Auteur Topic: Betekenis van de bergrede  (gelezen 3030 keer)

Iris

• Bekijk profiel
Betekenis van de bergrede
« Gepost op: november 21, 2004, 10:48:51 am »
P&A schrijft in een andere draad:

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 20 november 2004 om 22:55:

[...]

Je bent pas een kind van God door geloof in de here Jezus. Dan wordt je nooit en te nimmer meer verstoten. De bijbel zegt het zo:

Joh. 10
27 Mijn schapen horen naar mijn stem en Ik ken ze en zij volgen Mij, 28 en Ik geef hun eeuwig leven en[/i] zij zullen voorzeker niet verloren gaan in eeuwigheid en niemand zal ze uit mijn hand roven[/i]. 29 Wat mijn Vader Mij gegeven heeft, gaat alles te boven en niemand kan iets roven uit de hand mijns Vaders.

Maar Gods schepselen die een eigen weg gaan, zal Hij niet dwingen tot Hem te komen. Hij wil het wel.
Je kunt het beter zo zeggen: Ieder mens heeft God verstoten en zou moeten terugkeren. Maar de verloren zoon kwam ook zelf, en werd niet door de Vader gehaald.

Ok, die teksten spreken voor zich.

Maar dan zit ik nog met het volgende. In de bergrede zegt Jezus o.a. het volgende:

Gelukkig de vredestichters, want zij zullen kinderen van God worden genoemd

Als ik dit letterlijk lees, staat er toch gewoon dat je een kind van God bent als je een vredestichter bent?

In die hele bergrede zegt hij niets over geloof in Hem. Ja, later in de Bijbel wel weer, maar hier zegt Hij toch duidelijk dat het genoeg is om een vredestichter te zijn. (of om nederig te zijn, of zachtmoedig, ik kan daar natuurlijk ook de andere voorbeelden uit de bergrede voor nemen)

Hoe zie jij (of anderen) dit?

(Maar dit is off topic, dus ik maak er een nieuw onderwerp van, goed?)

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: november 21, 2004, 01:44:46 pm »

quote:

Iris schreef op 21 november 2004 om 10:48:
Gelukkig de vredestichters, want zij zullen kinderen van God worden genoemd

Als ik dit letterlijk lees, staat er toch gewoon dat je een kind van God bent als je een vredestichter bent?
Nee, je wordt dan een kind van God genoemd, omdat (hopelijk) de kinderen van God bekend zullen staan om hun vredestichtende karakter.

Niet elke vredestichter is daarom een kind van God...
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: november 21, 2004, 01:53:13 pm »
In dat geval had er moeten staan:

Gelukkig de kinderen van God, want zij zijn vredestichters.

Nee, het staat er omgekeerd:

Gelukkig de vredestichters, want zij zullen kinderen van God worden genoemd.

Er staat niet dat het om een selecte groep vredestichters gaat.
Een vredestichter is een vredestichter toch?

In dat geval geloof ik dus dat Gandhi ook een kind van God was. Hij was een vredestichter.
(Hij geloofde overigens ook in God, maar dat terzijde.)

Jezus zegt het hier eigenlijk zo eenvoudig. Duidelijker kan het niet.

Jullie zullen wel weer vinden dat ik een enorm bord voor mijn hoofd heb, maar dat neem ik dan maar op de koop toe.  B)

Iris  :)
« Laatst bewerkt op: november 21, 2004, 01:54:13 pm door Iris »

CZ

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: november 21, 2004, 02:44:27 pm »
er staat wel een goed stuk op
http://www.smouter.net/artikelen/1992/armen.htm

Je leest aardig goed wat er staat, Iris. Maar als je het hele verhaal leest, kom je uit op dat het wel om een selecte groep gaat. Waarbij kenmerken van die groep wel zijn het bovenstaande, want geloof zonder werken is dood (Jakobus). De gelovigen kenmerken zich door deze eigenschappen.
Daarbij kun je in vers 1 lezen dat Jezus op de berg is met zijn discipelen - er staat nergens dat de schare eromheen ook wordt toegesproken.

vers 11 : Gelukkig (Zalig) zijn jullie wanneer ze je omwille van mij uitschelden, vervolgen en van allerlei kwaad betichten. 12 Verheug je en juich, want je zult rijkelijk worden beloond in de hemel; zo immers vervolgden ze vóór jullie de profeten.

Het erom dat de naam van Jezus er toe doet als je behouden wil worden, het dus ook lijden omdat je in Jezus gelooft. Als je hem niet kent, zal Hij zich ook jou niet herinneren bij het oordeel en je ervan redden.

De bergrede gaat om de vruchten van de geest: liefde, goedheid, trouw, zachtmoedigheid, geduld, vrede, zelfbeheersing, vreugde. (Galaten 5:22)

Mensen die Jezus niet als hun Heer kennen , kunnen gelukkig ook goed doen, maar uiteindelijk worden we niet daarop geoordeeld maar op het al dan niet kennen van Jezus.
Zonder het bloed van Jezus wordt je niet gered, dan val je nog onder de wet. Wanneer Jezus je Heer is , ontvang je ook zijn Geest, omdat je anders nog door je eigen zondige wil wordt geleid en dan val je onder de wet.

16 Ik zeg u dus: laat u leiden door de Geest, dan bent u niet gericht op uw eigen begeerten. 17 Wat wij uit onszelf najagen is in strijd met de Geest, en wat de Geest verlangt is in strijd met onszelf. Het een gaat in tegen het ander, dus u kunt niet doen wat u maar wilt. 18 Maar wanneer u door de Geest geleid wordt, bent u niet onderworpen aan de wet. 19 Het is bekend wat onze eigen wil allemaal teweegbrengt: ontucht, zedeloosheid en losbandigheid, 20 afgoderij en toverij, vijandschap, tweespalt, jaloezie en woede, gekonkel, geruzie en rivaliteit, 21 afgunst, bras- en slemppartijen, en nog meer van dat soort dingen. Ik herhaal de waarschuwing die ik u al eerder gaf: wie zich aan deze dingen overgeven, zullen geen deel hebben aan het koninkrijk van God.

dit betekent nog geen zondeloosheid als je gelooft, maar wel dat het geloof in Jezus je verlossing is.
Iedereen heeft gezondigd en ontbeert de nabijheid van God; 24 en iedereen wordt uit genade, die niets kost, door God als een rechtvaardige aangenomen omdat hij ons door Christus Jezus heeft verlost. 25-26 Hij is door God aangewezen om door zijn dood het middel tot verzoening te zijn voor wie gelooft. Hiermee bewijst God dat hij rechtvaardig is, want in zijn verdraagzaamheid gaat hij voorbij aan de zonden die in het verleden zijn begaan. Hij wil ons nu, in deze tijd, zijn gerechtigheid bewijzen: hij laat ons zien dat hij rechtvaardig is door iedereen vrij te spreken die in Jezus gelooft. (Romeinen 8 )

Ik hoop dat ik je niet overvoer  B)
« Laatst bewerkt op: november 21, 2004, 02:48:15 pm door Zandbergen »

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: november 21, 2004, 03:01:14 pm »
Hoi Iris,

Heb je het punt van mijn betoog wel begrepen? (bord voor je kop ofzo? ;) )

Ik zeg: de kinderen van God zouden bekend moeten staan als vredestichters, daarom worden vredestichters kinderen van God genoemd.

Beetje rare parallel: mongolen lijken op mensen met het syndroom van down, daarom worden mensen met het syndroom van down mongolen genoemd. Ze zijn het echter niet altijd.

In dat geval geloof ik dus dat Gandhi ook een kind van God was. Hij was een vredestichter.
(Hij geloofde overigens ook in God, maar dat terzijde.)

Hij wordt het genoemd ja, ook door jou nu. Zie je hoe het werkt? Hij is zo vredevol, hij zou wel eens een kind van God kunnen zijn. Hij wordt dus door sommigen kind van God genoemd. Of hij het ook is? Dat is weer iets anders.

Hiedeen

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: november 21, 2004, 03:22:09 pm »
Een waardevol gedeelte over 'kinderen van God'.

Johannes 1

1 In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. 2 Het was in het begin bij God. 3 Alles is erdoor ontstaan en zonder dit is niets ontstaan van wat bestaat. 4 In het Woord was leven en het leven was het licht voor de mensen. 5 Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet in haar macht gekregen.

6 Er kwam iemand die door God was gezonden; hij heette Johannes. 7 Hij kwam als getuige, om van het licht te getuigen, opdat iedereen door hem zou geloven. 8 Hij was niet zelf het licht, maar hij was er om te getuigen van het licht: 9 het ware licht, dat ieder mens verlicht en naar de wereld kwam. 10 Het Woord was in de wereld, de wereld is door hem ontstaan en toch kende de wereld hem niet. 11 Hij kwam naar wat van hem was, maar wie van hem waren hebben hem niet ontvangen. 12 Wie hem wel ontvingen en in zijn naam geloven, heeft hij het voorrecht gegeven om kinderen van God te worden. 13 Zij zijn niet op natuurlijke wijze geboren, niet uit lichamelijk verlangen of uit de wil van een man, maar uit God.

Hiedeen

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: november 21, 2004, 03:24:22 pm »
Terug naar de topictitel.

Ik denk dat de betekenis van de bergrede is: vervulling van de wet. Een nieuw leven. Onze relatie met God en met onze naasten. Richtlijnen en adviezen van Jezus voor een leven in dienst van Hem. Zie ook Romeinen 12.

Knee

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: november 21, 2004, 04:13:01 pm »
Van belang is dat het hier niet over verschillende groepen mensen gaat, of over natuurlijke karaktertrekken. De zaligsprekingen beschrijven niet in het algemeen mensen, maar de burgers van het Koninkrijk der Hemelen. Zij vertonen allemaal in meer of mindere mate deze eigenschappen, niet van nature, maar door de Geest. Daarom is de link met Gal 5:22 ook terecht.

Je kunt dus niet zomaar een zaligspreking er uit pikken. Het gaat bijv. ook om de vervolgden om der gerechtigheid wil, mensen die gesmaad worden, vervolgd worden, om Mijnentwil, zegt Jezus.

Bedenk dat Jezus dit zegt tegen zijn discipelen. De schare wordt wel genoemd in Mat 5:1, maar  Hij leerde zijn discipelen, niet de hele schare. Tegen zijn discipelen zegt Hij dit. Hen noemt Hij 'het zout der aarde' en 'het licht der wereld'.

Kern van de zaligsprekingen is overigens vers 6, Zalig zijn die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid, want zij zullen verzadigd worden. Het gaat hier niet om gerechtigheid in algemene morele zin, maar om recht staan voor God, vrijspraak krijgen. En kijk dan naar wat Paulus zegt in Rom 3:

21 Gods gerechtigheid, waarvan de Wet en de Profeten al getuigen, wordt nu ook buiten de wet zichtbaar: 22 God schenkt vrijspraak aan allen die in Jezus Christus geloven. En er is geen onderscheid. 23 Iedereen heeft gezondigd en ontbeert de nabijheid van God; 24 en iedereen wordt uit genade, die niets kost, door God als een rechtvaardige aangenomen omdat hij ons door Christus Jezus heeft verlost. 25-26 Hij is door God aangewezen om door zijn dood het middel tot verzoening te zijn voor wie gelooft. Hiermee bewijst God dat hij rechtvaardig is, want in zijn verdraagzaamheid gaat hij voorbij aan de zonden die in het verleden zijn begaan. Hij wil ons nu, in deze tijd, zijn gerechtigheid bewijzen: hij laat ons zien dat hij rechtvaardig is door iedereen vrij te spreken die in Jezus gelooft.
Hieraan zullen allen weten, dat u discipelen van Mij bent, als u liefde hebt onder elkaar. (Joh. 13:35)

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: november 21, 2004, 04:40:17 pm »
Hoi allemaal

quote:

Daarbij kun je in vers 1 lezen dat Jezus op de berg is met zijn discipelen - er staat nergens dat de schare eromheen ook wordt toegesproken.
Maar Hij heeft het niet over "jullie, vredestichters" of "jullie zachtmoedigen".
"Jullie" wordt pas gebruikt in vers 11, wat er volgens mij op wijst dat Jezus eerst in zijn algemeenheid spreekt (weliswaar tegen Zijn leerlingen) en zich later (vanaf vers 11) alleen over hen spreekt.

Aan de andere kant zegt hij in vers 16: "......opdat ze jullie goede daden zien en eer bewijzen aan jullie Vader in de hemel."
Hieruit zou je inderdaad weer kunnen concluderen dat Jezus verwacht dat mensen naast nederigheid, zachtmoedigheid etc (zoals genoemd in de bergrede) ook wil dat ze Zijn vader in de hemel eer bewijzen.

Maar als je aan de andere kant vers 3 tot en met vers 10 leest, is Hij toch heel duidelijk.
Gelukkig wie nederig van hart zijn, want voor hen is het koninkrijk van de hemel

Waarom zegt Jezus niet:
Gelukkig wie nederig van hart zijn, want voor hen is het koninkrijk der hemel als ze ook nog in Mij geloven

En (even van de hak op de tak) Zwever, dan had ik je goed begrepen hoor!
Een belangrijk aspect is echter dat Jezus er steeds bij zegt: "Gelukkig wie......."
Dan heeft Hij het m.i. niet over mensen die vredestichters (zachtmoedig etc) lijken te zijn (maar dat niet per sé hoeven te zijn), anders zou Hij niet "gelukkig wie....." erbij noemen.
Want iemand die een kind van God genoemd wordt, maar het misschien niet is, zou Jezus niet als gelukkig bestempelen!
Als Hij dus zegt dat zij kinderen van God genoemd zullen worden, dan bedoelt Hij volgens mij dat ze dat dan ook ZIJN.
(Anders zou Hij ze niet gelukkig hebben geprezen)

En ja, de andere citaten die ik hier lees (van Zandbergen en Hiedeen) zijn weer duidelijk. Je moet in Zijn naam geloven.

Maar dan wil ik nog steeds graag weten waarom Jezus dit er niet bij vermeldt in de bergrede, vers 3 tot en met vers 10.
Als dit in wezen de EERSTE voorwaarde is! (En dus van "levensbelang"!)
Zoals ik al zei spreekt hij vanaf vers 11 zijn leerlingen pas persoonlijk toe, en daar krijgt de tekst een andere inhoud, dus om woorden die Hij eerst in zijn algemeenheid spreekt (uiteraard tegen zijn leerlingen) te vergelijken (of over 1 kam te scheren) met de woorden die Hij later spreekt en die over zijn leerlingen persoonlijk gaan, vind ik niet overtuigend.

Iris

Ps.
Een voorbeeld:
Als ik met een clubje mensen van dit forum op het strand zit, en ik zeg:
"Gelukkig zijn toch de Christenen, zij zijn gered"
Dan snappen jullie toch ook wel dat ik op dat moment een algemene opmerking maak? En dat ik niet alleen doel op het clubje op het strand? (waar ik op dat moment tegen praat?)
 :)

Ps2 Knee, onze postings kruisten elkaar, maar dat betekent niet dat ik je bericht niet lees. Dat ga ik nu doen, en het even allemaal laten bezinken.  :)
« Laatst bewerkt op: november 21, 2004, 05:12:33 pm door Iris »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: november 21, 2004, 06:10:37 pm »
<span style=color:blue>Dit lijkt me meer een draadje voor het Bijbelstudieforum, daarom daarheen verplaatst.</span>
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: november 21, 2004, 06:40:08 pm »

quote:

Iris schreef op 21 november 2004 om 16:40:
Maar dan wil ik nog steeds graag weten waarom Jezus dit er niet bij vermeldt in de bergrede, vers 3 tot en met vers 10.

Hoi Iris,

Je hebt hier wel een punt, maar Jezus bedoelde dingen niet altijd zoals wij westerlingen het opvatten. Ik sprak een poos geleden nog iemand uit Irak, en die verbaasde zich erover hoe 'letterlijk' wij westerlingen de Bijbel opvatten. In het midden-oosten (en ook in de oudheid) werd vaak gedacht in termen van symbolen, en wordt ook niet bij elke uitspraak alle nuances aangebracht.

Je vindt bijvoorbeeld ook in de Bijbel: niemand is rechtvaardig. Letterlijk genomen niet waar, maar het geeft wel iets aan, namelijk dat niemand rechtvaardig zou zijn zonder Jezus.

Deze verzen geven iets aan over de, hoe zal ik het noemen, natuur van christenen, zonder dat het nou wil zeggen dat wat hier staat heel letterlijk over moet worden genomen. Dat kan ook niet, want de Bijbel is voor de rest knip en klaar over het feit dat je moet geloven in Jezus om gered te worden.

Je moet het dus echt in zijn geheel bekijken, dan ontdek je vanzelf de 'hoofdmoot' van de Bijbel, en dan zijn 'tegenstrijdige uitspraken' dus meer kanttekeningen op het verhaal.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: november 21, 2004, 07:14:19 pm »
Zwever, jij hebt ook wel een punt. Het is misschien goed te beseffen dat wij onder invloed van het Romeinse Rijk (het Romeinse en Griekse denken), de Verlichting (het Westerse denken) staan. Deze invloeden zijn ontstaan nádat de Bijbel compleet aan ons werd doorgegeven.

Anders gezegd: de mensen die de Bijbel samen opgesteld hebben hadden een ander wereldbeeld dan wij, leefden in een andere cultuur en hadden een ander gedachtengoed en wellicht ook een andere manier van communiceren.

Als je er niet van bewust bent dat jouw manier van denken beïnvloed wordt door de cultuur waarin je leeft en de geschiedenis van die cultuur, dan bestaat er het gevaar dat je de Bijbel leest, alsof de schrijvers van de Bijbel dezelfde denkwijze hanteren als jij doet. En dan kom je allerlei inconsistenties tegen. En daar wordt de Bijbel ook moeilijk begrijpbaar van.

Het is inderdaad goed om erbij stil te staan wat mijn denkwijze is anno 2004 en dat die verschilt van een denkwijze van 2000 of meer jaren geleden. Dus als ik iets raar vind, dat dit ook kan komen doordat ik in een andere denkwijze denk dan de schrijver van de tekst.

Dit kom je in de Bergrede ook tegen: in het Midden-Oosten is het nog steeds gebruikelijk om aan de hand van een voorbeeld je punt duidelijk te maken. Mensen geven éérst een voorbeeld, vertellen een lang verhaal en breien dan tot een conclusie, hun punt, toe. Dit doet Jezus ook talloze malen in de Bergrede. Maar Jezus leefde dan ook in het Midden-Oosten, dus heel raar is dat niet, je moet alleen even doorhebben dat deze manier van redeneren anders is dan de onze: eerst vertellen wat je punt is en daarna uitleggen hoe je daarbij komt.
« Laatst bewerkt op: november 21, 2004, 07:16:10 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: november 21, 2004, 07:23:21 pm »
Hai Zwever

Dus je bedoelt hiermee te zeggen dat Jezus het in dit specifieke geval iets anders bedoelde dan ik lees, terwijl ik in andere gevallen zijn woorden wel weer letterlijk moet nemen? Dat is meten met twee maten.

Ik snap trouwens wel wat je zegt, en ik heb ook wel eens gehoord dat in de tijd van Jezus (en ook nu in het midden-oosten) de verhalen veel symboliek bevatten, en dat het doel van de verhalen vooral was om de bewondering van de mens voor God weer te geven, los van het feit of het om de exacte weergave van de waarheid ging.

Niettemin, als ik de 4 evangelieën lees, zie ik opvallend veel overeenkomsten van gebeurtenissen en details. Terwijl het hier om 4 verschillende schrijvers gaat. Je zou dus zeggen, dat als men alleen schreef om symbooltaal te gebruiken, dan hadden de 4 schrijvers allen een heel ander verhaal gehad, dan waren er niet zoveel overeenkomsten geweest.
Ik ben ooit anders van mening geweest, maar wat betreft het NT ben ik van mening dat je ervan uit kan gaan dat wat er te lezen valt ook exact zo is gebeurd. Ik vermoed dat men er groot belang aanhechtte, om juist dat leven van Jezus waarheidsgetrouw weer te geven.

Ik zie in het OT wel heel veel (prachtige) symboliek, dus daar gaat die vlieger wel op.

Maar dat alles is mijn (bescheiden) mening.  :)

Iris

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: november 21, 2004, 07:46:24 pm »

quote:

Iris schreef op 21 november 2004 om 19:23:
Dus je bedoelt hiermee te zeggen dat Jezus het in dit specifieke geval iets anders bedoelde dan ik lees, terwijl ik in andere gevallen zijn woorden wel weer letterlijk moet nemen? Dat is meten met twee maten.

Jezus bedoelt niet iets anders dan je leest, maar het punt is dat de punten in de Bergrede een 'opeenvolging' in een groter verhaal zijn, waaruit je niet zomaar 'los' conclusies kunt trekken (gezien de 'normale' betoogtrand in het M-O).

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: november 21, 2004, 08:22:49 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 21 november 2004 om 19:46:

[...]

Jezus bedoelt niet iets anders dan je leest, maar het punt is dat de punten in de Bergrede een 'opeenvolging' in een groter verhaal zijn, waaruit je niet zomaar 'los' conclusies kunt trekken (gezien de 'normale' betoogtrand in het M-O).

Dat snap ik ergens wel,
maar toch blijf ik het een beetje vreemd vinden.
Want dat betekent dat de bergrede als toespraak niet volledig was, en dat zelfs het belangrijkste element is weg gelaten door Jezus.
Ik begrijp dat de manier van spreken anders was in het M-O, maar voor mijn gevoel gaat Jezus vanaf vers 11 op een heel ander onderwerp over, nl zijn leerlingen.
Dus dan heb ik zoiets van: "Hoe moet dit terugslaan op het vorige?"

Maar goed, ik lees vrolijk verder.
(Niet de eerste keer dat ik het NT lees, maar grappig genoeg vallen me nu andere dingen op, waar ik eerst over heen las)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: november 21, 2004, 09:33:15 pm »

quote:

Iris schreef op 21 november 2004 om 20:22:
[...]

Maar goed, ik lees vrolijk verder.
(Niet de eerste keer dat ik het NT lees, maar grappig genoeg vallen me nu andere dingen op, waar ik eerst over heen las)

Dat zijn de puzzelstukjes die langzaam maar zeker laten zien wat de grote puzzel moet gaan voorstellen. Bij het herlezen kom je steeds weer nieuwe stukjes tegen. Daarom wordt er ook zo op gehamerd dat mensen de Bijbel blijven lezen...
« Laatst bewerkt op: november 21, 2004, 09:33:24 pm door Roodkapje »

Knee

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: november 22, 2004, 12:14:16 pm »
Het is ook goed om Mat 5 te vergelijken met Luk 6:

Lukas 6
20 Hij richtte zijn blik op zijn leerlingen en zei: ‘Gelukkig jullie die arm zijn, want van jullie is het koninkrijk van God. 21 Gelukkig jullie die honger hebben, want je zult verzadigd worden. Gelukkig wie nu huilt, want je zult lachen. 22 Gelukkig zijn jullie wanneer de mensen jullie omwille van de Mensenzoon haten en buitensluiten en beschimpen en je naam door het slijk halen. 23 Wees verheugd als die dag komt en spring op van blijdschap, want jullie zullen rijkelijk beloond worden in de hemel. Vergeet niet dat hun voorouders de profeten op dezelfde wijze hebben behandeld.
24 Maar wee jullie die rijk zijn, jullie hebben je deel al gehad. 25 Wee jullie die nu verzadigd zijn, want je zult hongeren. Wee jullie die nu lachen, want je zult treuren en huilen. 26 Wee jullie wanneer alle mensen lovend over je spreken, want hun voorouders hebben de valse profeten op dezelfde wijze behandeld.

Lukas schrijft het allemaal veel compacter op en legt ook wat andere accenten. Opvallend is dat Jezus ook de andere kant geeft: Wee jullie die rijk zijn, wee jullie die nu verzadigd zijn, wee jullie die nu lachen, wee jullie wanneer alle mensen lovend over je spreken.

Hier kun je niet uit afleiden dat Jezus een wee over de rijke mensen in het algemeen uitspreekt, of over hen die lachen. Het gaat hier dan ook om een geestelijke gesteldheid. Iets wat de mens van nature niet bezit. Jezus kondigt namelijk het Koninkrijk aan. Mensen zullen moeten kiezen. Als iemand denkt alles te bezitten (rijk in geestelijk opzicht), als iemand ongerust denkt te kunnen leven (en dus lachend door het leven gaat), als iemand het allemaal wel best vindt (oftewel: verzadigd is), dan zegt Jezus: Wee jullie! Jezus confronteert zijn hoorders, want er gaat iets gebeuren! Het Koninkrijk komt eraan. Daar gelden andere regels dan in de wereld.

Wat betreft Mat 5: Ik vind de uitleg van D.M. Lloyd-Jones wat betreft de zaligsprekingen heel mooi. Die wil ik jullie niet onthouden (in mijn eigen woorden). Er zit namelijk een opbouw in vers 3-10:

Arm van geest
Arm van geest is het begin. Je bent je bewust dat je in jezelf niets hebt om op te bouwen. In jezelf is er niets waardoor je rechtvaardig voor God kan staan. Zie ook Rom 3:10: Niemand is rechtvaardig voor God, ook niet een.

Treuren
Dit is als het ware het gevolg van de ontdekking dat je arm van geest bent. Dit heeft alles te maken met zondebesef. Je ziet je eigen miserabele toestand. De macht van de zonde is je duidelijk geworden.

Zachtmoedig
De eerste 2 verzen beschrijven je innerlijke toestand. Als je weet hoe het er met je voorstaat, en je ziet dan andere mensen, dan weet je dat je net zo bent als zij, geen haar beter. En zij niet slechter dan jou. Je houding tov de andere mensen verandert dus.

Hongeren en dorsten naar de gerechtigheid
Hoe kun je wel recht komen te staan voor God? Dat is het volgende. Daar ga je naar verlangen. Hongeren, dorsten. Smachten. Jezus belooft: je zult verzadigd worden. Zoekt en je zult vinden, klopt en je zal opengedaan worden. Je zult het vinden in Christus.

Barmhartig
Als je de gerechtigheid hebt ontvangen, als je beseft dat je recht mag staan voor God, uit genade, door Christus, dan verandert er wat in je leven. Als Christus zich als de Barmhartige heeft laten zien, door je de gerechtigheid te geven, dan wordt je zelf ook barmhartig, toch?

Rein van hart
Nog een gevolg van de ontvangen gerechtigheid. God ziet je niet langer als zondaar, maar als rechtvaardige. Je krijgt een goed geweten, een rein hart. Alleen zij kunnen God zien, want God is heilig en kan de onreinheid niet verdragen.

Vreedzaam
Nog een gevolg. In Christus heb je gerechtigheid ontvangen. Daardoor is er vrede met God. Eerst was er vijandschap (Rom 8:7). Nu vrede. Dit wil je dan ook laten zien, toch? Als Christus door zijn Geest in je woont, dan ga je op Hem lijken.

Vervolging om der gerechtigheid wil
Vrede met God en zelf wil je door Christus vrede met alle mensen. En toch: dit kun je verwachten: vervolgingen, juist hierom. Tegenstrijdig? Achter de werkelijkheid zoals wij die vaak zien, gaat een andere werkelijkheid schuil. De duivel zelf gaat rond als een brullende leeuw, zoekend wie hij zal verslinden (1 Petr 5:8). Zie ook Hand. 13:10 als een voorbeeld.
Hieraan zullen allen weten, dat u discipelen van Mij bent, als u liefde hebt onder elkaar. (Joh. 13:35)

DoubleUP

• www: Wees Wijs met de Wijsheid
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: november 22, 2004, 12:37:47 pm »
Misschien is dit een aardige bijdrage aan de discussie:
Op deze pagina staat een bijbelstudie over de Bergrede (derde onderwerp op deze pagina)
http://pijnacker-nootdorp.gkv.nl/bijbelstudie.htm

'De Bergrede, absoluut'

De Bergrede, zo wordt het onderwijs genoemd dat de Here Jezus zijn discipelen gaf toen zij nog maar net volgelingen van Hem waren.
In dat onderwijs zet Jezus je leven op scherp: Gods wet zegt: je mag niet doden, Jezus zegt: iemand die zijn naaste haat is al tegen dit gebod in overtreding.
Het heeft veel mensen lang bezig gehouden: Hoe moet je met dit onderwijs omgaan? Hoe kunnen wij ooit aan die eisen voldoen?

Deze PowerPoint presentatie bevat een Bijbelstudie over de Bergrede, naar aanleiding van wat Philip Yancey erover schrijft in zijn boek 'Jezus zoals ik Hem niet kende' aangevuld met lessen uit 'Het Leven' (de 'Het Boek-vertaling', aangevuld met allerlei aantekeningen).
« Laatst bewerkt op: november 22, 2004, 12:38:44 pm door DoubleUP »
Altijd in voor verbeteringen!