quote:
Meindertd schreef op 14 december 2004 om 13:07:Een totaal verbod op onwaarheden is mijnsinziens niet de boodschap van God.
offtopic:Dat zou wel enorme consequenties voor christelijke toneelverenigingen....
Ik zal toneel spelen als...
Hoe verhoudt liegen zich tot toneelspelen ?Als je toneel speelt dan lieg je niet, want het is de toeschouwer volkomen duidelijk dat de toneelspeler niet de bedoeling heeft de objectieve waarheid te spreken maar om een rol te spelen. Niemand verwacht dat een toneelstuk de gehele waarheid is, dat bijvoorbeeld de dief echt daadwerkelijk steelt, dat de moordenaar daadwerkelijk aan het moorden is, etc.
In wezen is dan ook een zogenaamde grap waarbij eerst onwaarheid woord genoemd die gepresenteerd wordt als waarheid en waarbij dan pas later de waarheid uit de doeken gedaan wordt, leugenachtig. ( Met de praktische funeste uitwerking dat soms een werkelijk gevaarlijke situatie niet onderkend wordt omdat men denkt dat het een ‘grap’ is en men daarom niet de noodzakelijke levensreddende actie onderneemt).
Kortom, ik denk dat ik toch mag aannemen dat je niet gaat toneelspelen in genoemde voorbeelden in Korea of nazi Duitsland. Want bij een toneelspel weten de hoorders dat je die rol speelt, anders is het geen toneel spelen meer, maar is het de leugen die uitgesproken wordt!
quote:
Ik heb wel het idee, dat je heel gemakkelijk over het feit heen stapt, dat de woorden van rachab en de vroedvrouwen in de bijbel zijn opgetekend. Jij geloofd toch ook dat God iets wil laten zien met wat hij heeft laten opschrijven. Voor mij is het als een voorbeeld neergeschreven hoe ik in dat soort situaties zou moeten handelen. Naar mijn idee is het geen leugen maar toneelspel.
VroedvrouwenEr staat dat zij logen en er staat verder dat zij God vreesden en daarom gezegend werden met een gezin. Hieruit kun je niet opmaken dat de leugen gezegend wordt. Daarnaast weten we wat de gehele bijbel ondubbelzinnig zonder uitzondering over elke leugen zegt, namelijk dat God een hartgrondige haat heeft over de leugen en dat satan de grootste vijand van God, de verpersoonlijking van de leugen is.
Stap ik dan nu snel over de feiten heen dat deze gebeurtenis in de bijbel opgetekend staat?
Ik dacht het niet;
Waarom staan deze getuigenissen van o.a. Rachab dan in de bijbel ?Als we toch een les willen trekken uit de geschiedenissen van Rachab (en van de vroedvrouwen) helpt de bijbel ons: Het gaat om het onlosmakelijk verbonden pakketje van
geloof en
werken:
Waarbij in Jakobus het accent ligt op de werken:
"Zo is het ook met geloof: indien het niet met werken gepaard gaat, is het, op zichzelf genomen, dood. … En is het niet evenzo Rachab, de hoer, uit werken gerechtvaardigd, toen zij de boodschappers in huis nam en langs een andere weg liet heengaan?" (Jak.2:14-26)
En in hebreeën het accent ligt op het geloof:
"
Door het geloof is Rachab, de hoer, niet met de ongehoorzamen omgekomen, daar zij de verspieders met vrede had opgenomen." (hebr 11:31-40)
Let wel bij die gerechtvaardigde werken staat dus niet die leugen genoemd!
Juist met deze les kunnen we de praktische voorbeelden beoordelen:
Hebben we werkelijk geloof en vertrouwen in God dat als het hem goeddunkt hij ons kan redden uit elke situatie! Of menen we dat als we levens willen redden er toch echt geen andere mogelijkheid aanwezig is dan het heft zelf in handen te nemen en de toevlucht te zoeken in de (nood) leugen.
Verder maakt de tekst duidelijk dat :
"
13. In dat geloof zijn deze allen gestorven, zonder de belofte verkregen te hebben; slechts uit de verte hebben zij die gezien en begroet, en zij hebben beleden, dat zij vreemdelingen en bijwoners waren op aarde.
..
39. Ook deze allen, hoewel door het geloof een getuigenis aan hen gegeven is, hebben het beloofde niet verkregen, daar God iets beters met ons voor had, zodat zij niet zonder ons tot de volmaaktheid konden komen.
12.1 Daarom dan, laten ook wij, nu wij zulk een grote wolk van getuigen rondom ons hebben, afleggen alle last en de zonde, die ons zo licht in de weg staat, en met volharding de wedloop lopen, die voor ons ligt. Laat ons daarbij (alleen) gericht zijn op Jezus, de leidsman… 4.Gij hebt nog niet ten bloede toe weerstand geboden in uw worsteling tegen de zonde”. (Hebr 11:13 - 12:4)
quote:
Bij het bedrog van Jacob aan Esau merk je de negatieve lading in de vlucht die Jacob moest maken.
Jakob vluchtte omdat Esau wrok koesterde tegen Jakob en hem probeerde te doden. De vlucht ging echter voorspoedig. Hij wordt in Genesis 28 nog gezegend door Isäak. Te Bethel krijgt Jakob een visioen en gaat God hem en zijn nageslacht zegenen (zie vers 13-15) en ook verder wordt Jakob steeds door God gezegend omdat hij de Here vreesde en dit ondanks de zonden die hij deed zoals het bedrog.
Dus ik zie die negatieve lading niet zo.
Dus net zoals bij de vroedvrouwen liegt de persoon in kwestie en wordt toch gezegend, en daarmee wordt beslist niet
en passant de leugen gezegend. Ook hier weer: God zegent wie hem vreest ondanks zijn zonden
quote:
Ik wil je tenslotte nog een paar bijbelwoorden neerleggen. (gen 22:1)
Abraham!’ zei hij. ‘Ik luister,’ antwoordde Abraham. 2 ‘Roep je zoon, je enige, van wie je zoveel houdt, Isaak, en ga met hem naar het gebied waarin de Moria ligt. Daar moet je hem offeren op een berg die ik je wijzen zal.’
Hier zegt God zelf iets, wat hij uiteindelijk niet wil. Ik noem het zelf geen leugen, maar ben wel nieuwsgierig hoe jij er tegen aankijkt.
Hier wil God Abraham beproeven, zodat Abraham de gelegenheid krijgt zijn geloof tot in het uiterste te tonen. Dus vrij vertaalt lijkt me het plan: “Ik geef Abraham een moeilijke opdracht en op het laatste moment grijp ik in om de uiteindelijke uitvoering te verhinderen, alleen vertel ik hem dat niet van te voren omdat het een echte beproeving moet zijn.” .
Dus wat gezegd wordt is precies wat gewild wordt alleen kent Abraham niet alle feiten. Wij mensen kennen Gods gedachten niet en wij kennen Gods plannen niet. Niemand kan God doorgronden, alleen een onvoorwaardelijkheid gehoorzaamheid is vereist.
Dus ook hier weer kinderlijke ontzag voor zijn majesteit en onvoorwaardelijke onderwerping aan zijn geboden kan leiden dat we in conflict komen met onze gedachten van liefde en van wat wij denken dat Gods bedoeling kan zijn (Abraham was al bejaard toe hij een zoon kreeg en hieruit moest heel Gods volk geboren worden, wat een zware verantwoordelijkheid voor hem dat hij uit liefde voor God toch verplicht is zijn zoon te beschermen.)
Nee, nooit mogen we onze vermeende verantwoordelijkheid, of interpretatie van liefde, of wat dan ook, uitspelen tegen Gods geboden. Juist in deze dilemma’s blijkt of we net zoals Abraham het geloof hebben om de juiste keuzes te maken. En mochten we weer in de fout vallen dan werpt ons dat weer terug op Christus dat we vergeving mogen vragen door zijn bloed.
Nee, je voorbeeld van Abraham pleit juist eerder voor het tegenovergestelde: als Abraham had mogen (in jouw visie misschien: “Moeten”) toneelspelen, waarom zou dit dan niet een moment bij uitstek zijn om een toneelspel te voeren? Hij moet de waarheid nastreven (dat is dus trouw bewijzen) ten gunste van zijn zoon; hij weet wat de bedoeling van God is want God kan nooit echt van hem gewild hebben om zijn zoon te offeren; en dat wordt ook bewezen doordat God zelf hem weerhoudt van het offer. Hoe ter wereld had Abraham nu moedwillig het mes kunnen heffen om zijn zoon te offeren?! Kon hij bij dit conflict van wetten, niet met zekerheid al het juiste doen en het mes neerleggen en zeggen: God ik weet dat u dit niet wilt zegt u maar wat u echt van me verlangt.
Nee, een beproeving is juist een test en het gebod is eenduidig geloven als een kind en vertrouwen dat God deze wereld zodanig beheert en bestuurt dat er geen haar van je hoofd valt zonder dat hij het weet. Al die vermeende conflictjes bestaan in wezen niet. Een ieder die neerknielt op het moment dat hij in zo’n noodsituatie zit, biedt een grotere getuigenis van Gods kracht en het geloof van de neerknielende persoon dan degen die denkt dat hij van God de taak heeft gekregen om te gaan toneelspelen. Dat wij uiteindelijk in de praktijk toch gaan toneelspelen is vanwege onze menselijke zwakte. Maar als wij ook de principes erachter gaan aanpassen en van God een God maken die ons oproept tot liegen als God ons niet zelf te hulp wil komen, dan gaan wij tekortdoen aan ons geloof en zijn wij in principe in dezelfde fout gevallen als dat Abraham zou doen als die het mes zou neergooien en zeggen, God ik weet wel dat U dit niet wilt en dat ik dit mijn zoon niet mag aandoen. Geen grotere getuigenis dan heel dicht bij Gods principes gaan staan als het echt belangrijk gaat worden in het leven, dat vereist grote geestelijke moed en er zijn maar weinig die deze moed kunnen opbrengen. Mensen die mogen toneelspelen zullen nooit en te nimmer een brandstapel betreden.
quote:
Tenslotte vraag ik me af of we tot elkaar kunnen komen via de volgende tekst. (rom 14)
Wie aan een bepaalde dag hecht, doet het om de Here, en wie eet, doet het om de Here, want hij dankt God; en wie niet eet, laat het na om de Here en ook hij dankt God.
Ik zal toneel spelen als ik denk dat de Here het van mij vraagt. Jij zult proberen het na te laten onwaarheden te spreken omdat de Here het van jou vraagt.
Paulus zegt hierbij, niets is onrein (vs.20) . Het gaat dus niet om een gebod of een verbod maar om iets wat op zich helemaal niet kwaad kan, dus het twisten om niets.
Meindert, Ik hoop dat we ondanks onze mogelijke (zondige?) verschilpunten, beide door God gezegend kunnen worden.
Vriendelijke groeten,
Titaan.