Auteur Topic: God, de duivel en ik  (gelezen 11551 keer)

Iris

• Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #150 Gepost op: november 30, 2004, 12:46:24 pm »

quote:

Heidi schreef op 30 november 2004 om 12:32:
[...]

Aangezien Jezus de ENIGE weg is om tot God te komen, is het aannemen van Jezus' volbrachte werk allesbepalend. Wanneer de alverzoeningsleer waar zou zijn, waarom moest Jezus onze straf dan dragen?

Om ons uiteindelijk allemaal te redden?

Wat Pier trouwens zegt, heb ik ook al eens vermeld. In de grondtekst wordt gesproken over aeonen, "tijden", "eeuwen"", maar niet eeuwig. Nogal een veelzeggend verschil, lijkt me.

Iris
« Laatst bewerkt op: november 30, 2004, 12:52:18 pm door Iris »

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #151 Gepost op: november 30, 2004, 01:03:30 pm »

quote:

Heidi schreef op 30 november 2004 om 12:32:
Aangezien Jezus de ENIGE weg is om tot God te komen, is het aannemen van Jezus' volbrachte werk allesbepalend. Wanneer de alverzoeningsleer waar zou zijn, waarom moest Jezus onze straf dan dragen?

2 Kor 5:18 En dit alles is uit God, die door Christus ons met Zich verzoend heeft en ons de bediening der verzoening gegeven heeft, 19 welke immers hierin bestaat, dat God in Christus de wereld met Zichzelf verzoenende was, door hun hun overtredingen niet toe te rekenen, en dat Hij ons het woord der verzoening heeft toevertrouwd.

Om dus verzoening tussen God en de wereld tot stand te brengen.
Levend Water uit de Schrift:  G'ds Geest woont in alle mensen...  ( Prediker 12:7 ) Good thoughts and actions can never produce bad results; bad thoughts and actions can never produce good results. Englishman James Allen ( 1864 - 1912 )

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #152 Gepost op: november 30, 2004, 01:29:49 pm »

quote:

Pier schreef op 30 november 2004 om 13:03:
2 Kor 5:18 En dit alles is uit God, die door Christus ons met Zich verzoend heeft en ons de bediening der verzoening gegeven heeft, 19 welke immers hierin bestaat, dat God in Christus de wereld met Zichzelf verzoenende was, door hun hun overtredingen niet toe te rekenen, en dat Hij ons het woord der verzoening heeft toevertrouwd.

Om dus verzoening tussen God en de wereld tot stand te brengen.

Met "de wereld" worden de gelovigen bedoeld, degenen die de verzoening door Christus aangenomen hebben. Lees ook vers 19, dit verzoeningsaanbod van God moet aan de mensen bekend gemaakt worden, zodat mag blijken of zij Gods liefde in Christus accepteren. En juist daartoe is Paulus geroepen door God "die het woord van de verzoening in ons gelegd heeft". Dit "woord" werd Paulus bekendgemaakt en kreeg een plaats in zijn hart (Galaten 1:12), en sindsdien verkondigt hij dit "woord", het Evangelie, Gods aanbod van verzoening in Jezus Christus (vers 20).

Hier kan ik werkelijk niet uit opmaken dat er sprake van alverzoening zal zijn. Weet je Pier....onze schuld is zó groot, dat we die onmogelijk zouden kunnen afbetalen, hoe lang de eeuwigheid ook duurt. Dus wanneer je in de hel terecht komt, denk ik dat je daar ook nooit meer uit zult komen. Maar ik weet natuurlijk niet wat Gods eeuwigheidsplannen verder zijn, dus hou me ten goede.........
« Laatst bewerkt op: november 30, 2004, 01:32:46 pm door Heidi »

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #153 Gepost op: november 30, 2004, 04:24:21 pm »

quote:

Heidi schreef op 30 november 2004 om 13:29:

Hier kan ik werkelijk niet uit opmaken dat er sprake van alverzoening zal zijn. Weet je Pier....onze schuld is zó groot, dat we die onmogelijk zouden kunnen afbetalen, hoe lang de eeuwigheid ook duurt. Dus wanneer je in de hel terecht komt, denk ik dat je daar ook nooit meer uit zult komen. Maar ik weet natuurlijk niet wat Gods eeuwigheidsplannen verder zijn, dus hou me ten goede.........

Waarom is alverzoening niet mogelijk Heidi? Geloof je dat omdat je dat in de bijbel meent te lezen, of acht je Gods kracht en liefde daar te klein voor? De Here Jezus heeft alles volbracht, is dat misschien meer dan wij denken, of dat wij nu mogen weten?

Ik ben tegen de hel, en alverzoening vind ik een mooie gedachte. En er zijn ook bijbelse argumenten om dat te mogen geloven. In de bijbel staan positieve en negatieve dingen, en ik geloof dat uiteindelijk het positieve gaat overwinnen.

En begrijp me nu niet verkeerd, maar misschien dat we door deze wereld van pijn heen moeten om te begrijpen wat liefde en genade eigenlijk is. Zodat we op een gegeven moment datzelfde ook aan een ander kunnen geven, omdat we het zelf ook 'om niet' ontvangen hebben.
« Laatst bewerkt op: november 30, 2004, 04:25:45 pm door Pier »
Levend Water uit de Schrift:  G'ds Geest woont in alle mensen...  ( Prediker 12:7 ) Good thoughts and actions can never produce bad results; bad thoughts and actions can never produce good results. Englishman James Allen ( 1864 - 1912 )

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #154 Gepost op: november 30, 2004, 04:53:54 pm »

quote:

Pier schreef op 30 november 2004 om 12:09:

Is Jezus niet een Hogepriester voor ons in de hemel? Mogen wij dan misschien pleiten voor onze medemens die niet gelooft, maar vaak meer liefde ten toon spreidt dan menig christen?

De Hogespriester was een hogepriester voor het volk Israel. Zo is Jezus een Hogepriester voor het volk dat bij Hem hoort.
Wat zich verzoend weet doordat de zonden op die zondebok zijn gelegd die de worestijn in gestuurd werd.
En zo waren dat de zonden van de mensen waarover Hij verzoening deed: De Israelieten die God naderden via deze weg van plaatsvervangend lijden van die dieren als offer. En als je niet bij dat volk hoorde, deed je het niet zoals God het had bevolen....moest je 'jodengenoot' worden en konden dan ook je zonden bedekt worden door de offers.
Zo is het ook met DE Hogeprietser in de hemel. Hij pleit voor de gelovigen, Zijn volk, wat nu een geestelijk volk is vanuit alle landen....

quote:

Liefde: het kwade niet toerekenen. Dus ook niet oordelen via bijbelteksten.
In deze tijd hoef ik en mag ik niemand nu het kwaad toerekenen; God komt de wraak toe voor alle zonden die onbeleden blijven. Waar mensen ze niet op Jezus afwentelen, zoals de zonden in het OT op de zondebok gelegd werden. Doe je dit niet, blijf je zelf verantwoordelijk voor deze zonden en God zal ze oordelen, net zoals Hij de zin[daar zal oordelen, als deze zondaar zich niet met Christus al gedood en geoordeeld weet op het kruis.

quote:

Deuteronomium 10: 17 Want de HERE, uw God, is de God der goden en de Here der heren, de grote, sterke en vreselijke God, die geen partijdigheid kent noch een geschenk aanneemt; 18 die wees en weduwe recht doet en de vreemdeling liefde bewijst door hem brood en kleding te geven.

God: groot, sterk, vreselijk, liefde. Bestraffend en als het moet vernietigend, maar geen folteraar...

God laat zich niet omkopen, maar houdt vast aan hoe Hij is: Liefde, maar voor wie deze liefde niet heeft willen aanvaarden: De Here Jezus door God gezonden.- Gerechtighewid over de zonde en dat kan niet anders dan voltrokken worden. Dat jij dan wel 'vernietiging' zou willen i.p.v eeuwige pijn....
Dan is het niet eeuwig, zoals het eeuwige leven wel oneindig is. Of komt daar ook een einde aan?
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

de bassist

• Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #155 Gepost op: november 30, 2004, 05:36:45 pm »
ik heb niet alles gelezen maar wat march zegt daar ben ik het helemaal mee eens

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #156 Gepost op: november 30, 2004, 06:22:02 pm »

quote:

Pier schreef op 30 november 2004 om 16:24:
Waarom is alverzoening niet mogelijk Heidi? Geloof je dat omdat je dat in de bijbel meent te lezen, of acht je Gods kracht en liefde daar te klein voor? De Here Jezus heeft alles volbracht, is dat misschien meer dan wij denken, of dat wij nu mogen weten?
De Bijbel is er zeer duidelijk over dat alleen Jezus de weg tot God is. Natuurlijk geloof ik in Gods Liefde en Almacht, maar Hij is ook Rechtvaardig en Hij liegt nooit. Jezus heeft idd onze straf (die wij nooit kunnen betalen) op Zich genomen, zodat Johannes 3:16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe een belofte is die voor iedere gelovige geldt.
God is en blijft altijd Dezelfde, Hij verandert niet, zo Zijn Woord ook niet.

quote:

Ik ben tegen de hel, en alverzoening vind ik een mooie gedachte. En er zijn ook bijbelse argumenten om dat te mogen geloven. In de bijbel staan positieve en negatieve dingen, en ik geloof dat uiteindelijk het positieve gaat overwinnen.
Uiteraard is alverzoening een mooie gedachte, maar die gedachte vind ik nergens in de Bijbel terug. De Bijbel staat vol met uitspraken over de eeuwigheid, kijk hier eens:  Leven na de dood , daar kun je toch niet omheen, lijkt me......

quote:

En begrijp me nu niet verkeerd, maar misschien dat we door deze wereld van pijn heen moeten om te begrijpen wat liefde en genade eigenlijk is. Zodat we op een gegeven moment datzelfde ook aan een ander kunnen geven, omdat we het zelf ook 'om niet' ontvangen hebben.
Ik geloof dat je pas werkelijk kunt begrijpen wat liefde en genade inhoudt, wanneer je aanvaardt dat Jezus Christus je Verlosser is, en je je leven in Gods handen legt.

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #157 Gepost op: november 30, 2004, 09:14:07 pm »
Ik trek me terug uit deze discussie. Wel bijbelteksten, maar geen mededogen...

lonneke

• Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #158 Gepost op: november 30, 2004, 10:29:41 pm »
In Mat. 23 lees ik:

33 En toen zij aan de plaats gekomen waren, die Schedel genoemd wordt, kruisigden zij Hem daar en ook de misdadigers, de ene aan zijn rechterzijde en de andere aan zijn linkerzijde. 34 En Jezus zeide: Vader, vergeef het hun, want zij weten niet wat zij doen.

Waarom zou Jezus vergeving aan God vragen voor de ongelovigen die hem bespotte en hem aan het kruis nagelde? Hij wist immers, ze gaan toch naar de hel...

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #159 Gepost op: november 30, 2004, 10:48:47 pm »

quote:

Pier schreef op 30 november 2004 om 21:14:
Ik trek me terug uit deze discussie. Wel bijbelteksten, maar geen mededogen...

Hoe kijk jij tegen de Bijbel aan Pier?
Waarom zou je eigen gevoel cq. ratio maatgevend moeten zijn?

lonneke

• Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #160 Gepost op: november 30, 2004, 11:29:45 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 30 november 2004 om 22:48:

[...]

Heel simpel, omdat Christus in ons woont en omdat geloof, hoop en liefde, een innerlijke zaak is.

Laten wij liefhebben niet met het woord of de tong, maar met de daad en in waarheid. De waarheid is Christus die in ons hart woont.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #161 Gepost op: november 30, 2004, 11:38:03 pm »

quote:

lonneke schreef op 30 november 2004 om 23:29:
[...]

Heel simpel, omdat Christus in ons woont en omdat geloof, hoop en liefde, een innerlijke zaak is.

Laten wij liefhebben niet met het woord of de tong, maar met de daad en in waarheid. De waarheid is Christus die in ons hart woont.

Maar ook je innerlijk is bevlekt met zonde en daar kan je dus niet (meer) 100 % op vertrouwen.
Daarom laat ik wat God zelf in zijn Woord, de Bijbel (helemaal en niet 1 of 2 teksten), tegen mij zegt maatgevend zijn voor mijn kijk op de wereld.

lonneke

• Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #162 Gepost op: november 30, 2004, 11:41:40 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 30 november 2004 om 23:38:

[...]

Maar ook je innerlijk is bevlekt met zonde en daar kan je dus niet (meer) 100 % op vertrouwen.
Daarom laat ik wat God zelf in zijn Woord, de Bijbel (helemaal en niet 1 of 2 teksten), tegen mij zegt maatgevend zijn voor mijn kijk op de wereld.
Het woord van God lees je ook met je innerlijk. Het zijn dode letters waar de mens zelf een bezieling aan geeft. Juist daardoor gaan de woorden leven en krijgen ze een betekenis. Ook de bijbel kun je dus "bevlekt" lezen.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #163 Gepost op: december 01, 2004, 10:19:08 am »

quote:

lonneke schreef op 30 november 2004 om 23:41:
[...]

Het woord van God lees je ook met je innerlijk. Het zijn dode letters waar de mens zelf een bezieling aan geeft. Juist daardoor gaan de woorden leven en krijgen ze een betekenis. Ook de bijbel kun je dus "bevlekt" lezen.

Vanuit jezelf kun je hem inderdaad 'bevlekt' lezen, maar toch is en blijft de Bijbel van zichzelf het Richtsnoer voor ons leven. Daar moeten we ons in alles op baseren.

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #164 Gepost op: december 01, 2004, 10:43:10 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 30 november 2004 om 22:48:

Hoe kijk jij tegen de Bijbel aan Pier?

Hoi Mezza,

De bijbel is voor mij een getuigenis van vele mensen, over God. En de bijbel laat mij zien dat God een persoon is. En een persoon heeft een hart, gevoel en is voor rede vatbaar.

Micha 7,18
Wie is een God als Gij, die de ongerechtigheid vergeeft en de overtreding van het overblijfsel van zijn erfdeel voorbijgaat, die zijn toorn niet voor eeuwig behoudt, maar een welbehagen heeft in goedertierenheid!

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #165 Gepost op: december 01, 2004, 11:04:16 am »

quote:

Pier schreef op 01 december 2004 om 10:43:
[...]

Hoi Mezza,

De bijbel is voor mij een getuigenis van vele mensen, over God. En de bijbel laat mij zien dat God een persoon is.

Maar de Bijbel zegt jou alleen iets op de momenten dat het overeenkomt met jouw gevoel/ratio?
De stukken uit de Bijbel die daar niet mee overeenkomen die kan je moeiteloos links laten liggen?

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #166 Gepost op: december 01, 2004, 11:39:26 am »

quote:

Pier schreef op 01 december 2004 om 10:43:
Micha 7,18
Wie is een God als Gij, die de ongerechtigheid vergeeft en de overtreding van het overblijfsel van zijn erfdeel voorbijgaat, die zijn toorn niet voor eeuwig behoudt, maar een welbehagen heeft in goedertierenheid!

Je kunt er niet zomaar een vers uitpikken, om dan te denken dat het op jou van toepassing is. Het gaat hier in Micha over de schapen van Israël.

Psalm 103:
7 Hij heeft Mozes Zijn wegen bekend gemaakt, den kinderen Israels Zijn daden.  
8 Barmhartig en genadig is de HEERE, lankmoedig en groot van goedertierenheid.  
9 Hij zal niet altoos twisten, noch eeuwiglijk den toorn behouden.  
10 Hij doet ons niet naar onze zonden, en vergeldt ons niet naar onze ongerechtigheden.  
11 Want zo hoog de hemel is boven de aarde, is Zijn goedertierenheid geweldig over degenen, die Hem vrezen.

Met name de laatste 5 woorden uit de door mij aangehaalde verzen, weerspreken de gedachte van een alverzoening.

Gods Genade is echter voor iedereen. Niemand hóeft verloren te gaan. Het enige dat je daarvoor moet doen, is Jezus aannemen. Dat ligt binnen ieders handbereik, maar..... je moet het wel willen.......

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #167 Gepost op: december 01, 2004, 01:10:55 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 01 december 2004 om 11:04:
Maar de Bijbel zegt jou alleen iets op de momenten dat het overeenkomt met jouw gevoel/ratio?
De stukken uit de Bijbel die daar niet mee overeenkomen die kan je moeiteloos links laten liggen?
De positieve dingen in de bijbel raken mijn hart, de negatieve niet. Zo simpel ligt het. Waar het hart vol van is... Dus laat maar mooi vol worden met alleen positieve zaken.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #168 Gepost op: december 01, 2004, 01:15:22 pm »
Neem je jezelf dan niet als uitgangspunt, ipv God en Jezus?
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #169 Gepost op: december 01, 2004, 01:15:27 pm »

quote:

lonneke schreef op 30 november 2004 om 22:29:
In Mat. 23 lees ik:

33 En toen zij aan de plaats gekomen waren, die Schedel genoemd wordt, kruisigden zij Hem daar en ook de misdadigers, de ene aan zijn rechterzijde en de andere aan zijn linkerzijde. 34 En Jezus zeide: Vader, vergeef het hun, want zij weten niet wat zij doen.

Waarom zou Jezus vergeving aan God vragen voor de ongelovigen die hem bespotte en hem aan het kruis nagelde? Hij wist immers, ze gaan toch naar de hel...

Vergeving vragen door Jezus moet je mijns inziens zien als een bede om doorwerking van God de Geest in deze mensen opdat ze tot inzicht mogen komen dat wat ze gedaan hebben niet goed is, dat ze zich gereinigd mogen weten door het bloed van Jezus en dat ze dan voortaan uit dankbaarheid voor Gods genade verder mogen en kunnen leven, meer en meer toegroeiende naar de scheppings-ik.

Lees trouwens ook eens door bij de geschiedenis van de kruisiging en let dan op de opmerking van de Romeinse hoofdman. Een wel heel vlotte doorwerking van Jezus bede!
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Zacharov

• Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #170 Gepost op: december 01, 2004, 01:19:49 pm »

quote:

lonneke schreef op 30 november 2004 om 22:29:
In Mat. 23 lees ik:

Bovendien wie zegt dat ze naar de hel zijn gegaan? Petrus spreekt o.a. deze mensen toe in zijn toespraken in Hand 2:14-42 en Hand.3:11-26
En op zijn woorden kwamen velen tot geloof.

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #171 Gepost op: december 01, 2004, 04:53:53 pm »

quote:

Pier schreef op 01 december 2004 om 13:10:
De positieve dingen in de bijbel raken mijn hart, de negatieve niet. Zo simpel ligt het. Waar het hart vol van is... Dus laat maar mooi vol worden met alleen positieve zaken.

Pier, ik geloof dat de Bijbel van kaft tot kaft Gods gesproken Woord is! Je kunt niet het ene wel aannemen en het andere niet, dan doe je af aan Gods Woord. Natuurlijk hoort iedereen liever positieve- als negatieve dingen, maar zijn de dingen die jij negatief noemt, werkelijk zo negatief?
God bevat zoveel verschillende eigenschappen, dat Hij voor ons feitelijk onbevattelijk is, maar weet dat wanneer Hij Zichzelf zou tegenspreken, Hij dan een leugenaar zou zijn. God is voor ons ondoorgrondelijk, maar we mogen erop vertrouwen dat Zijn Woord waar is, dat Hij Liefde is, dat Hij Rechtvaardig is etc., maar ook dat Hij het kwade haat en vertoornd kan zijn. Dat Hij straft, juist om mensen te louteren. Job zei: zouden wij het goede van God ontvangen, en het kwade niet ontvangen?
God laat het kwade toe, puur omdat wij daar zelf voor kiezen. En weet dat Hij bij machte is om het kwade ten goede te keren!
1Korinthiërs 10:13     Ulieden heeft geen verzoeking bevangen dan menselijke; doch God is getrouw, Die u niet zal laten verzocht worden boven hetgeen gij vermoogt; maar Hij zal met de verzoeking ook de uitkomst geven, opdat gij ze kunt verdragen.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #172 Gepost op: december 01, 2004, 04:55:19 pm »

quote:

Iris schreef op 30 november 2004 om 12:46:
Om ons uiteindelijk allemaal te redden?

Wat Pier trouwens zegt, heb ik ook al eens vermeld. In de grondtekst wordt gesproken over aeonen, "tijden", "eeuwen"", maar niet eeuwig. Nogal een veelzeggend verschil, lijkt me.

Iris
Er wordt onder andere gesproken over aeonen. Er is ook nog een verbuiging: aeonion, die wel degelijk altijd eeuwig betekent. Net als de parallel tussen 'eeuw' en 'eeuwig'. Zo ook aeoon en aeonion (zo is het ook in modern Grieks).

Overigens kan aeoon óók eeuwig betekenen: het woord betekent eigenlijk meer iets van "tijdperk", en dan met of zonder einde. Bij aeoon moet je dus de context gebruiken, bij aeonion of eis aioon (tot de eeuwen) betekent het altijd eeuwig.

Er wordt immers ook gesproken over de "aeoon"-God: hier wordt zeker niet bedoeld dat God tijdelijk is! Hij is eeuwig.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Rene Z

• Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #173 Gepost op: december 01, 2004, 06:47:23 pm »
Ik heb lees zelf ook wel eens op een alverzoenings site. Volgens hun worden alle mensen gered en dat wordt maar met een heel klein aantal bijbelteksten "onderbouwd". Maar de bijbel staat vol met teksten die het tegendeel bewijzen Volgens hun zijn ook Hiltler, Idi Amin en dat soort mensen uiteindelijk behouden. Ook wordt er met aeonen geschermd, en wat Zwever zegt komt beter overeen met de waarheid. Ik ken wel geen grieks maar heb een digitale studie bijbel die de grondtekst vertaald naar engels en daar staat precies wat Zwever zegt.
Romeinen 11: 6 Indien het nu door genade is, dan is het niet meer uit werken; anders is de genade geen genade meer.

lonneke

• Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #174 Gepost op: december 01, 2004, 07:08:34 pm »
Wat ik wel vaker hoor binnen de GKV is dat je niet op je gevoel en verstand moet afgaan maar alleen op Gods Woord. Hoe zit het dan dat God het verstand van mensen verlicht ? Ik kan jullie talloze voorbeelden uit de bijbel geven hoezeer wij als mens juist wél met ons gevoel en verstand aan de slag moeten gaan. Aan je eigen gevoel en je verstand voorbij gaan betekent dat je niets doet aan zelfkennis en dat je uiteindelijk ook geestelijk niet zult groeien.  Christus heeft het ons voorgeleefd! Hij had ook te maken met onbegrip, werd gekwetst, werd geslagen, moest leren om los te laten. Dat soort dingen doe je niet door je niet te verdiepen in jezelf, het vergt veel strijd, veel pijn, veel verdiet. Allemaal gevoelens, allemaal gedachten, en God vraagt ook van ons dat wij dezelfde weg gaan. Niet weglopen voor het kwaad, niet weglopen voor innerlijke conflicten, niet weglopen voor frustraties maar ze onder ogen durven zien. Het heeft allemaal met ons innerlijk te maken. Natuurlijk is de bijbel belangrijk maar God wil ook in ons hart wonen dus is het geloof een innerlijk gebeuren. Het heeft alles met je gevoel en je verstand te maken. Ga je daar aan voorbij dan ontken je jezelf als mens. Maar jij als mens mag er juist zijn. Nogmaals, de bijbel kun je niet lezen van kaft tot kaft want zij is de openbaring van God Zelf. En dat is voor ieder mens heel persoonlijk.
« Laatst bewerkt op: december 01, 2004, 07:09:56 pm door lonneke »

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #175 Gepost op: december 01, 2004, 07:11:21 pm »

quote:

Rene Z schreef op 01 december 2004 om 18:47:
Ik heb lees zelf ook wel eens op een alverzoenings site. Volgens hun worden alle mensen gered en dat wordt maar met een heel klein aantal bijbelteksten "onderbouwd". Maar de bijbel staat vol met teksten die het tegendeel bewijzen Volgens hun zijn ook Hiltler, Idi Amin en dat soort mensen uiteindelijk behouden.
Wij weten niet wie er uiteindelijk behouden zullen zijn, een mens kan vlak voor zijn dood nog tot bekering komen (zie de moordenaar naast Jezus aan het kruis), God is Barmhartig èn Rechtvaardig. Hij heeft ons Zijn Woord gegeven, en Zijn Woord is WAAR. Zoals ik al eerder zei.......God liegt nooit, dus vertrouw op hetgeen Hij ons in de Bijbel zegt!
« Laatst bewerkt op: december 01, 2004, 07:12:19 pm door Heidi »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #176 Gepost op: december 01, 2004, 07:18:39 pm »
Lonneke: je moet Gods Woord als leidraad gebruiken, dat is wat de GKv leert. Dat doe je natuurlijk met je gevoel en verstand, maar de nadruk ligt erop dat je door Gods Geest niet jouw wil maar Gods wil doet. En de Bijbel is daarbij een houvast. Jouw benadering vind ik een karikaturale benadering van de manier waarop tradidionele kerken (bijvoorbeeld GKv) met de materie omgaan. Als je binnen de GKv om je heen kijkt, zie je dat er een hoop mensen zijn die zich door de Geest proberen te laten leiden. Alleen je moet dat dus willen zien.

En de Geest en de Bijbel keren zich tegen de Alverzoeningsleer, dus daarom de meeste vrijgemaakten ook: als de Bijbel het niet leert, dan is het niet zo. Een paar ambigu te interpreteren teksten tegenover een lading duidelijke teksten... Daar kun je wel heel lang over discussiëren, met name over dat handjevol teksten, maar wat God wil staat duidelijk in de rest van de Bijbel.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

lonneke

• Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #177 Gepost op: december 01, 2004, 07:31:32 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 01 december 2004 om 19:18:
Lonneke: je moet Gods Woord als leidraad gebruiken, dat is wat de GKv leert. Dat doe je natuurlijk met je gevoel en verstand, maar de nadruk ligt erop dat je door Gods Geest niet jouw wil maar Gods wil doet. En de Bijbel is daarbij een houvast. Jouw benadering vind ik een karikaturale benadering van de manier waarop tradidionele kerken (bijvoorbeeld GKv) met de materie omgaan. Als je binnen de GKv om je heen kijkt, zie je dat er een hoop mensen zijn die zich door de Geest proberen te laten leiden. Alleen je moet dat dus willen zien.

En de Geest en de Bijbel keren zich tegen de Alverzoeningsleer, dus daarom de meeste vrijgemaakten ook: als de Bijbel het niet leert, dan is het niet zo. Een paar ambigu te interpreteren teksten tegenover een lading duidelijke teksten... Daar kun je wel heel lang over discussiëren, met name over dat handjevol teksten, maar wat God wil staat duidelijk in de rest van de Bijbel.

Ik zei toch: Christus heeft het ons voorgeleefd. En wanneer je je daarin verdiept en je dat eigen weet te maken verander je als mens zelf. Dus niet alleen ideologische preken maar er ook naar handelen! Niet de kerk uitgaan en vervolgens je oude leventje oppakken. Veel woorden maar geen daden.

Verder zouden we ons als klein GKV kerkje maar eens moeten gaan afvragen of we wel de waarheid in pacht hebben. We zijn ten eerste maar een klein stipje op deze aardbol en ten tweede zijn er duizenden richtingen en stromingen van kerken.

Zij zijn allemaal gedoemd tot de hel als je de GKV wil geloven, verder gaat natuurlijk niet iedereen van de GKV naar de hemel, dus blijft er m.i maar een handjevol mensen over die naar de hemel gaan, de andere miljarden zitten ondertussen allemaal in de hel.

Nee, natuurlijk, daar kunnen wij niet over oordelen maar ondertussen zeggen we het wel. We noemen het dan opeens geen ordeel meer maar hebben het opeens over feiten o.i.d
Het staat nl. in de bijbel.

Vooralsnog is voor mij het belangrijkste dat ik wil leven zoals Christus het ons heeft voorgeleefd en om dat te kunnen zal ik me moeten verdiepen in mijzelf. Wie ben ik en waarom handel ik zoals ik handel? Welk kwaad huist in mij en hoe ga ik hiermee in gevecht. En zo heb ik nog wel honderden vragen t.a.v mijzelf.

En denk niet dat ik mijzelf wil verbeteren of zoiets. Dat ik denk dat ik het allemaal zelf moet doen. Want ik besef best wel dat God mij hierin helpt en dat Hij mijn steun en toeverlaat is, dat ik de kracht van Hem ontvang, ook het inzicht en ook de wijsheid. Uiteindelijk komt Hem alle eer toe. En dat vind ik fijn. Want het maakt mij ook gelukkig.

Het leven is voor mij meer dan alleen de bijbel lezen.

Ik hoop dat je dat begrijpt.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #178 Gepost op: december 01, 2004, 07:39:10 pm »
Als je niet wilt lezen en/of begrijpen wat ik in mijn vorige post schreef moet je dat zelf weten. Van jouw karikatuur van de GKv herken ik bijzonder weinig moet ik je zeggen. (Ben zelf niet gereformeerd maar evangelicaal, maar kom weleens in die kerken).

lonneke

• Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #179 Gepost op: december 01, 2004, 08:08:34 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 01 december 2004 om 19:39:
Als je niet wilt lezen en/of begrijpen wat ik in mijn vorige post schreef moet je dat zelf weten. Van jouw karikatuur van de GKv herken ik bijzonder weinig moet ik je zeggen. (Ben zelf niet gereformeerd maar evangelicaal, maar kom weleens in die kerken).
Laat het nu maar gewoon los, even goeie vrienden :)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #180 Gepost op: december 01, 2004, 11:07:25 pm »

quote:

lonneke schreef op 01 december 2004 om 19:08:
Wat ik wel vaker hoor binnen de GKV is dat je niet op je gevoel en verstand moet afgaan maar alleen op Gods Woord. Hoe zit het dan dat God het verstand van mensen verlicht ? Ik kan jullie talloze voorbeelden uit de bijbel geven hoezeer wij als mens juist wél met ons gevoel en verstand aan de slag moeten gaan. Aan je eigen gevoel en je verstand voorbij gaan betekent dat je niets doet aan zelfkennis en dat je uiteindelijk ook geestelijk niet zult groeien.

Je maakt op deze manier een karikatuur van wat ik en anderen hier nu steeds beweren. Niemand beweert hier dat we niet met ons gevoel en verstand aan de slag moeten gaan of er aan voorbij moeten gaan. Wat een onzin.
Het gaat puur en alleen om het feit dat je niet zomaar kan zeggen: 'ik denk en/of voel dit en dus is het zo dat...' Iets (in dit geval: het wel of niet verloren gaan van mensen) is niet wel of niet waar omdat ik of jij iets denkt of vindt, maar het is wel of niet waar omdat het wel of niet in de Bijbel staat.
Het gaat hier om de vraag of dit een concreet feit is of niet en dan kan je gewoon niet aankomen met alleen wat jij denkt of voelt. Nee, dan moet het gaan om wat God daar in zijn Woord (de Bijbel) wel of niet over zegt.

lonneke

• Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #181 Gepost op: december 02, 2004, 01:04:13 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 01 december 2004 om 23:07:

[...]

Het gaat hier om de vraag of dit een concreet feit is of niet en dan kan je gewoon niet aankomen met alleen wat jij denkt of voelt. Nee, dan moet het gaan om wat God daar in zijn Woord (de Bijbel) wel of niet over zegt.

Er is niemand op dit forum die zonder het Woord van God zomaar iets denkt of voelt dus waar heb je het over?

Jij kunt wel zeggen dat de bijbel alverzoening ontkent, de baptisten zeggen dat de gkv de volwassendoop ontkent en dat dat wel in de bijbel staat. En zo kun je nog wel even doorgaan.
« Laatst bewerkt op: december 02, 2004, 01:19:10 am door lonneke »

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #182 Gepost op: december 02, 2004, 07:44:06 am »
Maar je maakt een selectie uit de Bijbel op basis van gevoel. Zo ben je nog steeds bezig een gevoelsgeloof te creëren, zelfs als dat half gebaseerd is op bijbelteksten.

Alverzoening is domweg niet bijbels, net zo goed als "liefdevol omzien naar Joden" niets met het Nazisme te maken had (eh misschien een extreme vergelijking maar toch). Als ik mijn bril maar ver genoeg bijkleur kan ik dat óók zien in de 2e wereldoorlog, maar het is gewoon niet zo als ik het in proportie bekijk.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #183 Gepost op: december 02, 2004, 09:10:02 am »

quote:

lonneke schreef op 01 december 2004 om 19:31:
[...]

Ik zei toch: Christus heeft het ons voorgeleefd. En wanneer je je daarin verdiept en je dat eigen weet te maken verander je als mens zelf. Dus niet alleen ideologische preken maar er ook naar handelen! Niet de kerk uitgaan en vervolgens je oude leventje oppakken. Veel woorden maar geen daden.

Verder zouden we ons als klein GKV kerkje maar eens moeten gaan afvragen of we wel de waarheid in pacht hebben. We zijn ten eerste maar een klein stipje op deze aardbol en ten tweede zijn er duizenden richtingen en stromingen van kerken.

Zij zijn allemaal gedoemd tot de hel als je de GKV wil geloven, verder gaat natuurlijk niet iedereen van de GKV naar de hemel, dus blijft er m.i maar een handjevol mensen over die naar de hemel gaan, de andere miljarden zitten ondertussen allemaal in de hel.

Nee, natuurlijk, daar kunnen wij niet over oordelen maar ondertussen zeggen we het wel.
We noemen het dan opeens geen ordeel meer maar hebben het opeens over feiten o.i.d
Het staat nl. in de bijbel.

Het probleem is als je discussieert over de hel, dat je toch bepaalde opmerkingen moet maken: Namelijk dat wie Jezus Christus aanneemt, gelooft, NIET in het oordeel komt.
En de opdracht voor ieder is dus om dat te doen: Christus persoonlijk aannemen. Dus niet het was een voldoende offer voor ieder, wat mooi, en dan weer overgaan tot de orde van de dag. Nee: Het is daar voor mij persoonlijk gebeurt- ik BEN daar geoordeeld op het kruis.

En dan maakt de kerk waar je naar toe gaat, hiervoor niet uit. God vraagt later: Wat heb je gedaan met Mijn Zoon. Dat is de kern. En God zal niet van ons vragen of we GKV waren en dan zeggen: Oke, het is in orde.

Dat is ook het verschil met de punten van meningsverschil die je verderop in een volgende post noemt.
Kinderdoop of volwassendoop daar hangt je eeuwig heil niet vanaf. Het is belangrijk, maar God vraagt geloof in Jezus Christus in de eerste plaats.

Maar alverzoening gaat voor bij aan het opersoonlijk deel hebben aan die kruisdood. En dat is iets wat Christenen niet accepteren. Omdat God dat aangeeft als de kern van het geloof.

quote:

Vooralsnog is voor mij het belangrijkste dat ik wil leven zoals Christus het ons heeft voorgeleefd en om dat te kunnen zal ik me moeten verdiepen in mijzelf. Wie ben ik en waarom handel ik zoals ik handel? Welk kwaad huist in mij en hoe ga ik hiermee in gevecht. En zo heb ik nog wel honderden vragen t.a.v mijzelf.

En denk niet dat ik mijzelf wil verbeteren of zoiets. Dat ik denk dat ik het allemaal zelf moet doen. Want ik besef best wel dat God mij hierin helpt en dat Hij mijn steun en toeverlaat is, dat ik de kracht van Hem ontvang, ook het inzicht en ook de wijsheid. Uiteindelijk komt Hem alle eer toe. En dat vind ik fijn. Want het maakt mij ook gelukkig.

Het persoonlijk de kruisdood voor jouzelf zien, betekent voor mij dat ik niet meer met mezelf in gevecht HOEF. Want God heeft mijzelf op het kruis meegeoordeeld. Netzo gedood als Christus daar is gedood. 'Wie ben ik' is dus al beantwoord: Ik ben voor God niet te verbeteren en niet in staat om zo voor Hem te verschijnen. En God heeft ons iets geheel nieuws te geven als we dit geloven.

quote:

Het leven is voor mij meer dan alleen de bijbel lezen.

Ik hoop dat je dat begrijpt.

De bijbel is wel de basis van waaruit God tot ons spreekt. Als gelovige hebben we de Heilige Geest ontvangen maar Hij zal ons nooit iets laten zien wat tegen de Bijbelse boodschap ingaat.
En ik lees ook niet de hele dag alleen de bijbel. :)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

lonneke

• Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #184 Gepost op: december 02, 2004, 09:23:18 am »

quote:

Zwever schreef op 02 december 2004 om 07:44:
Maar je maakt een selectie uit de Bijbel op basis van gevoel. Zo ben je nog steeds bezig een gevoelsgeloof te creëren, zelfs als dat half gebaseerd is op bijbelteksten.

Alverzoening is domweg niet bijbels, net zo goed als "liefdevol omzien naar Joden" niets met het Nazisme te maken had (eh misschien een extreme vergelijking maar toch). Als ik mijn bril maar ver genoeg bijkleur kan ik dat óók zien in de 2e wereldoorlog, maar het is gewoon niet zo als ik het in proportie bekijk.

Je hebt gelijk. Ik heb de Bijbel vele malen gelezen. Toen ik tot het geloof kwam sprak mij het OT niet zo aan. Ik ben niet de enigste want meerdere mensen hebben dat. Nu kan ik me daar meer in vinden maar toen niet. En zo is het ook met het NT. Bij mij zijn er altijd bijbelteksten geweest die eruit sprongen. Die me aanspraken. Teksten die me 10 jaar geleden aanspraken, spreken me nu minder aan. Ik lees de bijbel ook met gevoel. Ik vind trouwens gevoel iets anders dan emoties. Dus ik ben wel een gevoelig mens maar zeker geen emotioneel mens omdat ik me weet te beheersen met m'n verstand.

Dat er bijbelteksten zijn die me ( meer ) aanspreken vind ik heel normaal. Ik lees ook graag wat ik wil lezen. Netzoals ik in een boekezaak sta en de boeken eruit pik die mij aanspreken. Zo heb ik dat ook met de bijbel. Zo sta ik met alles in het leven. Ik doe geen dingen met tegenzin. Natuurlijk, soms ontkom je daar niet aan maar dan breng ik dat bij God in gebed. Wat me dat heeft opgeleverd? Een heel gelukkig en harmonieus leven. Ik kan echt zeggen dat ik intens van mijn leven geniet.

Mijn leven bestaat uit meer dan de Bijbel, daarmee wil ik zeggen dat mijn leven door God wordt geleid. Niet op een claimende en beklemmende manier maar in rust en in liefde, niet oordelende. Het is zo dat ik negativiteit vermijd. Zo kijk ik niet naar geweldsfilms, zo laat ik mij niet in met mensen die negatief zijn, althans, ik geef de negativiteit geen kans om zich te wortelen. Ik wil niets met hel en verdoemenis te maken hebben. Mijn leven ervaar ik als een hemel op aarde en daar wil ik iedereen in laten delen, ook mensen die niet geloven.

Ik geloof wel in een hel maar op een andere manier. De hel is een tussenstation voor een volgend leven. Je hoeft er niet eeuwig te zitten. In de hel wordt je geconfronteerd met een brandend verlangen, met begeerten, je overziet je leven en je krijgt de kans om in een volgend leven deze zaken aan te pakken. Je gaat de strijd aan om meer mens te worden. Wat je zaait zul je op deze manier ook oogsten. Dat is rechtvaardigheid. Heb je je vrouw levenslang verwaarloosd dan zul je in een volgend leven geen vrouw krijgen en daar ook heel erg mee zitten omdat je de waarde van zo'n relatie leert in te zien. In een leven wat daar op volgt zul je je vrouw niet meer verwaarlozen omdat je hebt geleerd, ten diepste in je ziel, dat een vrouw meer is dan een stuk vuil.
Dat verklaart ook waarom mensen met aangeboren talenten geboren worden. Het verklaart ook waarom de één rijk geboren wordt en de ander arm. Alles heeft een betekenis, niets gebeurt er voor niets, toeval bestaat niet, zinloos geweld ook niet.
Op deze wijze worden uiteindelijk alle mensen ook verzoend in het geloof.

Daar kun je allemaal niet in geloven. Dat is je goed recht maar laat een ander wel vrij in zijn belevingswereld.
« Laatst bewerkt op: december 02, 2004, 09:26:32 am door lonneke »

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #185 Gepost op: december 02, 2004, 09:33:45 am »

quote:

lonneke schreef op 02 december 2004 om 09:23:
De hel is een tussenstation voor een volgend leven. Je hoeft er niet eeuwig te zitten. In de hel wordt je geconfronteerd met een brandend verlangen, met begeerten, je overziet je leven en je krijgt de kans om in een volgend leven deze zaken aan te pakken.

Is dat zo? Krijg je nog een kans? Is de hel een tussenstation? Waar staat dat in de Bijbel?
Ik lees in Hebreeën 9 vers 27    En zoals het de mensen beschikt is, éénmaal te sterven en daarna het oordeel,

lonneke

• Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #186 Gepost op: december 02, 2004, 09:41:41 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 02 december 2004 om 09:10:

[...]

Het probleem is als je discussieert over de hel, dat je toch bepaalde opmerkingen moet maken: Namelijk dat wie Jezus Christus aanneemt, gelooft, NIET in het oordeel komt.
En de opdracht voor ieder is dus om dat te doen: Christus persoonlijk aannemen. Dus niet het was een voldoende offer voor ieder, wat mooi, en dan weer overgaan tot de orde van de dag. Nee: Het is daar voor mij persoonlijk gebeurt- ik BEN daar geoordeeld op het kruis.

Zie mijn bovenstaande post. Iedereen zal zijn leven overzien na de dood. Men komt in een sfeer waar men geconfronteerd wordt met zichzelf. Hoe meer aards gericht je bent, je je nog vasthoudt aan de materie, des te lager de sfeer. Je krijgt wel de kans om hieruit te komen en je leven op aarde in een andere situatie, andere omgeving etc. te vervolgen. In zeker zin een oordeel maar ook: wat je zaait zul je oogsten.

quote:

En dan maakt de kerk waar je naar toe gaat, hiervoor niet uit. God vraagt later: Wat heb je gedaan met Mijn Zoon. Dat is de kern. En God zal niet van ons vragen of we GKV waren en dan zeggen: Oke, het is in orde.

Dat is ook het verschil met de punten van meningsverschil die je verderop in een volgende post noemt.
Kinderdoop of volwassendoop daar hangt je eeuwig heil niet vanaf. Het is belangrijk, maar God vraagt geloof in Jezus Christus in de eerste plaats.

Maar alverzoening gaat voor bij aan het opersoonlijk deel hebben aan die kruisdood. En dat is iets wat Christenen niet accepteren. Omdat God dat aangeeft als de kern van het geloof.

Christus is voor alle mensen gestorven. Alleen is het zo dat niet iedereen uit vrije wil zomaar Christus kan aanvaarden. Vanuit Christus heeft de verzoening met de mensheid plaats gehad en hoeft niet opnieuw te gebeuren. Nu nog de mens...
Maar God wil dat de mensen ook echt met hun hart kiezen. Het is onmogelijk om dat in één leven te doen. Daarom is God barmhartig en krijgen mensen steeds weer opnieuw de kans om tot Hem te komen. Evangelie blijft dus ook nodig. Gerechtigheid geschiedt.

quote:

Het persoonlijk de kruisdood voor jouzelf zien, betekent voor mij dat ik niet meer met mezelf in gevecht HOEF. Want God heeft mijzelf op het kruis meegeoordeeld. Netzo gedood als Christus daar is gedood. 'Wie ben ik' is dus al beantwoord: Ik ben voor God niet te verbeteren en niet in staat om zo voor Hem te verschijnen. En God heeft ons iets geheel nieuws te geven als we dit geloven.

Ben ik niet met je eens en ik kan je ook vertellen waarom. Ik kom daar later op terug omdat ik daar nu geen tijd voor heb. Maar de mens moet wel degelijk met zichzelf aan de slag ( blijven ) Belijdenis doen is het begin van je geloofskeus. In het huwelijk treden is het begin van veel werk wat moet ( blijven ) worden verzet wil je het tot een liefdevol beleven brengen.

quote:

De bijbel is wel de basis van waaruit God tot ons spreekt. Als gelovige hebben we de Heilige Geest ontvangen maar Hij zal ons nooit iets laten zien wat tegen de Bijbelse boodschap ingaat.
En ik lees ook niet de hele dag alleen de bijbel. :)

Ben ik met je eens. Maar de Heilige Geest gaat ook langs wegen die voor ons onmogelijk lijken. In de bijbel lees je :

25 Er zijn echter nog vele andere dingen, die Jezus gedaan heeft; indien deze één voor één beschreven werden, dan zou, naar ik meen, de wereld zelf de boeken, die geschreven werden, niet kunnen bevatten.

Wij zouden ze niet kunnen bevatten....

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #187 Gepost op: december 02, 2004, 09:54:33 am »

quote:

lonneke schreef op 02 december 2004 om 09:23:
[...]
Je hebt gelijk. Ik heb de Bijbel vele malen gelezen. Toen ik tot het geloof kwam sprak mij het OT niet zo aan. Ik ben niet de enigste want meerdere mensen hebben dat. Nu kan ik me daar meer in vinden maar toen niet. En zo is het ook met het NT. Bij mij zijn er altijd bijbelteksten geweest die eruit sprongen. Die me aanspraken. Teksten die me 10 jaar geleden aanspraken, spreken me nu minder aan. Ik lees de bijbel ook met gevoel. Ik vind trouwens gevoel iets anders dan emoties. Dus ik ben wel een gevoelig mens maar zeker geen emotioneel mens omdat ik me weet te beheersen met m'n verstand.

Dat er bijbelteksten zijn die me ( meer ) aanspreken vind ik heel normaal. Ik lees ook graag wat ik wil lezen.

Het gaat in deze discussie niet om de bijbelteksten die je meer aanspreken dan andere, het gaat om bijbelteksten die je MINDER aanspreken dan de ander. Het is de vraag of je die zomaar links kunt laten liggen of niet.

quote:

Ik geloof wel in een hel maar op een andere manier. De hel is een tussenstation voor een volgend leven.

Kortom: je zelfbedachte constructie van de hel. De Bijbel zegt toch ook iets over de hel Lonneke? Waarom zwijg je daar stelselmatig over?

lonneke

• Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #188 Gepost op: december 02, 2004, 10:11:00 am »

quote:

Heidi schreef op 02 december 2004 om 09:33:
[...]

Is dat zo? Krijg je nog een kans? Is de hel een tussenstation? Waar staat dat in de Bijbel?
Ik lees in Hebreeën 9 vers 27    En zoals het de mensen beschikt is, éénmaal te sterven en daarna het oordeel,
Lees dit maar even door http://forum.gkv.nl/forum/list_messages/331/0//reincarnatie

Maar waarom zou dit geen geestelijk sterven zijn ? Het is inderdaad beschikt dat de mens één keer wedergeboren wordt en dus één keer sterft ( geestelijk, de oude mens ) Bekering is dus iets anders, dat doe je elke dag.

espirit

• Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #189 Gepost op: december 02, 2004, 10:19:24 am »
Dat een mens meerdere levens leeft is heel begrijpelijk. Zie slechts, hoe traag wij evolueren om tot liefde te kunnen komen. Nog steeds zijn er oorlogen en gevechten, dus nog steeds is er geen eenheid onder de mensen.
Ook wilde ik het even hebben over "vrije wil", die is ons gegeven en wat houd dat nu precies in ?
Als God ons "Zijn wil" zou opleggen, dan zou het geen "vrije wil" meer zijn, dan zouden wij niet meer vrij kunnen zijn in de dagelijkse keuzes, die wij maken.

God is liefde, dus waar moeten wij dan naar toe met onze "vrije wil" ? Juist "Liefde", maar hoe je dat doet, daar ben je vrij in. Als je van sturing in het geheel mag spreken, dan merk je ook, zodra je "God" in je hart hebt, dat je gestuurd word, om "liefde" te ervaren in je leven. Als je in overeenstemming bent met "liefde", dan voel je rust van binnen. Ben je dat niet, dan word je onrustig.

Ik toets alles in mijn leven met dit gegeven "Liefde" en waar kom je dan op uit ? Dat er op verlerlei vlakken heel veel tegenstellingen zijn, zo ook met helaas "De Bijbel". Als ik slechts de passage van
Heidi hierin aanhaal " En zoals het de mensen beschikt is, éénmaal te sterven en daarna het oordeel", dan krijg ik wederom een tegenstelling; Oordeel - Liefde, want Liefde Oordeelt niet.

Nu kan je een hele lange discussies gaan houden, dat dit nu éénmaal "God's woord is", maar is dat ook zo, immers God is Liefde ???
Dus waar word ik dan toe uitgenodigd, als ik "God" daadwerkelijk in mijn hart draag ?
Juist, onafhankelijk te durven denken, los van alles wat mij geleerd is te denken, wat op zich weer een hele uitdaging is.

Het leven zie ik dus ook als "leerschool". "God's leerschool". "Hij" heeft me alles gegeven, alle gereedschappen in het leven om tot "Liefde" te kunnen terugkeren. Door alle ervaringen, alle lessen die ik krijg in het leven, zal ik leren, dat alles wat in strijd is met deze "Liefde" niet werkt. Niet voor mij en niet voor de hele wereld waarin wij leven.
En als ik zo tegen de dingen aankijk, voel ik mij een gezegend mens, dat ik die kans van "God" heb gekregen.

Vele "Meesters" zijn ons voorgegaan, hun levens staat opgetekend in "Heilige Boeken", die ons uitnodigen om hun voorbeeld te volgen. Als ik mij afgescheiden van hen voelde, zou ik hun voorbeeld niet kunnen volgen. Je kan de woorden letterlijk nemen, maar zijn ze ook zo bedoeld ?
Heb jij het dan waarlijk begrepen, wat hun echte boodschap aan ons was ?
Dus is mijn leidraad in het leven "Wat zou Liefde nu doen ?" Immers "God is Liefde".

Ieder die daar anders over denkt, zal ik nooit aanvallen, want als ik in de aanval zou moeten gaan, ben ik weer in strijd met deze zelfde "Liefde". Liefde heeft immers geen strijd nodig om Liefde te kunnen zijn of wezen. Ieder loopt het pad in zijn of haar eigen tempo om tot "Liefde" te kunnen komen. Ik kan een ander zijn gedachtengang, zijn vrije wil, niet veranderen of opdringen, dat moet diegene zelf bewerkstelligen, echter dat sluit niet uit, dat ik wel erover kan vertellen, maar het is aan diegene, wat hij of zij ermee wil doen.

Als ik ervoor zorg, dat ik zoveel mogelijk in overeenstemming met "Liefde" ben, dan zal ik ook gezien worden en dat zal die ander ook tot nadenken stemmen, wat uiteindelijk tot verandering kan leiden. Kijk maar naar de groten der aarden, waarom zij zo'n grote indruk op ons mensen konden achterlaten ? Omdat zij dit hadden begrepen en dat ook konden uitstralen naar de mensen om hen heen.
« Laatst bewerkt op: december 02, 2004, 10:21:52 am door espirit »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #190 Gepost op: december 02, 2004, 10:19:40 am »

quote:

lonneke schreef op 02 december 2004 om 09:41:
[...]

Zie mijn bovenstaande post. Iedereen zal zijn leven overzien na de dood. Men komt in een sfeer waar men geconfronteerd wordt met zichzelf. Hoe meer aards gericht je bent, je je nog vasthoudt aan de materie, des te lager de sfeer. Je krijgt wel de kans om hieruit te komen en je leven op aarde in een andere situatie, andere omgeving etc. te vervolgen. In zeker zin een oordeel maar ook: wat je zaait zul je oogsten.

[...]

Christus is voor alle mensen gestorven. Alleen is het zo dat niet iedereen uit vrije wil zomaar Christus kan aanvaarden. Vanuit Christus heeft de verzoening met de mensheid plaats gehad en hoeft niet opnieuw te gebeuren. Nu nog de mens...
Maar God wil dat de mensen ook echt met hun hart kiezen. Het is onmogelijk om dat in één leven te doen. Daarom is God barmhartig en krijgen mensen steeds weer opnieuw de kans om tot Hem te komen. Evangelie blijft dus ook nodig. Gerechtigheid geschiedt.
In dit verhaal lees ik niets over een tweede kans. Laat staan netzo lang de kans krijgen tot je het aanneemt in een volgend leven:

Lucas 16
19 En er was een rijk man, die gekleed ging in purper en fijn linnen en elke dag schitterend feest hield. 20 En er was een bedelaar, Lazarus genaamd, vol zweren, 21 nedergelegd bij zijn voorportaal, die verlangde zijn honger te stillen met wat van de tafel van de rijke afviel; zelfs kwamen de honden zijn zweren likken.
22 Het geschiedde, dat de arme stierf en door de engelen gedragen werd in Abrahams schoot.

23 Ook de rijke stierf en hij werd begraven. En toen hij in het dodenrijk zijn ogen opsloeg onder de pijnigingen, zag hij Abraham van verre en Lazarus in zijn schoot.
24 En hij riep en zeide: Vader Abraham, heb medelijden met mij en zend Lazarus, opdat hij de top van zijn vinger in water dope en mijn tong verkoele, want ik lijd pijn in deze vlam.
25 Maar Abraham zeide: Kind, herinner u, hoe gij het goede tijdens uw leven hebt ontvangen en insgelijks Lazarus het kwade; nu wordt hij hier vertroost en gij lijdt pijn 26 En bij dit alles, er is tussen ons en u een onoverkomelijke kloof, opdat zij, die vanhier tot u zouden willen gaan, dit niet zouden kunnen, en zij vandaar niet aan onze kant zouden kunnen komen.

27 Doch hij zeide: Dan vraag ik u, vader, dat gij hem naar het huis van mijn vader zendt, want ik heb vijf broeders. 28 Laat hij hen dan ernstig waarschuwen, dat ook zij niet in deze plaats der pijniging komen.
29 Maar Abraham zeide: Zij hebben Mozes en de profeten, naar hen moeten zij luisteren.
30 Doch hij zeide: Neen, vader Abraham, maar indien iemand van de doden tot hen komt, zullen zij zich bekeren.
31 Doch hij zeide tot hem: Indien zij naar Mozes en de profeten niet luisteren, zullen zij ook, indien iemand uit de doden opstaat, zich niet laten gezeggen.

Over en uit voor de rijke man. Hij krijgt niet nog een kans. Evenmin mogen zijn broers extra gewaarschuwd worden:Zij hebben Mozes en de profeten, naar hen moeten zij luisteren.
En de rest zal toch geen invloed hebben. ZELFS niet als er iemand uit de doden opstaat om hen in te lichten.
« Laatst bewerkt op: december 02, 2004, 10:21:30 am door Priscilla en Aquila »

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #191 Gepost op: december 02, 2004, 10:23:19 am »

quote:

lonneke schreef op 02 december 2004 om 10:11:
Maar waarom zou dit geen geestelijk sterven zijn ? Het is inderdaad beschikt dat de mens één keer wedergeboren wordt en dus één keer sterft ( geestelijk, de oude mens ) Bekering is dus iets anders, dat doe je elke dag.
Ja Lonneke, en dat wedergeboren worden kan alleen in DIT leven. Na dit leven vangt het eeuwige leven aan, ofwel bij God, ofwel zonder God. Je kunt alleen in DIT leven kiezen!

espirit

• Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #192 Gepost op: december 02, 2004, 10:40:24 am »
Met "Eeuwig leven" word bedoeld, dat de dood geen einde is, maar slechts een overgang, wat onderdeel uitmaakt van de cirkel van het leven, maar de menselijke logica is te beperkt om het grotere geheel te kunnen overzien, dat "De Ziel" eeuwig is. De Ziel ervaart door het menselijke lichaam. Het menselijke lichaam heeft zijn beperkingen en zal vroeg of laat eindigen "De Dood".
"De Ziel" blijft echter in stand, want deze is eeuwig.

"De Ziel" ervaart zichzelf keer op keer om tot "Liefde" te kunnen komen, daar zijn dus meerdere mensenlevens voor nodig. Het hele leven is een herinneringsproces, een kans om te herinneren, wie jij dus daadwerkelijk bent ? Een kind van God, een kind van liefde.

espirit

• Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #193 Gepost op: december 02, 2004, 10:42:49 am »
Wie zegt, dat je alleen in dit leven kan kiezen, legt zichzelf "Beperkingen" op van "God's Grootheid".

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #194 Gepost op: december 02, 2004, 10:46:02 am »

quote:

espirit schreef op 02 december 2004 om 10:40:
Met "Eeuwig leven" word bedoeld, dat de dood geen einde is, maar slechts een overgang,

Inderdaad Espirit, de dood is de overgang naar de eeuwigheid. Maar wie in dit (ons enige!) leven Christus aanneemt, hééft het eeuwige leven reeds!

quote:

"De Ziel" ervaart zichzelf keer op keer om tot "Liefde" te kunnen komen, daar zijn dus meerdere mensenlevens voor nodig.
Waar staat dat?

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #195 Gepost op: december 02, 2004, 10:49:20 am »

quote:

espirit schreef op 02 december 2004 om 10:42:
Wie zegt, dat je alleen in dit leven kan kiezen, legt zichzelf "Beperkingen" op van "God's Grootheid".
Vertel maar eens waar ik in de Bijbel kan vinden dat er ten eerste nog andere levens zijn, en ten tweede dat we in die andere levens alsnog voor Christus kunnen kiezen......

Knee

• Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #196 Gepost op: december 02, 2004, 12:27:17 pm »
Deze hele discussie is terug te voeren op hoe we de bijbel zien. Is dat Gods Woord? Is de bijbel 'geinspireerd' door de Heilige Geest?

Als mensen zeggen: 'God is Liefde' (1 Joh 4:8, 16) en daar hele theorieen aan ophangen, dan vraag ik me af waarom men dit aspect van God wel aanneemt en andere niet. Immers het feit dat God liefde is, weten we uit de bijbel? Maar de bijbel zegt toch nog veel meer over God?

De bijbel zegt zelf:

2Ti 3:16-17
16  Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is;
17  Opdat de mens Gods volmaakt zij, tot alle goed werk volmaaktelijk toegerust.

Dus als we God willen leren kennen dan moeten we vooral zijn Woord aannemen. Dat Woord is in de eerste plaats de Heere Jezus Christus. Hem moeten we aannemen. Hij wordt geopenbaard in de Schrift. Die Schrift is door Hem zelf ingegeven ('divinely breathed in' staat er eigenlijk).

En wat is het doel van het lezen en bestuderen van de Schrift? 'Opdat de mens Gods volmaakt zij!'
Wie is een 'mens Gods'? Dat zijn kinderen van God, wedergeboren mensen.
Waardoor wedergeboren? Door onvergangelijk zaad, dat is het Woord van God:

1Pe 1:23
23  Gij, die wedergeboren zijt, niet uit vergankelijk, maar uit onvergankelijk zaad, door het levende en eeuwig blijvende Woord van God.

Jak 1:18
18  Naar Zijn wil heeft Hij ons gebaard door het Woord der waarheid, opdat wij zouden zijn als eerstelingen Zijner schepselen.

Lees ook dit:

2Pe 1:19-21
19  En wij hebben het profetische woord, dat zeer vast is, en gij doet wel, dat gij daarop acht hebt, als op een licht, schijnende in een duistere plaats, totdat de dag aanlichte, en de morgenster opga in uw harten.
20  Dit eerst wetende, dat geen profetie der Schrift is van eigen uitlegging;
21  Want de profetie is voortijds niet voortgebracht door de wil eens mensen, maar de heilige mensen Gods, van den Heiligen Geest gedreven zijnde, hebben ze gesproken.

Het profetische woord (de bijbel in de toenmalige vorm, dwz het OT, plus de brieven die ze toen hadden, vergelijk 2 Pet 3:15-16), is zeer vast, het is een licht! En de profetieen zijn gesproken door mensen die door de Heilige Geest zelf zijn gedreven.

En wat zegt dat Woord over God?

God is:
Liefde (1 Joh 4)
Rechtvaardig (Jes 45:21)
Barmhartig, Genadig, Lankmoedig, groot van weldadigheid en waarheid (Exo 34:6)
Verschrikkelijk (of geducht) (Dan 9:4)
Een verterend vuur (Deu 4:24, Heb 12:29)
Getrouw (Jes 49:7)
Eeuwig (Jer 10:10)
Almachtig (Gen 17:1)
De Allerhoogste (Deu 32:8)
Rechter (Heb 12:23)
Wreker (Nah 1:2, 1 Thes 4:6)

Deze lijst is niet compleet maar geeft een indruk van wie God is. God openbaart zich op deze manier aan ons in zijn Woord, dat door Hemzelf op een goddelijke manier is 'beademd', door de de Heilige Geest.

Ik geloof dat God naast de Schrift zich ook op andere manieren kan openbaren aan mensen  (bijv. in een droom of visioen). Maar deze openbaringen moeten wel getoetst worden. Ook daar is de bijbel duidelijk over:

1Co 14:29
29  En dat twee of drie profeten spreken, en dat de anderen oordelen.

1Th 5:19-21
19  Blust den Geest niet uit.
20  Veracht de profetieen niet.
21  Beproeft alle dingen; behoudt het goede.

1Jo 4:1
1  Geliefden, gelooft niet een iegelijken geest, maar beproeft de geesten, of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn uitgegaan in de wereld.
Hieraan zullen allen weten, dat u discipelen van Mij bent, als u liefde hebt onder elkaar. (Joh. 13:35)

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #197 Gepost op: december 02, 2004, 12:30:24 pm »
AMEN.

espirit

• Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #198 Gepost op: december 02, 2004, 01:29:31 pm »
Als je ervan uitgaat, dat al het oude waarheid is en al het nieuwe onwaarheid, dan toets je heel beperkt. "De Bijbel" kan een leidraad zijn, maar zeg je zelf niet:"Al het Schrift is van God ingegeven en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in rechtvaardigheid is".
Met andere woorden, het zelfde schrift kan je verbeteren, door te leren, door alles te beproeven en het goede te behouden om dat vervolgens verder te onderwijzen, zolang het rechtvaardig is.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #199 Gepost op: december 02, 2004, 01:55:09 pm »
Ik ben benieuwd: reageer je nog op mijn laatste post Lonneke?