Auteur Topic: Nieuw maart 2003: Zwan - Mary Star of the Sea  (gelezen 962 keer)

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
Nieuw maart 2003: Zwan - Mary Star of the Sea
« Gepost op: maart 05, 2003, 04:43:22 pm »

Titel : Mary Star of the Sea
Artiest : Zwan
Releasedatum : maart 2003
Genre: Pop / Rock
Meer info: http://www.zwan.com/zwanJump0.html

Religie is in de popmuziek altijd een belangrijk thema geweest op het album van Zwan “Mary Star of the Sea vindt je dit ook ruimschoots terug. Oprichter van Zwan: Billy Gorgan ex Smashing Pumpkins heeft aan zijn project eveneens toegevoegd Jimmy Chamberlain, Matt Sweeney, Paz Lenchantin en David Pajo. Het resultaat een zeer luisterwaardig album, dat zeker ook melodieus is. Maar het album bevat ook zeer veel religeuze verwijzingen. Neem alleen al de titel “Mary Star of the Sea” dat verwijst naar de kerk in Key West Florida waar de band aan een groot deel van het album heeft gewerkt. In Oor 4/2003 gaat Billy nog wat verder in op het album hij zegt dan: “ Zon, liefde en God, zijn voor mij de meest positieve dingen die op aarde te vinden zijn” “ Het is in feite een post 11 september plaat” “ Op de hele plaat is geen ironie te vinden, de meesten van ons geloven niet in iets specifieks, maar we hebben allemaal wel een katholieke opvoeding gehad”
Matt vult even later aan: “Er bestaan veel good old American folksongs over Jezus. Veel Amerikanen hebben daar wat mee. Wij ook. We maken het alleen niet belangrijker dan het is. Het is gewoon een krachtige soort beeldtaal, die iets positiefs uitdraagt”

In hetzelfde interview geeft Billy Corgan aan dat hij serieuzer is geworden, de dingen hij nu doet wil hij integer en mooi doen. Met het album “Mary Star of the Sea” is hem dat wel gelukt. Gedurende de eerste tijd zit er ook nog een “DVD” bij de CD gevoegd, met daarop 40 minuten beeldmateriaal over de achtergrond van het album.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Silvarin

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: maart 31, 2003, 04:41:09 pm »
Wow, dat ik op het GKV-forum een topic over Zwan aan zou treffen, had ik nooit verwacht.

Inderdaad is Mary Star of the Sea een album met inhoud. Wie de geschiedenis van the Smashing Pumpkins een beetje kent, kan onmogelijk heel verrast zijn met de religieuze motieven die zijn terug te vinden op de plaat. Wat ik vooral mooi vind is de positieve levenshouding die in de teksten doorschijnt. Een zin als:
"maybe we were ment to be free to give ourselves away", is toch schitterend?
En deze dan:
"Now you can disagree with how I choose to live, but freedom isn't free unless you learn how to give."
Duidelijke taal, lijkt mij. Leven voor de ander, een motief dat terug te vinden is in Jodendom en Christendom. Lees eens wat van Levinas, schitterend.

Natuurlijk is het ook muzikaal gewoon een fantastische cd geworden. Een waardig debuut voor de nieuwe band van Billy Corgan.
Could you believe in heaven if heaven was all you had? -SP-

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: maart 31, 2003, 05:03:59 pm »
koel! 'kVroeg me al af wat er van hem geworden was... Ben benieuwd... (wat heeft 'ie toch met 'Mary'?) (Wel zwaar vermoeiende site, hoor)
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]