quote:
Zandbergen schreef op 08 december 2004 om 13:47:P&A schreef :
In welke gemeente dan?
Alleen in de gemeente van Corinthe. De 'vroegste' gemeente.
Lees Romeinen en Efeze en je leest niets meer over de speciale tekengaven zoals tongen, genezingen, krachten. Romeinen 12:6 " We hebben verschillende gaven, onderscheiden naar de genade die ons geschonken is. Wie de gave heeft te profeteren, moet die in overeenstemming met het geloof gebruiken. "
Let wel : er staat hier niets over de wijze van profeteren. Dat hoeft niet door dromen te zijn maar kan wel. Het het om de gave, niet op de wijze hoe die gave zich manifesteert.
Het ging me niet om het profeteren in de zin van woorduitleg. Ikdenk dat God niet meer iets nieuws zegt dmv dromen, want we hebben een voltooid NT en ik zou niet weten waarom er dan nog iets nieuws zou moeten komen.
De Heilige Geest spreekt tot ons hart ook door de bijbel. De droom heeft God nu niet nodig om te gebruiken; de heilige Geest gebruikt niet ons onderbewuste om iets duidelijk te maken, maar gebruikt onze geest. En dit is geen onbewust iets maar iets waar we bij zijn. Beetje krom uitgelegd misschien, maar God spreekt via zijn woord en Geest. Niet in onze dromen. Hoe zou je dat dan moeten toetsen?
quote:
Korinte was een multiculturele stad, en een hedonistisch centrum, een soort las Vegaz in de oudheid. Niet enkel Joden maar dus ook heidenen die ongetwijfeld in de gemeente hun gaven hadden. Zie 1 kor 12:13 : "wij zijn allen van één Geest doordrenkt, of we nu uit het Joodse volk of uit een ander volk afkomstig zijn, of we nu slaven of vrije mensen zijn." En Paulus spreekt ze in Hoofstuk 12 aan als ex-heidenen maar spreekt later over de klankentaal/tongen, terwijl hij dat niet voorbehoudt aan de joodse kerkgangers.
Je snapt me niet. Het zijn geen ongelovige Joden die in tongen spreken, maar gelovigen, christenen,
als teken voor de ongelovige Jood dat het evangelie door hun ongeloof nu
buiten de grenzen van israel wordt gebracht.
Vergl:
1 Kor. 1421 In de wet staat geschreven:
Door lieden van een andere taal en door lippen van vreemden zal Ik tot dit volk spreken, en toch zullen zij naar Mij niet luisteren, zegt de Here. 22 Derhalve zijn de tongen een teken niet voor hen, die geloven,
maar voor de ongelovigen;
Zoals je ook in handelingen 2 het juist ziet dat het byzondere was, dat de Joden die er waren
in allerlei talen hoorden spreken van de grote daden Gods.
M.a.w. het was niet meer beperkt tot Israel. Waar Petrus moeite mee had in eerste instantie.
quote:
P&A, je maakt dezelfde fout als Petrus, die eerst nog meende dat het evangelie voorbehouden was aan de Joden maar later door God terechtgewezen werd. Evenals met de gaven van de Geest, die zich openbaren.
Zie mijn vorige punt dat ik dat juist NIET doe. Het evangelie is nu voor de Jood EN de heiden: over de grenzen zoals Jezus juist niet buiten de grenzen ging. Omdat het toen nog een boodschap voor Israel was. Na de verwerping door de Joden, is het heil tot de heidenen gegaan. En dat de tongen hierbij een teken zijn voor de Joden dat het oordeel over HUN ongeloof nabij is. De tongen Zijn een
teken van het oordeel voor de Jood dat zal komen. En dat is gekomen in het jaar 70 na Christus. De tempel is verwoest, Jeruzalem is verwoest.
Hierna zijn de tekenen niet meer nodig. Het oordeel over de Joden heeft zich voltrokken.
quote:
en ik lees :" Aan de een wordt door de Geest het verkondigen van wijsheid geschonken, aan de ander door diezelfde Geest het overdragen van kennis; 9 de een ontvangt van de Geest een groot geloof, de ander de gave om te genezen. 10 En weer anderen de kracht om wonderen te verrichten, om te profeteren, om te onderscheiden wat wel en wat niet van de Geest afkomstig is, om in klanktaal te spreken of om uit te leggen wat daar de betekenis van is. 11 Al deze gaven worden geschonken door een en dezelfde Geest, die ze aan iedereen afzonderlijk toebedeelt zoals hij wil. "
Ik vind het nogal prematuur om de ene gave gedateerd te verklaren en de andere nog van toepassing! En dat wij eruit pikken wat nog als normale gave van de Geest wordt geaccepteerd.
Niet zo kort door de bocht

Wat jij nu aanhaalt komt uit Korinthe. De brief die dateert van voor de verwoesting van de tempel. Al deze dingen waren in deze gemeente nog aanwezig en worden dus ook genoemd.
In Romeinen en Efeze schitteren die genoemde tekengaven door afwezigheid. Dus om dat nu prematuur te noemen.
Vergelijk:
Romeinen 124 Want, gelijk wij in één lichaam vele leden hebben, en de leden niet alle dezelfde werkzaamheden hebben, 5 zo zijn wij, hoewel velen, één lichaam in Christus, maar ieder afzonderlijk leden ten opzichte van elkander. 6 Wij hebben nu gaven, onderscheiden naar de genade, die ons gegeven is: 7 profetie, naar gelang van ons geloof; wie dient, in het dienen; wie onderwijst, in het onderwijzen; 8 wie vermaant, in het vermanen; wie mededeelt, in eenvoud; wie leiding geeft, in ijver; wie barmhartigheid bewijst, in blijmoedigheid.
Ef. 4 11 En Hij heeft zowel apostelen als profeten gegeven, zowel evangelisten als herders en leraars, 12 om de heiligen toe te rusten tot dienstbetoon, tot opbouw van het lichaam van Christus,
quote:
Hoezo is het dan van waarde? Kun je een voorbeeld geven over een byzondere droom. Ik geloof daar namelijk niet in. Niet vervelend bedoeld, maar ik wil daar bijbels draagvlak voor hebben
Over dromen lezen we zowel in het oude en nieuwe testament dat die van Godswege kunnen komen. De waarde is in de leiding en bemoediging die iemand hierdoor kan ontvangen. Wel in toetsing. En ook heidenen kunnen dromen en gezichten zien - of was Cornelius de hoofdman soms een jood?
Ik heb niet gezegd dat God nooit dromen heeft gebruikt. Toen had je nog geen NT waar Petrus even in op kon zoeken wat er stind over het evangelie brengen naar anderen dan de Joden. Vandaar dat er een droom wordt gebruikt. God spreekt dan rechtstreeks. Zoals ook in het OT. Maar nu is dat niet meer zo normaal. Wij kunnen in de bijbel lezen hoe bepaalde dingen moeten. Anders zou iedereen ook wel kunnen zeggen ik heb een boodschap van God ontvangen.
quote:
Per slot noem je excessen, waarbij Gods genezing wordt afgedwongen maar niet bevestigd wordt. En het is zeker kwalijk wanneer er wel geprofeteerd of genezen wordt zonder toetsing! Daar heb je terecht een punt wat bepaalde groeperingen over het hoofd zien - nl dat niet elke droom van Godswege komt en dat ook satan en ons vlees ons dingen ingeven kunnen. Maar excessen kunnen nooit een argument zijn om bepaalde gaven weg te poetsen. Dan zou je toegeven aan de angst terwijl je je moet laten leiden door Gods liefde en zijn Geest ipv controle te willen houden.
Ik vraag me dit op bijbelse gronden af.
Waarom die gaven dan niet worden genoemd in Romeinen?
Wanneer het Nieuwe Testament gereed is, ja, wanneer het boek Handelingen gereed is, verdwijnen de apostolische tekenen en komen niet meer terug. Wanneer deze tekenen verdwijnen, heeft zelfs de grote apostel der volken, Paulus, ze niet meer.
1 Timótheüs 5:23 23 Drink voortaan niet (alleen) water, maar gebruik een weinig wijn voor uw maag en voor uw gedurige ongesteldheden.
Wat staat daar? Daar raadt Paulus Timótheüs aan om een weinig wijn te nemen als medicijn, wanneer hij last heeft van zijn maag. Waarom geneest Paulus Timótheüs niet? Paulus kon mensen genezen, door zijn zweetdoeken en gordeldoeken naar hen te laten
brengen (Hand. 19:12). Realiseer je eens dat Paulus mensen uit de dood deed opstaan, zoals dat gebeurde bij Eutychus (Hand. 20:9)?
De apostel kon mensen genezen terwijl hij naar hen keek en met hen sprak (Hand 14:9-10). Maar zijn metgezel Timótheüs kon hij (in ca. 65 na Chr.), nadat de gebeurtenissen van het boek Handelingen voltooid waren (ca. 63 n. Chr.), niet genezen.
Kijk ook eens naar de volgende tekst:
2 Timótheüs 4: 20: 20 Erastus is te Korinte gebleven, Trofimus heb ik ziek achtergelaten te Milete.
Kon Paulus hem niet genezen? Had Trófimus soms niet genoeg geloof? In Handelingen 16
bidden Paulus en Silas in de gevangenis, er komt een aardbeving en alle deuren van de gevangenis worden geopend. In Handelingen 28 kan Paulus echter niet uit de gevangenis komen.
In
2 Korinthe 12: 7–9 staat dat Paulus een doorn in het vlees had. En de Heer nam die niet van Paulus weg! Zie vers 10: 10 Daarom heb ik een welbehagen in zwakheden,
Paulus had gedurende zijn leven een ziekte, en hij kon niet genezen worden!
Paulus had gedurende zijn reizen zelfs een arts bij zich:
Kol. 4:14 De geliefde geneesheer Lucas
Waarom kon Paulus niet genezen worden? De wondertekenen werden door God gebruikt in Zijn handelen met Zijn volk Israël. En in het boek Handelingen hield God Zich in de eerste plaats nog met Zijn volk Israël bezig. Iedere keer wanneer er in de Handelingen sprake was van tongen, wilde God ‘ongelovige’ Joden van een heilsfeit wilde overtuigen.
Ik zeg niet dat God Paulus niet kon genezen, maar Hij deed het in Zijn wijsheid niet! Kan God niet genezen? Natuurlijk wel, maar de genade
gaven van genezing zijn verdwenen. Er zijn in deze tijd dus geen (gebeds)genezers meer, die handelen in opdracht van de God van de Bijbel.
Waarom zijn de gaven van genezing verdwenen? Omdat ze een teken waren.
De gave van het spreken in tongen is verdwenen. Waarom? Omdat het een teken was. De
wonderen, tekenen en krachten, waren de speciale 'tekenen van een apostel' (2 Kor.12:12).
(mede citaten uit:
Peter S. Ruckman e.a. TONGEN, TALEN EN TEKENEN)
quote:
Hieronder een stuk uit een artikel dat ik schreef over de zg. relatieve profetie.
Wat versta je hier precies onder? Wat voor soort boodschap? En hoe toets je dat dan?