Om te beginnen: gegroet! (ben nieuw hier, vandaar)
In het kader van mijn studie ben ik een afstudeerscriptie aan het schrijven over de wijze waarop Gereformeerde Kerken in Nederland en de Rooms Katholieke Kerk omgaan met resp. Avondmaal en Eucharistie. Achterliggende vraag die me tot dit onderzoek bracht is de waarneming dat:
1. Gereformeerde Kerken in Nederland gemiddeld genomen veel "orthodoxer" zijn dan de RKK (waarbij ik onder "Gereformeerde Kerken" alle kerken versta die "gereformeerd" in hun naam voeren, inclusief de Gereformeerde Bond in de Hervormde Kerk/PKN)
2. De Gereformeerde Kerken en de RKK beide eisen stellen aan gelovigen voor deelname aan Avondmaal / Eucharistie
3. Eigen waarneming, en die van anderen, het beeld oproept dat bij de RKK vrijwel iedereen deelneemt, terwijl dat bij de Gereformeerden veel minder voorkomt.
4. Voorgaande tot de conclusie lijkt te leiden dat de Gereformeerde Kerken duidelijk succesvoller zijn in het bewerkstelligen van gewenst gedrag t.a.v. het Avondmaal, dan de RKK dat is tov de Eucharistie.
(In dit alles nemen de Hervormde Kerk, en de veelheid aan "overige" Christelijke kerken een zodanig diffuse positie in, dat ze voor mijn onderzoek niet zo handig zijn)
De eisen voor deelname zijn, voorzover ik het begrepen heb, grofweg als volgt (NB: los van doop, belijdenis e.d., het gaat me dus puur om de niet uiterlijk waarneembare vereisten):
- Om deel te nemen aan het Avondmaal in een Gereformeerde Kerk dient de deelnemer te geloven dat hij/zij persoonlijk gered/verlost/behouden is door het Kruisoffer van Jezus.
- Om deel te nemen aan de Eucharistie dient de deelnemer te geloven dat hij/zij het werkelijke lichaam van Jezus, onder gedaante van brood/wijn, ontvangt.
Mijn concrete vraag (hoewel ik daarnaast ook absoluut interesse heb in meningen en reacties) is:
- Klopt mijn idee van de eis die in Gereformeerde Kerken wordt gesteld? Waar kan ik die eis gedocumenteerd vinden?
- Herken je mijn beeld dat in de Gereformeerde Kerken deelname aan het Avondmaal inderdaad beperkt is (met als hypothese dat dat te maken heeft met het geloof van de kerkgangers)
Alvast bedankt voor de medewerking!
-