Auteur Topic: Een open kerkgebouw  (gelezen 1738 keer)

Hiedeen

• Bekijk profiel
Een open kerkgebouw
« Gepost op: november 21, 2004, 03:50:33 pm »
Aansluitend bij de discussie over het Huis-van-God-zijn van onze kerkgebouwen, ben ik benieuwd naar jullie meningen over en ervaringen met een open kerkgebouw.

Een kerkgebouw is volgens mij een ontmoetingsplaats, waar we God en elkaar kunnen ontmoeten. Het is een plaats waar een gemeente samenkomt.

Maar waarom alleen op zondag (en op catechisatie-uren)?
Waarom stellen we ons gebouw niet doordeweeks veel vaker open voor de gemeente?
En waarom staat ons gebouw niet open voor buurtbewoners, belangstellenden, eenzamen?

Handelingen 2:46
Elke dag kwamen ze trouw en eensgezind samen in de tempel
Mattheus 5:14
Jullie zijn het licht in de wereld. Een stad die boven op een berg ligt, kan niet verborgen blijven.
Mattheus 11:28
Komt tot Mij, allen, die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven.
Romeinen 12:13
Lenig de nood van hen die God toebehoren en ontvang vreemdelingen gastvrij.
Filippenzen 4:5
'Uw vriendelijkheid zij alle mensen bekend'
1 Petr 4:9
Weest gastvrij jegens elkander, zonder morren.
Jakobus 1:27
Zuivere en onbevlekte godsdienst voor God, de Vader, is: omzien naar wezen en weduwen in hun druk en zichzelf onbesmet van de wereld bewaren.
Kolossenzen 4:5
Gedraagt u als wijzen ten opzichte van hen die buiten staan, maakt u de gelegenheid ten nutte. Uw spreken zij te allen tijde aangenaam, niet zouteloos; gij moet weten, hoe gij aan ieder het juiste antwoord moet geven.

Stelling:    Een kerk hoort (vaker) open te zijn!
« Laatst bewerkt op: november 21, 2004, 03:51:19 pm door Hiedeen »

Liedje

• Bekijk profiel
Een open kerkgebouw
« Reactie #1 Gepost op: november 21, 2004, 04:52:30 pm »
Ben het wel met je eens.In je drukke leven van alledag is een kerkgebouw een middel om stilte te zoeken.De stilte die krijgt als je bijvoorbeeld in een rooms katholieke kerk wel eens hebt als je die bekijkt.
Denk wel dat er sprake moet zijn van een functionele openheid. Ik bedoel dat niet alleen het gebouw open is, maar dat het een functie heeft om elkaar te ontmoeten, maar ook om belangstellenden kennis te laten maken met de kerk.

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
Een open kerkgebouw
« Reactie #2 Gepost op: november 21, 2004, 11:58:56 pm »
Klopt, de rooms katholieken deden dat ook altijd. Elke morgen naar de Kerk
Alleen door JEZUS

alfasierra

• Bekijk profiel
Een open kerkgebouw
« Reactie #3 Gepost op: november 22, 2004, 01:19:12 am »
Voordat we spraken over Rooms-katholieken en protestanten gingen 'de' christenen elke dag naar de kerk. Na de grote Reformatie werden ook door-de-weekse kerkdiensten gehouden (hoewel niet elke dag?). De functionaliteit van de open kerk zal wel afgestemd behoren te zijn op de noden die deze samenleving/cultuur heeft en en mogelijkheden die geboden worden. De mogelijkheid tot gebed is daar maar een van. Er is net zo goed te denken aan diakonaal werk in brede zin, en aan middag-pauzediensten. Daarmee geef je op zinvolle wijze vorm aan wat topicstarter aan bijbelplaatsen noemt. Ik ben het dus eens met de stelling.

Zwever

• Naar AziĆ« gevlogen
    • Bekijk profiel
Een open kerkgebouw
« Reactie #4 Gepost op: november 22, 2004, 07:58:45 am »
In Lyon was de protestantse kerk ook op een door-de-weeks uur open, veel mensen liepen daar even naar binnen om te kijken (net als bij de vele, vele Katholieke kerken). Hier liepen alleen wel twee mensen rond van die kerk die het evangelie uitlegden aan bezoekers!

Er lagen ook folders in die kerk van een kwaliteit waar menige GKV nog jaloers op kan zijn. Het laat gewoon iets zien van: wij leven, en we zijn enthousiast!
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Liedje

• Bekijk profiel
Een open kerkgebouw
« Reactie #5 Gepost op: november 22, 2004, 01:20:39 pm »
de moeilijkheid bij het opstarten van zoiets, dus een open kerk zijn ook doordeweeks, dat het moeilijk van de grond komt. Vaak loop je tegen te weinig mankracht aan, dat is wel jammer.

alfasierra

• Bekijk profiel
Een open kerkgebouw
« Reactie #6 Gepost op: november 23, 2004, 10:21:41 pm »
quote:
Liedje schreef op 22 november 2004 om 13:20:
de moeilijkheid bij het opstarten van zoiets, dus een open kerk zijn ook doordeweeks, dat het moeilijk van de grond komt. Vaak loop je tegen te weinig mankracht aan, dat is wel jammer.

Een kwestie van motivatie, denk ik. Niet iedere kerk is 'geschikt' om de aandacht van passanten te trekken. Er zijn echter heel wat kerkgebouwen in de binnenstad, tot in winkelcentra van steden waar door-de-weeks bezoekers binnen zouden kunnen lopen en waar we iets van Gods liefde aan de wereld kunnen meegeven. Ik denk aan middagpauzediensten, aandacht voor verslaafden, daklozen, 'zoekers'. Er zijn zoveel mogelijkheden om contacten te leggen. Dat gebeurt te weinig. Mensen bereiken via folders is geen succes gebleken. Als je wel iets wilt bereiken met buitenkerkelijken en ongelovigen zul je het van een-op-een contacten moeten hebben. Een open kerk is een uitstekend middel om het gat te vullen dat is ontstaan door het afzien van evangelisatie-activiteiten 'wegens gebrek aan resultaat'. En de diaconale taak die wij hebben 'in-de-wereld' krijgt ook maar mager vorm als het gaat om daadwerkelijke inspanning door gemeenteleden. Maar de vraag is dan eerst: hoe motiveer je jouw gemeenteleden. Want als de motivatie ontbreekt heeft het weinig zin om iets op te starten.
« Laatst bewerkt op: november 23, 2004, 10:37:03 pm door alfasierra »

Marnix

• Bekijk profiel
Een open kerkgebouw
« Reactie #7 Gepost op: november 24, 2004, 01:13:15 am »
Mee eens. Het is een mogelijkheid om te evangeliseren... maar ook een mogelijkheid om je gemeenteleden door de week te ontmoeten.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Een open kerkgebouw
« Reactie #8 Gepost op: november 24, 2004, 10:25:38 am »
In het ND van vandaag staat een mooi verhaal mbt 'een open kerkgebouw' :
quote:
Nieuwe start in Leeuwarden

door Roel Sikkema

In Leeuwarden is zondag 'De Morgenster' in gebruik genomen, het nieuwe kerkgebouw van de Gereformeerde Kerk (vrijgemaakt). Het nieuwe gebouw, dat ongeveer 2,5 miljoen euro kost, is ontworpen door architect Klaas Klamer.

Met de nieuwe kerk komt een eind aan een tijdelijke situatie, waarbij de gemeente gebruik moest maken van een gehuurde ruimte. Het is bovendien, volgens ds. Jt. Janssen, het startpunt van een nieuwe periode. ,,In 2001 fuseerden de gemeenten van Leeuwarden en Leeuwarden-Huizum. Beide gemeenten verkochten hun kerkgebouwen.'' De kerken huurden toen het gebouw It Aljemint, de vroegere Noorderkerk van Leeuwarden die tot congrescentrum was omgebouwd.

De nieuwe kerk verrees op een opvallende plek, het Vrijheidsplein aan de oostkant van de Friese hoofdstad. Het werd een open gebouw, waarbij van buitenaf goed te zien is wat er binnenin gebeurt. De kerk ontbeert een preekstoel, maar Janssen is daar blij mee. ,,Ik heb vanachter mijn katheder een heel direct contact met de gemeente.'' Hij is niet bang dat mensen achterin de kerk hem niet kunnen zien. ,,Afgelopen zondag werd ik geprojecteerd op de wand achter het liturgisch centrum. Daar kun je de beamer mooi voor gebruiken.'' Janssen is niet van plan die beamer te gebruiken om steeds een samenvatting van zijn preek te laten projecteren, ,,dan is voor veel mensen de verrassing er al af''.

Enkele jaren geleden nam de kerkenraad in het beleidsplan op dat de gemeente 'kerk voor de stad' wil zijn. ,,We willen ons meer dan voorheen op de stad Leeuwarden en op de buurt rond de kerk richten'', zegt Janssen. ,,Zo denken we aan het houden van spreekuren voor mensen met problemen en eenzamen. We hebben al eens een open seniorenmiddag gehad en een open middag voor kinderen. Gisteren was er een vesper, een avondgebed, voor de stad. En we willen onze missionaire roeping verder vormgeven in groeigroepen.''

Volgens Janssen is er een groot draagvlak voor deze plannen in de ongeveer 840 leden tellende gemeente. ,,Maar veel mensen vinden het nog wel lastig om dat in de praktijk vorm te geven.''

Bron: ND.nl
« Laatst bewerkt op: november 24, 2004, 10:26:00 am door Mezzamorpheus »

Hiedeen

• Bekijk profiel
Een open kerkgebouw
« Reactie #9 Gepost op: november 24, 2004, 11:29:07 am »
Mooi artikel. Als je goed oplet in de media, duiken er steeds meer van dit soort initiatieven op. Er zijn gemeente die daadwerkelijk werk maken van een open kerk.

Motivatie van mensen is een lastig punt. Toch denk ik dat we ons het beste door de Bijbel kunnen laten overtuigen. Het Evangelie is er voor iedereen! Grijp dus elke kans aan.

Marnix zegt het ook al: een open kerk is tegelijkertijd een ontmoetingsplaats voor gemeenteleden en belangstellenden. Een vertrouwelijker sfeer, een goed contact, een kop koffie, aandacht. Dit 'werkt beter' dan tientallen folders.

Je zou tijdens de kerstdagen, als een soort proef, het kerkgebouw gewoon twee weken openstellen. Zoek gemotiveerde gemeenteleden en kom samen in de kerk. Mensen zijn er genoeg, maar de bereidheid laat te wensen over. Toch weet ik uit ervaring dat ouderen bijvoorbeeld best een morgen of een middag willen koffieschenken. En jongeren willen ook wel een dagdeel vrijmaken. Je kan elkaar opzoeken in de kerk, ipv op MSN.

Daar is wel een cultuuromslagje voor nodig. Maar met inzet en belangrijke, bijbelse argumenten kunnen we een aantrekkelijk en relevante kerk in onze eigen buurt zijn. Net als tweeduizend jaar geleden...

Macguinness

• Bekijk profiel
Een open kerkgebouw
« Reactie #10 Gepost op: november 24, 2004, 11:41:48 am »
Ik ben zelf lid van deze kerk, en ik vind het idee van een open kerk geweldig ! Maar ik zie het helaas niet zo snel gebeuren, je moet hier namelijk met de hele gemeente een hele boel energie en tijd in stoppen, een jaar telt 365 dagen, en als ik zo eens wat rond kijk binnen onze gemeente, dan zie ik dat iedereen het altijd heel erg druk heeft met van alles en nog wat.
Okay, nu is iedereen nog enthausiast, maar ik ben bang dat er over enige tijd nog maar een paar mensen overblijven die die kar zullen trekken.

Ik hoop van harte dat ik ongelijk krijg.