Auteur Topic: Heeft Jezus zelf ook in de bijbel geschreven?  (gelezen 3747 keer)

zakaria

• Bekijk profiel
Heeft Jezus zelf ook in de bijbel geschreven?
« Gepost op: november 25, 2004, 09:11:14 pm »
ook wat in de bijbel geschreven of zijn het alleen apostellen of dergelijke die het bijbel hebben geschreven ?

zoja, wat heeft hij geschreven en in welke vers ?

zoniet, waarom dan niet ?

zakaria

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: november 25, 2004, 09:14:31 pm »
en heeft hij de bijbel en de thora zelf ook gelezen ?
« Laatst bewerkt op: november 25, 2004, 09:15:45 pm door zakaria »

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: november 25, 2004, 09:18:27 pm »

Deze plaatjes zijn niet heel aardig, zou je ze voortaan weg willen laten?

« Laatst bewerkt op: november 25, 2004, 11:43:40 pm door Harm »
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

zakaria

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: november 25, 2004, 09:27:35 pm »
aangezien nog niemand antwoord heeft gegeven zegt al genoeg dat dit geen domme vraag is ok !!

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: november 25, 2004, 09:30:46 pm »
.
Domme vragen bestaan niet Zakaria.
Ik had hier antwoord gegeven, maar heb het verwijderd, omdat ik denk dat anderen hier beter antwoord op kunnen geven dan ik.  ;)
« Laatst bewerkt op: november 25, 2004, 09:33:20 pm door Iris »

zakaria

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: november 25, 2004, 09:34:04 pm »
maar las jezus dan niet in de bijbel of de thora ?

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: november 25, 2004, 09:37:21 pm »
Jezus las ongetwijfeld het oude testament, want dat was er toen al. (Het nieuwe testament is immers op zijn eigen leven en boodschap gebaseerd)
Jezus heeft de profetieën van het OT in vervulling doen gaan. (hoop dat ik het zo goed zeg)

Iris

zakaria

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: november 25, 2004, 09:44:47 pm »
maar staat dat ook in de bijbel dat jezus de thora heeft gelezen

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: november 25, 2004, 09:46:42 pm »
ja zakaria, er staat zelfs dat Hij onderwees uit de torah! Maar dat kun je met een beetje googlen inderdaad wel vinden.

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: november 25, 2004, 09:50:24 pm »
quote:
zakaria schreef in een ander topic, wat ook al op de verkeerde plek staat, op 25 november 2004 om 21:29:
je doet net als of dit een makkelijke vraag is, maar draai er maar niet om heen en geef antwoord daarop als je uberhaupt antwoord daarop kan geven ok !!!

Natuurlijk kan ik dat, maar je had het makkelijk zelf kunnen uitzoeken. Je had het op de goede plek kunnen vragen, en je had even rustig af kunnen wachten. Dit forum bestaat niet om jou binnen 5 minuten van de door jou gewenste antwoorden te voorzien.
En met zeuren in andere topics, meerdere keren hetzelfde topic openen, topics openen op de verkeerde plek en topics met ALLEMAAL HOOFDLETTERS maak je jezelf niet populair hier.
Heb je de Faq al gelezen, over hoe je je hier zou moeten gedragen? Als ik jou was zou ik me daar aan houden, je zou niet de eerste gebruiker zijn die een ban krijgt omdat ie consequent op zo'n manier aan het posten is.

quote:
zakaria schreef op 25 november 2004 om 21:11:
ook wat in de bijbel geschreven of zijn het alleen apostellen of dergelijke die het bijbel hebben geschreven ?

Dat heeft Iris al lang beantwoord: message 146513
Hoewel er wel veel dingen die Jezus gezegd heeft opgeschreven staan. Dus indirect staan er heel veel in van Jezus, al heeft hij het niet zelf geschreven, maar op laten schrijven door anderen.

quote:

Ook dat heeft Iris al beantwoord...
Iris in "heeft jezus zelf......."

quote:
zakaria schreef op 25 november 2004 om 21:14:

Ja, allicht, en grondig ook. Hij citeert er heel vaak uit. En hij heeft er ook zelf uit voorgelezen.

Maar als je dit soort dingen wilt weten kun je misschien het beste gewoon de bijbel eens gaan lezen. Die staat in elke bibliotheek, staat op heel wat plaatsen op het internet en is in ongeveer elke boekhandel te koop. Als je dan concretere vragen hebt, omdat je dingen niet begrijpt dan willen we hier best ons best doen om dingen uit te leggen...
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

zakaria

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: november 25, 2004, 09:51:01 pm »
dus dat betekent dat hij ook uit de thora heeft gelezen?

maar als er staat dat hij "onderwees" wil niet gelijk zeggen dat hij dat zelf heeft gelezen? het kan toch ook iemand anders zijn die het voor hem oplas

kun je me een bewijs uit de bijbel geven waaruit blijkt dat hij zelf de thora heeft gelezen a.u.b.

alvast bedankt

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: november 25, 2004, 09:56:58 pm »
quote:
lukas 4:14-20
14 Jezus keerde, gesterkt door de Geest, terug naar Galilea. Het nieuws over hem verspreidde zich in de hele streek. 15 Hij gaf onderricht in de synagogen en werd door allen geprezen. 16 Hij kwam ook in Nazaret, waar hij was opgegroeid, en volgens zijn gewoonte ging hij op sabbat naar de synagoge. Toen hij opstond om voor te lezen, 17 werd hem de boekrol van de profeet Jesaja overhandigd, en hij rolde hem af tot de plaats waar geschreven staat:
18 ‘De Geest van de Heer rust op mij,
want hij heeft mij gezalfd.
Om aan armen het goede nieuws te brengen
heeft hij mij gezonden,
om aan gevangenen hun vrijlating bekend te maken
en aan blinden het herstel van hun zicht,
om onderdrukten hun vrijheid te geven,
19 om een genadejaar van de Heer uit te roepen.’
20 Hij rolde de boekrol op, gaf hem terug aan de dienaar en ging weer zitten; de ogen van alle aanwezigen in de synagoge waren op hem gericht. 21 Hij zei tegen hen: ‘Vandaag hebben jullie deze schrifttekst in vervulling horen gaan.’

in de evangelien zijn veel woorden van Jezus opgetekend. In de rest van het nieuwe testament staan 'theologische' verhandelingen en brieven. In het oude testament (joodse torah) staan profetieen, geschiedenis, psalmen, spreuken,..

offtopic:kan iemand van 2 topics 1 topic maken!!

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: november 25, 2004, 09:59:15 pm »
Als je nou zelf de 4 evangelien gaat lezen, dan vind je de antwoorden op je vraag.
Dit is een vraag naar de bekende weg, lijkt me. Wat mij betreft valt de vraag in de catechorie: aan welke boom groeien appels? Waarom vallen ze naar beneden? Ik snap niet dat je je dit serieus kunt afvragen.

Maar goed, hier een tweetal teksen die over Jezus gaan:
quote:
Lucas 2 41 Zijn ouders gingen jaarlijks voor het pesachfeest naar Jeruzalem. 42 Toen hij twaalf jaar was, maakten ze weer hun gebruikelijke pelgrimstocht. 43 Na afloop van het feest vertrokken ze naar huis, maar Jezus bleef in Jeruzalem achter zonder dat zijn ouders het wisten. 44 In de veronderstelling dat hij zich bij het reisgezelschap bevond, reisden ze een hele dag voordat ze hem overal onder hun verwanten en bekenden begonnen te zoeken. 45 Toen ze hem niet vonden, keerden ze terug naar Jeruzalem om hem daar te zoeken. 46 Na drie dagen vonden ze hem in de tempel, waar hij tussen de leraren zat, terwijl hij naar hen luisterde en hun vragen stelde. 47 Allen die hem hoorden stonden versteld van zijn inzicht en zijn antwoorden. 48 Toen zijn ouders hem zagen, waren ze ontzet, en zijn moeder zei tegen hem: ‘Kind, wat heb je ons aangedaan? Je vader en ik hebben met angst in het hart naar je gezocht.’ 49 Maar hij zei tegen hen: ‘Waarom hebt u naar me gezocht? Wist u niet dat ik in het huis van mijn Vader moest zijn?’

quote:
Lucas 4:15 Hij gaf onderricht in de synagogen en werd door allen geprezen. 16 Hij kwam ook in Nazaret, waar hij was opgegroeid, en volgens zijn gewoonte ging hij op sabbat naar de synagoge. Toen hij opstond om voor te lezen, 17 werd hem de boekrol van de profeet Jesaja overhandigd, en hij rolde hem af tot de plaats waar geschreven staat:
18 ‘De Geest van de Heer rust op mij,
want hij heeft mij gezalfd.
Om aan armen het goede nieuws te brengen
heeft hij mij gezonden,
om aan gevangenen hun vrijlating bekend te maken
en aan blinden het herstel van hun zicht,
om onderdrukten hun vrijheid te geven,
19 om een genadejaar van de Heer uit te roepen.’

20 Hij rolde de boekrol op, gaf hem terug aan de dienaar en ging weer zitten; de ogen van alle aanwezigen in de synagoge waren op hem gericht. 21 Hij zei tegen hen: ‘Vandaag hebben jullie deze schrifttekst in vervulling horen gaan.’

Anderen waren me alweer voor :)

Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat je hoopt (of niet) dat Jezus, net als Mohammed, een analfabeet was. Nee, hij heeft zelf niet een bijbelboek geschreven, maar dat was niet omdat Hij analfabeet was. Zie bijv:
quote:
Johannes 8:1 Jezus ging naar de Olijfberg, 2 en vroeg in de morgen was hij weer in de tempel. Het hele volk kwam naar hem toe, hij ging zitten en gaf hun onderricht. 3 Toen brachten de schriftgeleerden en de Farizeeën een vrouw bij hem die op overspel betrapt was. Ze zetten haar in het midden en 4 zeiden tegen Jezus: ‘Meester, deze vrouw is op heterdaad betrapt toen ze overspel pleegde. 5 Mozes draagt ons in de wet op zulke vrouwen te stenigen. Wat vindt u daarvan?’ 6 Dit zeiden ze om hem op de proef te stellen, om te zien of ze hem konden aanklagen. Jezus bukte zich en schreef met zijn vinger op de grond. 7 Toen ze bleven aandringen, richtte hij zich op en zei: ‘Wie van jullie zonder zonde is, laat die als eerste een steen naar haar werpen.’ 8 Hij bukte zich weer en schreef op de grond. 9 Toen ze dat hoorden gingen ze weg, een voor een, de oudsten het eerst, en ze lieten hem alleen, met de vrouw die in het midden stond. 10 Jezus richtte zich op en vroeg haar: ‘Waar zijn ze? Heeft niemand u veroordeeld?’ 11 ‘Niemand, heer,’ zei ze. ‘Ik veroordeel u ook niet,’ zei Jezus. ‘Ga naar huis, en zondig vanaf nu niet meer.’

offtopic:Nunc: neen, uiteindelijk niet, was het wel van plan
« Laatst bewerkt op: november 25, 2004, 10:07:19 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: november 25, 2004, 10:03:13 pm »
hoi elle, geloof dat we ongeveer hetzelfde denken. Ik had die eerste tekst ook geselecteerd, maar ik dacht: daar staat niet dat Jezus gelezen heeft, maar dat Hij leerde. Dat zou ook mondeling Torah-onderwijs kunnen zijn. Torah-overschijven was een moeizame zaak, en er zullen vast niet zoveel exemplaren in omloop zijn geweest dat een Rabbi 'm ff mee kon nemen naar buiten om er uit te lezen !?!

offtopic:Was jij vorig jaar bij die ontmoeting, die georganiseerd werd aan de hand van een forum-topic hier?
« Laatst bewerkt op: november 25, 2004, 10:04:46 pm door Nunc »

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: november 25, 2004, 10:06:05 pm »
quote:
zakaria schreef op 25 november 2004 om 21:51:
dus dat betekent dat hij ook uit de thora heeft gelezen?

Ja, dat staat er toch? 8)7
quote:

maar als er staat dat hij "onderwees" wil niet gelijk zeggen dat hij dat zelf heeft gelezen? het kan toch ook iemand anders zijn die het voor hem oplas

kun je me een bewijs uit de bijbel geven waaruit blijkt dat hij zelf de thora heeft gelezen a.u.b.

alvast bedankt

Je bewijs heb je al in tweevoud. Tevreden?

En ga nou eerst eens gewoon lezen wat er in de bijbel staat, voordat je allerlei overbodige vragen gaat stellen. Ik hou op je eindeloze reeks met vragen te beantwoorden, totdat ik het gevoel heb dat je de moeite doet om je een beetje te verdiepen in het onderwerp waar je over praat. Ik ga niet eindeloos antwoorden geven die je zelf makkelijk had kunnen vinden. En als je te lui bent om die moeite te doen verdien je die antwoorden ook niet...

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: november 25, 2004, 10:07:45 pm »
AVee, zie het als een bijbelkwiz :-)
Een betere dan die van een tijdje geleden op de TV...

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: november 25, 2004, 10:08:59 pm »
Nou nou.
Hij toont toch belangstelling?
Kom op mensen, geef iemand eens het voordeel van de twijfel.  :)

Merwekade

• Laat uw licht schijnen
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: november 25, 2004, 10:10:17 pm »
quote:
zakaria schreef op 25 november 2004 om 21:11:

zoja, wat heeft hij geschreven en in welke vers ?

quote:

Waarom je twee topic open over dit onderwerp snap ik niet maar ik veronderstel dat je nieuw bent hier en de weg nog niet helemaal weet. Maar dat geeft niet.

Vraag 1: Jezus heeft geen letter van de bijbel zelf geschreven. God heeft geen letter van de bijbel geschreven, maar God, in de vorm van de Heilige Geest, heeft wel mensen die kennis gegeven om de bijbel te schrijven.

Vraag 2: De thora, voor christenen het oude testament, heeft Jezus wel degelijk gelezen. Hij ging regelmatig naar de synagoge. Zowel op jonge leeftijd als later toen hij lerend rondtrok. Het nieuwe testament heeft hij als mens nooit gelezen omdat dat na zijn dood is geschreven. Maar ook hier geld wat voor het oude testament geld dat de schrijvers wel door God zijn "aangestuurd"

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: november 25, 2004, 10:12:31 pm »
quote:
Iris schreef op 25 november 2004 om 22:08:
Nou nou.
Hij toont toch belangstelling?
Kom op mensen, geef iemand eens het voordeel van de twijfel.  :)

Hij krijgt het voordeel van de twijfel, anders had ik allang niet meer gereageerd. Maar er is wel een verschil tussen belangstelling tonen en een snelvuurkanon van vragen. ;)

Merwekade

• Laat uw licht schijnen
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: november 25, 2004, 10:19:44 pm »
quote:
AVee schreef op 25 november 2004 om 22:12:

[...]

Hij krijgt het voordeel van de twijfel, anders had ik allang niet meer gereageerd. Maar er is wel een verschil tussen belangstelling tonen en een snelvuurkanon van vragen. ;)

Misschien zit ie in een felle discussie thuis en is al twintig keer naar de WC (lees PC) gelopen voor een antwoord en tik dan ieder keer weer een noodkreet voor een antwoord  ;)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: november 25, 2004, 10:23:09 pm »
Hier een bewijs voor je:
quote:

Lucas 4
14 En Jezus keerde in de kracht des Geestes terug naar Galilea. En de roep over Hem ging uit door de gehele streek. 15 En Hij leerde in hun synagogen en werd door allen geprezen.
16 En hij kwam te Nazaret, waar Hij opgevoed was, en Hij ging volgens zijn gewoonte op de sabbatdag naar de synagoge en stond op om voor te lezen. 17 En Hem werd het boek van de profeet Jesaja ter hand gesteld en toen Hij het boek geopend had, vond Hij de plaats, waar geschreven is:
18 De Geest des Heren is op Mij, daarom, dat Hij Mij gezalfd heeft, om aan armen het evangelie te brengen; 19 en Hij heeft Mij gezonden om aan gevangenen loslating te verkondigen en aan blinden het gezicht, om verbrokenen heen te zenden in vrijheid, om te verkondigen het aangename jaar des Heren.
20 Daarna sloot Hij het boek, gaf het aan de dienaar terug en ging zitten. 21 En de ogen van allen in de synagoge waren op Hem gericht. En Hij begon tot hen te zeggen: Heden is dit schriftwoord voor uw oren vervuld.

Verder is er uit de evangelien duidelijk dat Jezus wist waar Hij over praatte.
De saduceeen en de farizeeen (twee groepen schriftgeleerden uit die tijd) komen hier aan bod en willen Jezus klempraten. Ze proberen Hem uit. Iemand die niets zou weten van het OT zou er niet uit zijn gekomen.
Jezus laat zien dat Hij weet waar Hij over praat; Hij weet zelfs waarom ze Hem bevragen.
quote:
Matt. 22
De vraag naar de opstanding

23 Op die dag kwamen enige Sadduceeëntot Hem, die beweren, dat er geen opstanding is, en zij ondervroegen Hem, 24 en zij zeiden: Meester, Mozes heeft gezegd, indien iemand sterft zonder kinderen, zal zijn broeder diens vrouw trouwen en voor zijn broeder nakomelingschap verwekken. 25 Nu waren er bij ons zeven broeders. En de eerste huwde en stierf daarop, en daar hij geen nakomelingschap had, liet hij zijn vrouw na aan zijn broeder. 26 Eveneens de tweede en de derde tot de zevende toe. 27 Het laatst van allen stierf de vrouw. 28 Van wie van de zeven zal zij dan in de opstanding de vrouw zijn? Want allen hebben haar tot vrouw gehad. 29 Jezus antwoordde en zeide tot hen: Gij dwaalt, want gij kent de Schriften niet noch de kracht Gods. 30 Immers, in de opstanding huwen zij niet en worden zij niet ten huwelijk genomen, maar zij zijn als engelen in de hemel. 31 Wat nu de opstanding der doden betreft, hebt gij niet gelezen, wat door God tot u gesproken is, toen Hij zeide: 32 Ik ben de God van Abraham, en de God van Isaak, en de God van Jakob? 33 Hij is niet een God van doden, maar van levenden. En de scharen, die dat hoorden, stonden versteld over zijn leer.

Het grote gebod

34 Toen de Farizeeën gehoord hadden, dat Hij de Sadduceeën tot zwijgen had gebracht, kwamen zij bijeen, 35 en één van hen, een wetgeleerde, vroeg, om Hem te verzoeken: 36 Meester, wat is het grote gebod in de wet? 37 Hij zeide tot hem: Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand. 38 Dit is het grote en eerste gebod. 39 Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. 40 Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.

Verder kende Hij de Schriften (het OT) en wat nog meer was: Hij zei dat de Schriften het over HEM hadden. Lees maar het stukje over de Emmausgangers, die na de dood van Jezus helemaal in de put zitten, niet meer begrijpen waarom dat moest gebeuren, en helemaal vergeten zijn, dat Jezus hen had verteld dat Hij na drie dagen weer zou opstaan:
quote:

Luc. 24
25 En Hij zeide tot hen: O onverstandigen en tragen van hart, dat gij niet gelooft alles wat de profeten gesproken hebben! 26 Moest de Christus dit niet lijden om in zijn heerlijkheid in te gaan? 27 En Hij begon bij Mozes en bij al de profeten en legde hun uit, wat in al de Schriften op Hem betrekking had.
...
32 En zij zeiden tot elkander: Was ons hart niet brandende in ons, terwijl Hij onderweg tot ons sprak en ons de Schriften opende?

Wat is trouwens je reden om deze vragen te stellen? (Als ik zo vrij mag zijn dat te vragen) Je zou het ook iets meer kunnen onderbouwen in je openingspost.
Dan kunnen we ook beter antwoorden op wat je precies bedoeld.
Weet je heel weinig of niets van de bijbel af, of weet je wel dingen maar heb je geen idee wat de waarheid nu is?
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: november 25, 2004, 11:43:01 pm »
Ik heb de titel wat opgeleukt :) .
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

zakaria

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: november 25, 2004, 11:51:34 pm »
ik zal het je vertellen nadat je dit beantwoord hebt

welke profeten waren na mozes gekomen

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: november 25, 2004, 11:54:55 pm »
Dat is hier al behandeld beste Zakaria.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: november 26, 2004, 12:00:49 am »
Zakaria, ik heb al eerder gezegd, een discussie komt van 2 kanten. Ik begin je gedrag dan ook meer dan zat te worden. Overal loop je te crosposten, mensen uit te dagen en op een vervelende manier aan te spreken.
Ik wil dat je daar nu direct mee ophoudt. Je gaat normaal met je mede discussieerders om. Je bent hier als moslim prima welkom, maar je houdt je wel aan de normale fatsoensregels die wij hier hebben. Dus leg je gewoon uit waarom je iets vraagt als jou daarnaar gevraagd wordt. Daarnaast is dit forum er niet om jou ter wille te zijn. Dus vanaf nu doe je normaal en heb je respect voor de andere posters. Zo niet dan beëindig ik je verblijf hier.

Ook wil ik dat je de policies van de verschillende fora leest, te veel zie ik dat je dingen post die inhoudelijk niet in overeenstemming zijn met wat wij in die fora willen.
« Laatst bewerkt op: november 26, 2004, 12:02:04 am door Wybo »
Pinkeltjefan

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: november 26, 2004, 12:23:05 am »
En dicht ook.
Pinkeltjefan