Auteur Topic: Jezus en Josefine - tv-serie  (gelezen 933 keer)

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Jezus en Josefine - tv-serie
« Gepost op: november 18, 2004, 03:52:40 pm »
Op de website van Trouw (www.trouw.nl) kwam ik een artikel tegen over een nieuwe (kerst)serie over Jezus als 12 jarig jongetje, en een meisje uit het hoge noorden (Josefine) dat door de tijd reist en Hem ontmoet!

De serie komt binnenkort ook op de nederlandse tv (NCRV, v.a. 22 nov. nl.1, 18.00 uur iedere werkdag).

hieronder enkele stukjes uit het artikel. Het volledige artikel kan je vinden op:
http://www.trouw.nl/relig...ikelen/1100674532666.html

quote:

www.trouw.nl
Josefine's mobieltje rinkelt in Jezus' huis

Het was de leukste kerstserie tot nu toe, vindt de 12-jarige Deense Nanna. ,,Het ging ook over verliefdheid, vriendschap en mobieltjes.'' De populaire televisieserie 'Jezus en Josefine', binnenkort op de Nederlandse televisie te zien, heeft in Denemarken een levendig debat losgemaakt over het geloof.

De spannende Deense familieserie 'Jezus en Josefine', over een twaalfjarig meisje dat terugreist in de tijd en in Nazareth de eveneens twaalfjarige Jezus ontmoet, trok vorig jaar in Denemarken niet alleen een recordaantal kijkers -jong en oud- maar maakte ook een debat los over geloof.

De serie die in Nederland vanaf 22 november te zien is bij de NCRV, 'leefde' in Denemarken: kinderen op straat zongen de herkenningsmelodie, meisjes hadden dezelfde ketting als Josefine om hun hals, op school en thuis werd gediscussieerd over de Bijbel. Veel Deense dominees refereerden in hun kerstpreek van vorig jaar aan de belevenissen van 'Jezus en Josefine'.
(...)
Josefine wil graag goddelijk zijn (en kerst afschaffen), maar erkent dat ze een gewoon mens is, terwijl de twaalfjarige Jezus het liefst een mens wil zijn (en gladiator wil worden), maar ten slotte accepteert dat hij God is.

,,Achteraf hebben we gehoord dat sommige mensen echt geloofden dat er een meisje uit het Noorden leefde in de tijd van Jezus. Ze gingen het opzoeken in de Bijbel, maar konden het natuurlijk niet vinden'', vertelden de twee filmmakers onlangs tijdens een presentatie van op de serie gebaseerd onderwijsmateriaal. Dit materiaal is ontwikkeld door het Deense Kerkelijke Mediacentrum met het doel de interesse van kinderen en jongeren voor het christendom vast te houden.
(...)
Kinderen leefden enorm mee: ,,Wij zijn niet gelovig, maar elke avond, als we naar 'Jezus en Josefine' hadden gekeken, vouwden mijn kinderen hun handen en gingen ze op hun manier bidden'', herinnert een moeder zich.

Protesten waren er ook, ingezonden brieven in de kranten en reacties op de radio. Sommigen vonden het idee om het leven van Jezus op die wijze te reconstrueren verwerpelijk, respectloos en godslasterlijk. Een klein aantal gezinnen wilde het programma om die reden niet zien. ,,Delen uit de Bijbel worden verdraaid en dat doet meer kwaad dan goed'', aldus een onderwijzeres.
(...)
oh je moet wel een login hebben voor de trouw-site, maar dat is gratis. Artikel staat in de rubriek 'religie & filosfie'
« Laatst bewerkt op: november 18, 2004, 03:53:53 pm door Nunc »

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: november 18, 2004, 03:55:50 pm »

quote:

,,Achteraf hebben we gehoord dat sommige mensen echt geloofden dat er een meisje uit het Noorden leefde in de tijd van Jezus. Ze gingen het opzoeken in de Bijbel, maar konden het natuurlijk niet vinden'', vertelden de twee filmmakers onlangs tijdens een presentatie van op de serie gebaseerd onderwijsmateriaal.
LOL
« Laatst bewerkt op: november 18, 2004, 03:56:17 pm door Wybo »
Pinkeltjefan

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: november 18, 2004, 03:58:30 pm »
tja, dan vraag ik me wel af: hoeveel heb je dan van de bijbel geleerd op kindernevendienst/zondagschool/godsdienstles :-)

Liedje

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: november 18, 2004, 07:52:09 pm »

quote:

Nunc schreef op 18 november 2004 om 15:58:
tja, dan vraag ik me wel af: hoeveel heb je dan van de bijbel geleerd op kindernevendienst/zondagschool/godsdienstles :-)
ja maar niet iedereen krijgt dat nog in deze tijd, dus het is natuurlijk niet vreemd als mensen denken dat hierin een link wordt gelegd met de bijbel. Ik denk dat je als kind dat onderscheidt al helemaal niet kunt maken. Veel van de verhalen uit de kinderbijbel die je vroeger hebt gehoord blijven ook hangen, zelfs als hierin wel eens iets werd verteld dat helemaal niet in de bijbel voorkomt.