijtanken'. Dus veel om voor te bidden.