Auteur Topic: Wat als je niet gelooft dát je gelooft?  (gelezen 3320 keer)

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
Wat als je niet gelooft dát je gelooft?
« Gepost op: december 03, 2004, 02:53:00 pm »
Goei ‘ndag!

Ik had pas een discussie met een bevindelijk-gereformeerde collega over de Gereformeerde Gemeenten in Nederland (GGiN). Binnen dit kerkverband wordt, zoals dat in die kringen heet, geen ‘algemeen welnemend aanbod van genade’ gepredikt. Oftewel: Niet iedereen mag worden opgeroepen om te geloven in Jezus Christus. Men maakt onderscheid tussen de in- en uitwendige roeping.  Uitwendig wordt iedere hoorder opgeroepen tot geloof en bekering. De uitwendige roeping is een middel voor de inwendige roeping, waarin God de zondaar zaligmaakt. De mens die door God inwendig wordt geroepen, die heeft recht op een aanbod van genade, en de beloften.

Nou ja, ingewikkeld dus. Daar wilde ik het maar niet over hebben. Wel over de gevolgen van die leer. De overgrote meerderheid (90 procent) van de kerkleden van de GGiN is er dus van overtuigd dat ze niet behouden worden, omdat ze denken niet te geloven.
Ik vroeg vervolgens aan die collega van mij (die is niet van de GGiN): Wat betekent dat volgens jou? Als die mensen denken dat ze niet behouden worden, betekent dat dan ook dat ze daarom dús niet behouden worden? Ik was zelf van mening dat mensen wel behouden kunnen worden, ookal geloven ze dat zelf niet. Iets dergelijks wordt in onze kringen ook nog wel eens gezegd: “Die mensen zullen nog wel eens een prettige verrasing krijgen”

De reactie van mijn collega veraste mij. Hij zei:
Citaat
“Je wordt alleen behouden door geloof; sola Gratia. Rom 1:17  : “In het evangelie openbaart zich dat God enkel en alleen wie gelooft als rechtvaardige aanneemt, zoals ook geschreven staat: ‘De rechtvaardige zal leven door geloof. En wat is geloof? Dat staat in de Heidelbergse Cathechismus, zondag 7:

quote:
Vraag 21: Wat is waar geloof?
Antwoord:
Waar geloof is een stellig weten waardoor ik alles voor betrouwbaar houd, wat God ons in zijn Woord geopenbaard heeft1. Tegelijk is het een vast vertrouwen2, dat de Heilige Geest3 door het evangelie in mijn hart werkt4, dat niet alleen aan anderen, maar ook aan mij vergeving van de zonden, eeuwige gerechtigheid en eeuwig heil5 door God geschonken zijn, enkel uit genade, alleen op grond van de verdienste van Christus6.
1 Rom. 4: 20, 21; Hebr. 11: 1, 3; Jak. 1: 6. 2 Ps. 9: 11; Rom. 4: 16-21; Rom. 5: 1; Rom. 10: 10; Ef. 3: 12; Hebr. 4: 16. 3 Matt. 16: 17; Joh. 3: 5; Joh. 6: 29; Hand. 16: 14; 2 Kor. 4 : 13; Ef. 2: 8; Filip. 1: 29. 4 Marc. 16: 15; Hand. 10: 44; Hand. 16: 14; Rom. 1: 16; Rom. 10: 17; 1 Kor. 1: 21. 5 Hab. 2: 4; Hand. 10: 43; Rom. 1: 17; Gal. 3: 11; Hebr. 10: 10, 38. 6 Luc. 1: 77, 78; Joh. 20: 31; Hand. 10: 43; Rom. 3: 24; Rom. 5: 19; Gal. 2: 16.

Mijn collega:

“Als je niet gelooft dat dit Heil je geschonken is, kun je dus niet spreken van ‘waar geloof’. Over het zieleheil van die mensen mag ik niet oordelen, maar eens wordt het ook voor hen eeuwigheid.”
Die laatste zin is het vaste riedeltje voor bevindelijk-gereformeerden die menen dat iemand verloren gaat, terwijl ze dat niet zo hardop willen zeggen.

Nou, daar sta je dan als vrijgemaakte, met je mond vol tanden. Ik kan moeilijk accepteren dat als mensen gelóven dat de Bijbel waar is, en dat Christus gestorven is voor de zonde van de mensen, dat mensen dan toch verloren zouden gaan omdat ze niet geloven dat dit ook voor hen is gebeurd.
Wat moet je als gereformeerde nou met zo’n redenering? Want óf God’s genade is groter dan het ‘Sola Fide’, of de begripsbepaling voor het woord ‘geloof’ uit de HC deugt niet (dan is de HC dus onjuist), óf de redenatie van mijn collega loopt ergens spaak. Tja, of hij heeft gelijk.
Gevoelsmatig kies ik voor de op één na laatste optie, maar ik kan de fout in de redenering niet aanwijzen. Vandaar mijn vraag: Wat als je niet gelooft dát je gelooft? (deze vraag moet dus gezien worden in het kader van de boven gestelde redenering.

O, en voordat je de HC bij het oud vuil zet: Deze discussie staat onder het kopje gereformeerd leven, en daar mag dat niet  :P
...

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: december 03, 2004, 03:03:37 pm »
weet je waarom die mensen wel kunnen geloven dat God mensen redt door geloof alleen, maar niet kunnen geloven dat zij zelf ook echt geloven, en dus gered kunnen worden?

Heeft het te maken met een bepaald gevoel, wat je moet hebben ofzo?

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: december 03, 2004, 03:05:58 pm »
dat weet ik, maar daar gaat dit topic niet over :)

ik kan er wel een nieuw topic over openen.
« Laatst bewerkt op: december 03, 2004, 03:06:48 pm door arend »
...

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: december 03, 2004, 03:26:17 pm »
Geloof is het vertrouwen stellen op God. Dat betekent dat je mag weten en ervaren dat je in Christus gered bent. Een vast vertrouwen is meer dan dat.

Het vertrouwen is pas vast als het geworteld is in Jezus Christus. (zie o.a. Kol.3:3)
Dat betekent dat zelfs als je het even niet voelt of in momenten van kleingeloof, je je vertrouwen stelt op het werk van Jezus Christus.
Dat is pas waar geloof.

Om het met een voorbeeld aan te geven wat ik bedoel:
Het is niet zo moeilijk om te vertrouwen op je reddingsvest om niet te verdrinken als je veilig op de kant staat.
Als je echter al uren in het water ligt en je hebt uiteindelijk geen kracht meer om te zwemmen dan is je enige houvast je reddingvest.
Je gaat je vervolgens niet afvragen hoe groot je vertrouwen in het reddingsvest is, maar je klampt je eraan vast, want dat is soms het enige wat je nog rest.
Het vertrouwen op vertrouwen is een doodlopende weg, het vertrouwen op Christus is de enige weg.
« Laatst bewerkt op: december 03, 2004, 03:34:16 pm door Zacharov »

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: december 03, 2004, 03:27:09 pm »
Ik wil proberen een overweging mee te geven. Ik geloof niet dat het een volledig sluitend antwoord is op je vraag, maar het kan wel een nieuw licht op de zaak werpen. Ik haal daarvoor een tekst aan, iets later in het boek Romeinen.

Rom. 5:18
Kortom, zoals de overtreding van één enkel mens ertoe heeft geleid dat allen werden veroordeeld, zo zal de rechtvaardigheid van één enkel mens ertoe leiden dat allen worden vrijgesproken en daardoor zullen leven.

De reden dat ik deze tekst aanhaal, zit hem in de redenatie van sommigen dat Jezus niet voor hun heil zou zijn gestorven. Deze tekst laat duidelijk zien dat Jezus' offer genoeg was voor alle mensen. Niet één uitgezonderd. De context van het vers laat dit nog duidelijker zien. De grapvan het antwoord van de cathechismus is eigenlijk wat dat vertrouwen impliceert. Vertrouwen gaat er eigenlijk vanuit dat je ergens niet in gelooft en er toch vanuit gaat dat iets zal plaatsvinden. Nu zijn er meerdere vormen van vertrouwen, maar dit is er ook zeker één. Ik denk dat hier in de cathechismus zoveel staat als: 'Een waar geloof is ondanks als je ongeloof, onzekerheid, het niet kunnen bevatten van dingen en ga zo maar even door, toch aannemen dat wanneer God dat zegt, dat het zo zal zijn.' Oftewel, ondanks dat ik soms niet kan geloven dat dat heil echt voor mij zou zijn en ik er misschien wel helemaal niets van ervaar, houd ik vast aan Gods woord. Hij zegt dat ik behouden zal worden. Ik zie dat niet in, maar als Hij dat zegt, dan zal het wel zo zijn.

Wat als je niet gelooft dat je gelooft? Het is een probleem dat vooral om veel gebed vraagt. Jezus moet je hart aanraken om te beseffen dat Hij ook echt voor jou geleden heeft. Ik ken zovelen die dat pas laat ontdekt hebben of dat nog moeten ontdekken. Ik denk dat de vraag die je die collega zou moeten stellen is: 'Wil je dat wel geloven?' Wanneer hij dat echt wil en zijn hart daarvoor openstelt, dan zal God naar Hem toekomen. Wie zoekt, zal vinden.

Nog een tekst ter bemoediging:

1 Joh 5:1
Ieder die gelooft dat Jezus de christus is, is uit God geboren
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: december 03, 2004, 03:27:42 pm »
Arend, je vroeg:
quote:
Wat moet je als gereformeerde nou met zo’n redenering? Want óf God’s genade is groter dan het ‘Sola Fide’, of de begripsbepaling voor het woord ‘geloof’ uit de HC deugt niet (dan is de HC dus onjuist), óf de redenatie van mijn collega loopt ergens spaak. Tja, of hij heeft gelijk.
Gevoelsmatig kies ik voor de op één na laatste optie, maar ik kan de fout in de redenering niet aanwijzen. Vandaar mijn vraag: Wat als je niet gelooft dát je gelooft? (deze vraag moet dus gezien worden in het kader van de boven gestelde redenering.

vandaar dat ik het vroeg. volgens mij zit de 'redeneerfout' (als je het zo moet noemen) daar namelijk. Als mensen
* geloven dat God bestaat
* en ze geloven dat die God door geloof in Jezus mensen behoudt
* en ze geloven dus ook in die Jezus, zoon van God, die mensen behoudt door geloof

dan spreken ze zichzelf tegen als ze zeggen dat ze niet weten of zij zelf behouden worden, want ze geloven wel in bovenstaande 3 punten toch? Het gaat toch om geloven en niet om voelen dat je gelooft ? die twee kunnen nogwel eens verschillen namelijk

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: december 03, 2004, 03:33:29 pm »
Ik zal hier wel te dom voor zijn, maar hoe kun je nou geloven dat Jezus voor jouw zonden is gestorven en dat je door dit geloof behouden bent, en tegelijkertijd niet geloven dát je dat gelooft?

Je gelooft dat het wáár is (dat geloven de boze geesten ook!) maar je hebt het je (nog) niet "eigen gemaakt"? Of: je weet het niet zeker (het geloven is een zeker weten)?

Arend, waarom ga je hier niet eens mee naar refoweb? Daar snappen ze dit wel denk ik.
Bombus terrestris Reginae

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: december 03, 2004, 03:40:19 pm »
kennelijk wordt er een verschil gemaakt tussen 'geloof_1' en 'geloof_2' (ik geef ze maar een cijfer mee), in de zin van: "geloof_1 je dat je behouden wordt door geloof_2 alleen?".

geloof_1: "ja ik weet het wel want het staat in de bijbel en de ds. zegt het - ik denk wel dat het waar is, ik neem het verstandelijk aan"
geloof_2: "ik geloof, ik voel, ik beleef, ik heb een band met Jezus"

Het kan natuurlijk zijn dat je niet dat gevoel hebt, dat 'geloof_2' van binnen, terwijl je ironisch genoeg, wel gelooft_1 dat juist dat geloof_2 nodig is!

ofwel, ik denk dat er 2 'definities' van 'geloof' tegen elkaar uit gespeeld worden. het 'verstandelijk' geloven (weten) en het 'gevoelsmatig' geloven (ervan overtuigd zijn, het zo 'voelen').

of zoiets. :/
« Laatst bewerkt op: december 03, 2004, 03:41:27 pm door Nunc »

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: december 03, 2004, 03:49:45 pm »
Nunc, je slaat de spijker op den kop.
Binnen bevindelijke kerken onderscheidt men een "historisch geloof" en een "waarachtig geloof". Een historisch geloof alleen is niet genoeg, zeggen ze dan. Immers: de satan gelooft ook dat God bestaat, en wordt toch niet behouden. Nee, zeggen ze: Waarachtig geloof bestaat uit een waarachtige bekering en een echte persoonlijke relatie met God.
Niks mis mee, zou je zeggen. Het probleem is echter dat er op die manier een  'kenmerkengeloof' ontstaat. Want wie een echte band met God heeft, die doet bepaalde zonden natuurlijk niet meer. En als je geen echte band met God voelt, dan heb je geen waarachtig geloof. Is je geloof dus, zoals men dat zegt, zonder vrucht.
Uiteindelijk zijn er hierin ook raakvlakken met een charismatisch-evangelische manier van geloven. Al leggen zij de nadruk op het wedergeboren zijn. bevindelijk gereformeerden geloven ook dat iedereen een persoonlijke relatie met God moet hebben, en dat daar een weg naartoe te gaan is. Oude schrijvers als Bunyan enzo (uit de nadere reformatie) hebben daar hele stappenplannen over opgesteld.

@ Bum: Ik ga hiermee niet naar REfoweb, omdat ik al weet wat ze daar zeggen, aangezien men daar ook vanuit een bevindelijke geloofsovertuiging redeneert.
De vraag dringt zich nogal aan mij op, omdat ik in een zeer bevindelijk-gereformeerde regio woon, het Staphorst van Zuid-Holland zullen we maar zeggen.  Er zijn hier kerken waar 90 % van de gelovigen oprecht van mening is dat men na dit leven niets anders wacht dan een eeuwige straf van God.  Nogal actueel, dus.

Daarnaast: Het gaat dus niet om kleingeloof, maar om het niet aanpakken van God's reddende hand. In feite zegt men: Ja hoor, Jezus is voor de zonde vande mensen gestorven, maar niet voor de mijne. Daarmee doet men het verlossend werk van Christus  enorm tekort; men reduceert zijn verzoening tot een onbegaanbaar pad dat alleen in theorie tot verlossing leidt.

Deze kerken zijn in onze burgerlijke gemeenten in de meerderheid. het zijn gemeenten van 2000 - 3000 leden. Ik heb altijd gedacht dat ook voor die mensen, ookal wisten ze het niet, of wilden ze het niet weten, verlossing was.  nu weet ik dat niet zo zeker meer.
« Laatst bewerkt op: december 03, 2004, 03:52:09 pm door arend »
...

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: december 03, 2004, 03:53:23 pm »
Arend, heb je ze al eens verteld dat de duivel geen mens is? :-)

De satan en kwade geesten geloven ook zeker dat God mensen behoudt. Als ze dat niet zouden geloven zouden ze niet zo'n moeite doen om mensen het tegendeel te laten geloven.

Daarnaast, in het NT kom je toch ook nergens mensen tegen die lopen te piekeren over het dillema wat jij schetste? Je ziet nergens dat Paulus zich afvraagt: "hmm... ik weet wel dat God ons mensen via geloof in Jezus redt, maar ik geloofniet dat God mij, de mens Paulus, via geloof in Jezus redt, want dat voel ik niet zo".

Dat zou zoiets zijn als: "ik geloof dat alle mensen sterfelijk zijn, maar ik geloof niet, dat ik, de mens Paulus, sterfelijk ben, want dat voel ik niet zo"!
« Laatst bewerkt op: december 03, 2004, 04:00:23 pm door Nunc »

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: december 03, 2004, 03:54:46 pm »
Ik moest ff denken aan een paar psalmen waarin wordt geklaagd dat God zo ver weg lijkt.

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: december 03, 2004, 04:14:56 pm »
quote:
Nunc schreef op 03 december 2004 om 15:53:
Daarnaast, in het NT kom je toch ook nergens mensen tegen die lopen te piekeren over het dillema wat jij schetste? Je ziet nergens dat Paulus zich afvraagt: "hmm... ik weet wel dat God ons mensen via geloof in Jezus redt, maar ik geloofniet dat God mij, de mens Paulus, via geloof in Jezus redt, want dat voel ik niet zo". Dat zou zoiets zijn als: "ik geloof dat alle mensen sterfelijk zijn, maar ik geloof niet, dat ik, de mens Paulus, sterfelijk ben, want dat voel ik niet zo"!

interessant, maar wel een andere discussie.  Kijk, het gaat hier dus om mensen die zeggen:"Ik vertrouw niet erop  dat de Heilige Geest door het evangelie in mijn hart werkt, want dat ervaar ik niet. Ik vertrouw er niet op dat  ook aan mij vergeving van de zonden, eeuwige gerechtigheid en eeuwig heil door God geschonken is. Ik wíl het wel geloven, maar ik geloof het niet. "
Die mensen stellen hun vertrouwen dus niet op Christus, hoewel dat volgens de HC dus wel de kern is van het 'ware geloof'. Dát is mijn probleem.  DE HC lijkt niet die ruimte te bieden. snap?
« Laatst bewerkt op: december 03, 2004, 04:15:28 pm door arend »
...

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: december 03, 2004, 04:39:27 pm »
Ik weet het fijne er niet van, maar het schijnt dat er best wel wat aan het schuiven is, in ieder geval onder een gedeelte van de jeugd, in die kringen. Ook schijnen er verschillende boeken door theologen uit die kring geschreven te zijn die kritisch naar deze 'leer' kijken. Daar is heel wat gedoe over geweest. Ik vind het trouwens een goed idee om hier een topic over te openen. Het zijn wel onze broeders en zusters, tenminste zo zie ik het. En als wij dan niet met deze topic naar hen toe gaan, misschien zijn of komen er wel van hen naar dit forum. Ik zou er zelf ook best wel wat meer over willen weten wat er daar aan het veranderen is onder de jeugd en ook wel onder een kleine groep ouderen misschien. Er schijnen zelfs speciale bijeenkomsten te zijn voor de jeugd, georganiseerd door ouderen die beseffen dat de jeugd iets mist in de kerk.
« Laatst bewerkt op: december 03, 2004, 04:41:57 pm door mirt »
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: december 03, 2004, 04:40:00 pm »
ik snap.
ik begrijp ook, dat het probleem is dat ze hun vertrouwen niet op Christus, maar op iets gevoelsmatigs (wat ze koppelen aan de Geest) stellen.

maar ik denk ook dat hun positie sowieso een contradictie is:
quote:
:"Ik vertrouw niet erop dat de Heilige Geest door het evangelie in mijn hart werkt, want dat ervaar ik niet. Ik vertrouw er niet op dat ook aan mij vergeving van de zonden, eeuwige gerechtigheid en eeuwig heil door God geschonken is. Ik wíl het wel geloven, maar ik geloof het niet. "

hoe kun je nu iets willen (dat is toch een gevoel) maar het kennelijk niet voelen. "ik wil wel een biertje, maar ik voel niet dat ik een bierje wil" !?!?!?!? dat is tegenstrijdig.

En die tegenstrijdigheid ontstaat, omdat men er van uit gaat, dat je kennelijk iets moet voelen (door de heilige geest veroorzaakt). Terwijl ik dan denk: "het feit dat je uberhaupt serieus nadenkt over behouden worden, en gelooft wat er in de Bijbel staat, dat je alleen door geloof in Jezus behouden kan worden" geeft al aan dat de h.g. aan het werk is.

het is volgns mij elementaire logica:
quote:
joh.3:16ev
14 En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, zó moet ook de Zoon des mensen verhoogd worden, 15 opdat een ieder, die gelooft, in Hem eeuwig leven hebbe. 16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe. 17 Want God heeft zijn Zoon niet in de wereld gezonden, opdat Hij de wereld veroordele, maar opdat de wereld door Hem behouden worde. 18 Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld; wie niet gelooft, is reeds veroordeeld, omdat hij niet heeft geloofd in de naam van de eniggeboren Zoon van God.

+

joh.12:44ev
44 Jezus riep en zeide: Wie in Mij gelooft, gelooft niet in Mij, maar in Hem, die Mij gezonden heeft; 45 en wie Mij aanschouwt, aanschouwt Hem, die Mij gezonden heeft. 46 Ik ben als een licht in de wereld gekomen, opdat een ieder, die in Mij gelooft, niet in de duisternis blijve. 47 En indien iemand naar mijn woorden hoort, maar ze niet bewaart, Ik oordeel hem niet, want Ik ben niet gekomen om de wereld te oordelen, doch om de wereld te behouden. 48 Wie Mij verwerpt en mijn woorden niet aanneemt, heeft een, die hem oordeelt: het woord, dat Ik heb gesproken, dat zal hem oordelen ten jongsten dage. 49 Want Ik heb niet uit Mijzelf gesproken, maar de Vader, die Mij heeft gezonden, heeft zelf Mij een gebod gegeven, wat Ik zeggen en spreken moet. 50 En Ik weet, dat zijn gebod eeuwig leven is. Wat Ik dan spreek, spreek Ik zó, als de Vader Mij gezegd heeft

Volgens mij verwerpen ze Jezus/het Woord niet, als ze geloven dat Hij God is en de enige weg tot behoud. Ze spelen echter een gevaarlijk spel (met zichzelf) als ze niet geloven in deze belofte van Jezus, maar verwachten dat ze heel bewust iets moeten voelen. Ze voegen het 'voelen dat je behouden bent' aan de boodschap van 'behouden zijn' toe, en zeggen dan dat ze dus niet behouden zijn omdat ze dat niet voelen

Volgens mij zijn ze gevangen in een strik van gevoel: je voelt toch ook niet continu hetzelfde brandende gevoel van liefde voor je ouders/partner/kinderen/huisdier/etc. Maar je weet dat je van ze houdt. En dan werkt dat argument "de duivel weet ook wel dat ..." niet want die duivel zal nooit zeggen dat hij van God houdt.
« Laatst bewerkt op: december 03, 2004, 04:56:30 pm door Nunc »

Scholasticus

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: december 03, 2004, 07:33:37 pm »
Puur even op het probleem zoals in de topic-titel aangeduid:
Geloof heeft geen betrekking op zichzelf, maar rechtstreeks op de inhoud van het geloof: Jezus Christus, zijn evangelie, het heil in Hem, Gods belofte. Om daarbuitenom ook nog eens met de echtheid van je geloof bezig te moeten is gevaarlijk en werpt je op jezelf terug. De bijbel stelt ook geen voorwaarden aan het aannemen van Jezus als je Verlosser.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: december 03, 2004, 08:34:14 pm »
Of: Je kunt het hier op aarde nooit weten of het je gegeven is.....
Dat zul je na je dood pas bemerken. Ze missen een heleboel: de blijdschap van het zeker weten een kind van God te zijn. En dat is een feit als je gelooft.
Maar idd wachten ze op de 'bevestiging' van God; de stem uit de hemel bij wijze van spreken.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Peterpan80

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: december 03, 2004, 10:05:34 pm »
quote:
Scholasticus schreef op 03 december 2004 om 19:33:
De bijbel stelt ook geen voorwaarden aan het aannemen van Jezus als je Verlosser.

ik denk alleen dat het moeilijke d'r in zit dat sommigen twijfelen OF zij Jezus echt hebben aangenomen als verlosser. Want wat is nou aannemen? Daar gaat het gevoel toch niet buitenom? met andere woorden:

je hebt veel kennis (je WEET veel) van God, Jezus en de HG: dat maakt je niet behouden (alsof je het zelf kunt verdienen...maar je snapt wat ik bedoel).(*geloof_1)
je hebt (veel) kennis van God, Jezus en de HG, maar VOELT ook dat het echt leeft; dat maakt je behouden. (*geloof_2)
je hebt veel kennis (je WEET veel) van een vrouw, meisje, man, jongen, maar dat maakt je nog niet verliefd.
je hebt (veel) kennis van een vrouw, meisje, man, jongen, en VOELT ook dat het echt leeft; DAT maakt je verliefd. (dat is "houden van/c.q. aannemen")

toch? :/

en NOU komt de ham-vraag. wanneer weet je of je van een vrouw,meisje, man,jongen, c.q. God, Jezus en de HG houdt?!
dat is toch als VOELT dat het echt leeft?
« Laatst bewerkt op: december 03, 2004, 10:06:43 pm door Peterpan80 »

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: december 06, 2004, 01:09:24 pm »
Je kan niet geloven dat je niet gelooft...

Je gelooft of niet... als je niet gelooft dat je gelooft geloof je niet...

Anders is wanneer je wel gelooft... maar je niet weet of je behouden bent... Dit kom je in veel gereformeerde gemeenten etc. wel tegen... mensen geloven wel maar ze vragen zich af of hun geloof wel goed genoeg is want ze hebben geen bijzondere roeping gehad of jarenlang ellendebesef... Ik denk dat je over het geloof van die mensen niet te licht moet oordelen, dat ze zo denken komt vaak omdat ze daarmee zijn opgegroeid en dat altijd gehoord hebben.... Erg jammer want die mensen missen de troost en zekerheid van het geloof....
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: december 06, 2004, 02:24:55 pm »
quote:
Marnix schreef op 06 december 2004 om 13:09:

Bedoel je niet te zeggen: 'Je kan niet niet geloven dat je gelooft'?  :P
« Laatst bewerkt op: december 06, 2004, 02:25:26 pm door Mezzamorpheus »

Liedje

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: december 06, 2004, 03:21:08 pm »
quote:
Marnix schreef op 06 december 2004 om 13:09:

Je gelooft of niet... als je niet gelooft dat je gelooft geloof je niet...

Anders is wanneer je wel gelooft... maar je niet weet of je behouden bent... Dit kom je in veel gereformeerde gemeenten etc. wel tegen... mensen geloven wel maar ze vragen zich af of hun geloof wel goed genoeg is want ze hebben geen bijzondere roeping gehad of jarenlang ellendebesef... Ik denk dat je over het geloof van die mensen niet te licht moet oordelen, dat ze zo denken komt vaak omdat ze daarmee zijn opgegroeid en dat altijd gehoord hebben.... Erg jammer want die mensen missen de troost en zekerheid van het geloof....

Volgens mij kom je dit net zo goed tegen binnen de gkv. Op een avond bijbelstudie, spreek er maar eens over en proef de onzekerheid. Niet de onzekerheid of God bestaat, maar wel de onzekerheid of je wel goed genoeg bent voor God. Of Hij echt wel van jou persoonlijk houdt.

Die onzekerheid proef ik soms ook wel. Ik geloof dat God er is, ik geloof dat Christus voor mijn zonden is gestorven, maar toch.....
Vaak heeft dat ook te maken met een stuk Godsbeeld, hoe ervaar je God. Als je God ziet als een strenge vader die wil dat je presteert, ja dan sluipt er toch wel in dat je toch zelf wil meewerken aan je behoud.
Ondanks dat je dan wel weet hoe het zit, kun je toch twijfelen.

Het is wel goe dom elkaar daar steeds weer op te wijzen, dat Gods liefde zo groot is en dat Hij zijn zoon heeft gegeven en dat het geloof dus niet gebaseerd is op wat je presteert.
« Laatst bewerkt op: december 06, 2004, 03:21:46 pm door Liedje »

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: december 06, 2004, 03:51:54 pm »
quote:
Liedje schreef op 06 december 2004 om 15:21:
Volgens mij kom je dit net zo goed tegen binnen de gkv. Op een avond bijbelstudie, spreek er maar eens over en proef de onzekerheid. Niet de onzekerheid of God bestaat, maar wel de onzekerheid of je wel goed genoeg bent voor God. Of Hij echt wel van jou persoonlijk houdt.

Klopt als een bus, heb ik zelf ook zo ervaren. Ik viel eigenlijk wel een beetje half van mijn stoel, dat daar nog zo sterk aan getwijfeld wordt bij sommigen.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: december 06, 2004, 03:58:49 pm »
Yep. En Liedje, je hebt gelijk. Het is dus inderdaad goed elkaar er op te blijven wijzen dat je niet gered wordt op basis van wat jij doet maar op basis van wat Christus deed.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Peterpan80

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: december 11, 2004, 12:36:26 am »
aardig allemaal, maar als je niet voor Jezus kiest, word je niet behouden.
DUS: je moet er WEL wat voor doen; sterker nog, je moet je leven geven. En dat is nou het punt waarop mensen beginnen te twijfelen. misschien moet ik meer voor mezelf spreken overigens.
« Laatst bewerkt op: december 11, 2004, 12:36:56 am door Peterpan80 »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: december 11, 2004, 10:09:35 am »
quote:
Peterpan80 schreef op 11 december 2004 om 00:36:
aardig allemaal, maar als je niet voor Jezus kiest, word je niet behouden.
DUS: je moet er WEL wat voor doen; sterker nog, je moet je leven geven. En dat is nou het punt waarop mensen beginnen te twijfelen. misschien moet ik meer voor mezelf spreken overigens.

Als je gaat zien dat Jezus dat geweldige offer van Zijn leven geven, voor jou persoonlijk heeft gebracht, ga je ook van Hem houden. Liefde wekt wederliefde. Dan is het op een gegeven moment zo dat je jezelf WIL geven. Omdat Hij zoveel teruggeeft. Maar het is misschien als je dit een beetje gaat beseffen toch ook een soort gok. maar als je hem niet de kans geeft, kan Hij zichzelf ook niet 'bewijzen'. Hij zal niet met 'geweld' het roer bij jou overnemen, maar wacht totdat en in hoeverre jij dat toestaat..
Als je daarmee een begin maakt, gaat Hij met jou een weg. Het hoeft niet allemaal in 1 keer.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Iemand

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: december 12, 2004, 08:22:22 pm »
Het is toch wel moeilijk om die 1e stap te nemen...

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: december 12, 2004, 08:51:48 pm »
Welke eerste stap bedoel je?

rietje

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: december 14, 2004, 09:05:03 pm »
het is dan moeilijk maar probeer toch je hart open te zetten...
gelukkig wie zuiver van hart zijn, want zij zullen God zien

Peterpan80

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: december 15, 2004, 10:18:44 pm »
Aan de andere kant denk ik ook weer: moet je het zelf doen dan (die 1e stap zeg maar)? Volgens mij kun je ook aan iemand anders -iemand die gelooft in God, Jezus en HG- vragen om te bidden voor diegene. Met of zonder hem of haar denk ik. Liefst met...