quote:
Wat anderen over de bijbel zeggen, is heel waardevol en ik neem er wel kennis van. Maar wat de bijbel zegt is misschien niet altijd in overeenstemming met wat mensen er
over zeggen.
Maar het wil niet zeggen omdat ik dat punt anders benader, dat die geloofsbelijdenis waardeloos zou zijn.
quote:
Laten we het erover eens zijn dat Vader, Zoon en Geest aangebeden en verheerlijkt worden. Wanneer wij de Geest verheerlijken, prijzen wij zijn werk en kracht in ons leven en je moet niet de drie personen los van elkaar zien. Jezus wijst op de Vader en de Geest, De Vader op zijn Zoon en Geest, De Geest op Jezus en de Vader. Op die wijze verheerlijken zij elkaar op een wijze van drie-enige liefde. Ze staan niet op zichzelf maar geven elkaar de eer, hoeveel krediet ze zelf ook verdienen. Dat ook ter voorbeeld voor ons.
In een van mijn posts zeg ik ook dat we hiermee het mysterie van de drie-eenheid betreden, wat we nooit kunnen doorgronden.
quote:
Zo Spreekt Douma niet over de volheid van de Geest, maar van Christus. En zo spreekt hij ook over ons, citerend 2 Korintiërs 3:18 : En wij allen, die met een aangezicht, waarop geen bedekking meer is, de heerlijkheid des Heren weerspiegelen, veranderen naar hetzelfde beeld van heerlijkheid tot heerlijkheid, immers door de Here, die Geest is
Daar kan ik het van harte mee eens zijn: De volheid van Christus, en wij veranderen naar Zijn beeld
door de Here die Geest is.
quote:
Het gaat ook om benadering. Doet me ook denken aan het bekende: tot wie moeten we bidden? Vader, Zoon of Geest? Of God? In feite is dit een tegenstelling die niet nodig is. We bidden het Onze Vader ja, maar in ons gebed mogen we ook ons richten op de Zoon en de Geest.
Kun je me een tekst geven waar staat dat we tot de Geest mogen bidden, of waar je dat uit kan afleiden?
quote:
En ik proef uit de reacties hier ook de vrees voor overaccentuering van de Geest. Ik ga uit dat jullie niet terug willen naar Oost-orthodoxe lering of Vergadering van Gelovigen.
Ik ga per definitie niet terug naar de leer van een kerkgenootschap of bepaalde broeders, maar wil dit alles toetsen aan de Bijbel. Terug naar het begin dus.

quote:
De Geest mogen wij bidden om kracht en wijsheid en verdere vervulling. En dat is geen 2-verdiepingenleer zoals wordt gedacht, maar ruimte geven voor verdere groei. Ander artikel van Douma hierover:
De Geest: Persoon én kracht
Nu wijst Messelink er zeer terecht op - en daarmee ga ik in op zijn eerste reden - dat de Heilige Geest een Persoon is. Hij is de derde Persoon in de Drie-eenheid en wordt zo ook door ons beleden in de Heidelbergse Catechismus Zondag 20. Maar tegelijk wordt er in het Nieuwe Testament ook voortdurend over de Heilige Geest gesproken in termen van kracht (bijvoorbeeld in Hand. 1:5). En op de Pinksterdag wezen de tekenen niet allereerst op een Persoon die werd uitgestort, maar op kracht vanuit de hoge: wind en vuur. Zo is ook het beeld van water (Joh. 7:38) een onpersoonlijk beeld. Het lijkt me daarom op bijbelse gronden onjuist om het Persoon-zijn van de Heilige Geest te gebruiken als een argument tegen zoiets als ‘vervulling’, wat inderdaad moeilijk te combineren is met een Persoon. Maar het bijbelse spreken is hier nu eenmaal wat dynamischer dan we wellicht zouden wensen: het Nieuwe Testament spreekt over de Geest van God en Christus zowel in persoonlijke termen als in termen van kracht. En van kracht kun je meer of minder ontvangen.
Ik weet niet wat je met dit stukje nu wil zeggen. Ik zie de Heilige Geest ook als een Persoon Die ons wil en kan vervullen. En om die vervulling mogen we vragen. Misschien is het goed om ook te benadrukken dat Hij (Jezus) ons vervult met zijn Geest, als we ons aan Hem overgeven. Het daar dus een gevolg van is en dat het meer een
bewustwording moet zijn DAT we de Geest hebben als we geloven.
quote:
Het gaat er om hoe wij denken over vervulling en geestelijke groei en dan begrijpen we elkaar snel verkeerd. Geen 2-verdiepingenleer, maar ook geen geloof op waakvlam. Dus ruimte geven én uitnodigen van de Geest om niet zichzelf maar de volheid van Christus te openbaren.
Bijna met je eens.

De Geest wordt ons gegeven als eerste gave van de Vader nadat we gelovig zijn geworden. Uitnodigen is wat dat betreft overbodig. Als de Geest werkt, is het niet Hij, maar de Christus naar wiens beeld we veranderen. Want het is de Geest van
Christus. Dus je hoeft je wat dat betreft niet krampachtig af te vragen of de Geest wel genoeg aandacht en aanbidding krijgt. Hij is de Geest van Christus, dus als we Christus aanbidden is het goed.
Maar dit wat ik aanroerde is een punt wat me opviel; hoe je dit in jullie kerk gestalte wil geven is iets waar ik me niet mee bemoei.