Auteur Topic: huilen en lachen en films  (gelezen 1089 keer)

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
huilen en lachen en films
« Gepost op: december 05, 2004, 08:16:19 pm »
Ik heb een serieuse vraag. Niet om het sentimenteel zijn tijdens het kijken naar films te promoten, maar iets wat ik oprecht interessant vind om over na te denken.
Een enkele keer heb ik de tv uit willen zetten vanwege geweldadigheden die op de een of andere manier mij ook ontzettend aangrepen. Mijn man vond dat maar onzin, want het was toch een film. Ik had zoiets van: ja, maar het grijpt mij toch aan. Dat gebeurt gewoon. Ik dacht daar nog wel eens over na. Ik weet wel dat het allemaal in spel is gezet, het zou mij dus niet aan hòeven grijpen. Dat het dat toch doet, heeft er volgens mij niet zozeer mee te maken dat ik als ik zit te kijken, denk dat wat ik zie echt gebeurd, maar meer dat ik weet dat het kàn gebeuren. En dat er ook op vele plaatsen op de wereld echt ditzelfde soort geweld (en de haat en wanhoop die daar bij hoort) dat ik op tv zie ook echt plaatsvind. Wat ik zie refereert aan vergelijkbare situaties die wel werkelijkheid zijn of kunnen zijn.

Ik heb zelf niet het lef gehad de CU2 lijst in te vullen, maar nieuwsgierig als ik ben lees ik ze natuurlijk wel. En sommige antwoorden 'huil je tijdens films' brachten me bij deze gedachtengang van mij terug. En ik zou heel graag antwoord willen op de vraag: er is verschil tussen huilen en lachen tijdens films. Als het gaat om het onzinnige karakter ervan bedoel ik dan. Als je huilt, zou je dat als onzinnig kunnen zien, omdat wat je ziet niet echt gebeurt, maar in spel is gezet. Maar dat is het toch ook als je lacht om iets komisch tijdens een film? Ergens denk ik zelf dat deze vergelijking van mij niet helemaal op gaat. Dat ik eigenlijk appels en peren vergelijk, maar ik zìe dat zelf eigenlijk nog niet.

Wie wel?
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: december 05, 2004, 08:24:37 pm »
een grap is een grap....
een filmmoord is geen moord.

het hele idee achter beiden is anders. Als je een humoristische situatie maakt of nabootst blijft het gewoon humoristisch.
Pinkeltjefan

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: december 05, 2004, 08:37:56 pm »
jaaah, een filmmoord is geen moord....

maar, iets verdrietigs is iets verdrietigs

ik bedoel, voor de duidelijkheid niet een caberetier programma, maar een grap die gespeeld wordt. Dan is het toch grappig omdat je je voorstelt: stel je voor dat dit echt gebeurt ha ha ha....

En als er iets verdrietigs (sorry voor het woord) nagespeeld wordt denk je (kan): stel je voor dat dit echt gebeurt wa wa wa...

Ik wil geen gelijk hebben hoor, maar ik wil het ook niet te gemakkelijk maken.
« Laatst bewerkt op: december 05, 2004, 08:39:18 pm door mirt »

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: december 05, 2004, 08:55:06 pm »
nee ik denk niet aan de werkelijkheid, tv en film hebben voor mij bijna geen connecties met de werkelijkheid. Ik kijk wat er daar gebeurt en beoordeel het aan de hand van de conventies en regels die daar gelden. Dat houd in dat ik zielige dingen als filmzielig zie... en dat kan heel grappig zijn als het slecht geacteerd is of als het script gewoon niet deugd.
Een grappige situatie heeft ook geen connecties met de werkelijkheid, maar blijft gewoon grappig.  maar lachen zie ik ook niet echt als iets dat me raakt of zo... en emotie raakt wel, dus is het mi ook daarom al niet vergelijkbaar.
Pinkeltjefan

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: december 05, 2004, 09:10:59 pm »
Ik kijk ook wel vaak puur naar het acteren zelf. Een goede term inderdaad: dan zit je te kijken naar filmzielig, filmboos, filmverliefd... Maar als iets heel goed gespeeld is, kan ik dat niet meer zo.

Zou het ook niet zo zijn dat het een soort al dan niet bewust afsluiten is voor de werkelijkheid, en omdat lachen inderdaad minder raakt dan emotie, dat 'men' daarom bij een grap minder geneigd is te denken: ach, het is maar gespeeld, dan bij iets aangrijpends.

Ik vind trouwens wel dat een grappige situatie connecties heeft met de werkelijkheid. Maar daar wil ik niet over twisten. Het is misschien maar net hoe je het ziet. Ik bedoel, als ik moet uitleggen waarom dan wordt het zo'n theoretische discussie, dat is nou ook weer niet de bedoeling.
« Laatst bewerkt op: december 05, 2004, 09:26:45 pm door mirt »

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: december 05, 2004, 09:13:26 pm »
Nog even verder duidelijk maken wat ik bedoel: als je helemaal dubbel ligt van het lachen, is dat gewoon lekker, heeft het ook niet zoveel zin om in jezelf te bedenken: het is maar gespeeld hoor.
Maar als je bijna begint te huilen, of weg zou willen lopen, heeft het wel zin om in jezelf te bedenken: het is maar gespeeld hoor. Maar het is allebei gespeeld, toch?

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: december 05, 2004, 09:22:12 pm »
Ik heb dat zeer ekstreem. Bij de grootste kitsch zit ik soms te huilen als een kind. Ik maak er mij geen zorgen meer over. Ik laat het gewoon gebeuren.
Volgens mij zijn de emoties het hardst hoe minder je er persoonlijk iets aan kunt veranderen. Dat heb ik eens vastgetelt bij een ongeval waar ik als eerste bij was. Ik heb met klaar verstand goed kunnen helpen. NB: als er iemand mij over een ongeval verteld, heb ik problemen mij onder controle te houden. (Draaierig misselijk)

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: december 05, 2004, 10:35:17 pm »
Ik heb er nooit zo over nagedacht. Wel heb ik het idee dat veel regisseurs op onze emoties inspelen. Alleen al het succes van romantische films is hieraan toe te schrijven. Ikzelf kan mezelf wel altijd goed inleven. Ik huil alleen niet zo snel. Volgens mij heb ik maar bij één film gehuild. Gelachen heb ik veel vaker. Of er verschil is tussen huilen en lachen weet ik niet. Ik denk dat het afhangt van hoe gevoelig je voor bepaalde emoties bent en waar de regisseur opinspeelt. De motivatie dat het maar gespeeld is, vind ik persoonlijk niet echt steekhoudend. Alleen al door het feit dat jij er emoties bij voelt, geeft aan dat het op dat moment voor jou realiteit is.
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: december 05, 2004, 10:43:14 pm »

quote:

Alleen al door het feit dat jij er emoties bij voelt, geeft aan dat het op dat moment voor jou realiteit is.

dat is nu juist het punt, ik voel er geen emoties bij. Hooguit ergernis over het script en/of de uitvoering. Ik ben regelmatig onder films in slaap gevallen, die 'doodeng' zouden zijn... (o.a. the excorcist en hannibal...)
Een film doet me niks, hooguit heb ik er plezier van dat ik hem gezien heb. Maar daar houdt het mee op. (Ok ik kan er soms een filosofie in zien waar ik verder over ga nadenken, maar dan denk ik over die filosofie, niet over de film....)

Films zijn voor mij gewoon sprookjes.
Pinkeltjefan

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: december 05, 2004, 10:49:58 pm »
Dan ben jij wat dat betreft behoorlijk laag-sensitief ;)

Maar maakt dat wat uit voor mensen die wel emotioneel worden?
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: december 05, 2004, 10:52:17 pm »
Ik denk dat het misschien ook heel persoonlijk is. Ik ben heel visueel ingesteld. Horror films die ik 20 jaar geleden heb gezien kan ik nu nog voor m'n geest halen. Daarom ben ik jaren geleden ook gestopt om naar geweldsfilms e.d te kijken. Ik weet ook wel dat het nep is maar toch...ik vind het gewoon niet fijn om te zien. Dus kijk ik er niet naar.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: december 06, 2004, 07:01:54 am »
Ik wil mij even haasten om te zeggen dat ik de vergelijking misschien op een punt zeker te makkelijk heb gemaakt. Als mensen iets heel grappigs zien, is het vreemder als ze dan nìet lachten, dan dat mensen die iets heel verdrietigs/aangrijpends zien, niet huilen. Misschien had ik het er beter over kunnen hebben: ben je geëmotioneerd of niet. In plaats van huil je of niet.
Ik vind het op zich wel boeiend om de verschillende reacties te lezen.

Goed opgevoed iemand

• Iedereen is Mens
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: december 30, 2004, 10:52:13 pm »
Films kunnen je aangrijpen kwa emotie's,ligt eraan wat er in de film aan de hand is(soms een ziekte)
(soms ergenis)(soms moeilijke keuzes)(soms herinneringen aan je eigen leven/jeugd)
Goed Opgevoed Iemand