Auteur Topic: Christelijke romans  (gelezen 2402 keer)

Iris

• Bekijk profiel
Christelijke romans
« Gepost op: januari 04, 2005, 08:13:13 pm »
Kan iemand mij boeken (romans) aanbevelen waarin Christelijke thema's centraal staan?
En ik bedoel ook echt goede boeken, geen kasteelroman-achtige boeken.

Iris

Zijnkind

• Bekijk profiel
Christelijke romans
« Reactie #1 Gepost op: januari 04, 2005, 08:14:01 pm »
Waar zal ik beginnen :) Moet het wel over liefdesgeschiedenissen gaan of mag elk soort verhaal als het maar christelijk is?
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Christelijke romans
« Reactie #2 Gepost op: januari 04, 2005, 08:21:11 pm »
Ik vond 'Het negende uur' van Pieter Nouwen een heel gaaf boek. 't Is een van de weinige door de seculiere pers als literair beschouwde christelijke romans. Het begint met een beschrijving van de kruisiging, en daarna wordt een 2-luik getekend van de manier waarop Bach de MatteusPassion schrijft, en de manier waarop een atheïstische zanger zich voorbereid op het zingen van de Jezus-rol in die passion....
Ik vond het heel indrukwekkend en confronterend. Echt een aanrader!

Iris

• Bekijk profiel
Christelijke romans
« Reactie #3 Gepost op: januari 04, 2005, 08:35:32 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 04 januari 2005 om 20:14:
Waar zal ik beginnen :) Moet het wel over liefdesgeschiedenissen gaan of mag elk soort verhaal als het maar christelijk is?

Als het maar goed geschreven is, geen voorspelbaar verhaal dus, maar echt een boek met diepgang, een boek dat blijft "hangen".......
(hm, dat klinkt wel erg vaag hè....)
Laat ik het zo zeggen............ik zoek boeken die mij helpen te groeien in het geloof, in romanvorm geschreven en geen zoetsappige verhaaltjes, waarin alles altijd goed komt, maar echte boeken over het geloof. (en de dilemma's die men kan tegenkomen)
Boeken waar ik iets van kan leren, boeken die stof tot nadenken geven....

Iris

Iris

• Bekijk profiel
Christelijke romans
« Reactie #4 Gepost op: januari 04, 2005, 08:36:37 pm »

quote:

E-line schreef op 04 januari 2005 om 20:21:
Ik vond 'Het negende uur' van Pieter Nouwen een heel gaaf boek. 't Is een van de weinige door de seculiere pers als literair beschouwde christelijke romans. Het begint met een beschrijving van de kruisiging, en daarna wordt een 2-luik getekend van de manier waarop Bach de MatteusPassion schrijft, en de manier waarop een atheïstische zanger zich voorbereid op het zingen van de Jezus-rol in die passion....
Ik vond het heel indrukwekkend en confronterend. Echt een aanrader!
Dank je wel voor de tip! (klinkt goed!) Ik ga eens kijken in de bibliotheek!
« Laatst bewerkt op: januari 04, 2005, 08:37:00 pm door Iris »

Zijnkind

• Bekijk profiel
Christelijke romans
« Reactie #5 Gepost op: januari 04, 2005, 08:41:58 pm »
tja, een overbekende is "deadline" van Randy Alcorn. Wel een beetje veel amerikaanse invloeden maar een goed verhaal.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Christelijke romans
« Reactie #6 Gepost op: januari 04, 2005, 08:50:14 pm »
Hier vind je een overzicht van divers christelijk proza van Nederlandse bodem met kwalificaties. Wellicht handig :)

rietje

• Bekijk profiel
Christelijke romans
« Reactie #7 Gepost op: januari 04, 2005, 09:24:05 pm »
het huis op de heuvel van Elisabeth musser.
kheb dr vangenoten.
gelukkig wie zuiver van hart zijn, want zij zullen God zien

wimpie

• WWJD?
    • Bekijk profiel
Christelijke romans
« Reactie #8 Gepost op: januari 04, 2005, 09:55:37 pm »
de hemelse man over christenvervolging in china.. krijg er nog steeds rillingen over mn rug van

marijma

• Bekijk profiel
Christelijke romans
« Reactie #9 Gepost op: januari 04, 2005, 10:14:05 pm »
Als je van thrillers houdt zijn de boeken van Frank Peretti wel wat voor je. Of het Genodyne experiment van Bill Myers is heel apart en ontzettend boeiend (ff googelen). Heb je een voorkeur voor een bepaald genre?
Probeer niet perfect te zijn, maar probeer zo perfect mogelijk jezelf te zijn!

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Christelijke romans
« Reactie #10 Gepost op: januari 04, 2005, 10:45:53 pm »
Heb onlangs Thr3e (Dri3) van Ted Dekker gekocht. Overal hoor en lees ik dat dit een van beste christelijke thrillers ooit is. Ik ben benieuwd.
Ted Dekker is een redelijk nieuwe, maar een van de beste schrijvers van christelijke thrillers. Andere goeie zijn Frank Peretti, Bill Myers, Sigmund Brouwer. Maar er zijn er wel meer. Kijk eens rond in een christelijke boekwinkel zou ik zeggen. Of check Lees en Luister.
« Laatst bewerkt op: januari 04, 2005, 10:47:19 pm door Mezzamorpheus »

LaNaussee

• Bekijk profiel
Christelijke romans
« Reactie #11 Gepost op: januari 04, 2005, 11:13:17 pm »
In de link van E-line werd Gert-Jan Segers niet zo positief beoordeeld. Maar van zijn boek 'overwinteren' was ik echt zwaar onder de indruk. Enige feeling met het studentenleven is overigens wel handig.
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Christelijke romans
« Reactie #12 Gepost op: januari 04, 2005, 11:45:41 pm »
Lynn Austin: Eva's dochters. Een verhaal waar vier vrouwen van verschillende generaties centraal staan. Die hebben allemaal zo hun eigen problemen en een manier van omgaan hiermee.
Ik vond het mooi. Al is het een tijd geleden dat ik het las en kan je niet allerlei details geven.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

marijma

• Bekijk profiel
Christelijke romans
« Reactie #13 Gepost op: januari 05, 2005, 12:16:14 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 04 januari 2005 om 22:45:
Heb onlangs Thr3e (Dri3) van Ted Dekker gekocht. Overal hoor en lees ik dat dit een van beste christelijke thrillers ooit is. Ik ben benieuwd.
Ted Dekker is een redelijk nieuwe, maar een van de beste schrijvers van christelijke thrillers. Andere goeie zijn Frank Peretti, Bill Myers, Sigmund Brouwer. Maar er zijn er wel meer. Kijk eens rond in een christelijke boekwinkel zou ik zeggen. Of check Lees en Luister.
Hij lijkt me echt goed, mezza....namens mij ook bedankt voor de tip! :)
Probeer niet perfect te zijn, maar probeer zo perfect mogelijk jezelf te zijn!

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Christelijke romans
« Reactie #14 Gepost op: januari 05, 2005, 11:48:22 am »
Ik heb zelf een bloedhekel aan thrillers, dus Randy Alcorn, Frank Peretti en dat soort spul valt voor mij al af, waar ik van houd zijn de volgende:

"Till we have faces", "The chronicles of Narnia" (eigenlijk kinderboeken maar als je ze in het engels leest kan het prima, net Harry Potter, bovendien zijn ze dan allemaal vrij goedkoop in 1 band te krijgen), "The cosmic trilogy" (fantasy) en "The Pilgrim's regress", allemaal van C.S. Lewis en allemaal geweldig!!!  

Deze boeken zijn niet uitgesproken christelijk, maar ze hebben christelijke thematiek en wereldbeeld en zijn geschreven door een christen. Dit spreekt mij persoonlijk véél meer aan dan romans waarin "christelijkheid" het centrale thema is en het verhaal naar de achtergrond wordt verdrongen. Als ik pure christelijkheid wil lees ik geen roman.

Een ander boek met dit soort "verborgen" thematiek is natuurlijk Uncle Tom's cabin van Harriet Beecher Stowe, maar die heb je vast al gelezen.
Bombus terrestris Reginae

Iris

• Bekijk profiel
Christelijke romans
« Reactie #15 Gepost op: januari 06, 2005, 08:18:40 pm »
Dank jullie wel voor alle tips! Hier kan ik wel een tijdje mee vooruit.  d:)b

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Christelijke romans
« Reactie #16 Gepost op: januari 06, 2005, 08:31:27 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 05 januari 2005 om 11:48:
Deze boeken zijn niet uitgesproken christelijk, maar ze hebben christelijke thematiek en wereldbeeld en zijn geschreven door een christen. Dit spreekt mij persoonlijk véél meer aan dan romans waarin "christelijkheid" het centrale thema is en het verhaal naar de achtergrond wordt verdrongen. Als ik pure christelijkheid wil lees ik geen roman.

Je gooit nu wel héél ongenuanceerd alle romans/thrillers op een hoop, terwijl ik juist de krenten uit de pap (uitzonderingen op de regel?) eruit heb willen lichten....

Blij Iris dat je er wat aan hebt! :)
Vertel je ook nog wat je nu daadwerkelijk gaat kopen/lezen? :)
« Laatst bewerkt op: januari 06, 2005, 08:31:49 pm door Mezzamorpheus »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Christelijke romans
« Reactie #17 Gepost op: januari 07, 2005, 08:58:08 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 06 januari 2005 om 20:31:
Je gooit nu wel héél ongenuanceerd alle romans/thrillers op een hoop, terwijl ik juist de krenten uit de pap (uitzonderingen op de regel?) eruit heb willen lichten....

Mezza, ik heb het helemaal niet tegen jou. Waarom vat je mijn post nou weer als een aanval op? Iedereen is van mij vrij om alle thrillers geweldig te vinden, of een deel van de thrillers, of alleen de krenten uit de pap, ik heb er een hekel aan. Dat mag toch?

Ik heb ook geprobeerd aan te geven dat dat voor MIJ geldt, dus iets persoonlijks:

quote:

Bumblebee schreef op 05 januari 2005 om 11:48:
Ik heb zelf een bloedhekel aan thrillers, dus Randy Alcorn, Frank Peretti en dat soort spul valt voor mij al af, waar ik van houd zijn de volgende:

Ik heb er een heleboel gelezen (echt een heleboel) en ben inmiddels tot de conclusie gekomen dat ik het genre "thriller" gewoon niks vind. Dit zegt wellicht meer over mij dan over de boeken, hoewel ik ervan overtuigd ben dat sommige van die boeken gewoon slecht geschreven zijn.

offtopic:Mijn leven lang al prijzen mensen bepaalde boeken de hemel in, die ik echt MOET lezen, en dan probeer ik het weer: Het begon met Ludlum, daar is mijn  moeder dol op, toen Alistair McLean waar mijn vader dol op is, toen Sjohwall en Wahloo, een paar jaar geleden "moest" ik Tom Clancy en Frederick Forsythe lezen van mijn ex, later werd het Nicci French, mijn beste vriendin zweert bij Tami Hoag en Patricia Cornwall, Robin Cook heb ik gehad, Elizabeth George, toen ik christen werd uiteraard Alcorn en Peretti en sinds kort is het Dan Brown. En ik trap er elke keer weer in ook, wat een tijdverspilling! Het is gewoon niet mijn smaak.

Hoewel ik naast Pleun nog nooit iemand heb ontmoet die net zo ongenuanceerd als ik een hekel heeft aan thrillers, dacht ik, wie weet heeft Iris ook nog iets aan mijn boekentips  :)

Dat was de enige bedoeling, beslist NIET om jou of "jouw" boek (Thr3e) af te zeiken, hij zal in z'n soort ongetwijfeld een krent in de pap zijn, maar die pap lust ik nou eenmaal niet.

(oeh, zie dat eens een mooie metafoor wezen dan  ;)  )
« Laatst bewerkt op: januari 07, 2005, 09:00:47 am door Bumblebee »

Emma

• Bekijk profiel
Christelijke romans
« Reactie #18 Gepost op: januari 07, 2005, 09:42:59 am »
B. Nijenhuis: De tornado
Of: De laatste wagon.

Verder vind ik bedroevend weinig christelijke boeken de moeite waard.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Christelijke romans
« Reactie #19 Gepost op: januari 07, 2005, 11:05:34 am »
@BBB: waarom reageer je nou weer alsof ik je persoonlijk aanviel. Dat heb ik niet gedaan en dat was ook niet mijn bedoeling.
Mijn reactie was voornamelijk gericht op deze zin:

quote:

Dit spreekt mij persoonlijk véél meer aan dan romans waarin "christelijkheid" het centrale thema is en het verhaal naar de achtergrond wordt verdrongen.

Hiermee LIJK je te zeggen alsof in ALLE christelijke romans / thrillers 'christelijkheid' het centrale thema is en het verhaal naar de achtergrond wordt verdrongen. En deze bewering is volgens mij niet juist en dat heb ik willen zeggen.

BTW, prima als je niet van het genre opzich houdt. :)
« Laatst bewerkt op: januari 07, 2005, 11:07:50 am door Mezzamorpheus »

Iris

• Bekijk profiel
Christelijke romans
« Reactie #20 Gepost op: januari 07, 2005, 02:19:37 pm »

quote:

Vertel je ook nog wat je nu daadwerkelijk gaat kopen/lezen?
Yep, ik houd jullie op de hoogte!  :)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Christelijke romans
« Reactie #21 Gepost op: januari 07, 2005, 02:34:58 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 07 januari 2005 om 11:05:
Hiermee LIJK je te zeggen alsof in ALLE christelijke romans / thrillers 'christelijkheid' het centrale thema is en het verhaal naar de achtergrond wordt verdrongen. En deze bewering is volgens mij niet juist en dat heb ik willen zeggen.
offtopic:Maar dat was mijn bewering ook helemaal niet! :)

Ik probeerde juist een onderscheid te maken tussen christelijke romans waarin christelijkheid het hoofdthema is, en christelijke romans met een christelijk wereldbeeld/inslag met het verhaal op de voorgrond. Dat geeft toch al aan dat ik duidelijk NIET vind dat in alle christelijke romans / thrillers 'christelijkheid' het centrale thema is en het verhaal naar de achtergrond wordt verdrongen? In elk geval, dat is wat ik bedoelde  :)