Beste vrienden,
Ik sta met verbazing te kijken naar de ongelofelijk ingewikkelde oninteressante discussie, overwegingen, besprekingen tijdens Generale Synodes danwel andere gewichtige bijeenkomsten, opgeluisterd door ingewikkelde toespraken van "Professoren" en andere wel zeer geleerde menselijke mensen, over eem item als de Sabbat, het vierde gebod.
Wat een lust is het om gewoon in de Bijbel de antwoorden te vinden aangaande de Sabbat, een geheiligde en apart gezette dag door de Almachtige Vader; Schepper en de God van Zijn Zoon Jezus maar ook Zijn Vader.
Hoeveel te male heeft onze God, Jezus het voorbeeld van diens Vader en God niet gegeven en hoe duidelijk voor de gehele mensheid, is het 4e gebod deel van de 10 geboden. Eeuwig en dus ook voor de mens van vandaag.
Wat een lust zal het voor Satan zijn, dat zo velen die -oprecht- menen en ook trachten de Zoon na te volgen, te tarten en te vermoeien met zo'n eenvoudig en gemakkelijk gebod als de Sabbat. Dag van vereniging met de Schepper, daar waar de Heilige Geest in ons midden kan zijn en is.
Neen wij, als Christenen houden de zondag, een dag bedacht en een gebod van menselijke oorsprong, fundament van ontrouw aan de geboden en een itesie pietsie klien gebodje, met een enorme gevolg, als wij er aan vast blijven houden; de totale vernietiging, omdat deze "rustdag" de aanbidding van Satan inhoudt.
Laten we eens kijken wat de Bijbel, waar zoveel "geleerden"hun kennis graag over deponeren, zegt:
GESCHAPEN DAG!
Genesis 2
1 Zo werden de hemelen en de aarde en alles wat leeft gemaakt.
2 Op de zevende dag rustte God na afloop van Zijn scheppend werk.
3 Hij zegende die zevende dag en maakte hem tot een bijzondere, heilige dag, omdat Hij die dag Zijn scheppingswerk besloot.
HERHALING en BESTENDIGING
Exodus 20
8 Onderhoud de sabbat als een heilige dag.
9 Zes dagen moet u werken,
10 maar de zevende dag is de sabbat van de HERE, een rustdag. Op die dag mag u niet werken. En dat geldt ook voor uw zonen, dochters, slaven (man of vrouw), vee en gasten.
11 Want in zes dagen heeft de HERE de hemel, de aarde, de zee en alles wat daarin leeft, gemaakt en Hij rustte op de zevende dag. Daarom zegende de HERE de sabbat en maakte er een bijzondere, heilige dag van.
idem
Deuteronomium 5
12 Houd de sabbat heilig. Dat is een gebod van de HERE, uw God.
13 Doe op de andere zes dagen uw werk;
14 de zevende dag is de sabbat van de HERE, uw God; die dag mag geen werk worden verricht door u of iemand van uw huishouden: uw zonen, dochters, dienaren, ossen, ezels of ander vee. Ook buitenlanders die bij u wonen, moeten dit gebod gehoorzamen. Iedereen moet, net als u, rusten.
15 De sabbat moet u houden om te herdenken dat u slaven was in Egypte en dat de HERE, uw God, u uit dat land heeft geleid met een groot vertoon van macht.
VOOR ALLE MENSEN
Jesaja 56
6 Ja, allen die zich bij het volk van God voegen hoewel zij behoren tot een ander volk, Hem dienen en Zijn naam liefhebben, Zijn dienaars zijn en de sabbat niet ontheiligen en die Zijn verbond en beloften hebben aanvaard,
7 zal Ik ook naar mijn heilige berg van Jeruzalem brengen. Ik zal hen vol vreugde maken in mijn huis van gebed. Ik zal hun offers en geschenken aannemen, want mijn tempel zal 'Huis van gebed voor iedereen' worden genoemd!
idem
Markus 2
1 Een tijd later kwam Jezus weer in Kapernaüm.
2 Het duurde niet lang of de hele stad wist dat Hij thuis was en al gauw was het huis overvol. Ook voor de deur stonden vele mensen te luisteren naar wat Jezus vertelde..........................................
10 God heeft Mij (de Mensenzoon) de bevoegdheid gegeven zonden te vergeven. Als iemand van Mij vergeving krijgt, hééft hij vergeving gekregen."
.....................................................
23 Op een zaterdag (of 'sabbat' zoals de Joden zeggen) liep Jezus met Zijn discipelen door de graanvelden. De discipelen plukten zo nu en dan wat aren en haalden de graankorrels eruit om op te eten.
24 Een paar Farizeeërs zeiden tegen Jezus: "Waarom zegt U daar niets van? U weet toch dat het vandaag sabbat is? Het is een rustdag. Wat zij doen, is verboden."
25 Hij antwoordde: "Hebt u nooit gehoord wat David deed toen hij en zijn vrienden honger hadden?
26 Hij ging de tempel van God binnen (Abjathar was toen hogepriester) en nam het heilige brood mee. Eigenlijk mochten alleen de priesters dat eten. Maar David en zijn vrienden aten het brood toch.
27 De sabbat is een dag om de mensen rust te geven en niet een dag om hen te dwingen niets te doen.
28 Als Mensenzoon beslis Ik wat op de sabbat mag, want Ik kom van God."
VOORZEGGING DAT DE SABBAT ZOU WORDEN AANGEVALLEN EN VERANDERD
Daniël 7
......................................
23 "Dat vierde dier", vertelde hij mij, "is de vierde wereldmacht , die de aarde zal regeren. Het zal verschillen van alle andere. Het zal de hele wereld verslinden en alles vertrappen en vernietigen. (Romeinse Rijk I en II) Het huidhige Europa is een afgeleide van het Romeinse Rijk (en dus II= de huidige situatie)
24 Zijn tien horens zijn tien koningen, die in dat rijk zullen opstaan. Dan zal er nog een koning opstaan, die verschilt van de anderen en drie van hen ten val zal brengen. (De 10 koningen zijn de volkeren die het Romeinse rijk binnen trekken: de Lombarden;de Franken; de Bourgondiërs; de Oostgoten; de Westgoten; de Vandalen; de Herulen;de Sueven; de Hunnen; enn de Saksen, tijdens de grote volksvershuizing)
25 Hij zal tekeer gaan tegen de Allerhoogste God en Zijn heiligen achtervolgen. Hij zal proberen alle wetten, regels en gebruiken te veranderen. Drie en een half jaar lang zullen de heiligen aan zijn grillen worden overgeleverd.(= Rome/ het Vaticaan is de menselijek organisatie van Satan, die de wetten en tijden van Gods Evangelie heeft veranderd en aanspraak maakt op de "Goddelijkheid"van Christus; wat niet kan en boveniden onjuist is)
26 Maar dan zal de Oude van Dagen komen en rechtspreken. Hij zal deze wrede koning zijn macht ontnemen en eens en voor altijd met hem afrekenen.
(=Jezus zal, in overleg met Zijn Vader en God, een einde maken aan die macht en dus ook de wereld)
27 Alle naties, koningen en grootheden onder de hemel zullen hun macht kwijtraken aan het heilige volk van God. Hij zal voor eeuwig over alles en iedereen regeren en alle machthebbers zullen Hem dienen en gehoorzamen."
28 Dit was het einde van de droom. Bij het ontwaken verkeerde ik, Daniël, in grote verwarring. Ik was helemaal ontdaan, maar vertelde niemand wat ik had gezien.
De droom over de anti-christ maar ook de Rijken die daarvan deel uitmaken, hebben op Daniël zeer grote indruk gemaakt; de engel Gabriël moet Daniël daarom het exacte punt van het begin van de herbouw van Jeruzalem geven, om de 2300 avonden en morgens, de 2300 dagen nadat het Heil in rechte staat herstelt zal worden, bekend maken namens God de Almachtige; het is een profetisch punt en moet dus exact en duidelijk zijn (herfst 457 voor Christus) Het onderzoekend oordeel over de mensheid is dus rond 1840 begonnen!
DE VOLGELINGEN VAN JEZUS HIELDEN OOK DE SABBAT NA DE KRUISIGING
Lukas 23:55,56
55 De vrouwen die met Jezus uit Galilea waren meegekomen, gingen mee naar het graf en zagen hoe het lichaam erin werd gelegd.
56 Daarna gingen ze naar huis en maakten speciale kruiden en olie klaar om Hem te balsemen. Op de sabbat

namen ze rust. Dat is volgens de Joodse wet verplicht.
VAN ZONDSONDERGANG TOT ZONSONDERGANG
Leviticus 23
32 Want dit is een sabbat van volledige rust, waarop iedereen zich moet verootmoedigen met een berouwvol hart; deze tijd voor verzoening begint op de voorafgaande avond en duurt tot de avond daarop.
Markus 1
1 In dit boek wordt het goede nieuws van Jezus Christus verteld.
2 Het is precies zoals beschreven staat in het boek van de profeet Jesaja: "Luister, Ik stuur mijn bode voor Mij uit om de weg ge